
W201 M111 Kompressor + Turbo
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: La 31.03.2012 09:32
- Paikkakunta: salo
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Jep! ongelmahan oli et auto seiso 2 päivää ja vettä tuli ku Esterin p:stä.... ja tässä mallissahan ei ole kouruja konepellin ja lokarin välissä...ja putsarihan ulottu just tohon "rakoon" ja imi itsensä sit vettä täyteen!?! ja kun en arvannu sitä ja sit aamulla starttailin, ni olipa ihme ku ei mese pyöri... et näin
pari päivää kuivattelua ja putsari lyhempään ni avot!

-W124 300E
-W124 320CE
-W202 200 Kompressor
-W245 200 Turbo
-W124 320CE
-W202 200 Kompressor
-W245 200 Turbo
Uusi triggeripyörä
DECSin ECU ei suostunut ymmärtämään vanhaa vauhtipyörää (kahdella YKK-segmentillä) yhdessä nokka-akselin asentotunnistimen kanssa, joten lisään koneeseen 36-1 triggeripyörän hihnapyörän eteen. Triggeripyörä tukeutuu teräsholkkiin D=40 mm L=100 mm ja kiinnityspultti on M18x1,5 L160 lujuus 10.9. Triggeripyörä jää noin millin irti hihnapyörästä. Seuraavaksi on vuorossa anturin kiinnitys ja johdotus. Jos keskitys ja epätasapaino aiheuttavat tärinää, täytyy teettää tukevampi kiinnitys triggeripyörälle, mikä taas lisää kustannuksia.


tomant


tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Triggeripyörä paikoillaan ja anturille rakennettu kiinnike, joka on tuettu laturin pultteihin.




tomant




tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Kovin on raskaan näköinen ja kaukana tuolla edessä. Millähän tuonkin sitten huomaa jos se vatkaa?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
K-raudasta ? 

S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Totta, mutta parempaa paikkaa ei löytynyt. Toinen vaihtoehto olisi ollut uuden vauhtipyörän teettäminen ja siihen ei rahat riitä. Hihnapyörän lohkoa lähinnä oleva osa, jossa on ajoitusmerkit, on kumilla kiinni ja toimii värinänvaimentimena, joten siihenkään ei voinut laittaa hammaskehää.Huikko kirjoitti:Kovin on raskaan näköinen ja kaukana tuolla edessä. Millähän tuonkin sitten huomaa jos se vatkaa?
Jos se ravistaa, niin kyllä sen huomaa. Ja todennäköisesti anturi menee ensimmäisenä, se on alle millin päässä hammaskehästä.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Sinähän se hauska luulet olevasi. Keksitkö tuon ihan itse?kasiässä kirjoitti:K-raudasta ?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Lopultakin kone heräsi
Lopultakin kone heräsi elvytyksen jälkeen. Seuraavaksi täytyy selvittää pienet lataus- ja vesiongelmat, jonka jälkeen pääsee säätämään sytky- ja bensakarttoja. Triggeripyörä ravistaa jonkun verran, mutta se ei toistaiseksi haittaa anturin toimintaa. Täytyy harkita paremman kiinnityselimen sorvauttamista.
Kompressorin ja imunokan ohjaaminen vaatii myös vähän säätämistä, että niistä olisi jotain hyötyä. Voipi olla, että Burnout Perty ja Boxer Speed Day tulevat liian pian vastaan, kun muutoskatsastukseen pitäisi vielä tehdä salapoliisityötä, säätöhommia ja vähän muutakin osan vaihtoa.
tomant
Kompressorin ja imunokan ohjaaminen vaatii myös vähän säätämistä, että niistä olisi jotain hyötyä. Voipi olla, että Burnout Perty ja Boxer Speed Day tulevat liian pian vastaan, kun muutoskatsastukseen pitäisi vielä tehdä salapoliisityötä, säätöhommia ja vähän muutakin osan vaihtoa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
tomant kirjoitti:Sinähän se hauska luulet olevasi. Keksitkö tuon ihan itse?kasiässä kirjoitti:K-raudasta ?
tomant
Keksin.

S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Nyt vedet pysyvät sisällä, kunnostettu laturi pukkaa virtaa ja kone käynnistyy laakista. Tyhjäkäyntiä en vielä saa laskettua alle 1000 kierroksen, vaikka kaasuläppä on kiinni ja ilmat tulevat KE-Jetin tyhjäkäyntimoottorin kautta. Täytyy jatkaa säätöhommia ja varmistaa, että ilmavuotoja ei ole. VE-kartat pitää saada säätöihin alipaineen puolella ennen kuin laitan kompressorin puhaltamaan.
Ilmansuodatin-bypass-hässäkän aion korvata kompressorimallin ilmansuodatinkotelolla ja letkuilla. Tämä vaatinee myös W202:sen paisuntasäiliön ja uuden pissapojan säiliön.
tomant
Ilmansuodatin-bypass-hässäkän aion korvata kompressorimallin ilmansuodatinkotelolla ja letkuilla. Tämä vaatinee myös W202:sen paisuntasäiliön ja uuden pissapojan säiliön.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Testasin kompressoria ilman bypassia, mutta huonoin tuloksin. Kompressori ahtaa tyhjäkäynniltä alkaen kaasuläppää vasten ja pieni kaasun lisäys irrottaa ahtopaineletkut. Täytyy virittää bypass-venttiiliä siten, että paine tulee pehmeämmin alakierroksilla. Osaako joku kompressorikuski kertoa, millä kierroksilla kompressori alkaa ahtaa A) pintakaasulla ja B) täydellä kaasulla?
Bypass tulee kiinni alkuperäiseen kompressorimallin ilmansuodatinkoteloon. Vesiletku ja ilman sisääntuloputki ovat hieman samassa kohtaa, joten niitä täytyy virittää.



tomant
Bypass tulee kiinni alkuperäiseen kompressorimallin ilmansuodatinkoteloon. Vesiletku ja ilman sisääntuloputki ovat hieman samassa kohtaa, joten niitä täytyy virittää.



tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
niin tuota... nämä tämän tyyppiset mekaaniset ahtimet ahtaa aina, kaasun asennosta riippumattatomant kirjoitti:Osaako joku kompressorikuski kertoa, millä kierroksilla kompressori alkaa ahtaa A) pintakaasulla ja B) täydellä kaasulla?

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Eikös se ahda kokoajan, mutta juuri tuolla magneettikytkimellä se kytkeytyy tietyllä kierroksilla mukaan. Jossain n.1800-2000 kierrosta, jos en väärin muista.tomant kirjoitti: Osaako joku kompressorikuski kertoa, millä kierroksilla kompressori alkaa ahtaa A) pintakaasulla ja B) täydellä kaasulla?
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Näissä ennen 2001 kompressorimalleissa on sekä magneettikytkin hihnapyörällä että bypass-venttiili. Uudemmissa on magneettikytkin jätetty pois. Vaijerilla ohjattu kaasuläppä on imusarjassa ahtimen jälkeen ja sen siirtäminen on käytännössä mahdotonta.napa kirjoitti:... nämä tämän tyyppiset mekaaniset ahtimet ahtaa aina, kaasun asennosta riippumattaongelmaan on kehitetty ratkaisuja, kuten mangeettikytkin kompuran hihnapyörällä ja bypass venttiili ahtoputkistoon... tai sitten kaasuläppä ennen ahdinta, kuten se perinteisesti on sijoitettu...
Tuohon bypassinn pitäisi nyt saada järkevä toiminta ja ohjaus, jotta ahtopaine ai aiheuttaisi ongelmia alakierroksilla. Jossakin autoissa on bypassin ohjaus alipaineella, mutta minun ecussani täytyy tyytyä korkeintaan kieroslukuun ja kaasuläpän asentoon lähtötietoina. Mersun alkuperäinen ECU käyttää lähtötietoina kierrolukua, kaasuläpän asentoa ja MAFfin virtausarvoa.
tomant
Viimeksi muokannut tomant, La 04.08.2012 09:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
WISin mukaan hihnapyörän magneettikytkin lukittuu viimeistään kierrosluvulla 2200. Alkupeäinen ECU saattaa lukita sen aiemminkin eri kuormitustilanteissa. Kiinnostavaa onkin se, mikä on alin kierrosluku, jolla ahtopainetta esiintyy. Bypassilla säädetään ahtopainetta pienemmäksi esim. kevyellä kaasulla ajettaessa.Macex kirjoitti:Eikös se ahda kokoajan, mutta juuri tuolla magneettikytkimellä se kytkeytyy tietyllä kierroksilla mukaan. Jossain n.1800-2000 kierrosta, jos en väärin muista.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Onkos tässä viellä Ilmamassamittari käytössä. Jos ei niin Eikös helpoin olisi laittaa bypass tai dumppi suhisemaan kun kaasuläppä on kiinni. ? Tämmöisiä toteutuksia on tullut vastaan.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Ei ole ilmamassamittaria, ECU on paineohjattu (MAP). Tarkoitus on saada oma bypassi toimimaan juuri noin, kuin sanoit. Osoitteessa http://autospeed.com.au/cms/title_Fitti ... ticle.html" onclick="window.open(this.href);return false; löytyi hyvä kirjoitus aiheesta. Siinä käsitellään mekaanista bypassia, nyt pitäisi saada PWM-käyttöinen bypassi tottelemaan.Mr300 kirjoitti:Onkos tässä viellä Ilmamassamittari käytössä. Jos ei niin Eikös helpoin olisi laittaa bypass tai dumppi suhisemaan kun kaasuläppä on kiinni. ? Tämmöisiä toteutuksia on tullut vastaan.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ma 18.01.2010 01:11
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
pintakaasulla kompressori lähtee pyörimään 1700rpm jolloin by-pass on auki, jos painat kaasun pohjaan esim. 1000rpm kompressori lähtee pyörimään ja by-pass on kiinni.
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Kiitos tiedosta! Oma boksini sallii bypassin säätöparametreiksi vain kierrosluvun ja kaasuläpän asennon (ei imusarjan painetta), joilla täytyy tulla toimeen. Kompressorin magneettikytkimen voi käyttää kierroslukua tai painetta tai jotakin yksittäistä suuretta. Bypassin säädöillä pitäisi saada ahtopaineen nousu niin maltilliseksi, että paineletkut pysyvät paikoillaan.ville-pekka kirjoitti:pintakaasulla kompressori lähtee pyörimään 1700rpm jolloin by-pass on auki, jos painat kaasun pohjaan esim. 1000rpm kompressori lähtee pyörimään ja by-pass on kiinni.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Tässä väliaikatietoja muutaman kuvan muodossa. C-mallin ilmansuodatinkotelo ja paisuntasäiliö asennettu. Kylmän ilman ohjaus puuttuu vielä ja uusi pissapojan säiliö tulee ABS-yksikön luokse. Auto pitäisi vielä saada säätöihin ja katsastettua perjantaina 10.8.2012.
Olisiko jollain ylimääräistä kannen päätyyn tulevaa muovikoppaa?



tomant
Olisiko jollain ylimääräistä kannen päätyyn tulevaa muovikoppaa?



tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
ahtoputkiin sikkaukset ja silikoonit niiin pysyy kiinni.
Katsastukset OK
Muuotskatsastus ja vuosikatsastus hyväksytty. Rekisteriote on tosi aneeminen, siellä on erona vain teho 141kW ja muutosprosentti 25. Moottorin ja vaihteiston vaihdosta ei kerrota mitään. Muutokset näkyvät vain lisätiedoissa katsastusmiehelle.
Auto käy ja kukkuu, mutta säätötyöt ovat vielä vaiheessa. Nyt vahvistui se, että bypass-venttiili on risa eikä sulje systeemiä eli ahtopainetta ei synny bypassin kanssa. Jos ehdin kokeilla vielä kompressorin manuaalista ohjausta ja bypass-kierron tulppaamista, voisin säkällä päästä vielä huomenna Boxer Speed Dayhin, tämänpäiväinen Burnout Perty meni ohi. Oliko muuten Burnout Partyssä Mersuja mukana?
tomant
Auto käy ja kukkuu, mutta säätötyöt ovat vielä vaiheessa. Nyt vahvistui se, että bypass-venttiili on risa eikä sulje systeemiä eli ahtopainetta ei synny bypassin kanssa. Jos ehdin kokeilla vielä kompressorin manuaalista ohjausta ja bypass-kierron tulppaamista, voisin säkällä päästä vielä huomenna Boxer Speed Dayhin, tämänpäiväinen Burnout Perty meni ohi. Oliko muuten Burnout Partyssä Mersuja mukana?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Nyt sain kompressorin magneettikytkimen tottelemaan boksiani ja säätöarvoina toimivat kaasupolkimen asento TPS ja koneen kierrosluku. Kompressori ei turhaan puhku tyhjäkäynnillä eikä pienellä kaasunavauksella. Tällä hetkellä se käynnistyy, kun TPS on vähintään 16% ja kierrokset ovat vähintään 1500 tällä Volvon 65mm kaasuläpällä. Miten nuo alkuperäiset kompressoripelit toimivat moottoritiellä, pystyykö kruisailemaan 120:n vauhdissa ilman ahtimen heräämistä? Omassa tuo 16% käynnistää ahtimen, jos hiemankaan joutuu koskemaan kaasuun vastamäessä tai kevyessä kiihdytyksessä. Taidan kokeilla heräämiskynnyksen nostamista tuonne 20%:n tuntumaan tai yli. Silloin ei pala bensaa turhaan moottoritiellä.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Kansa vaatii videooota heti kun mahdollista! 

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Jaa millaista videoota?tipiiri kirjoitti:Kansa vaatii videooota heti kun mahdollista!
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Ajovideota. 

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Älä turhaan etsi käytettynä, minä metsästin SLK:hon samaa koppaa. Veholta/Hartikaiselta saa tasan 20 eur hintaan uuden kopan, ainakin täällä päin. Jos haluat hopeisen niin tilaa SLK:n, jos mustan niin monessa muussa MB:n kompuramoottorissa on sitä käytetty.tomant kirjoitti:Olisiko jollain ylimääräistä kannen päätyyn tulevaa muovikoppaa?
En nyt ulkoa muista tuota moottoritiellä ahtimen heräämistä, mutta uskaltaisin väittää että 120km/h SLK:ssa oli jo varmasti ahdin mukana pelissä reilusti, jos ei jopa 100km/h lähtien. Paikallaan kaasuttaessa n. 2000rpm heräsi ahdin henkiin tuntuvasti (magneettikytkin), mutta ajossa sitä ei juurikaan tuntenut nykäyksenä, tasaisesti veti vaikka ahdin selvästi alkoi ahtamaan. Samoilla kierroslukemilla se aina tuntui lähtevän vetämään, mutta kaasujalkakin oli lähes aina yli sen puolen välin...
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
ehkä tyhmä kysymys ehkä ei, mutta palataksemme alkuperäiseen turbotus kokoonpanoon. Jossa tomant "matkit" mosselman turbo sarjaa. Saitko koskaa säädettyä ke-jetronikilla seoksia toimivaksi? Kun itse lueskelin sivuiltas sitä projektia niin ymmärsin että seosten kanssa oli vähä ongelmia eikä tupannut semmosta joka sään(lämmön) toimivaa säätöä löytymään? Itse alan moista rojektia kanssa koittamaan niin kiinostais että saikko toimii (ennenkö vaihoit sitte muun laista sytytys settiä sun muuta)
No mikä ettei jos halvalla saa.
666 on ehkä saatana, mutta 606 on kuningas
666 on ehkä saatana, mutta 606 on kuningas
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Muistaakseni seokset sai kohtalaisen hyvin säädettyä EHA:n ja tyhjäkäynnin seossäädön avulla. EHA:n säätö tosin vaikuttaa koko kierroslukualueelle eli hienosäätöä eri kuormitustilanteille ei ole. Suurimmat ongelmat olivat sytytysennakossa, jota ei saanut ahtopaineen vallitessa tarpeeksi myöhäiselle ilman erillistä säädintä (MSD BTM). Alkuperäinen sytytysboksi ymmärtää vain alipaineen päälle ja ahtopaine ei vaikuta sen sytytysennakkoon. Alkuperäisellä ruiskulla ja sytytyksellä em. apulaitteilla olisi voinut pärjätä, mutta minulle säätöominaisuudet eivät riittäneet. (Tosin alkuperäistä 700 kierroksen tasaista tyhjäkäyntiä en koskaan enää saavuttanut.)Pallokala kirjoitti:ehkä tyhmä kysymys ehkä ei, mutta palataksemme alkuperäiseen turbotus kokoonpanoon. Jossa tomant "matkit" mosselman turbo sarjaa. Saitko koskaa säädettyä ke-jetronikilla seoksia toimivaksi? Kun itse lueskelin sivuiltas sitä projektia niin ymmärsin että seosten kanssa oli vähä ongelmia eikä tupannut semmosta joka sään(lämmön) toimivaa säätöä löytymään? Itse alan moista rojektia kanssa koittamaan niin kiinostais että saikko toimii (ennenkö vaihoit sitte muun laista sytytys settiä sun muuta)
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Mersumies
- Viestit: 2586
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Vakiokuntoinen 2-litrainen 2001-malli toimii erittäin hyvin ja vääntää todella tasaisesti, alkaen reilummin 2000 kierroksesta, joka kuutosvaihteella vastaa vajaan 100km/h nopeutta.tomant kirjoitti:Miten nuo alkuperäiset kompressoripelit toimivat moottoritiellä, pystyykö kruisailemaan 120:n vauhdissa ilman ahtimen heräämistä?
tomant
Ajettaessa 120km/h tuo aavikkovälitys näyttää kierroksiksi noin 2700, jolloin ahdin antaa jo täydet 230Nm (alkaen 2500rpm ja jatkuen noin 4800rpm).
Tuossa 2001-mallissahan ei ole magneettikytkintä joten ahdin pyörii koko ajan moottorin kierroksia seuraten.