om602 2.5 turbo ja 7mm turbo asiaa
Re: superin rakentelu alkaa!
mutta eikös diisseli koneis oo koko ajan ``ylipaine`` ku ei oo kaasuläppää?
Re: superin rakentelu alkaa!
Ei. Koska tyhjäkäynnillä pakokaasuja ei tule paljon eli turbo pyörii hyvin hiljaa ja varsinkin, kun on iso turbo. Silloin kone kumminki tarttee ilmaa ja sitä ei turbo työnnä tarpeeksi niin silloin kone joutuu imemään sitä ja silloin tulee alipaine.jusbe37 kirjoitti:mutta eikös diisseli koneis oo koko ajan ``ylipaine`` ku ei oo kaasuläppää?
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: superin rakentelu alkaa!
TUUTTERO kirjoitti:Ei. Koska tyhjäkäynnillä pakokaasuja ei tule paljon eli turbo pyörii hyvin hiljaa ja varsinkin, kun on iso turbo. Silloin kone kumminki tarttee ilmaa ja sitä ei turbo työnnä tarpeeksi niin silloin kone joutuu imemään sitä ja silloin tulee alipaine.jusbe37 kirjoitti:mutta eikös diisseli koneis oo koko ajan ``ylipaine`` ku ei oo kaasuläppää?
aivan! aina oppii jotain uutta!

Re: superin rakentelu alkaa!
Kuisma_ kirjoitti:Siististi kyllä käy tyhjää jos siel on vanha seiska pumppu, voi kyllä hämätä videokin.
joo itekkin yllätyin ku laitoin käyntiin tuon.. ku vanha neloskoneen pumppu kalkatti niin masentuneesti mutta tuo pumppu on niin sellasen pirteen olonen ja tyhjäkäynti tasanen eikä minkäänlaisia sivu ääniä kuulu!
Re: superin rakentelu alkaa!
Ei diisselissä kyllä alipainetta ole imupuolella. Imua siellä tyhjäkäynnillä voi olla mutta ei sinne alipainetta tule kun mikään ei jarruta niin pahasti ilman kulkua. Bensassa se kaasuläppä jarruttaa ja tulee alipaine. Siks niissä ei tarvihe erillistä alipainepumppua. Se on vaan siinä sähkömittarissa joku vika.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: superin rakentelu alkaa!
joo käyn ostamassa ku meen seinäjoelle niin oikeen "viisarimittarin" 

Re: superin rakentelu alkaa!
0,1 Bar menee jo helposti mittarin kalibroinnin piikkiin kun ne vanhenevat, koskee erityisesti mekaanisia mittareita. Sähköiset laadukkaat ei nyt niin vanhenekkaan. Kunnollisella MAP anturilla toteutettu digitaalimittari on uskomattoman tarkka, esimerkiksi Freescalen anturilla tarkkuus max. 1,5% lämpötila-aluueella 0 - 85C. (Tarkoittaa käytännössä max. 0,06 Bar virhettä 4 Barin anturissa). Anturit ja mittarit on luonnollisesti helppoja pilata antamalla liikaa painetta. Kiinan poikain ja tyttöjen mittarit sitten voi näyttää ihan mitä vain mutta virhe kaiketi pysyy vakiona, joten voi itse kalibroida.
Näyttääkö mittari 0,0 kun moottori on sammutettu ja käynnistyksen jälkeen -0,1, mikäli näin on niin joku siellä aiheuttaa ahdistusta imuaukkojen ja mittauspisteen välillä (välijäähdytin?). Taikka sitten se mittari ei tykkää imusarjassa esiintyvistä pulsseista, anturin paikan vaihtaminen voi silloin vaikuttaa. Mitään eroa ei kyllä pitäisi syntyä vielä tyhjäkäynnillä. Mikäli se näyttää ennen käynnistystä -0.1 Bar niin mittari vain kaipaisi pientä kalibrointia, jonka voi tehdä toki vauhdissa omassa päässäkin.
Näyttääkö mittari 0,0 kun moottori on sammutettu ja käynnistyksen jälkeen -0,1, mikäli näin on niin joku siellä aiheuttaa ahdistusta imuaukkojen ja mittauspisteen välillä (välijäähdytin?). Taikka sitten se mittari ei tykkää imusarjassa esiintyvistä pulsseista, anturin paikan vaihtaminen voi silloin vaikuttaa. Mitään eroa ei kyllä pitäisi syntyä vielä tyhjäkäynnillä. Mikäli se näyttää ennen käynnistystä -0.1 Bar niin mittari vain kaipaisi pientä kalibrointia, jonka voi tehdä toki vauhdissa omassa päässäkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: superin rakentelu alkaa!
voi olla että vika oli maajohdossa. liitin oli melkeen irti..
Re: superin rakentelu alkaa!
koeajo tehty ja pettymys valtasi miehen!
ahtoja oli isoin vaihde päällä ja kaasu pohjassa max 0.3bar! ahtoputket ei vuotanu ja painekotelo oli hyvin kiinni!!
vika taitaa olla pumpussa.. tarvii enemmän ruokaa ku ei sitä mustaa savuakaan tullu YHTÄÄN!!!


Re: superin rakentelu alkaa!
Mikäs pumppu tässä nyt sitten on, kuulostaa vaparin 5,5mm pumpulta, tosin kyllä silläkin mustaa pitäisi tulla 
Miltei itse jos ostaisin käytetyn 'tuntemattoman' pumpun niin penkin kautta paikalleen...

Miltei itse jos ostaisin käytetyn 'tuntemattoman' pumpun niin penkin kautta paikalleen...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: superin rakentelu alkaa!
veskola kirjoitti:Mikäs pumppu tässä nyt sitten on, kuulostaa vaparin 5,5mm pumpulta, tosin kyllä silläkin mustaa pitäisi tulla
Miltei itse jos ostaisin käytetyn 'tuntemattoman' pumpun niin penkin kautta paikalleen...
joo itestäkin tuntuu vähän siltä että vakio 5,5mm pumppu tää ois.. no ei auta jäähä itkemään! vaan lähettää pumppu sepälle

Re: superin rakentelu alkaa!
Kannatan sitä asiaa että ostat jostaki turbon pumpun siihen ja teetätät sen
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: superin rakentelu alkaa!
TUUTTERO kirjoitti:Kannatan sitä asiaa että ostat jostaki turbon pumpun siihen ja teetätät sen
sekin ois.. no pitää nyt metsästää jostain pumppu..
Re: superin rakentelu alkaa!
kyllähän se siitä vaparin pumpustakin voi tehdä... kyllä ne sen ahdonalasen syötön tekee.
eikö tos turbon ja vaparin eroo ole kun se morkooli ja "nokka akseli"..?
eikö tos turbon ja vaparin eroo ole kun se morkooli ja "nokka akseli"..?
mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Re: superin rakentelu alkaa!
Ei ole edes nokassa eroja. Pelkkä morkoolin puutehan siinä vaparin pumpussa on. Mutta saapahan heti alusta asti riittävästi soppaajonte89 kirjoitti:kyllähän se siitä vaparin pumpustakin voi tehdä... kyllä ne sen ahdonalasen syötön tekee.
eikö tos turbon ja vaparin eroo ole kun se morkooli ja "nokka akseli"..?

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: superin rakentelu alkaa!
ei kannata maksaa turhaan ostamalla turbon pumppu kun tostakin vaparin pumpusta mynäpappa tekee turbokäyttöön hyvän pumpun, eikä pitäis ottaa ylimäärästä vaikka onkin vaparinpumppu.
mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Re: superin rakentelu alkaa!
niin vapari pumppuunko ei saa asennettua morkoolia?? ulkoisen syötön säädön saa ainakin vai mitä?
Re: superin rakentelu alkaa!
Sen ulkosen syötönsäädön saa kyllä sammutinvipuun helposti. Ahtojen mukaan säätyvätkin saa vaparin pumppuun tehtyä laittamalla sammutinvipuun sylinterin johon tulee ahtopaine mutta se ei ole niin helppoa kuin tuo ulkosen syötönsäädön asennus.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: superin rakentelu alkaa!
kyllä tuo mynässä tekee ihan billetti morkolin siihen päälle kyllä... että on se morkoli ja sit syötön rajotin vaan kaasu vipuun
mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Re: superin rakentelu alkaa!
Ei tee vaparin pumppuun, ainakaan mielellään 
Mutta mitä väliä sillä lopulta on onko siinä billettiä päällä vai sylinteriä sivulla

Mutta mitä väliä sillä lopulta on onko siinä billettiä päällä vai sylinteriä sivulla

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: superin rakentelu alkaa!
ei se ainakaan moittinut kun pariin vaparin pumppuun on tehny, sano ainkin ettei nyt mikään ongelma ole
. eihän sillä ole mitään väliä kyllä että minkä näkönen on kun soppaa vaan tulee 
EDIT: niin ja että leimalle saa helposti savut kohille
:D


EDIT: niin ja että leimalle saa helposti savut kohille

mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Re: superin rakentelu alkaa!
uudemmissa vaparin pumpuissa on parempi nokka
soittelin tässä herleville taannoin ja tuumasi että jos kasit laitetaan niin vaparin pumppuun tulee parempi

soittelin tässä herleville taannoin ja tuumasi että jos kasit laitetaan niin vaparin pumppuun tulee parempi
w201 om605
Re: superin rakentelu alkaa!
Vaparin pumpusta se minunkin parempi pumppu tehtiin mynässä.
Pyysin tosiaan mynää tekemään sen kellon siihen päälle, mutta sinne kylkeen se edelleen meni. Tiedä sitten riippuuko siitä millainen säädin siellä on, vai vaihteleeko niitä säätimiä. Sekin kun piti silloin vaihtaa, että saatiin syöttö nousemaan riittävän (liian) isoksi.
Pyysin tosiaan mynää tekemään sen kellon siihen päälle, mutta sinne kylkeen se edelleen meni. Tiedä sitten riippuuko siitä millainen säädin siellä on, vai vaihteleeko niitä säätimiä. Sekin kun piti silloin vaihtaa, että saatiin syöttö nousemaan riittävän (liian) isoksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: superin rakentelu alkaa!
ei kellään ois myydä kahta mersun AMG-vannetta? 17" tai 18".... laittakaa yv.tä ja kuvaa kiitos!
Re: superin rakentelu alkaa!
Niitä AMG vanteita on kymmeniä erilaisia.jusbe37 kirjoitti:ei kellään ois myydä kahta mersun AMG-vannetta? 17" tai 18".... laittakaa yv.tä ja kuvaa kiitos!
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: superin rakentelu alkaa!
AMG styling II tarvisin 2 kpl!
Re: superin rakentelu alkaa!
no niin! kauan siihen menikin ennen ku mersusta saatiin savut 7mm pumpulla! vielä on vähän pumpun ajotus perseellään mutta käy kuitenkin. mikähän tuo ajotus ois noille 7mm tasapää elementeille? onko kellään tietoa/kokemusta? nyt pumpun ajotus on säädetty 15 asteeseen ja syöttö katkee 24 asteessa.
Re: superin rakentelu alkaa!
riippuu siitä minkä pajan tekemä se pummpu on.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: superin rakentelu alkaa!
Jossei oo ilimotettu erikseen, eli jos ei oo tekijältä tullutta tietoa, niin eikös se mee niinku ennen vanhaan että aikaselle niin paljo että kalisee, ja vähä takasi 

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: superin rakentelu alkaa!
Omissa oon pitäny siinä 16 ja 20 välissä riippuen yksilöstä. Tuolla kalinamenetelmällä se selviää.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103