Öljynsuodattimen jalasta, siitä mistä lähtee mittarille. PITÄÄ porata reikä 6milliseks, että riittää turbolle. Tekee UUDEN banjopultin kuusiotangosta ja siihen mittarille lähtö päähän. Mutterin pitää olla PITKÄ.SauliS kirjoitti:Tervehdys kaikille foorumin uudelta käyttäjältä!
Tallissa on 300 GD projektina, kevyt koneremppa tehtynä ja turbo pitäisi nakata kiinni. Nykyinen moottori on OM617 209 pakusta eli vapari siis. Nyt tärkein kysymys: mistä kannattaa ottaa öljy ahtimelle?
Jos ketään kiinnostaa, tarkoituksena tehdä edukkaasti ja yksinkertaisesti luotettava kone maastokäyttöön. Turbo on Saabista, cooleri Pajerosta, vakiopumpulla ainakin alkuun. Tehotavoitteet ei ole suuria, jos 100 hv sais rikki..Edellisessä pannussa oli tallella ehkä 60 hv..
G mersun koneen piristys / vaihto
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Turbon öljynpaine
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
ÖÖ joo tuolta imusarjastakaan ei suoraan tule mitään vaikka ottaa 6mm reijän auki , juu ehkä jotain tarvis turbolle tehdä .jari_w123 kirjoitti:Kuulostaa siltä ettei moottori saa tarpeeksi polttoainetta, ahdot pitäisi olla kaasupohjassa kiihdytettäessä 0,8bar. Meneekö kaasu pohjaan asti ja onko pumpun päällä olevan kellon paineputki varmasti ehjä ja tiivis ja tuleeko ahtopaine kellolle asti.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Puuttuuko siitä se ohut muoviputki joka menee ahtorikastuksen kellolle pumpun päälle?
auto w123 200D/300DT vm, -81
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Joo tulee putki mutta ahtopaineet on aika huonot ilmeisesti, olikos tuo säätö pumpulla kiinni vai aukipäin jos haluaa lisää syöttöä.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Aukipäin syöttö kasvaa, tuo turbon orkkis pumppu on erilainen säädettävä kuin uudempien turbojen tai vapareitten pumput. Joku viisaampi vois neuvoa miten säädetään syöttöä turbon MW pumpusta suuremmalle. Onko sulla alkuperäinen pumppu vielä paikoillaan moottorissa? Vaikuttashan se olevan, luin nyt vanhempia viestejä
.

auto w123 200D/300DT vm, -81
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Juu on alkuperäinen turbon pumppu , säädin ennen kiinnitystä tuolta takaa ja yritin lukea täältä ohjeita kuitenkaan ei sitte yhtään lykkää mustaa.
Säädin äsken sitä ja aukipäin oli paras vaikkakin oli ihan auki jo, nyt otin turbolta hukkiksen letkun pois ja tarvii ny käydä kokeilemas.
Säädin äsken sitä ja aukipäin oli paras vaikkakin oli ihan auki jo, nyt otin turbolta hukkiksen letkun pois ja tarvii ny käydä kokeilemas.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Ei mitään eroa , no olkoon nyt hetken että saan tuon mikroauton Z3sen jarrut kuntoon niin vois vaikka hommata uuden turbon ja pumpun, vaikkakin ny sitte alkas se huopa rengas vuotaan
joten saa nähdä jos vaikka löytyisi koko kone jostain .

Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Ootko säätäny sitä pumpun takakannessa olevaa pulttia? Jos oot niin se ei oo syöttöruuvi vaan, siitä säädetään tyhjäkäynnin tasaisuus.
auto w123 200D/300DT vm, -81
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
No sieltä jostain , jotenkin joskus luin täältä foorumilta että sielä olisi yksi sääto muistaakseni oikea ylä ruuvi ? .jari_w123 kirjoitti:Ootko säätäny sitä pumpun takakannessa olevaa pulttia? Jos oot niin se ei oo syöttöruuvi vaan, siitä säädetään tyhjäkäynnin tasaisuus.
Mistäs tuota säädetään onko pelkästään tuo kello tuossa päällä.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
En oo tarkemmin perehtyny tuon MW:n syötönsäätöihin, sitä kaasuvivun toppari ruuvia ruuvaamallakin kiinnippäin on mahdollista saada himpun lisää syöttöä. Pumpun päällä olevassa kellossakin on ruuvi mitä avaamalla saa pienemmille kierroksille lisää syöttöä. Pystyisitkö ottaa kuvaa pumpusta ja kaasuvivustosta, ehkä siitäkin voisi selvitä joku syy miksei tehoa ole. Oliskohan joku ruuvannut pumpun päältä ruuvin ihan kiinni jolloin ala syöttö on tosi pienellä jolloin turbo ei herää?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Kahtelin tuolta projektit topikista että hyvän näköistä jälkeä on tullut moottorin ja korin osalta
. Joku tuossa on kyllä pielessä jos ei ahdot nouse ja kulku on huonoa. Olisko sulla toista pumppua kokeilla tähän? Tuntuuko turbossa mitään fyysistä vikaa, onko liiallista väljyyttä tai siivet ehjiä?

auto w123 200D/300DT vm, -81
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Tuossa kun ajelin niin tuli mieleen että onko eri suuttimet 617 ja 617a,ssa mulla vaan on jotenkin sellainen muistikuva että laitoin 617 suuttimet kun oli paineiltaan paljon paremmat ja ruiskuiltaan 

Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
617 suuttimien avautumispaine on 125bar ja 617a suuttimilla 135bar, kärki ja kuvio on kuitenkin sama molemmissa. En tiedä miten vaikuttaa tehoihin 10bar ero. Onko pumpun ajoitusta tarkistettu? En usko että vika siinä olisi mutta jos kaikki muu on kunnossa voisi senkin katsoa. Mulla vois olla myytäväksi mynädieselin huoltama pumppu tuohon värkkiin jossa syötöt säädetty tappiin, pitää kahtoo jos raaskin luopua siitä
. Tuolla pumpulla ja orkkis kkk k26 turbolla/pienellä coolerilla tuli penkin mukaan just ne tehot mitä pitääkin eli 123,7hv ja 251nm raskaankaluston penkissä ja 55hv tehohäviöllä
.


auto w123 200D/300DT vm, -81
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Niin muistelinkin että ei niissä suurta eroa ole , täytyy miettiä sitä pumppu asiaa jos kuitenkin hommais sellaisen isompi mäntäisen.jari_w123 kirjoitti:617 suuttimien avautumispaine on 125bar ja 617a suuttimilla 135bar, kärki ja kuvio on kuitenkin sama molemmissa. En tiedä miten vaikuttaa tehoihin 10bar ero. Onko pumpun ajoitusta tarkistettu? En usko että vika siinä olisi mutta jos kaikki muu on kunnossa voisi senkin katsoa. Mulla vois olla myytäväksi mynädieselin huoltama pumppu tuohon värkkiin jossa syötöt säädetty tappiin, pitää kahtoo jos raaskin luopua siitä. Tuolla pumpulla ja orkkis kkk k26 turbolla/pienellä coolerilla tuli penkin mukaan just ne tehot mitä pitääkin eli 123,7hv ja 251nm raskaankaluston penkissä ja 55hv tehohäviöllä
.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Mihinkäs tuon ennakon kannattaa laittaa kun on niin monta juttua , nyt on autodatan ohjeen mukaan nesteellä 24eykk.
Ja mikä oikea tapa jos sellainen on säätää lisää syöttöä kun siitäkin on monta aihetta ja tapaa.
Kone on 617a omalla pumpulla ja turbolla , ongelma on max huiput 80km/h ja kiihtyvyyttä ei ollenkaan sekä ahtopaineet max 0.5bar ja savuttamaan ei saa ollenkaan vaikka kuinka polkisi.
Jos pian ei alkaa toimimaan saa vitonen väistyä.

Ja mikä oikea tapa jos sellainen on säätää lisää syöttöä kun siitäkin on monta aihetta ja tapaa.
Kone on 617a omalla pumpulla ja turbolla , ongelma on max huiput 80km/h ja kiihtyvyyttä ei ollenkaan sekä ahtopaineet max 0.5bar ja savuttamaan ei saa ollenkaan vaikka kuinka polkisi.
Jos pian ei alkaa toimimaan saa vitonen väistyä.

Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Jenkeillä on sellainen foorumi kuin superturbodiesel, siellä on melko paljon juttua miten tuota turbon MW pumppua voi säätää kotikonstein. Elähän nyt vielä luovuta tuon kans, etkös kunnostanut moottorinkin samalla kun kunnostit korin, menee hyvä moottori hukkaan jos vaihdat jonku muun.
auto w123 200D/300DT vm, -81
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Katotaan nyt , vissiin ongelma on siirtopumpussa mutta ei viittisi ostaa uutta kun 300 e ja ei meinaa käytettyä löytää .
Kone on kokonaan tarkistettu ja rengastettu / laakeroitu , uusi kansi tai uusittu toinen ynm .
Saisi edes pientä lohtua siirtopumpulla niin innostaisi lisää.
Kone on kokonaan tarkistettu ja rengastettu / laakeroitu , uusi kansi tai uusittu toinen ynm .
Saisi edes pientä lohtua siirtopumpulla niin innostaisi lisää.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
soitappa rengashuolto karjalaiseen kajaaniin ja kysy sieltä. siellä on jotain mersun pumppuja osina...jjruutiainen kirjoitti:Katotaan nyt , vissiin ongelma on siirtopumpussa mutta ei viittisi ostaa uutta kun 300 e ja ei meinaa käytettyä löytää .
Kone on kokonaan tarkistettu ja rengastettu / laakeroitu , uusi kansi tai uusittu toinen ynm .
Saisi edes pientä lohtua siirtopumpulla niin innostaisi lisää.
w201 om605
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Su 19.02.2006 16:05
- Paikkakunta: laukaa
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
jjruutiainen kirjoitti:Katotaan nyt , vissiin ongelma on siirtopumpussa mutta ei viittisi ostaa uutta kun 300 e ja ei meinaa käytettyä löytää .
Kone on kokonaan tarkistettu ja rengastettu / laakeroitu , uusi kansi tai uusittu toinen ynm .
Saisi edes pientä lohtua siirtopumpulla niin innostaisi lisää.
mulla olisi turbon mw pumppu irrallaan joutilaana.
muistaakseni siinä on siirtopumppu paikallaan.
123 300dt laviska
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G mersun koneen piristys / vaihto
Laitoin toisen siirtopumpun mutta ei mitään eroa
Mikähän idea tuossa ALDA.ssa on kun purkasin tuon kellon ja olipa ihmeellinen , onkohan tuon tarkoitus estää sen tapin nouseminen paineden tultaessa vai mikä kun laitoin tuossa penkissä siihen 0.5-1bar niin aluksi vähän yrittää ulospäin kuitenkin siinä ei ole yhtään voimaa ????????
Jos otan kellon pois niin antaako silloin täysi syötön.
Voi voi millä ja mitä ruuvia ny pitäisi säätää että sais edes vähä savua niin tietäisi onko esim turbo liian pieni.

Mikähän idea tuossa ALDA.ssa on kun purkasin tuon kellon ja olipa ihmeellinen , onkohan tuon tarkoitus estää sen tapin nouseminen paineden tultaessa vai mikä kun laitoin tuossa penkissä siihen 0.5-1bar niin aluksi vähän yrittää ulospäin kuitenkin siinä ei ole yhtään voimaa ????????
Jos otan kellon pois niin antaako silloin täysi syötön.
Voi voi millä ja mitä ruuvia ny pitäisi säätää että sais edes vähä savua niin tietäisi onko esim turbo liian pieni.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi