noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Enpä usko, että sillä pumpun iälläkään vaikutusta on nylykyttämiseen, koska siinä meikäläisen lankussakin oli samoja ikiä oleva pumppu paitsi PPDieselin tekemänä. Mitään iskareita ei ollut ja vakio vivusto oli ja vaijerin kannattin korvakoita muutettu vakio turbon imusarjan luota vain, että kaasu pääsee palautumaan.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
onkohan nyt jotain oleellista mitä en itse, taikka ei näin yhdessä olla tajuttu...siis jos pumpun iällä tai valmistajalla ei tunnu olevan vaikutusta, eikä näköjään loogisesti renkaillakaan (toisilla toiminu paremmin isoilla kuin pienemmillä ja joillain päinvastoin) mitenkäs teillä sitten noin muuten on tuo kaasuvivusto toteutettu, kun itselläni se on niinkin yksinkertaista liikettä varten turhan monimutkaisen näköinen, eli ilmeisesti jonkinsortin vakio vivusto ehkä joillain modauksilla...
kuvaa jos joltain löytyisi tuosta vivustosta tai oikeen tarkkaa selitystä niin voisin rakennella itselleni semmoisen "ei bonanza" version...vaikkei se sitä eliminoisikaan mutta olispahan ainakin vivusto rykimätöntä mallia

kuvaa jos joltain löytyisi tuosta vivustosta tai oikeen tarkkaa selitystä niin voisin rakennella itselleni semmoisen "ei bonanza" version...vaikkei se sitä eliminoisikaan mutta olispahan ainakin vivusto rykimätöntä mallia

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Joskus aikanaan kun oli w124 200D sain nykimisen loppumaan seuraavilla toimenpiteillä:
- Kaasuvivuston iskunvaimennin
- Moottorin kumityynyt
- Kardaanin rätit
Ei tietty ole ihan täysin verrannollinen ku tuossa 200D:ssä "vähän" noita tehoja vähemmän..
- Kaasuvivuston iskunvaimennin
- Moottorin kumityynyt
- Kardaanin rätit
Ei tietty ole ihan täysin verrannollinen ku tuossa 200D:ssä "vähän" noita tehoja vähemmän..
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Kyllä se pumppu on suurin yksittäinen tekijä, itellä aluksi tasapää 8mm ja nyki nii mahottomasti, vaihto uuteen(8/2011) 7mm mynään ni ei enää yrittämälläkään.
Toinen tapaus vanhamallin 7mm pumpulla ja nykiminen loppu renkaitten vaiholla17--->18" joissa kumi huomattavan pehmeä iha näppituntumallaki...kuluneilla kumeilla rupes pikkuhiljaa tuleen takasi mutta ei häiritseväksi asti. Kaasuvipu molemmissa mallia vaijeri ilman mitään vaimentimia...
Toinen tapaus vanhamallin 7mm pumpulla ja nykiminen loppu renkaitten vaiholla17--->18" joissa kumi huomattavan pehmeä iha näppituntumallaki...kuluneilla kumeilla rupes pikkuhiljaa tuleen takasi mutta ei häiritseväksi asti. Kaasuvipu molemmissa mallia vaijeri ilman mitään vaimentimia...
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Mulla ei ole ST mese mut lievästi viritetty W123 300D turbo jossa on väyrysen 6mm elementit ja syöttö täysillä, tässä esiintyi tuo bonanza alkuun melko voimakkaana ollen pahimmillaan jossain 2000r/min tuntumassa. Tämä alkoi esim pienen tiessä olevan heiton jälkeen tai joskus jopa itsekseen, pumppu oli ikään kuin liian herkkä. Uskoisin ilmiön johtuvan siitä että täysille säädetyssä pumpussa on säädin ikäänkuin äärirajoilla jolloin siihen voi tulla tuollainen toimintahäiriö(säätötanko pumpussa alkaa liikkumaan edestakaisin kun säädin ei ole enään alkuperäisellä toiminta alueellaan). Omassa autossa ilmiö korjaantui lähes kokonaan ja osittain ihan vahingossa sillä että opin ajamaan autolla eritavalla, pienensin hiukan alasyöttöä, asentamani huohotin letku moottorin yli maahan ottaa hiukan kiinni kaasuvivustoon ja rauhoittaa täten kaasuvivuston liikkeitä(tässä se vahinko
).

auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
juu eli en ihan hirmuisen kaukana ole ajatuksissani ilmeisesti (ja toivottavasti) ollut kun olen sitä vivustoa, moottorin kumityynyjä ja kardaanin rättiniveliä pähkäillyt...ainakin jsj:n kommentti kannusti kääntämään tähtikeulaa varaosaliikkeeseen päin
kun aina täytyy pitää mielessä että tilanteet korostuu ja ilmiöt herkistyy kun kyseessä on voimakkaammilla romppeilla oleva tekele... jari_w123 myös jotain tuon kaltaista olen koittanut mietiskellä sillä vähällä diesel pumppu tietämykselläni mitä löytyy, mutta siis sinullakin bonanza ilmiö ainakin rauhoittui kun kaasuvivusto koki muutoksia...ja taitaahan tuo vivuston pää olla kuitenkin niitä helpoimpia mistä lähteä ratkomaan...eikä omaisuuttakaan häviä vaikkei toimisikaan odotuksien mukaan 


Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Juu, kyllä se helpotti. Omassa autossa kun vivusto hiertää kumiletkun se ikäänkuin toimii vaimentimena vivustossa, kaasu ei ole niin herkkä. Fiksuinta olisi kokeilla sitä vaimenninta pumpun kylkeen, sehän toimisi samalla tavalla. Ihtellä oli aikeita muuttaa tuota letkun paikkaa mutta kun huomasin sen hillitsevän bonanzaa annoin asian olla
.

auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
siis vaimennin käyty tilaamassa eilen ja piti tulla tänään tuonne varaosaputkaan mutta eipä näy...eikä tosin ole varmuutta että onko edes oikeanlainen...mutta toivottavasti huomenna pääsisi sovittamaan
päivää vajaa viikko sitten päätti tuo vaihteisto pamahtaa tuohon 200m päähän peltosuoralle ja tänään sylkäisi syylärin alapäästä jäähdytysnesteet pihalle...aikaisemmin mainitsinkin tulla glykoli vuodosta ja selvisihän se syyllinen kun sieltä kusee reijästä ihan norona nykyisin pihalle
eli sarajassamme ajetaan se vika esille!


- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Tämähän on oikein viihdyttävä (ja opettava) ketju lukea, vaikken "superturbopumppumies" olekaan. "jyrsijä" on pirun hyvä tarinankertoja
Sallinet pienen OT-ketjukaappauksen pariin kysymykseen:

Sallinet pienen OT-ketjukaappauksen pariin kysymykseen:
Siekkinen kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=122699 tuosta muuten löytyis getrakki joka on selvästi tremecciä halvempi.
Mistä Getragin ja ZF:n erottaa jos kerran kummassakin on käännetty kaavio?laineracing kirjoitti:Multa löytyis getraggia vastaava zf tekele käännetyllä kaaviolla,320-24 bensasta. Tonnilla Hämeenlinnassa.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
no getragissa nyt ainakin lukee se getrag kylessä. ite en oo semmosta ZF:ää nähny niin paha siitä sanua mitään.
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
hismajesticsille suur kiitokset...ja muillekkin tiedoksi offtopicien kutkuttaessa niin kyselkää ihmeessä, itse olen lähes hävettävän raakile mersujen roplausmaailmassa, joten opiskelen mukana
mutta mutta, näin tunnelmaan pääsyksi voisi jokainen oikeen vannoutunut topicin lukija laittaa soimaan taustalle irwin goodmanin-poing poing poing biisin (itselläni rallaattaa se tuossa taustalla)
eli juu se st:n retale pomppii osakaasulla edelleen...tosin varsinaisesti siihen ei olla ehditty perehtymään kun vika&vaurio lista kasvaa siihen tahtiin ettei kerkeä kuin vierestä seuraamaan...nyt huomisen epistolana olisi se vivuston iskunvaimentimen testaus (mikäli varaosaliikkeen tomera ikiliikkuja kesäpoika löytää sen, oli meinaan päässyt hukkumaan matkalla) jäähdyttäjän vaihtoa ja uusimpana uutuutena alipainepumpun kiinnityspulttien kierteiden uusimista, on 2/6 saldona ja tietysti niin päin että vain 2 kiinni, siis lopuista ilmeisesti kierteet korkannut
ja tämä syynä rajumman puoleiseen automaattiseen alustan voitelujärjestelmään...tulee aika miehekkäästi pikkiriikkisestä rakosesta öljyä ulkomaailmaan...
mahtaako operaatio alipainepumpun irroitus/kiinnitys sisältää jotain erikoislaatuista mitä pitäisi tietää ennen kuin istuu jooga-asennossa suuren hallin lattialla pienten eriväristen jousien ja pylpyröiden ympäröimänä jotka hallitsemattomasti työvalon nähdessään sinkoutuivat vapauteen...eli pitäisikö minun varautua johonkin julmaan tai haastavaan?
kiitän jälleen lämpimästi kaikkia jotka jaksavat päätään rassata!



mahtaako operaatio alipainepumpun irroitus/kiinnitys sisältää jotain erikoislaatuista mitä pitäisi tietää ennen kuin istuu jooga-asennossa suuren hallin lattialla pienten eriväristen jousien ja pylpyröiden ympäröimänä jotka hallitsemattomasti työvalon nähdessään sinkoutuivat vapauteen...eli pitäisikö minun varautua johonkin julmaan tai haastavaan?
kiitän jälleen lämpimästi kaikkia jotka jaksavat päätään rassata!
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Eipä sieltä mitään lennä ulos kun irroitat sen alipainepumpun. Uus tivari niin ei vuoda korjauksen jälkeenkään.
Koneen voi pyörittää sopivaan kohtaan että pumpun rulla on vuoristoradan pohjalla, sen huomaa siitä kun löysää pultteja, jos pumppu ei tuu kuin pari milliä ulospäin, sillon on passeli kohta. Mut jos tulee 10mm tai enempi, sillon on just vuoristoradan huipun päällä se pumpun rulla. Tajuat sitten mitä tässä höpötin kun se pumppu on irti sieltä koneesta
Koneen voi pyörittää sopivaan kohtaan että pumpun rulla on vuoristoradan pohjalla, sen huomaa siitä kun löysää pultteja, jos pumppu ei tuu kuin pari milliä ulospäin, sillon on passeli kohta. Mut jos tulee 10mm tai enempi, sillon on just vuoristoradan huipun päällä se pumpun rulla. Tajuat sitten mitä tässä höpötin kun se pumppu on irti sieltä koneesta

Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Sama pätee alipainepumpun paikalleen laitossa että koneen pitää olla oikeassa kohti niin ei joudu niin paljoa käyttämään voimaa 

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Olen käyttänyt tiivisteen lisäksi mustaa moottorisilikonia ja aiemmin joutunut taistelemaan syystä tai toisesta sen tiiveyden kanssa. Se joku peltihärdelli, jos siellä sellainen on, sitä ei kaiketi kuulu asentaa enää uudenmallisten pumppujen/tiivisteiden kanssa. Haulla löytyy paremmin tietoa, mutta oli siinä pumpun ohjeessakin jotain asiasta. Tässä ilmeisesti sama pumppu laitetaan paikalleen, joten samat osat kannattaa sinne jättää, paitsi se uusi tiivste.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
kl-varaosista ainakin sai hyvän mallisen paperisen tiivisteen, siinä kiertää se "silikoonijuova" tiivisteen ympäri molemmin puolin.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Hyvin nuo on pitäny kun on vaan vanhan tiivisteen kummallekkin puolen levittäny silikoonit. Punanen ja musta kumpikin on pitänyt.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Sulla ei sitten ole tarpeeksi painetta kampikammiossa, ellei öljy tirsku sieltä suun täältä mäjelle 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
juu pakko mennä vanhalla tiivisteellä kun ei löytynyt meidän kylälktä mistään irtotiivistettä...ainoastaan uuden pumpun kanssa kuulemma...mites tuo moniurahihnan kiristinrulla oikeen löysätään kun yksi pulteista pirullisesti sen kiristinjousen ja rullan takana eikä yksikään työkalu mahdu nätisti sitä avaamaan???
ja entäs onkos paikalla joku joka asentanut ennen noita recoil kierrekorjaus-sarjoja...poraanko niin pitkälle kuin pultin kierteet vaatii...kun pelkkä irtokierrehän on nipussa vain noin 0,5mm kun pultti taasen vaatii apaut 1,5cm kierrettä???
ja entäs onkos paikalla joku joka asentanut ennen noita recoil kierrekorjaus-sarjoja...poraanko niin pitkälle kuin pultin kierteet vaatii...kun pelkkä irtokierrehän on nipussa vain noin 0,5mm kun pultti taasen vaatii apaut 1,5cm kierrettä???
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Ei kai sitä tarvinnu irrottaajyrsijä kirjoitti:juu pakko mennä vanhalla tiivisteellä kun ei löytynyt meidän kylälktä mistään irtotiivistettä...ainoastaan uuden pumpun kanssa kuulemma...mites tuo moniurahihnan kiristinrulla oikeen löysätään kun yksi pulteista pirullisesti sen kiristinjousen ja rullan takana eikä yksikään työkalu mahdu nätisti sitä avaamaan???


W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Eli vapautat sen linkun jousen jännityksen avaamalla sen ylhäällä edustalla olevan pultin siitä mustasta muoviosasta, irrotat vaikka iskarin pois tieltä ja sen jälkeen linkki heiluu sen verran, että alipainepumppu mahtuu tulemaan pois.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
suur kiitokset ohjeista olin vaan hieman hätäinen ja ehdin purkaa hihnan kääntämällä kammella sieltä öljyn mittatikun vierestä iskaria ylöspäin niin sai remmin ja sen jousen kokonaan pois ja sittenhän alkoikin jo linkku liikkua
alipainepumppu nyt toivottavasti pitää, uusi moniurahihna tuli tietty samalla vaihdettua kuin myös se uutuuttaan kiiltävä syylärikin
mutta mutta se perhanan kaasuvivuston iskari...eilen selvisi kun en mistään löytänyt toista palloa sitä iskaria varten (ainoastaan siis pumpulta lähtevässä kaasuvivussa on pallukka) että eihän tuohon malliin ole kuulemma koskaan ollutkaan koko iskaria...noh jollakin tavalla ajattelin sen sinne silti nikkaroida, muistankohan nyt vaan oikein että kun kaasupoljin on ylhäällä niin iskari on pisimmillään ja tietenkin taasen kun kaasua painaa lähtee iskari menemään sisäänpäin?!?! onko joku muu rakennellut itse sitä toisen pään kiinnikettä (toinen pallura minulta jo löytyy) että mihinkäs olisi se paras sijoittaa?! aikalailla vaakatasoon imusarjan alle se tulisi laittaa kun sen vivun liike on niin pöljä :/


mutta mutta se perhanan kaasuvivuston iskari...eilen selvisi kun en mistään löytänyt toista palloa sitä iskaria varten (ainoastaan siis pumpulta lähtevässä kaasuvivussa on pallukka) että eihän tuohon malliin ole kuulemma koskaan ollutkaan koko iskaria...noh jollakin tavalla ajattelin sen sinne silti nikkaroida, muistankohan nyt vaan oikein että kun kaasupoljin on ylhäällä niin iskari on pisimmillään ja tietenkin taasen kun kaasua painaa lähtee iskari menemään sisäänpäin?!?! onko joku muu rakennellut itse sitä toisen pään kiinnikettä (toinen pallura minulta jo löytyy) että mihinkäs olisi se paras sijoittaa?! aikalailla vaakatasoon imusarjan alle se tulisi laittaa kun sen vivun liike on niin pöljä :/
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Aika lähelle pystyasennossa se alunperin on, yläpää on kiinni imusarjassa muistaakseni 2 sylinterin kaulassa. Ja iskariahan ei alunperin automaatilla varustetuissa ja turboa ei ole manuaalillajyrsijä kirjoitti:mutta mutta se perhanan kaasuvivuston iskari...eilen selvisi kun en mistään löytänyt toista palloa sitä iskaria varten (ainoastaan siis pumpulta lähtevässä kaasuvivussa on pallukka) että eihän tuohon malliin ole kuulemma koskaan ollutkaan koko iskaria...noh jollakin tavalla ajattelin sen sinne silti nikkaroida, muistankohan nyt vaan oikein että kun kaasupoljin on ylhäällä niin iskari on pisimmillään ja tietenkin taasen kun kaasua painaa lähtee iskari menemään sisäänpäin?!?! onko joku muu rakennellut itse sitä toisen pään kiinnikettä (toinen pallura minulta jo löytyy) että mihinkäs olisi se paras sijoittaa?! aikalailla vaakatasoon imusarjan alle se tulisi laittaa kun sen vivun liike on niin pöljä :/
, joten turbo 603 imusarjasta paikka puuttuu.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
noniin nyt töiden ja syysflunssan kyllästäminä voitaisiin taas palata pajan savun täyttämään infrastruktuuriin eli mielessä on tänään pyöriny (noiden vanhojen päänvaivojen lisäksi siis) tuommoinen imusarja/painekotelo ratkaisut näissä st peleissä, mikä on se idea noin pähkinän kuoressa...tasainen ilmansaanti joka sylinterille? mikä olisi sellainen paras ratkaisu tuohon käyttöön...mikä on hyväksi todettu (tällä hetkellä siis vakio imusarja tulpattuna tietenkin, ei mitään sen ihmeempiä muuta kuin suoraan putki coolerille) onko jollakulla viisaalla näyttää jotain halkaisukuvaa taikka purettuna tuollaista toimivaa keksintöä...?
ja kiitosta jälleen jo näin etukäteen...
ja kiitosta jälleen jo näin etukäteen...
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Nyt kun täällä sopivasti puhutaan imusarjoista, voisin hieman lainata topicia kysymäällä seuraavaa. Elikkä monesti näkee näitä turbokoneita, joihin on pistetty cooleri. Coolerilta tuleva ahtoputki on monesti liitetty suoraan turbon vakioimusarjaan hitsaamalla vain vakio lähdön vastakkaiselle puolelle sopiva putki, johon tämä coolerilta tuleva ahtoputki on laitettu kiinni. Onko tällänainen toteutus hyvä, vai paineistuuko tällöin joku sylinteri toista enemmän? Rasittaako konetta enemmän?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Jos imusarjan tasauskammion (plenumin) poikkileikkaus pysyy vakiona tai pienenee molemmista päistä symmetrisesti, pitäisi teoriassa ilma ottaa sisään keskeltä, jolloin virtausero eri sylinterien välillä on mahdollisimman pieni. Toinen lähestymistapa on tehdä plenum poikkileikkaukseltaan yhdestä päästä pieneneväksi, jolloin ilma otetaan isommasta päästä sisään. Käytännössä on vaikea sanoa näiden muotoilujen vaikutuksesta ilman vertailevia mittauksia esim. vääntömomentin tai sylinterikohtaisten lämpätilaerojen ja virtauserojen jne. suhteen. Imusarjojen mitoitus perustuu paljon mutu-menetelmään, esikuviin tai kirjallisuudessa esiintyviin kuviin ja "mitoituskaavoihin". A. Graham Bellin kirjassa "Forced Induction Performance Tuning" on hyviä käytännön vinkkejä imusarjan plenumin ja putkien mitoittamiseen. Kirja on muutenkin hyvä lähdeteos ja käsittelee bensakoneiden ahtamiseen liittyviä kysymyksiä, mutta monia asioita voi soveltaa myös nokivasaroihin.
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
noniin...huudellaan taas tännekkin pitkästä aikaa, paljon on ehtinyt tapahtua välissä muutoksia, aloitetaan vaikka viime syksystä jonne tuon lankkumersun taivaltaminen taukosi kun haljennut suutinputki vaihdettiin ehjään malliin, riemukkaana naama naantalin aurinkona pikabaanalle ja jessus että vehkeet kulki kivasti (hetken) 10minuuttia riemua jonka jälkeen villisialta kuulostava ääni kantautui konepellin alta herkkiin korviin, noh hetki tarkastelua ja paisuntasäiliö näytti myös ihan villisialta joten äänen lähde oli helppo paikallistaa...mersu pihaan parkkiin ja siihen se sitten jäi...ilman leluja masentuneen motivaation menettäneen miehen täytyy talven kylmiksi illoiksi keksiä jotain tekemistä joten keväällä elämän tilanne näytti enemmän kuin jännältä, perustin oman yrityksen ja pyöräytettiin emännän kanssa maailmaan esikoislapsi...nyt tilanteiden rauhoituttua ja hyväksi ehkäisyksi ajattelin painua takaisin tallin sumuiseen atmosfääriin...
pohdintoja: vaihtoehto 1...otanko pelkän kannen irti, oikaisen ymym, vaihdan peltitiivisteen jonka junttaan liimalla kiinni ja pelit laulamaan. tai sitten vaihtoehto 2...otan koko koneen pois keulilta, puran atomeiksi tallin lattialle, oikaisen kannen, oikaistaan/tarkastetaan myös lohkon tasopinta, peltitiiviste liimalla kiinni ja sitten pelit laulamaan.
jos joltain viisaalta löytyy lisää vaihtoehtoja tai parannusideoita niin auttakaa toki, kertoilkaa kokemuksia, mitä pitäisi pelätä...5 viikon päästä olisi naapuripitäjässä kruisinkit missä olisi mukava käydä pyörähtämässä.
kiitoksia taas kaikille etukäteen!
pohdintoja: vaihtoehto 1...otanko pelkän kannen irti, oikaisen ymym, vaihdan peltitiivisteen jonka junttaan liimalla kiinni ja pelit laulamaan. tai sitten vaihtoehto 2...otan koko koneen pois keulilta, puran atomeiksi tallin lattialle, oikaisen kannen, oikaistaan/tarkastetaan myös lohkon tasopinta, peltitiiviste liimalla kiinni ja sitten pelit laulamaan.
jos joltain viisaalta löytyy lisää vaihtoehtoja tai parannusideoita niin auttakaa toki, kertoilkaa kokemuksia, mitä pitäisi pelätä...5 viikon päästä olisi naapuripitäjässä kruisinkit missä olisi mukava käydä pyörähtämässä.
kiitoksia taas kaikille etukäteen!
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Ahaa, montako viikkoa se moottori kesti silloin syksyllä
No kuitenkin, en suosittele peltitiivistettä ellet samalla plaanaa lohkon tasopintaa, varsinkaan moottorissa jota on jo poljettu ST käytössä ja hajotettu tiiviste. Vaihtoehdotuksia:
- Otat kannen pois, plaanautat ja koeponnistutat sen, ettei ole halkeamia, massatiiviste huolellisesti liimattuna paikalleen. Ahdot rajoitetaan 1,8 Bar tienoolle kuitenkin siten, ettei pakopaine nouse yli kahden. (Lue myös hakusanalla 'veriura' asiaa).
- Purat koko moottorin, uusit laakereita ja plaanautat lohkon tasopinnan, kannelle kuten edellä. Hommaat kunnon 8mm pumpun, plenum imusarjan, ison turbon ja laitat ahtoa yli 3 Bar. Sitten testilenkin jälkeen alat miettimään mistä saa vaihdelaatikon, kardaanin, perän, vetarit, öljyn-, veden- ja ilmanjäähdyttimiä sekä polttoainepumppuja.
Onnea perheenlisäyksestä

No kuitenkin, en suosittele peltitiivistettä ellet samalla plaanaa lohkon tasopintaa, varsinkaan moottorissa jota on jo poljettu ST käytössä ja hajotettu tiiviste. Vaihtoehdotuksia:
- Otat kannen pois, plaanautat ja koeponnistutat sen, ettei ole halkeamia, massatiiviste huolellisesti liimattuna paikalleen. Ahdot rajoitetaan 1,8 Bar tienoolle kuitenkin siten, ettei pakopaine nouse yli kahden. (Lue myös hakusanalla 'veriura' asiaa).
- Purat koko moottorin, uusit laakereita ja plaanautat lohkon tasopinnan, kannelle kuten edellä. Hommaat kunnon 8mm pumpun, plenum imusarjan, ison turbon ja laitat ahtoa yli 3 Bar. Sitten testilenkin jälkeen alat miettimään mistä saa vaihdelaatikon, kardaanin, perän, vetarit, öljyn-, veden- ja ilmanjäähdyttimiä sekä polttoainepumppuja.
Onnea perheenlisäyksestä

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
kiitoksia veskolalle...ei tuo kovin kauaa tuon syyläri, alipainepumppu remontin jälkeen ehtinyt ns.tervettä päivää näkemään maksimissaan muutaman viikon :/ mutta mutta, näin olen tuumaillut myös ettei välttämättä ole asiaa laittaa peltitiivistettä tarkastamatta lohkon tasopintaa, mutta kuinka yleistä on että sieltä lohkosta löytyy heittoa ja etenkin sen verran että asennus menisi pieleen?
olen tässä lähiaikoina haalinut tietooni noita osia millä jatkossa tuota rotjaketta voitaisiin tulla kehittämään...esimerkiksi tiedossa olisi om606 kunkku moottori, uusi pumppu (7,5-8mm mynä, en muista kumpi) vaihdelaatikko, vauhtipyörä, koko kytkinpaketti, vetaria, vaparin imusarja/painekotelo ratkaisu yms pientä...nämä suurimmat osaset kuitenkin tallessa kaverin tallissa turvallisen matkan päässä, ettei vielä tulisi liiallista kiusausta ahnehtia heti kaikkea!
onkos tuo optimaalinen 1,8bar ahtoja mitä tuo massatiiviste kestää vai onko isot pojat ajellu pidempään rajummilla setupeilla? onko varaa nostaa ahtoja mikäli pakopaine puoli on ok?
sitten vielä että kysymysten määrä olisi mahdollisimman ärsyttävän suuri, tiedättekö mitään pajaa joka voisi näin lyhyemmälläkin varoitusajalla tarkastaa tuota meikäläisen pumppua...epäilen, että säädöissä saattaa olla jotain pielessä (tai sisuskaluissa), enkä haluaisi rempata turhaan tuota konetta josko epäilykseni osuisikin oikeaan?
olen tässä lähiaikoina haalinut tietooni noita osia millä jatkossa tuota rotjaketta voitaisiin tulla kehittämään...esimerkiksi tiedossa olisi om606 kunkku moottori, uusi pumppu (7,5-8mm mynä, en muista kumpi) vaihdelaatikko, vauhtipyörä, koko kytkinpaketti, vetaria, vaparin imusarja/painekotelo ratkaisu yms pientä...nämä suurimmat osaset kuitenkin tallessa kaverin tallissa turvallisen matkan päässä, ettei vielä tulisi liiallista kiusausta ahnehtia heti kaikkea!
onkos tuo optimaalinen 1,8bar ahtoja mitä tuo massatiiviste kestää vai onko isot pojat ajellu pidempään rajummilla setupeilla? onko varaa nostaa ahtoja mikäli pakopaine puoli on ok?
sitten vielä että kysymysten määrä olisi mahdollisimman ärsyttävän suuri, tiedättekö mitään pajaa joka voisi näin lyhyemmälläkin varoitusajalla tarkastaa tuota meikäläisen pumppua...epäilen, että säädöissä saattaa olla jotain pielessä (tai sisuskaluissa), enkä haluaisi rempata turhaan tuota konetta josko epäilykseni osuisikin oikeaan?
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
No mikäli 606/8mm kummittelee mielessä niin kannattaa varmaan pienellä vaivalla laittaa nykyinen ajoon, nostaa 606 tallille ja siten siellä ihan rauhassa kasata se metallitiivisteellä ja hankkia muut racing osat ympärille.
Isot pojat on puhunut tuosta 2,0 bar maksimista massatiivisteelle, joten laskin siihen vain varmuusrajaa 10%. Pakopaine näyttelee semmosta roolia, että se nostaa lämpökuormaa ja silloin siellä sylinterissä kaikilla on enemmän epämukava olo, eli alkaa kannentiivisteen liekkirengas venymään ja paukkumaan. Sen takia olisi hyvä, jos ajaa jollain 1,8++ Bar paineilla niin ahdin olisi niin suuri, ettei pakopaine ole juurikaan ahtoa suurempi. Esimerkiksi ahto 1,8bar, pako 3,0bar tuskin on kovin pitkäikäinen. Toki tuo riippuu nyt siitäkin ajaako putkeen kaasupohjassa 15 sekuntia sitten jäähdyttelee rauhassa vai 10 minuuttia lappu lattiassa.
Metallitiiviste vuotaa jollain ekasta startista alkaen, jollain se alkaa pikkuhiljaa vuotaa muutaman kuukauden kuluttua ja jollakin vuoden päästä. Ehkä jollain voi kestää ikuisesti, ei näitä voi tietää. Jotenki ajattelen ettei sinuun kannata ottaa riskiä kun tuota motorsportin lieveilmiötä olet jo kärsinyt tarpeeksi.
Isot pojat on puhunut tuosta 2,0 bar maksimista massatiivisteelle, joten laskin siihen vain varmuusrajaa 10%. Pakopaine näyttelee semmosta roolia, että se nostaa lämpökuormaa ja silloin siellä sylinterissä kaikilla on enemmän epämukava olo, eli alkaa kannentiivisteen liekkirengas venymään ja paukkumaan. Sen takia olisi hyvä, jos ajaa jollain 1,8++ Bar paineilla niin ahdin olisi niin suuri, ettei pakopaine ole juurikaan ahtoa suurempi. Esimerkiksi ahto 1,8bar, pako 3,0bar tuskin on kovin pitkäikäinen. Toki tuo riippuu nyt siitäkin ajaako putkeen kaasupohjassa 15 sekuntia sitten jäähdyttelee rauhassa vai 10 minuuttia lappu lattiassa.
Metallitiiviste vuotaa jollain ekasta startista alkaen, jollain se alkaa pikkuhiljaa vuotaa muutaman kuukauden kuluttua ja jollakin vuoden päästä. Ehkä jollain voi kestää ikuisesti, ei näitä voi tietää. Jotenki ajattelen ettei sinuun kannata ottaa riskiä kun tuota motorsportin lieveilmiötä olet jo kärsinyt tarpeeksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
En oikein tiennyt mille osa alueelle kysymys kuuluu mutta kun noviisi olen ja olisi tarkoitus alkaa superturboa väsäämään tässä lähiaikoina niin millä tavalla vaikuttaisi jos laittaisin isommat pakosiivet turboon ja imusiivet jäis siihen kokoo. Toisiko se vääntöä alas vai onko minkään näköistä vaikutusta? Eli siis pakosiiviksi tulisi joku 70mm ja imusiivet olisivat joku 60mm et olisiko mitään hyötyä?