W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jvk210cdi kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:Oman kokemuksen mukaan ei nuo sähkölaatikot luista kuin vähän vaihtamisen yhteydessä,ja jos luistaa ei se ole kunnossa.tuolla vaihteiston lukituksellahan on saatu nuo automaattien kulutuskin kuriin,vanhemmissa autoissa ne kulutti luiston takia huomattavasti enempi kuin keppivaihteinen. Luistamattomuudenhan näkee jo kierroksista 1500kierrosta/100km/h 1800kierrosta 120km/h ja 3000kierrosta 200km/h ja samassa suhteessa välinopeudet!
Eihän siinä ole mitään järkeä jos vaihteisto luistaa ohi parhaan vääntömometti alueen.
On moottori/korimalleja, joissa turbiini ei mene lainkaan lukkoon! :o
Ohjelma ei anna.
Esim. ainakin ML, ja useat ei kopat, joissa on 270CDI pannu.
Eli on aina OPEN tai SLIPPIN.
Kaverin 211 400CDI ei tainnut myöskään lukkiutua kokonaan... jäi vaan SLIPPIN, vaikka miten kaasua painoi. Opetuskin ko. laatikkoon tehtiin pidemmän kaavan mukaan *:lla.

On aivan normaalia, ettei lukkiudu kaikissa malleissa... eikä se turbiinin lukon luistaminen niitä rikota. Ne nyt vaan on suunniteltu sellaisiksi.
Jos nyt kikkailee ne lukkoon, niin taitaa ottaa TCU herneen nenään :roll:

Jep jos lukittuväärän aikain tai likkaa tiltti tulee
tosiaan monet ML, E/C 270 S400 mallit ei sitä täysin lukkon laita koskaan vakiona
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

CDI203 kirjoitti:
jvk210cdi kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:Oman kokemuksen mukaan ei nuo sähkölaatikot luista kuin vähän vaihtamisen yhteydessä,ja jos luistaa ei se ole kunnossa.tuolla vaihteiston lukituksellahan on saatu nuo automaattien kulutuskin kuriin,vanhemmissa autoissa ne kulutti luiston takia huomattavasti enempi kuin keppivaihteinen. Luistamattomuudenhan näkee jo kierroksista 1500kierrosta/100km/h 1800kierrosta 120km/h ja 3000kierrosta 200km/h ja samassa suhteessa välinopeudet!
Eihän siinä ole mitään järkeä jos vaihteisto luistaa ohi parhaan vääntömometti alueen.
On moottori/korimalleja, joissa turbiini ei mene lainkaan lukkoon! :o
Ohjelma ei anna.
Esim. ainakin ML, ja useat ei kopat, joissa on 270CDI pannu.
Eli on aina OPEN tai SLIPPIN.
Kaverin 211 400CDI ei tainnut myöskään lukkiutua kokonaan... jäi vaan SLIPPIN, vaikka miten kaasua painoi. Opetuskin ko. laatikkoon tehtiin pidemmän kaavan mukaan *:lla.

On aivan normaalia, ettei lukkiudu kaikissa malleissa... eikä se turbiinin lukon luistaminen niitä rikota. Ne nyt vaan on suunniteltu sellaisiksi.
Jos nyt kikkailee ne lukkoon, niin taitaa ottaa TCU herneen nenään :roll:

Jep jos lukittuväärän aikain tai likkaa tiltti tulee
tosiaan monet ML, E/C 270 S400 mallit ei sitä täysin lukkon laita koskaan vakiona

Tuohan on hyvä tietää, että eri malleissa eroja vaikka sama laatikko,mun autoista on laatikko luistanu viimeksi W124 300TDT-4 maticissa vm.1989.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

RH kirjoitti:Dieselin laatikko kylmänä tosiaan vie kierrokset korkeammalle ennen vaihtamista kuin lämmettyään, muttei sentään mihinkään 2500 asti. melkein kahteen tonniin ehkä. Lämpimänä vaihtaa muutaman sata kierrosta alempana, mutta ei käytännössä millään kikkailulla alle 1600.
Taitaa olla herroilla erilaiset parkkipaikat. Eli jos auto ehtii käydä jonkin aikaa ennen kuin sen tarvitsee vaihtaa ekan kerran vaihdetta, niin eka vaihto tapahtuu alemmalla kierrosalueella. Esim. itselläni: Kotoa lähtiessä ajan melkein kaksi kilometriä kävely vauhtia hiekkatiellä kuoppia kierrellen. (pitäisi tasoittaa muttakun traktorista puuttuu ulosoton tiiviste ja peräöljyt) Asfaltille päästyäni auto on jo sen verran lämmennyt että laatikko vaihtaa noin 1600rpm. Töistä lähtiessä: parkkiruudusta noin viiden metrin päässä on 60km/h rajoitus merkki. Sinne kuuteen kymppiin kun kylmänä kinnaa, niin eka vaihto tapahtuu päälle kahden tonnin (jopa 2500rpm), vaikka yrittäisi kuinka pintakaasulla tahansa.
Tämä siis tuossa 320cdi:ssä. Myös tuo 320 bensa tekee saman, tosin korkeammilla kierroksilla. Vaikka siinä ei edes ole sähkölootaa, vaan 722.5

Eli mielestäni ei vika vaan ominaisuus.
Laatikon öljyt, suodatin ja töpseli vaihtoon 60tkm välein, sanoisin minä. :eh: Eli vielä "joudut" ajelemaan noilla samoilla liemillä. :?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
mikko82hyt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 18.07.2011 20:28
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja mikko82hyt »

Mittasin tuon laatikon öljymäärän lämpimänä. Lukemaksi tuli n. 68mm. Eikös se optimi ollut 64.4mm? Onko tuolla eroavaisuudella vaikutusta huonontavasti tai väliä negatiivisessa mielessä? Mittauksen tein vaihdevalitsin sekä P-asennossa että D-asennossa. Samat lukemat tuli molemmilla kerroilla.
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

mikko82hyt kirjoitti:Mittasin tuon laatikon öljymäärän lämpimänä. Lukemaksi tuli n. 68mm. Eikös se optimi ollut 64.4mm? Onko tuolla eroavaisuudella vaikutusta huonontavasti tai väliä negatiivisessa mielessä? Mittauksen tein vaihdevalitsin sekä P-asennossa että D-asennossa. Samat lukemat tuli molemmilla kerroilla.
Öljyn pinnan maksimi raja on se, että pinta osuu pyörivään planeetta pyörästöön ja alkaa vaahdottamaan öljyä.

Eli 3.6mm liikatäyttö ei ole ongelma.

Öljyn maksimirajalla HY:n ympärillä ei ole paljoa "pinta-alaa" öljylle, joten pienikin öljyn määrä nostaa ja laskee sitä "tikussa" paljon.

Helposti liika öljy :wink: tulee ulos imupumpulla tikun putkesta, jos katsoo tarpeelliseksi
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jvk210cdi kirjoitti:
mikko82hyt kirjoitti:Mittasin tuon laatikon öljymäärän lämpimänä. Lukemaksi tuli n. 68mm. Eikös se optimi ollut 64.4mm? Onko tuolla eroavaisuudella vaikutusta huonontavasti tai väliä negatiivisessa mielessä? Mittauksen tein vaihdevalitsin sekä P-asennossa että D-asennossa. Samat lukemat tuli molemmilla kerroilla.
Öljyn pinnan maksimi raja on se, että pinta osuu pyörivään planeetta pyörästöön ja alkaa vaahdottamaan öljyä.

Eli 3.6mm liikatäyttö ei ole ongelma.

Öljyn maksimirajalla HY:n ympärillä ei ole paljoa "pinta-alaa" öljylle, joten pienikin öljyn määrä nostaa ja laskee sitä "tikussa" paljon.

