w201 ongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
M.M93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 02.08.2012 01:47

w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja M.M93 »

Terve. Hommasin tuossa ensimmäisen 190 mersun vm-90 2.0l koneella, ja sellasia ongelmia tossa on että tyhjäkäynti seilaa aika pahasti, paikoillaan ollessa pakokaasuja tulee jostain sisälle, ja kuluttaa matka ajossa lähemmäs 10L/100 ellei enemmänki.
Eli mistä kannattas lähtee noita vikoja kattomaan ja korjailemaan? Sen verran mietin että kun putki vuotaa niin voiko sen takia tulla kaasuja sisälle.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja tomant »

M.M93 kirjoitti:Terve. Hommasin tuossa ensimmäisen 190 mersun vm-90 2.0l koneella, ja sellasia ongelmia tossa on että tyhjäkäynti seilaa aika pahasti, paikoillaan ollessa pakokaasuja tulee jostain sisälle, ja kuluttaa matka ajossa lähemmäs 10L/100 ellei enemmänki.
Eli mistä kannattas lähtee noita vikoja kattomaan ja korjailemaan? Sen verran mietin että kun putki vuotaa niin voiko sen takia tulla kaasuja sisälle.
Tervetuloa foorumille! Pakoputki pitää ehdottomasti laittaa kuntoon, että myrkyllisiä pakokaasuja ei tule autoon sisälle. Käyntihäiriöiden suhteen tarkista virranjakajan lisäksi, että kaikki ilmaletkut ja erityisesti ruiskuyksikön alla oleva kumikaukalo ja siihen liittyvä kumiletku eivät vuoda. Ensimmäiseksi kannattaa hankkia mallikohtainen korjauskirja, esim. Haynesin, jota löytyy Alfamerista ja monista autotarvikeliikkeistä. Korjauskirja maksaa itsensä nopeasti takaisin. Foorumin hakutoimintoa kannattaa myös käyttää, sieltä löytyy vinkkejä tyypillisiin ongelmiin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onkos auto ruisku vai kaasari?
Kulutus tuntuisi että onkohan sähköinen ruisku nyt pelissä?
Tyhjäkäynnin aaltoiluun voisi auttaa yj-releen tinaus ja lisäilmaluistin puhdistus kliinerillä.Lähde näillä ensin liikkeelle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
M.M93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 02.08.2012 01:47

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja M.M93 »

atlas kirjoitti:Onkos auto ruisku vai kaasari?
Kulutus tuntuisi että onkohan sähköinen ruisku nyt pelissä?
Tyhjäkäynnin aaltoiluun voisi auttaa yj-releen tinaus ja lisäilmaluistin puhdistus kliinerillä.Lähde näillä ensin liikkeelle.
Kyllä se ruiskulla on.

Kiitoksia vastauksista! Lähetään ihmettelemään.
M.M93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 02.08.2012 01:47

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja M.M93 »

Semmonen on kans että bensa haisee ajon jälkeen. Vuotaisko jostain?
M.M93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 02.08.2012 01:47

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja M.M93 »

Joo eli tänää vaiheltiin tulpat, tulpanjohot, virranjakajan kansi ja se pyörijä, eikä tyhjäkäynti juuri muuttunut. Käyntiinlaittaessa käy hyvin about tonnissa mutta kun kerran painaa kaasua niin tyhjäkäynti laskee melkein 500.
Löysin ton yj-releen mutta miten sen ois tarkotus tulla pois? ja mitä tarkalleen ottaen tarkottaa sen tinaus?
E: nuo ilmaletkut pitää vielä kattoo
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja atlas »

kaasuvivusto on sulla jäykkä eli voitele se ja nähtävästi ruiskun alla oleva jousi rikki.Siinä pitää olla kaksi yhteensä.
Yj-rele voimalla vetäiset irti relepohjasta väkisin auki ja tinaa kaikki kontaktit sen kummemmin tutkimatta sitä ja silikonilla tai jollain sitten rele kasaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
M.M93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 02.08.2012 01:47

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja M.M93 »

atlas kirjoitti:kaasuvivusto on sulla jäykkä eli voitele se ja nähtävästi ruiskun alla oleva jousi rikki.Siinä pitää olla kaksi yhteensä.
Yj-rele voimalla vetäiset irti relepohjasta väkisin auki ja tinaa kaikki kontaktit sen kummemmin tutkimatta sitä ja silikonilla tai jollain sitten rele kasaan.
okei pitää nuo katsoa vielä.
sit ois sellanen tyhmä kysymys että miten tuo valojen korkeussäätö toimii kun tosta sisällä olevasta säätörullasta ei tapahdu mitään? koitin pyöritellä niitä 3 ruuvia noissa valoissa mutta mitää ei tuntunu tapahtuvan.
ois kiva nähä pimeellä jotain kun pitkilläkään ei näy metriä pidemmäks..
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Tuo valojen korkeuden säätö toimii alipaineella
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
M.M93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 02.08.2012 01:47

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja M.M93 »

arska10 kirjoitti:Tuo valojen korkeuden säätö toimii alipaineella
Tarkotin lähinnä että miten voin säätää niiitä ku se systeemi ei näytä toimivan ja noista ruuvestakaan ei tapahu mitään. Vai pitääkö sieltä pyöritellä jotain muitakin ruuveja kun niitä kolmee?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tutki lampuilta onko alipaine letkut kiinni.
Kaiketi se katkaisin on idiootti varma ja ei hajo helposti.yleisin syy letku irti ja se sitten kanssa häiritsee moottorin toimintaa.....ymmärtääkseni lukot ja alipainepumppu on vain ovi lukoille.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
M.M93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 02.08.2012 01:47

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja M.M93 »

Nyt ilmeni sellanen ongelma että kun kone on lämpösenä niin ajon jälkeen moottori meinaa sammua kun painaa kytkimen pohjaan, ja välillä sammuukin. Mistähän vikaa kannattais lähteä etsimään? melkein joka päivä tulee jotain uutta vikaa :thumbdown:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jokos sait muuten edelliset viat korjattua vai onko tämä nyt vian kasvavaa vaikutusta?Tuntuu ainakin että imuvuoto pahenee.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
M.M93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 02.08.2012 01:47

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja M.M93 »

atlas kirjoitti:Jokos sait muuten edelliset viat korjattua vai onko tämä nyt vian kasvavaa vaikutusta?Tuntuu ainakin että imuvuoto pahenee.
en saanu korjattua muuta kun tota putkee. tyhjäkäynti heittelee vieläkin vähän vaikka tinasin sitä yj-relettä, vaihoin tulpat ja johot, virranjakajan kannen ja pyörijän.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja atlas »

Otapa tyhjäkäynnillä yj-rele irti niin muuttuuko käynti?
tällöin tiedetään toimiiko sähköinen vai mekaaninen ruisku .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
M.M93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 02.08.2012 01:47

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja M.M93 »

atlas kirjoitti:Otapa tyhjäkäynnillä yj-rele irti niin muuttuuko käynti?
tällöin tiedetään toimiiko sähköinen vai mekaaninen ruisku .
Auto sammui kun otin sen releen irti eikä käynnisty ilman sitä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sähköinen jetti pelaa mutta nyt tuntuu että mekaanisen syöttö määrä ei riitä joka on vakio ja sähköinen ruisku nyt voi säätää vielä lisä seosta jolloin se toimii mutta senkin käyttö alue alkaa loppumaan.
Eli sulla on siellä ilmavuoto.huohotusletkut ja kannattaisi käydä suoraan veholta tai motonetista ruiskun allle sellainen kumikaukalo maksaa noin 25-30e.
se tahtoo halkeilla ajan oloon.Myös ruiskun alla oleva hyohotusputki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mese190E
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 26.04.2011 21:21
Paikkakunta: Lahti

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mese190E »

Itellä oli samanlainen vika 190 E 2.6 bensatähdessä ja tein kaikki yllä mainitut. Korjaantui vasta kun sain purku autosta määräjakajan ja ilmamassamittarin (mukana yllä mainittu kumikaukalo). Vaihoin osat paikoilleen ja humppaus yms. loppu, tyhjäkäynti vähän alhaalla mutta luulen että vain säädön puutetta.

Näissä W201 on ilmeisesti vähän ominaisuus melkeinpä tämän kaltaiset viat, toisilla auttaa yj-releen tinaus ja toisilla vasta äärimmäiset osien vaihot.

Toivottavasti saat sinäkin mersusi kuntoon!
Tr3me
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 24.10.2009 11:44

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Tr3me »

mites sen kumikaukalon saa vaihdettua sieltä ruiskun alta? Tai ns tarkistettua onko se ehjä.

Pitää toi ruisku irrottaa varmaankin? Pitääkö jotain letkuja irrotella? Muuta huomioitavaa?

Tässä nyt kuva ylhäältä päin jos helpompi selittää sen avulla (?)

Näkyykö kuvassa muita paikkoja mistä vois imuvuotoa katella tarkemmin?

http://aijaa.com/0088410717918" onclick="window.open(this.href);return false;

kiitos!
Mese190E
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 26.04.2011 21:21
Paikkakunta: Lahti

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mese190E »

Kovat bensaletkut irti yms kaikki muut liittimet mitkä menevät määräjakaja/ilmamassamittari pakettiin.

Koko paketti oli omassa kiinni kolmella(3) mutterilla ja yhdellä klemmarilla, joka löytyy paketin alta.

Kumikaukalo lähtee mukana. Mutta joku viisaampi voisi kertoa lähteekö tuo kaasuvivusto mukana kun en kuvasta osaa sanoa.

Itsellä jäi paikalleen, 2.6 koneessa vähän erilailla sijoitettu osat.
xooox
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 16.08.2011 11:09

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja xooox »

Mulla aikoinaan kun bensaruiskun tyhjäkäynti aaltoili niin kokenut korjaaja työnsi kätensä jonnekin
ruiskun alle ja otti sieltä L muotoisen kumiletkun joka oli halki, se kun teipattiin niin taas hyrisi tasaisesti.
tietty uusi letku tilattiin, mennä vuonna katsastaja hylkäsi kun pakokaasu testissä oli liikaa happea tai jotain
niin muistin kyseisen letkun ja nyt se toimii taas teipattuna hyvin.
Tr3me
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 24.10.2009 11:44

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Tr3me »

Huhhu , löyty siitä kumikaukalosta pieniä halkeaman alkuja, heitin jytyä liimaa siihen päälle jos se hetken aikaa toimis.

Ku uuden kumikaukalon laittaa nii tarviiko tonne jonku tiivisteen väliin vai ? Näytti ainaki vähän siltä että siihen joku tiiviste vois mennä..
M.M93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 02.08.2012 01:47

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja M.M93 »

Kiitoksia vastauksista! Pitää katella tota kumikaukaloo yms letkuja ja tinailen vielä yj-relettä ku jätin laiskana osan tinaamatta. Toivotaan että alkais pikkhiljaa toimimaan..

E: otin ton määräjakaja/ilmamassamittari paketin pois eli pitäskö siellä alla olla joku kumikaukalo? pitääks toi määräjakajaki avata vai mitä?
E2: Löysin sen kumikaukalon ja ihan ehjältä se vaikutti. Voisko joku näyttää vaikka jostai kuvasta että mitkä letkut pitäis kattoo ? :roll:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siitä kumikaukalon keskeltä lähtee vain yksilähtö ja se letku mikä siitä lähtee on monesti huonossa hapessa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
M.M93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 02.08.2012 01:47

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja M.M93 »

Olin ilmeisesti kolvaillu bensapumpun relettä :D eli mistä päästä tän yj-releen saa helpoiten auki?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Sieltä alapäästä missä ne nastat on niin sitä alumiini koppaa ruuvarilla avittaen niin pitäisi aueta voi joskus olla myös liimattu tiukasti kiinni lievä väkivalta auttaa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
M.M93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 02.08.2012 01:47

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja M.M93 »

Oonkohan nyt ymmärtäny jotai väärin vai mitä ku Mese190E tossa kirjotti aikasemmin että "Koko paketti oli omassa kiinni kolmella(3) mutterilla ja yhdellä klemmarilla, joka löytyy paketin alta.
Kumikaukalo lähtee mukana". Mulla ku otin sen paketin pois nii ei lähteny kyllä mitään kumikaukaloita mukana :?. Vai pitääkö siitä purkaa muutakin kun tuo minkä ympyröin kuvasta että näkee sen kumikaukalon? http://i2.aijaa.com/b/00096/10734672.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kylläpä menee vaikeeks :roll: Tinasin kans nyt tota yj-relettä mutta ei siitä mitään hyötyä ollut.. Jos jotain niin tyhjäkäynti laskee vielä vähän alemmaks ku ennen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ne kolme mutteria on kumityynyissä ja kokonaan lähtee määränjakaja ilmamäärämittareineen ja sitten klemmari näkyy vähän kaasuvivuston alla korin välissä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
M.M93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 02.08.2012 01:47

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja M.M93 »

atlas kirjoitti:Ne kolme mutteria on kumityynyissä ja kokonaan lähtee määränjakaja ilmamäärämittareineen ja sitten klemmari näkyy vähän kaasuvivuston alla korin välissä.
No nyt alkaa vähän selkenemään tuo juttu :D Oon lukenu vähän väärin mitä porukka on kirjottanu.. Tutkitaan huomenna lisää :oops:
M.M93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 02.08.2012 01:47

Re: w201 ongelmia

Viesti Kirjoittaja M.M93 »

Nyt löyty se kumikaukaloki ja oli siinä pari halkeemaakin. Paikkasin ne massalla kunnolla mutta vieläkin tuo tyhjäkäynti seilaa. Mikä helvetti siinä voi olla?
Vastaa Viestiin