Väyrysen nelipöyräsuuntausta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Väyrysen nelipöyräsuuntausta

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Tuli tarvetta nelipyöräsuuntaukselle, ja käytinkin mersuni tuollaisessa, mutta aika laihoin lopputuloksin. Olisin varmasti saanut bilteman Camber mittarilla ja lankuilla ja rullamitalla itsekkin paremman lopputuloksen kuin liikkeessä hienoilla laitteilla sattui tulemaan:

Kuva


Eli asentajan mielestä camberia ei pystynyt säätämään paikallaan olevilla pulteilla, mutta kun uusin tukivarret, niin itse ainakin onnistuin moisessa ja kävinkin vielä tänään KL-varaosien tiskillä katsomassa alatukivarren säätöpulttia ja aivan samanlaisethan tuolla autossa on paikallaan.

Mutta sitten itse asiaan, eli arvoihin ja nykytilanteeseen:

Autossa on säädön jälkeen vielä ratti vähän vinossa, kun ajaa suoraan(samalla tavalla oli myös ennen säätöä). Käytännössä 4-pyöräsuuntauksessa on säädetty vain aurausta.

Auto myös pyrkii hieman oikealle yleisesti ajaessa, voiko tämä johtua pelkästään ratin asennosta tai lapun ei kohdallaan olevista Camber kulmista tai jostain muista arvoista ?

Eli liike lupasi n. puoleen hintaan säätää myöhemmin camberit, mikäli paikalleen saan säädettävät pultit. Asettuuko tuo auto noilla arvoilla menemään suoraan, ainoastaa ratin oikaisulla/cambereiden säädöillä ? Vai onko jotain muuta pielessä mikä johtaa hieman oikealle kampeamiseen ?

Mietin vaan, että onko turhaa vielä maksaa vähän lisää, että saan ratin suoraan/camberit kohdalleen.. Vai onko suoraan vaihdettava suuntauksen tekevää paikkaa, jotta saadaan kohdalleen ajettavuus ?
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 862
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: Väyrysen nelipöyräsuuntausta

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Näyttää olevan lapusta päätellen sama mittausjärjestelmä kuin VIANOR:lla Kuopiossa, missä käytin eilen W211 mallia. Samoin ei saatu camberia arvoihin. Olisi pitänyt laittaa erikoispultti, jossa on kaksi epäkeskoasentoa. Eivät kuitenkaan pitäneet pahana kun ei ollut ihan säädöissään.
Puolen tunnin työ maksoi 95 €, aika arvokasta !
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Väyrysen nelipöyräsuuntausta

Viesti Kirjoittaja veskola »

Huijaustahan tuommonen on, tehty 10 minuttia "työtä" ja sekin työ on tehty väärin eli eli ole saatu rattia suoraan. Itse maksoin ~80€ ja siinä säätettiin ihan jokaisen kulman tukivarsista kulmat ja auraukset kohdilleen. Väyrysiin kaiketi pitää ostaa ne säätöpultit, jollei jo ole paikoillaan. Minulla oli mutta onhan se nyt uusavuttomuutta jos ammattisuuntaajalla ei ole mersunpultteja hyllyssä tai edes hommaa niitä jos tulee mersu.

No satuilihan se toi paikallisen huoltamon ukkeli, että mersu on niin hankala kun siinä tarvitaan se jokin erikoisosa edessä. Pyysin kertomaan että mikä se on joka tarvitaan kun Vitossa on ihan samat pultit kuin esimerkiksi golffissa. No ei osannut kertoa ja sanoin sitten, että antaapas olla ja vein naapurikaupunkiin ja 45 minuutin kuluttua oli vinkumatta säätetty kaikki kuten piti ja ratin vinouskin oli poistettu. Eikä ollu eka kerta kuo tuota autoa säädettiin.

Mistä vitusta tuota uusavuttomuutta tähän maahan syntyy ? :evil:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sepelimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Väyrysen nelipöyräsuuntausta

Viesti Kirjoittaja Sepelimies »

Point-s oulussa on viimesen päälle mersun säätäjä, laittavat ensin renkaiden paineet kohilleen ( 235/45/17 3.0bar), käyvät nivelet läpi ettei oo välyksiä ja sitten vasta alkavat säätämään. Omassa oli ratti vasemmalle vinossa, auto veti oikealle ja muutenkin sai koko ajan korjata kulkemista. Säätivät ratin suoraan raidetangoilta ja muut arvot oli kohillaan. Laskua tuli 52 euroa ja tärkeä tieto autosta mitä en tiennyt. Eli autosta löytyy lisävarusteena otettu ohjauspyörän asento anturi ( en muista koodia ja virallista nimeä), kun autolla ajetaan suoraa tai käännetään vain vähän rattia niin ohjaustehostin ei ole käytössä, vissiin sen takia että on vakaampi ajaa autobaanalla kahtasataa..:) Eli jos ratti on kierossa valmiiksi ja joutuu suoralla ohjaamaan kulkemista niin siitä tulee se vetely kun se tehostinta pyöräyttelee kun rajat ylittyy. Korjatkaa jos olen ymmärtäny asian väärin..:)
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Väyrysen nelipöyräsuuntausta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kysyjän autossa on pienennetty auraustakin luultavasti liikaa... camberiin ja casteriin ei kannata kiinnittää mitään muuta huomiota kuin laittaa heti alkuun ennen suuntausta säätöpultit (4) siihen asentoon että oikealle puoltaminen on mahdollisimman vähäistä ja sitten säätää nelipyöräsuuntauslaitteessa auraukset kohdalleen.
wiimax.fi
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Re: Väyrysen nelipöyräsuuntausta

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

Tässä mun kokemus pyöränsuuntauksesta muutaman vuoden takaa. http://www.seatclubfinland.com/foorumi/ ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;

Se on jännä juttu toisessa paikassa homma hoituu oikein kerralla. Toisessa paikassa taas ei tuu mitään missään ajassa.
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Väyrysen nelipöyräsuuntausta

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Täytyy tämä auto nyt sitten itse suunnata ja käydä tarkastuksessa sen jälkeen. Auraukset saadaan säädettyä kyllä, pyritään myös vähän tarkastelee Cambereita. Tänään jo sen verran tarkastelin, että suoristin ratin että on mukavampi körötellä 1.25 kierrosta raidetangon päästä pyöritettynä oli pielessä. Nyt on muuten hyvä, mutta puoltamista vähän oikealle on.

dealer kirjoitti:Kysyjän autossa on pienennetty auraustakin luultavasti liikaa... camberiin ja casteriin ei kannata kiinnittää mitään muuta huomiota kuin laittaa heti alkuun ennen suuntausta säätöpultit (4) siihen asentoon että oikealle puoltaminen on mahdollisimman vähäistä ja sitten säätää nelipyöräsuuntauslaitteessa auraukset kohdalleen.
Tarkoitatko tuolla, että säädetään alatukivarret noilla pulteilla, niin että puoltaminen on mahd. vähäistä ? . Käsitinkö oikein, että esim. tässä tapauksessa pyritään saamaan oikeanpuoleista tukivartta niin, että napa on mahdollisimman edessä ja vasenta puolta niin, että on mahd. takana ? paljoahan noihin ei voi vaikuttaa, mutta varmasti joitain millejä kummaltakin puolelta.

Entä auraus, minkä verran olisi hyvä olla ja minkä verran Camberia ?
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Väyrysen nelipöyräsuuntausta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tarkoitatko tuolla, että säädetään alatukivarret noilla pulteilla, niin että puoltaminen on mahd. vähäistä ? . Käsitinkö oikein, että esim. tässä tapauksessa pyritään saamaan oikeanpuoleista tukivartta niin, että napa on mahdollisimman edessä ja vasenta puolta niin, että on mahd. takana ? paljoahan noihin ei voi vaikuttaa, mutta varmasti joitain millejä kummaltakin puolelta.

Entä auraus, minkä verran olisi hyvä olla ja minkä verran Camberia ?
Kyllä, ja camberhan on mitä on sitten kun on puoltamiset "poistettu". Auraus ohjeen mukaan.
wiimax.fi
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: Väyrysen nelipöyräsuuntausta

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Sepelimies kirjoitti:Point-s oulussa on viimesen päälle mersun säätäjä, laittavat ensin renkaiden paineet kohilleen ( 235/45/17 3.0bar), käyvät nivelet läpi ettei oo välyksiä ja sitten vasta alkavat säätämään. Omassa oli ratti vasemmalle vinossa, auto veti oikealle ja muutenkin sai koko ajan korjata kulkemista. Säätivät ratin suoraan raidetangoilta ja muut arvot oli kohillaan. Laskua tuli 52 euroa ja tärkeä tieto autosta mitä en tiennyt. Eli autosta löytyy lisävarusteena otettu ohjauspyörän asento anturi ( en muista koodia ja virallista nimeä), kun autolla ajetaan suoraa tai käännetään vain vähän rattia niin ohjaustehostin ei ole käytössä, vissiin sen takia että on vakaampi ajaa autobaanalla kahtasataa..:) Eli jos ratti on kierossa valmiiksi ja joutuu suoralla ohjaamaan kulkemista niin siitä tulee se vetely kun se tehostinta pyöräyttelee kun rajat ylittyy. Korjatkaa jos olen ymmärtäny asian väärin..:)
Siellä on ohjausakselin alapäässä hammastangossa keskikohdan merkki, joka pitää tosiaan olla kohdallaan, ettei tehostin jänkää vinoon.

Siinä mittauspöytäkirjassa pisti silmään, että on auraus sallituissa rajoissa...
En kylläkään oo omaani koskaan saanut hyväksi noin pienellä aurauksella.
Joudun aina säätämään aurauksen sinne maksimiin (niin kuulemma vehollakin) 0,20...
Koeajon jälkeen (moottoritellä 120+km/h) säätö mukavaksi, joka on jotain 0,25-0,30 jolloin vasta tulee hyväksi.
Tuohon aurauksen määrään vaikuttaa se, miten kuluneet alatukivarsien etummaiset puslat on. Omassani on 20tkm ajetut, eli noin uudet.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Vastaa Viestiin