Turboon öljynkierrätys erillisellä öljyllä ja pumpulla?
Turboon öljynkierrätys erillisellä öljyllä ja pumpulla?
Lueskelin tuossa aivan loistavaa threadiketjua epk:n turbotusprojektista. Itselläkin on alkanut toisaalta vähän kiinnostamaan ko. aihe, olen yrittänyt sieltä täältä lueskella ja opiskella josko tuon 200d:n jossain vaiheessa föönittäis. Kävi mielessä, onko kukaan tehnyt/miettinyt erillisellä sähköpumpulla kierrosluvun mukaan säätyvää öljynkiertoa? Helppo toteuttaa, mutta miksi ei kannattais? Vois käyttää eri öljyjä koneessa ja turbossa, jos moottorin öljynpaineet on alhaiset ni turbolla vois vielä olla riittävät paineet jne.
Ei mitään hajua, muuta ku sukissa, mutta propeli pyörii pään päällä
Ei mitään hajua, muuta ku sukissa, mutta propeli pyörii pään päällä
Kyllä niihin saa tai on saanut valusta valmistettuja pakosarjoja. ( stt ) ruotsalainen pikkufirma?
http://www.hi-speed.dk/Links.html
Tuolta löytyy linkki ?
http://www.hi-speed.dk/Links.html
Tuolta löytyy linkki ?
Hyvät on perät.......
Auti
Nooh, pitänee vielä jalostaa tätä ajatusta... Paras taitaa olla ton pakopesän suhteen että tekee itse. On niitä putkia ennenkin väännettu, ja pakosarjoja mutta pakopesää ei koskaan. Pitää vaan hankkia ekaks toinen mersu ajoautoksi ihan siltä varalta että tuosta projektista ei jää ku 1300kg savuava romukasa pihalle...
Petri K:lle hypoteettista pohdintaa: voisihan sen sähkömoottorin syöttöön pistää "vahdin", eli min-max alueen virrankulutukselle ja jos se menee tuon alueen ulkopuolelle, sytyttää se merkkivalon ja jos on liian pitkäaikainen (n sek), katkaisee polttoaineen syötön. Vastaavaa vahdintaa taitaa olla nykyään väkisinsytytettävien yksikkösytytyksissä, eli jos tulppa ei sytytä, ei ko. pyttyyn myöskään mene polttoainetta.
Ja jos kerta alkaa rakentelemaan, niin miksipä ei samantien sitten tekisi laturista ilman tasasuuntaussiltaa ja muutamasta komponentista kolmivaihesyöttäjää, jolla pystyis pyörittämään pientä kolmivaihemoottoria, jossa on tasaisen kova vääntö... Ja siihen sitten siivet kiinni...
Missähän mulla oikein viiraa??
Petri K:lle hypoteettista pohdintaa: voisihan sen sähkömoottorin syöttöön pistää "vahdin", eli min-max alueen virrankulutukselle ja jos se menee tuon alueen ulkopuolelle, sytyttää se merkkivalon ja jos on liian pitkäaikainen (n sek), katkaisee polttoaineen syötön. Vastaavaa vahdintaa taitaa olla nykyään väkisinsytytettävien yksikkösytytyksissä, eli jos tulppa ei sytytä, ei ko. pyttyyn myöskään mene polttoainetta.
Ja jos kerta alkaa rakentelemaan, niin miksipä ei samantien sitten tekisi laturista ilman tasasuuntaussiltaa ja muutamasta komponentista kolmivaihesyöttäjää, jolla pystyis pyörittämään pientä kolmivaihemoottoria, jossa on tasaisen kova vääntö... Ja siihen sitten siivet kiinni...
Missähän mulla oikein viiraa??
No heh heh...mekaaninen sähköksi ja sähkö mekaaniseksi ja mekaaninen ilmavirtaukseksi -> hyötysuhde <10% ja max tuotto 1% tarvittavasta.Juke72 kirjoitti: Ja jos kerta alkaa rakentelemaan, niin miksipä ei samantien sitten tekisi laturista ilman tasasuuntaussiltaa ja muutamasta komponentista kolmivaihesyöttäjää, jolla pystyis pyörittämään pientä kolmivaihemoottoria, jossa on tasaisen kova vääntö... Ja siihen sitten siivet kiinni...
Missähän mulla oikein viiraa??
Tuollainen sähkökäyttöinen turbo/hiustenkuivaaja muuten on jo keksitty (ilmeisesti jenkeissä). VW palstalla oli aikoinaan linkki sinne sivuilla ja sai aikaan melkoiset naurut. Turbiinin pitää siis kiertää melkoisilla kierroksilla, jolloin tarvitaan iso voimalaitos tuottamaan sähköä...mutta pieni ydinreaktori pellin alle -> no problems
Ja miksei samantien voisi laittaa samoilla opeilla pienen sähköropelin imuputkeen ahtimeksi/ ahdistimeksi
Taisipa kerran joku hemmo kokeilla diesel- carinaa jollain bilteman venetarvike ilmapumpulla. Voimaa oli varmasti kuin pienessä kylässä... Ois ollu superturbotki mopedeja sen rupelicarinan rinnalla
Taisipa kerran joku hemmo kokeilla diesel- carinaa jollain bilteman venetarvike ilmapumpulla. Voimaa oli varmasti kuin pienessä kylässä... Ois ollu superturbotki mopedeja sen rupelicarinan rinnalla
Joku mersupurkaamo??
Tuota tyyliähän kunnon laivoissa muuten käytetään. Tosin se mekaaninen ajetaan lopuksi potkureilla veden virtaukseksi. Noh siellä ehkä tavoitellaankin muuta kuin kierroksia.veskola kirjoitti:No heh heh...mekaaninen sähköksi ja sähkö mekaaniseksi ja mekaaninen ilmavirtaukseksi -> hyötysuhde <10% ja max tuotto 1% tarvittavasta.
Koneella on koneen tahti
Re: Turboon öljynkierrätys erillisellä öljyllä ja pumpulla?
Ei ne korkeat paineet, vaan sen öljyn moitteeton kierto joka paikassa, joka tilanteessa. Se on oleellisinta.Juke72 kirjoitti:Lueskelin tuossa aivan loistavaa threadiketjua epk:n turbotusprojektista. Itselläkin on alkanut toisaalta vähän kiinnostamaan ko. aihe, olen yrittänyt sieltä täältä lueskella ja opiskella josko tuon 200d:n jossain vaiheessa föönittäis. Kävi mielessä, onko kukaan tehnyt/miettinyt erillisellä sähköpumpulla kierrosluvun mukaan säätyvää öljynkiertoa? Helppo toteuttaa, mutta miksi ei kannattais? Vois käyttää eri öljyjä koneessa ja turbossa, jos moottorin öljynpaineet on alhaiset ni turbolla vois vielä olla riittävät paineet jne.
Ei mitään hajua, muuta ku sukissa, mutta propeli pyörii pään päällä
Kuivasumppu systeemillä tuollainen erilliskierto on toteutettavissa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm