G mersun koneen piristys / vaihto

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Turbon öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

SauliS kirjoitti:Tervehdys kaikille foorumin uudelta käyttäjältä!
Tallissa on 300 GD projektina, kevyt koneremppa tehtynä ja turbo pitäisi nakata kiinni. Nykyinen moottori on OM617 209 pakusta eli vapari siis. Nyt tärkein kysymys: mistä kannattaa ottaa öljy ahtimelle?

Jos ketään kiinnostaa, tarkoituksena tehdä edukkaasti ja yksinkertaisesti luotettava kone maastokäyttöön. Turbo on Saabista, cooleri Pajerosta, vakiopumpulla ainakin alkuun. Tehotavoitteet ei ole suuria, jos 100 hv sais rikki.. :shock: Edellisessä pannussa oli tallella ehkä 60 hv.. :lol:
Öljynsuodattimen jalasta, siitä mistä lähtee mittarille. PITÄÄ porata reikä 6milliseks, että riittää turbolle. Tekee UUDEN banjopultin kuusiotangosta ja siihen mittarille lähtö päähän. Mutterin pitää olla PITKÄ.
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

jari_w123 kirjoitti:Kuulostaa siltä ettei moottori saa tarpeeksi polttoainetta, ahdot pitäisi olla kaasupohjassa kiihdytettäessä 0,8bar. Meneekö kaasu pohjaan asti ja onko pumpun päällä olevan kellon paineputki varmasti ehjä ja tiivis ja tuleeko ahtopaine kellolle asti.
ÖÖ joo tuolta imusarjastakaan ei suoraan tule mitään vaikka ottaa 6mm reijän auki , juu ehkä jotain tarvis turbolle tehdä .
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Puuttuuko siitä se ohut muoviputki joka menee ahtorikastuksen kellolle pumpun päälle?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Joo tulee putki mutta ahtopaineet on aika huonot ilmeisesti, olikos tuo säätö pumpulla kiinni vai aukipäin jos haluaa lisää syöttöä.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Aukipäin syöttö kasvaa, tuo turbon orkkis pumppu on erilainen säädettävä kuin uudempien turbojen tai vapareitten pumput. Joku viisaampi vois neuvoa miten säädetään syöttöä turbon MW pumpusta suuremmalle. Onko sulla alkuperäinen pumppu vielä paikoillaan moottorissa? Vaikuttashan se olevan, luin nyt vanhempia viestejä :oops: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Juu on alkuperäinen turbon pumppu , säädin ennen kiinnitystä tuolta takaa ja yritin lukea täältä ohjeita kuitenkaan ei sitte yhtään lykkää mustaa.
Säädin äsken sitä ja aukipäin oli paras vaikkakin oli ihan auki jo, nyt otin turbolta hukkiksen letkun pois ja tarvii ny käydä kokeilemas.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Ei mitään eroa , no olkoon nyt hetken että saan tuon mikroauton Z3sen jarrut kuntoon niin vois vaikka hommata uuden turbon ja pumpun, vaikkakin ny sitte alkas se huopa rengas vuotaan :thumbdown: joten saa nähdä jos vaikka löytyisi koko kone jostain .
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ootko säätäny sitä pumpun takakannessa olevaa pulttia? Jos oot niin se ei oo syöttöruuvi vaan, siitä säädetään tyhjäkäynnin tasaisuus.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

jari_w123 kirjoitti:Ootko säätäny sitä pumpun takakannessa olevaa pulttia? Jos oot niin se ei oo syöttöruuvi vaan, siitä säädetään tyhjäkäynnin tasaisuus.
No sieltä jostain , jotenkin joskus luin täältä foorumilta että sielä olisi yksi sääto muistaakseni oikea ylä ruuvi ? .
Mistäs tuota säädetään onko pelkästään tuo kello tuossa päällä.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

En oo tarkemmin perehtyny tuon MW:n syötönsäätöihin, sitä kaasuvivun toppari ruuvia ruuvaamallakin kiinnippäin on mahdollista saada himpun lisää syöttöä. Pumpun päällä olevassa kellossakin on ruuvi mitä avaamalla saa pienemmille kierroksille lisää syöttöä. Pystyisitkö ottaa kuvaa pumpusta ja kaasuvivustosta, ehkä siitäkin voisi selvitä joku syy miksei tehoa ole. Oliskohan joku ruuvannut pumpun päältä ruuvin ihan kiinni jolloin ala syöttö on tosi pienellä jolloin turbo ei herää?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kahtelin tuolta projektit topikista että hyvän näköistä jälkeä on tullut moottorin ja korin osalta 8) . Joku tuossa on kyllä pielessä jos ei ahdot nouse ja kulku on huonoa. Olisko sulla toista pumppua kokeilla tähän? Tuntuuko turbossa mitään fyysistä vikaa, onko liiallista väljyyttä tai siivet ehjiä?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Tuossa kun ajelin niin tuli mieleen että onko eri suuttimet 617 ja 617a,ssa mulla vaan on jotenkin sellainen muistikuva että laitoin 617 suuttimet kun oli paineiltaan paljon paremmat ja ruiskuiltaan :shock:
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