Helposti liika öljy :wink: tulee ulos imupumpulla tikun putkesta, jos katsoo tarpeelliseksi
kuuman alamerkistä ylä merkkiin noin 2desiä

(kaikki on... ;) )
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
mikko82hyt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 18.07.2011 20:28
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja mikko82hyt »

Arvioisin, että minulla on sitten vajaa pari desiä liikaa ölppää tuolla laatikossa, jos minulla on mittatikun ylämerkin yläpuolella tuo öljymäärä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mikko82hyt kirjoitti:Arvioisin, että minulla on sitten vajaa pari desiä liikaa ölppää tuolla laatikossa, jos minulla on mittatikun ylämerkin yläpuolella tuo öljymäärä.
Mitä ylempän se on sitä pienemäksi käy tila ja pintaa nousee suhteesa enemään
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
mikko82hyt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 18.07.2011 20:28
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja mikko82hyt »

Nyt näyttää siltä, että laatikossa ollut ongelma johtuu joko magneettiventtiilin tai sitten jopa kitkapintojen kulumisesta. Toivottavasti ei tarvitse koko turbiinia vaihtaa. Tulee muuten maksamaan n. 2000€. Tuossa turbiinissa saisi olla kuulemma luistoa n.30-40 kierrosta ja omassa autossani on kuulemma luistoa kymmenkertainen jopa ylikin ole määrä. mm. maantiellä ajettaessa luistoa on jopa 500 kierrosta eli ei ihme jos on tuntunut siltä, että moottorin optimoinnin tuoma lisäteho ei tunnu läheskään niin selvästi kuin pitäisi. Eli jos teillä muillakin väyrysen omistajilla kierrokset nousevat helposti sinne 2500rpm tasolle ja ylikin, kun kaasua painaa kohtuu kevyesti, niin vikaa on silloin todennäköisesti siellä laatikon puolella. Tuosta magneettiventtiilin vaihdosta öljyn vaihtoineen selviää n. 250€:lla. Toivottavasti syy löytyy siitä. Jos ei, niin vika on mahdollisesti kitkapinnoissa. Omassa autossani turbiini ei käytännössä lukittunut millään vaihteellaa ollenkaan. Tuossa väyrysen laatikossa kuulemma turbiini alkaa lukittumaan 3-vaihteelta ylöspäin, ennen sitä pienemmillä vaihteilla tuossa laatikossa ei kuulemma ole juuri minkäänlaista lukitusta.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Luulenpa että se luistaminen johtuu kyb-venttiilistä tai tcc-luisti jumittaa. Ei anna "lukita" turbiinia ja sillä luistelee. Jos siellä muu kuin turbiini luistaa niin pukkaa vikatilaan.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

BTriker kirjoitti:Luulenpa että se luistaminen johtuu kyb-venttiilistä tai tcc-luisti jumittaa. Ei anna "lukita" turbiinia ja sillä luistelee. Jos siellä muu kuin turbiini luistaa niin pukkaa vikatilaan.
tcc solonoidi, tcc luisti, turbin
Kahteen ensimäisen(vialinen ventiili koneisto) löyttyy lääkettä,
jos laatiko luista vika tila, jos turbin luistaa ihan he*** vika tila
väärä nopeus/kierros luku tieto vikatila/luistoa(väärästä ohjauksesta johtuen)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja BTriker »

CDI203 kirjoitti:
BTriker kirjoitti:Luulenpa että se luistaminen johtuu kyb-venttiilistä tai tcc-luisti jumittaa. Ei anna "lukita" turbiinia ja sillä luistelee. Jos siellä muu kuin turbiini luistaa niin pukkaa vikatilaan.
tcc solonoidi, tcc luisti, turbin
Kahteen ensimäisen(vialinen ventiili koneisto) löyttyy lääkettä,
jos laatiko luista vika tila, jos turbin luistaa ihan he*** vika tila
väärä nopeus/kierros luku tieto vikatila/luistoa(väärästä ohjauksesta johtuen)
Jep. Juurikin näin ja en mainosta muuten mutta oman väyrysen tcc- luistin jumppaan ja kybin toimintaan vaikutti positiivisesti Resursin at lisäaine, vaikka samainen tökötti teki häikän erään foorumilaisen sähkölaatikkoon joten en suoranaisesti suosittele muuta kuin omien kokemusten perusteella. Itellä oli myös vähän alkujaa oiretta että turbiini ei lukittunut kunnolla ja luisti huomattavasti tai sitten veti lukkoon kunnolla eikä toiminnalla ollut mitään säännön mukaisuutta. 320cdi:hin tehtiin ohjelma ja laatikon toimintaa parannettiin ohjelma kanssa mutta edelleen nyhti hieman. Tuo Resursin aine lopetti ne nykimiset ja nyt laatikko pelaa tosi hyvin .CDI203 voi korjata jos olen väärässä mutta eikös tuota venttiilipöytää kannata putsata ennen vaihtoa .
Minähän vaihdoin omaani kybin, johdinlevyn ja normikilkkeet jo vuos takaperin mutta ne ei sillä parantunut. Ja starilla nollattiin adaptaatiot. Joillakin toiminta normalisoitunut pelkällä kybin vaihdolla.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Kun sitä TCC-luistin jumppaamista koittaa korjata, niin sylinteriä EI saa hioa niin, että alkaa ohivuotaa! Toisenlaiset ongelmat tulee.
Hiontapasta (esim. WIMI) todettu hyväksi ja sitäkin vähän.
Jos sitä vesihiomapaperilla hioo, niin helposti ottaa liikaa...

CDI203 joutuu sitten kairaamaan sinne uuden ylikokoluistin.

Oon huomannut, että joskus saattaa mennä kuukausikin, että laatikon käyttäytyminen vakiintuu.
Ei aina ei kannata korjauksen jälkeen hötkyillä. Kärsivällisyys palkitsee... ainakin joskus :D
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Niin ja Repconin Jarin kunnostama turbiini maksaa noin 600e.
Sinne sisälle tulee myös kytkinpaketin vapautusjouset, jotka estävät "mömmööntymisestä" johtuvan laahauksen.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
mikko82hyt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 18.07.2011 20:28
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja mikko82hyt »

Onko tuo Repconin Jarin kunnostamat turbiinit parempia kuin tehdaskunnostetut turbiinit? Oli puhetta tuon huoltomiehen kanssa, että Hollannista tulisi tehdaskunnostettu turbiini vanhan tilalle, jos sen joutuu vaihtamaan. Tehdaskunnostetulle turbiinille sanoi hinnaksi karvan alta 600€ ja siihen töitä päälle 5 arkipäivää.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

mikko82hyt kirjoitti:Onko tuo Repconin Jarin kunnostamat turbiinit parempia kuin tehdaskunnostetut turbiinit? Oli puhetta tuon huoltomiehen kanssa, että Hollannista tulisi tehdaskunnostettu turbiini vanhan tilalle, jos sen joutuu vaihtamaan. Tehdaskunnostetulle turbiinille sanoi hinnaksi karvan alta 600€ ja siihen töitä päälle 5 arkipäivää.
Tuo 5 arkipäivää tuntuu kovin paljolta jos tarkoiti 8h työpäiviä niin se on 40h siihen saa pitää aika monta nortti taukoa :D
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

Jep. Juurikin näin ja en mainosta muuten mutta oman väyrysen tcc- luistin jumppaan ja kybin toimintaan vaikutti positiivisesti Resursin at lisäaine, vaikka samainen tökötti teki häikän erään foorumilaisen sähkölaatikkoon joten en suoranaisesti suosittele muuta kuin omien kokemusten perusteella. Itellä oli myös vähän alkujaa oiretta että turbiini ei lukittunut kunnolla ja luisti huomattavasti tai sitten veti lukkoon kunnolla eikä toiminnalla ollut mitään säännön mukaisuutta. 320cdi:hin tehtiin ohjelma ja laatikon toimintaa parannettiin ohjelma kanssa mutta edelleen nyhti hieman. Tuo Resursin aine lopetti ne nykimiset ja nyt laatikko pelaa tosi hyvin .CDI203 voi korjata jos olen väärässä mutta eikös tuota venttiilipöytää kannata putsata ennen vaihtoa .
Minähän vaihdoin omaani kybin, johdinlevyn ja normikilkkeet jo vuos takaperin mutta ne ei sillä parantunut. Ja starilla nollattiin adaptaatiot. Joillakin toiminta normalisoitunut pelkällä kybin vaihdolla.[/quote]

Jep teki häikän ja kävi vikatilassa koodit: P2232 ja P2503. Tosiaan nilikutin kotipihalle 14km auto vikatilassa ykkösellä, auto seisoi sammuksissa noin tunnin ja vikatila nollattiin poikkee....ja ihme ja kumma auto toimii normaalisti en ymmärrrä. :shock:

Mut kaikesta huolimatta nyt olen ajanut Resurs At:t laatikossa n.500km ja ja ei kyllä ole pahaa sanottavaa kylmänä ollessa 1-2 vaito nykäsy on jäänyt kokonaan pois vaihtaa pehmeästi eikä luista. :)

Säikäytti kyllä aivan pirusti
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
Avatar
Sepelimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
Paikkakunta: Kiiminki

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja Sepelimies »

Itellä vähän häikkää tuossa automaatissa se että kun kunnolla kiihyttää ja on se satanen jo lasissa ja loova vaihtaa neloselle ja vitoselle niin tulee semmonen ihme välikaasu vaihtojen välissä. Vaihto on pehmeä ja sujuva. Mutta just jotenkin siinä vaihdon aikana kierrokset käväsee vähän ylempänä ja niin ku kävis laatikko aina vapaalla. Hankala selittää tuota..:D Joskus myös kun vaihde tippuu kakkoselta ykköselle niin melko raakasti vaihtuu, vähän meinaa aina töksähtääkin.
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Sepelimies kirjoitti:Itellä vähän häikkää tuossa automaatissa se että kun kunnolla kiihyttää ja on se satanen jo lasissa ja loova vaihtaa neloselle ja vitoselle niin tulee semmonen ihme välikaasu vaihtojen välissä. Vaihto on pehmeä ja sujuva. Mutta just jotenkin siinä vaihdon aikana kierrokset käväsee vähän ylempänä ja niin ku kävis laatikko aina vapaalla. Hankala selittää tuota..:D Joskus myös kun vaihde tippuu kakkoselta ykköselle niin melko raakasti vaihtuu, vähän meinaa aina töksähtääkin.
Jos öljyt ja suodattimet on kunnossa, niin koita käydä jollakin *.rin omistajalla nolaamassa tuo laatikon adaptaatio josko auttaisi
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Sepelimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
Paikkakunta: Kiiminki

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja Sepelimies »

Oljyt on vaihdettu 16000 km sitten. Oisko tietoa kellä ois oulussa eli sotkamossa/kajaanissa tuo star? Kuullu semmosta juttua että saksassa yleensä käyttävät sitä winter asentoa automaateissa ja sitten kun alkaa ajamaan pelkästään summer asennolla niin saattas tuo jotenkin vaikuttaa laatikon toimintaan. Eli onko se oppinu siihen ettei ykköstä käytetä yleensä? Oulussa mb-osassa suosittelivat sitä piirikortin vaihtoa sinne laatikkoon, jotain 600e tulis maksamaan ja vakuuttivat että sen jälkeen pitäs pelittää taas niin ku uutena. Ja vissiin samalla vaihtasivat sen turbiinin paineventtiilin tai jotain.
Viimeksi muokannut Sepelimies, To 23.08.2012 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Sepelimies kirjoitti:Oljyt on vaihdettu 16000 km sitten. Oisko tietoa kellä ois oulussa eli sotkamossa/kajaanissa tuo star?
Oulussa ainakin on parikin *.ria
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mikko82hyt kirjoitti:Onko tuo Repconin Jarin kunnostamat turbiinit parempia kuin tehdaskunnostetut turbiinit?.
vaihteeksi helppo kysymysy :)
On ja on parempi kuin ihan uusi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Sepelimies kirjoitti:Oljyt on vaihdettu 16000 km sitten. Oisko tietoa kellä ois oulussa eli sotkamossa/kajaanissa tuo star? Kuullu semmosta juttua että saksassa yleensä käyttävät sitä winter asentoa automaateissa ja sitten kun alkaa ajamaan pelkästään summer asennolla niin saattas tuo jotenkin vaikuttaa laatikon toimintaan. Eli onko se oppinu siihen ettei ykköstä käytetä yleensä? Oulussa mb-osassa suosittelivat sitä piirikortin vaihtoa sinne laatikkoon, jotain 600e tulis maksamaan ja vakuuttivat että sen jälkeen pitäs pelittää taas niin ku uutena. Ja vissiin samalla vaihtasivat sen turbiinin paineventtiilin tai jotain.
Kajaanissa Rengashuolto Karjalainen ja nimim. Tuikku vaikuttavat kumpikin Kajaanissa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
mikko82hyt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 18.07.2011 20:28
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja mikko82hyt »

arska10 kirjoitti:
mikko82hyt kirjoitti:Onko tuo Repconin Jarin kunnostamat turbiinit parempia kuin tehdaskunnostetut turbiinit? Oli puhetta tuon huoltomiehen kanssa, että Hollannista tulisi tehdaskunnostettu turbiini vanhan tilalle, jos sen joutuu vaihtamaan. Tehdaskunnostetulle turbiinille sanoi hinnaksi karvan alta 600€ ja siihen töitä päälle 5 arkipäivää.
Tuo 5 arkipäivää tuntuu kovin paljolta jos tarkoiti 8h työpäiviä niin se on 40h siihen saa pitää aika monta nortti taukoa :D
Näin tuo huoltomies ilmoitti, että jos ne kitkapinnat ovat kuluneet loppuun, niin sen jälkeen joutuu tekemään töitä sen 5 arkipäivää. Tuleehan siitä pelkkien työtuntien johdosta jo melkoisen suolaisesti kustannuksia, jos noin kauan tekee sitä. Uskaltaisikohan tuota Serurs at lirauttaa tuonne laatikkoon? Kenelläkään muulla kokemusta ko. litkusta? Halpaahan tuo litku ainakin on.
Avatar
Sepelimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
Paikkakunta: Kiiminki

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja Sepelimies »

No hyvä homma, pittääpä kysellä kuka kerkiäis vilikaseen ekana..:D Ylivieskassa käytin meseä suutin huollossa niin ei hoksannu että ois siinä pp-dieselillä nollanneet tuo loovan.
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

"Uskaltaisikohan tuota Serurs at lirauttaa tuonne laatikkoon? Kenelläkään muulla kokemusta ko. litkusta? Halpaahan tuo litku ainakin on"

Lueskele täältä kokemuksia.........http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=121515" onclick="window.open(this.href);return false;
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
mikko82hyt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 18.07.2011 20:28
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja mikko82hyt »

Viikonloppuna laatikkoon vaihdettiin KYB-venttiili ja 236.14-laatuista öljyä. Öljyä meni tasan 6l sisään. Edelleenkään tuo luisto ei ole loppunut, ehkä vähentynyt, mutta en ole ollenkaan tyytyväinen. Nyt on ajettu sellaiset vajaa 200 km tuon jälkeen, eikä parannusta tapahtunut. Olisiko näin, että turbiinin vaihto olisi sitten edessä? Nyt on vielä kylmällä laatikolla alkanut tekemään sitä, että ykkösvaihteelta kakkoiselle vaihtaessa tuo laatikko tai tarkemmin vaihtotapahtuma pätkäisee silleen jännästi hetken. Aivan kuin ensin yrittää vaihtaa normaalisti ja sitten ei saisikaan vaihdettua isompaa, mutta lopulta tekee sen. Tällaisesta kenelläkään kokemuksia? Ja Starin/vast. laite nokassa ei käytetty autoa öljyn vaihdon jälkeen. Olisiko pitänyt nollata kenties öljyn vaihdon jälkeen tai voiko tuo laatikon toiminta johtua nollaamattomuudesta? Huoltaja perusteli, että ei öljyn vaihdon jälkeen tuollaista tarvitse tehdä, kun on sen verran pienestä huollosta kyse, mutta jos isompaa remonttia rupeaa tekemään, niin sitten pitää kuulemma opettaa uudestaan.

