eka posti ja heti kysymys tyyliin "mikä on maailman tarkoitus"


Mutta asiaan... Olen jo jonkin aikaa selaillut ja hakenut (kyllä, googlen lisäksi myös foorumin hakutoiminto on ollut käytössä ahkerasti) aktiivisesti tietoa tästä foorumista, ja tietty netistä muutoinkin. Hakujen kohde on tieto 90-luvun E, CE ja SEC malleista. Olen siis etsimässä perheeseen kakkosautoa joka tulisi lähinnä omaan, satunnaiseen, käyttööni joka olisi valtaosin ajoa maan- ja moottoritiellä kaksi-/kolmekymmentä kilometriä per reissu. - Kyseessä siis satunnainen työmatkailuajo silloin kun perheen pääauto (Touran) on hallituksen käytössä ja aikataulut menevät työmatkojen osalta ristiin.
Syy vanhojen Mersujen perään kuolaamiseen jonkin modernin kärryn sijaan on monitahoinen: mukana on paitsi annos nostalgiaa myös kyllästyminen siihen, että nykyautot nyt vain eivät tahdo olla kovinkaan luotettavia. - En tiedä ovatko 90-luvun mersutkaan, mutta sellainen mielikuva itselleni on muodostunut. Sitäpaitsi niitä kai voi korjauttaaa muuallakin kuin merkkihuollossa ja varaosiakin luulisi olevan saatavilla inhimilliseen hintaan. Korjauttaminen tosiaankin on edessä jos vehkeeseen tulee ongelma, sillä itse en ymmärrä tekniikasta yhtään mitään

Paitsi että auton tulisi siis tyydyttää nostalgian nälkääni, tulisi sen siis olla paitsi mahdollisimman LUOTETTAVA, myös ennen kaikkea vimosen päälle tukeva ja turvallinen ajettava isoilla teillä, valtaosin kulloinkin voimassa olevia nopeusrajoituksia noudattaen. Ikää allekirjoittaneella onkin jo sen verran, että arvostan nollasta sataan kiihtymisen sijaan hyvää polttoainetaloudellisuutta mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö arvosta RIPEÄÄ käytännön ohituskiihtyvyyttä tieliikennelain hengessä. Toisin sanoen, vaikka 500 E:ssä kieltämättä on sitä JOTAKIN, pelkään pahoin, että siinä on sitä jotakin liikaa meikäläiselle (ja erityisesti allekirjoittaneen tilipussille nykyisin polttoainehinnoin). Kiteytän ylläolevan seuraavasti:
Haussa tukeva ja luotettava 90-luvun matka-ajoon soveltuva Mercedes jolla ei jää jalkoihin, mutta joka on kulutuksen suhteen mieluummin pihtaavaa kuin anteliasta sorttia. Lisäkriteerejä ovat seuraavat: ilmastointi, automaattivaihteisto, ABS-jarrut ja turvatyyny(t). Ovia voipi olla neljä tai kaksi, sillä ei ole niin väliä. Kunhan on komea näky!

Seuraavaksi kai pitäisi päättää onko haussa bensa vai dieseli; voisin kuvitella että bensa syystä, että ajomäärä ei riitä veron kattamiseen ja bensavehkeet kaiketi huoltaa halvemmalla(?). Hyvin perustellusti tietty dieselikin käy. Tykkään väännöstä muutenkin. Budjetti on venyvä tarpeen mukaan mutta sanotaan, että hintaa koko komeudelle joko kotimaasta ostettuna tai Saksasta noudettuna voisi olla mieluusti vähemmän kuin 12000€ mutta kaiketi kuitenkin kymppitonnin luokkaa, jotta autoa ei aivan heti tarvitsisi roudata korjaamolle (muistutan, että olen käsi tekniikan suhteen). Autossa saa olla "vähän munaakin", yes, mutta sporttisuus ja näyttävyys ei saa ylittää järjen ääntä mitä tulee luotettavuudeen, ajettavuuten maantiellä ja järjelliseen kulutukseen vaikka ohikin pitää päästä tarvittaessa. Huomaan kertaavani itsenäni jo toistamiseen eli on aika päättää lähetys tähän ja esittää nyt viimein se kysymys:
Yllä olevan perusteella mitä E/CE/SEC malliversioita ja/tai moottoriversioita suosittelisit ja miksi?
Sana on vapaa.
Arvostan näkemääsi vaivaa jeesata uusikkoa. Kiitos.
J.
ps. hieno foorumi!