617 suuttimien avautumispaine on 125bar ja 617a suuttimilla 135bar, kärki ja kuvio on kuitenkin sama molemmissa. En tiedä miten vaikuttaa tehoihin 10bar ero. Onko pumpun ajoitusta tarkistettu? En usko että vika siinä olisi mutta jos kaikki muu on kunnossa voisi senkin katsoa. Mulla vois olla myytäväksi mynädieselin huoltama pumppu tuohon värkkiin jossa syötöt säädetty tappiin, pitää kahtoo jos raaskin luopua siitä :roll: . Tuolla pumpulla ja orkkis kkk k26 turbolla/pienellä coolerilla tuli penkin mukaan just ne tehot mitä pitääkin eli 123,7hv ja 251nm raskaankaluston penkissä ja 55hv tehohäviöllä :lol: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

jari_w123 kirjoitti:617 suuttimien avautumispaine on 125bar ja 617a suuttimilla 135bar, kärki ja kuvio on kuitenkin sama molemmissa. En tiedä miten vaikuttaa tehoihin 10bar ero. Onko pumpun ajoitusta tarkistettu? En usko että vika siinä olisi mutta jos kaikki muu on kunnossa voisi senkin katsoa. Mulla vois olla myytäväksi mynädieselin huoltama pumppu tuohon värkkiin jossa syötöt säädetty tappiin, pitää kahtoo jos raaskin luopua siitä :roll: . Tuolla pumpulla ja orkkis kkk k26 turbolla/pienellä coolerilla tuli penkin mukaan just ne tehot mitä pitääkin eli 123,7hv ja 251nm raskaankaluston penkissä ja 55hv tehohäviöllä :lol: .
Niin muistelinkin että ei niissä suurta eroa ole , täytyy miettiä sitä pumppu asiaa jos kuitenkin hommais sellaisen isompi mäntäisen.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Mihinkäs tuon ennakon kannattaa laittaa kun on niin monta juttua , nyt on autodatan ohjeen mukaan nesteellä 24eykk.

Ja mikä oikea tapa jos sellainen on säätää lisää syöttöä kun siitäkin on monta aihetta ja tapaa.

Kone on 617a omalla pumpulla ja turbolla , ongelma on max huiput 80km/h ja kiihtyvyyttä ei ollenkaan sekä ahtopaineet max 0.5bar ja savuttamaan ei saa ollenkaan vaikka kuinka polkisi.

Jos pian ei alkaa toimimaan saa vitonen väistyä.

Kuva
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jenkeillä on sellainen foorumi kuin superturbodiesel, siellä on melko paljon juttua miten tuota turbon MW pumppua voi säätää kotikonstein. Elähän nyt vielä luovuta tuon kans, etkös kunnostanut moottorinkin samalla kun kunnostit korin, menee hyvä moottori hukkaan jos vaihdat jonku muun.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Katotaan nyt , vissiin ongelma on siirtopumpussa mutta ei viittisi ostaa uutta kun 300 e ja ei meinaa käytettyä löytää .
Kone on kokonaan tarkistettu ja rengastettu / laakeroitu , uusi kansi tai uusittu toinen ynm .
Saisi edes pientä lohtua siirtopumpulla niin innostaisi lisää.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

jjruutiainen kirjoitti:Katotaan nyt , vissiin ongelma on siirtopumpussa mutta ei viittisi ostaa uutta kun 300 e ja ei meinaa käytettyä löytää .
Kone on kokonaan tarkistettu ja rengastettu / laakeroitu , uusi kansi tai uusittu toinen ynm .
Saisi edes pientä lohtua siirtopumpulla niin innostaisi lisää.
soitappa rengashuolto karjalaiseen kajaaniin ja kysy sieltä. siellä on jotain mersun pumppuja osina...
w201 om605
coupemeppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 19.02.2006 16:05
Paikkakunta: laukaa

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja coupemeppe »

jjruutiainen kirjoitti:Katotaan nyt , vissiin ongelma on siirtopumpussa mutta ei viittisi ostaa uutta kun 300 e ja ei meinaa käytettyä löytää .
Kone on kokonaan tarkistettu ja rengastettu / laakeroitu , uusi kansi tai uusittu toinen ynm .
Saisi edes pientä lohtua siirtopumpulla niin innostaisi lisää.

mulla olisi turbon mw pumppu irrallaan joutilaana.
muistaakseni siinä on siirtopumppu paikallaan.
123 300dt laviska
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: G mersun koneen piristys / vaihto

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Laitoin toisen siirtopumpun mutta ei mitään eroa :(
Mikähän idea tuossa ALDA.ssa on kun purkasin tuon kellon ja olipa ihmeellinen , onkohan tuon tarkoitus estää sen tapin nouseminen paineden tultaessa vai mikä kun laitoin tuossa penkissä siihen 0.5-1bar niin aluksi vähän yrittää ulospäin kuitenkin siinä ei ole yhtään voimaa ????????
Jos otan kellon pois niin antaako silloin täysi syötön.

Voi voi millä ja mitä ruuvia ny pitäisi säätää että sais edes vähä savua niin tietäisi onko esim turbo liian pieni.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Vastaa Viestiin