Sitten otsikon ulkopuolinen kysymys olisi, että onko mersujen käytös miten herkkää renkaiden kulumisen johdosta? Ilmiö on voimistunut renkaiden urasyvyyden vähentyessä. Takana renkaissa on vielä ihan hyvin pintaa, mutta edessä alkaa olemaan kohta sakkorenkaat. Vaihdoin takaa eteen, koska oli sen verran kuluneet ja ajattelin, jotta kuluisivat tasaisemmin. Autolla on taipumusta muuttaa suuntaa aika herkästä ja sitten urat teissä muuttavat auton kulkua todella herkästi. Joutuu koko ajan korjaamaan vasemmalle ratista, että menisi suoraan. Voisiko syynä olla renkaat vai kuluneet nivelet tukivarsissa? Kävin töissä auton ollessa pukilla ja keula ilmassa heiluttelemassa tukivarsia, mutta ei sitä ainakaan käsipelissä ja silmämääräisesti huomannut väljyyttä tai huonokuntoisia puslia?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6487
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Viitikö laittaa auton mallin, mottorin ja vuosimallin joko signatureen tai tuhon 'sivutietoon'. No nyt kun klikkasi ensimmäistä sivua niin näki että olet threadin aloittaja ja otsikosta tuo käy ilmi, mutta nopeuttaa miettimistä...

Itsellä W211 tekee kylmänä juuri tuota 'puolivaihteen' vaihtoa 1-->2, vähenee tai häviää lämpimänä ja c-moodissa. Olishan se kiva saada yhtä pehmeeksi kuin W210:ssäni on, mutta toisaalta taas täälläkin mainittu 270CDI koneen luistavampi ohjelma saattaa vaikuttaa.

otsikon olkopuolelle vastaus; Mulla W210:ssä oli slicksit michelinit jotka oli ihan hirveet ajaa, samoin Contin premiumContact2:t muuttuivat selkeästi huonommiksi ennenkuin kaksi(!) niistä puhkesi... ja talvirenkaat olivat koko ajan hyvät ajaa, joten isoo pahaa ei alustassa voinut olla. Mutta rengasprofiilin/leveyden vaihto auttoi väykyn kesäkumeihin.
Sitten samoin W211:n silestonet michelinit luirusivat urissa, mutta muutin rengaskokoa kun uusin renkaat joten uudet eivät ole vertailukelpoisia, mutta väittäisin että uraherkkyys lisääntyy kun ura katoaa. Sinänsä ihme koska monessa on väitetty että 'pyöreäreunainen' rengasmalli olisi parempi suuntavakavuudeltaan, juuri pyöreämmäksi ei niitä voi ajaa kuin mitä nuo misukat takana olivat :wave: :wtf:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mikko82hyt kirjoitti:Viikonloppuna laatikkoon vaihdettiin KYB-venttiili ja 236.14-laatuista öljyä. Öljyä meni tasan 6l sisään. Edelleenkään tuo luisto ei ole loppunut, ehkä vähentynyt, mutta en ole ollenkaan tyytyväinen. Nyt on ajettu sellaiset vajaa 200 km tuon jälkeen, eikä parannusta tapahtunut. Olisiko näin, että turbiinin vaihto olisi sitten edessä? Nyt on vielä kylmällä laatikolla alkanut tekemään sitä, että ykkösvaihteelta kakkoiselle vaihtaessa tuo laatikko tai tarkemmin vaihtotapahtuma pätkäisee silleen jännästi hetken. Aivan kuin ensin yrittää vaihtaa normaalisti ja sitten ei saisikaan vaihdettua isompaa, mutta lopulta tekee sen. Tällaisesta kenelläkään kokemuksia? Ja Starin/vast. laite nokassa ei käytetty autoa öljyn vaihdon jälkeen. Olisiko pitänyt nollata kenties öljyn vaihdon jälkeen tai voiko tuo laatikon toiminta johtua nollaamattomuudesta? Huoltaja perusteli, että ei öljyn vaihdon jälkeen tuollaista tarvitse tehdä, kun on sen verran pienestä huollosta kyse, mutta jos isompaa remonttia rupeaa tekemään, niin sitten pitää kuulemma opettaa uudestaan.

Sitten otsikon ulkopuolinen kysymys olisi, että onko mersujen käytös miten herkkää renkaiden kulumisen johdosta? Ilmiö on voimistunut renkaiden urasyvyyden vähentyessä. Takana renkaissa on vielä ihan hyvin pintaa, mutta edessä alkaa olemaan kohta sakkorenkaat. Vaihdoin takaa eteen, koska oli sen verran kuluneet ja ajattelin, jotta kuluisivat tasaisemmin. Autolla on taipumusta muuttaa suuntaa aika herkästä ja sitten urat teissä muuttavat auton kulkua todella herkästi. Joutuu koko ajan korjaamaan vasemmalle ratista, että menisi suoraan. Voisiko syynä olla renkaat vai kuluneet nivelet tukivarsissa? Kävin töissä auton ollessa pukilla ja keula ilmassa heiluttelemassa tukivarsia, mutta ei sitä ainakaan käsipelissä ja silmämääräisesti huomannut väljyyttä tai huonokuntoisia puslia?
Kun osia vaihdettan niin nollaus(ja opetus kullu tehdä"pitäis kyllä olla yleisesti tiedossa...
joka puolella missä mersun sähkö laatikoita korjataan")
varsinkin kun haussa on onkelma mihin ei syytä tunnu löytyvän niin ei kannatt jättää mitään tekemättä mitä normaalistikin jo kuulu tehdä, syy pienelle toiminta häiriölle kun voi olla yksi vika tai monen pien vian yheis vaikutus

6L öljyä vaihtui eli vanhaa jäi kiertoon mikä voi pelkästään riittä syyksi 1/2 vaihto onkelmaan(silloin lähtee helposti töhnää kiertoon)
toinen toden näköinen syy on ventiili konesito samoin turbin lukitumis onkelmaan,

miltä "karat" ja niiten reijät näytti kun lohko oli purettu ja pesty näkyikö leikautumia"naarmuja" pykäliä"kynsiä" siinä karojen liiken ääri pääissä, vuoto jälkiä lohkojen välissä olevassa "reikä"levyssä?

jos ei turbinissa muita oireit ole kuin hitunen luistoa niin tuskin on vika siinä vaan sitä ohjaavassa systeemissä

Huonot Renkaat vaikutta ajettavuuteen enemän kuin monissa muissa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: W210 320 cdi automaattilaatikon toiminta?

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

mikko82hyt:lle...
Tosiaan viittaa siihen, että HY alkaa olla kulunut muutamista paikoista liikaa.
HY:n jousilla kikkailemalla saa hiukan vaihtoa korjattua, mutta on työlästä ja lopputuloskaan ei ole "täydellinen".

Vaihteen ylimenoa ohjaa laatikossa jokaisessa "vaihderyhmässä" vain kolme eri luistia, mitkä aiheuttavat hurahtamista tai töksähtämistä.
Overlap luisti ohjaa täyttyvää ja tyhjentyvää kytkintä hanan omaisesti, mikä jumpatessaan/kuluessaan aiheuttaa epäloogista toimintaa.
Holding pressure valve ja sen jousen jäykkyys ohjaa kohdan, millä paineella vaihteen vaihdon ylimeno muuttuu "max paineeksi" = järjestelmäpaineeksi = täysin kiinni.
Shift pressure luisti jarruttaa/pehmentää vaihteen kytkeytymisen voimaa.

Vaikka noita edellä mainitsemia luisteja ja niiden jousia "tuunaa" (kuluneessa venttiilissä), niin modulointipaine ja sen ohjaama järjestelmäpaine sekä kytkentäpaine pitää olla "symbioosissa" keskenään. Siksi vain yhtä kohtaa ropaaminen vaikuttaa moneen muuhun.

Se mikä on aina hyväksi ja vie asioita parempaan suuntaan on, että luistien vuotaminen vähenee ja luistien jumppaaminen saa pois. Sen jälkeen vasta adaptointi osaa korjata monet muut "ongelmia" kuntoon.

Laatikon "ravistaminen" = luistaminen johtuu usein miten turbiinin toiminnan vääristä paineista, jotka tarkistusjärjestyksessä on:
- Vuotamaton Lubricant valve => uusi ylikokoluisti esim. superiorin sarja K093 tai Sonnax.
- Tai sitten turbiinin sisäinen vuoto => 0-renkaat.
- Tai ihan turbiinin männän mömmööntyminen ja siitä seuraava lukon kitkalevyjen kuluminen.
Ensimmäinen korjaantuu HY-operoinnilla...
kahteen jälkimmäiseen auttaa vain turbiinin korjaus esim. hyväksi todettu Repcon.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Vastaa Viestiin