Turboon öljynkierrätys erillisellä öljyllä ja pumpulla?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Juke72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 04.08.2003 20:27
Paikkakunta: Espoo

Turboon öljynkierrätys erillisellä öljyllä ja pumpulla?

Viesti Kirjoittaja Juke72 »

Lueskelin tuossa aivan loistavaa threadiketjua epk:n turbotusprojektista. Itselläkin on alkanut toisaalta vähän kiinnostamaan ko. aihe, olen yrittänyt sieltä täältä lueskella ja opiskella josko tuon 200d:n jossain vaiheessa föönittäis. Kävi mielessä, onko kukaan tehnyt/miettinyt erillisellä sähköpumpulla kierrosluvun mukaan säätyvää öljynkiertoa? Helppo toteuttaa, mutta miksi ei kannattais? Vois käyttää eri öljyjä koneessa ja turbossa, jos moottorin öljynpaineet on alhaiset ni turbolla vois vielä olla riittävät paineet jne.

Ei mitään hajua, muuta ku sukissa, mutta propeli pyörii pään päällä :lol:
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Luotettavuus tossa tulee ensimmäisenä mieleen :roll: Pieni kontaktihäiriö ja turbo leikkaa kiinni. Parempi luottaa vain koneen omaan pumppuun.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Juuri tuossa purin oman projekti 2.5:n...

On se niin helppo ottaa turbolle liitännät sieltä kannesta ja paluu lohkon kylkeen, että ei aivan heti tulisi moinen juttu mieleen.

Onko joskus joku turbo särkynyt huonon öljyn takia?
Joku mersupurkaamo??
Juke72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 04.08.2003 20:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juke72 »

Ei varmaan mikään turbo ole särkynyt huonon öljyn takia ja tuo kontaktihommakin on tietysti täyttä asiaa--muttakun on vaan pää niin täynnä hyviä ajatuksia... :lol: :lol: Saakohan muuten kakssataseen riisseliin valmista pakosarjaa turbolle vai pitääkö teettää?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ainahan jonkin uuden ja mullistavan keksinnön keksijää on pidetty hulluna kunnes käytännössä on toisin todistettu :lol: :lol:

Voi olla aika harvinaisia nuo tehdas pakosarjat, ei taida olla tehdas valmisteisia 200TurboD versioita?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Kyllä niihin saa tai on saanut valusta valmistettuja pakosarjoja. ( stt ) ruotsalainen pikkufirma?
http://www.hi-speed.dk/Links.html

Tuolta löytyy linkki ?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Juke72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 04.08.2003 20:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juke72 »

Nooh, pitänee vielä jalostaa tätä ajatusta... 8) Paras taitaa olla ton pakopesän suhteen että tekee itse. On niitä putkia ennenkin väännettu, ja pakosarjoja mutta pakopesää ei koskaan. Pitää vaan hankkia ekaks toinen mersu ajoautoksi ihan siltä varalta että tuosta projektista ei jää ku 1300kg savuava romukasa pihalle... :lol:

Petri K:lle hypoteettista pohdintaa: voisihan sen sähkömoottorin syöttöön pistää "vahdin", eli min-max alueen virrankulutukselle ja jos se menee tuon alueen ulkopuolelle, sytyttää se merkkivalon ja jos on liian pitkäaikainen (n sek), katkaisee polttoaineen syötön. Vastaavaa vahdintaa taitaa olla nykyään väkisinsytytettävien yksikkösytytyksissä, eli jos tulppa ei sytytä, ei ko. pyttyyn myöskään mene polttoainetta.

Ja jos kerta alkaa rakentelemaan, niin miksipä ei samantien sitten tekisi laturista ilman tasasuuntaussiltaa ja muutamasta komponentista kolmivaihesyöttäjää, jolla pystyis pyörittämään pientä kolmivaihemoottoria, jossa on tasaisen kova vääntö... Ja siihen sitten siivet kiinni...

Missähän mulla oikein viiraa?? :twisted:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juke72 kirjoitti: Ja jos kerta alkaa rakentelemaan, niin miksipä ei samantien sitten tekisi laturista ilman tasasuuntaussiltaa ja muutamasta komponentista kolmivaihesyöttäjää, jolla pystyis pyörittämään pientä kolmivaihemoottoria, jossa on tasaisen kova vääntö... Ja siihen sitten siivet kiinni...

Missähän mulla oikein viiraa?? :twisted:
No heh heh...mekaaninen sähköksi ja sähkö mekaaniseksi ja mekaaninen ilmavirtaukseksi -> hyötysuhde <10% ja max tuotto 1% tarvittavasta.

Tuollainen sähkökäyttöinen turbo/hiustenkuivaaja muuten on jo keksitty (ilmeisesti jenkeissä). VW palstalla oli aikoinaan linkki sinne sivuilla ja sai aikaan melkoiset naurut. Turbiinin pitää siis kiertää melkoisilla kierroksilla, jolloin tarvitaan iso voimalaitos tuottamaan sähköä...mutta pieni ydinreaktori pellin alle -> no problems :shock:
Juke72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 04.08.2003 20:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juke72 »

veskola kirjoitti: No heh heh...mekaaninen sähköksi ja sähkö mekaaniseksi ja mekaaninen ilmavirtaukseksi -> hyötysuhde <10% ja max tuotto 1% tarvittavasta.
Hyvä pointti. Palaan tähänkin asiaan, kunhan olen kumonnut fysiikan lait :oops:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ja miksei samantien voisi laittaa samoilla opeilla pienen sähköropelin imuputkeen ahtimeksi/ ahdistimeksi :lol:

Taisipa kerran joku hemmo kokeilla diesel- carinaa jollain bilteman venetarvike ilmapumpulla. :shock: Voimaa oli varmasti kuin pienessä kylässä... Ois ollu superturbotki mopedeja sen rupelicarinan rinnalla :lol:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

veskola kirjoitti:No heh heh...mekaaninen sähköksi ja sähkö mekaaniseksi ja mekaaninen ilmavirtaukseksi -> hyötysuhde <10% ja max tuotto 1% tarvittavasta.
Tuota tyyliähän kunnon laivoissa muuten käytetään. Tosin se mekaaninen ajetaan lopuksi potkureilla veden virtaukseksi. Noh siellä ehkä tavoitellaankin muuta kuin kierroksia.
Koneella on koneen tahti
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Turboon öljynkierrätys erillisellä öljyllä ja pumpulla?

Viesti Kirjoittaja M.K »

Juke72 kirjoitti:Lueskelin tuossa aivan loistavaa threadiketjua epk:n turbotusprojektista. Itselläkin on alkanut toisaalta vähän kiinnostamaan ko. aihe, olen yrittänyt sieltä täältä lueskella ja opiskella josko tuon 200d:n jossain vaiheessa föönittäis. Kävi mielessä, onko kukaan tehnyt/miettinyt erillisellä sähköpumpulla kierrosluvun mukaan säätyvää öljynkiertoa? Helppo toteuttaa, mutta miksi ei kannattais? Vois käyttää eri öljyjä koneessa ja turbossa, jos moottorin öljynpaineet on alhaiset ni turbolla vois vielä olla riittävät paineet jne.

Ei mitään hajua, muuta ku sukissa, mutta propeli pyörii pään päällä :lol:
Ei ne korkeat paineet, vaan sen öljyn moitteeton kierto joka paikassa, joka tilanteessa. Se on oleellisinta.
Kuivasumppu systeemillä tuollainen erilliskierto on toteutettavissa.
Kuva
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Vastaa Viestiin