Om606 st käyntiongelma

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
TurboDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 17.05.2008 12:22
Paikkakunta: Ikaalinen

Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja TurboDiesel »

Elikkä kaikki alko siitä kun 3-pytyn kammiosta lähti hehkukuula irti. Oli sillä hetkellä täys laulu päällä, päästi aikamoisen rapinan pihalle kun kuula irtos. Sen jälkeen ajoin n. 5km kotiin melko rauhallisesti harmaan savun saattelemana. Sitte vaihdoin kammion uuteen. Samalla piti uusia suutinkärki, koska vanhasta suli nenä poikki. Ongelma on se, että kylmänä kolmospytty ei käy juuri ollenkaan, paitsi pari sekkaa hehkutuksen jälkeen. Lämpösenä käy tyhjäkäyntiä kaikilla, mutta heti ku painaa vähäki kaasua niin kolmonen tippuu pelistä pois ja pakoputkesta alkaa tuleen harmaata savua. Oon kokeillu vaihtaa suuttimia eri pytyistä keskenään ja kammion oon käyttäny irti uudelleen ja putsannu mutta aina silti kolmospytty polttaa huonosti.. Hehkutulpat on kaikki ehjiä. Rupee pelottaan että joutuuko vielä kannen ottaan auki. Mulla on tosta aikasemminki hajonnu kammio, mutta silloin ei ollu mitään ongelmaa. Mutta voiko kanki mennä tommosesta vahingosta mutkalle? :shock:
Mb 190d om606 st 722.6
Audi A6 2.5 r5 tdi quattro -96
Bmw e28 524tdic Jäärata-auto
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Liian vähän puristuksia kolmospytyssä... Männässä monttua/reikää, venttiiliä solmussa... Voi toki kankikin olla soirossa.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
TurboDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 17.05.2008 12:22
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja TurboDiesel »

Männän laki näyttää ainakin ehjältä, mitä kammionreiästä kattelin.. Imuventtiilit on ainakin tiiviit kun käyttelin sitä ilman imusarjaa, pakovenoista en sitte tiedä. Luulis ettei 606 turbon kanget kovin helposti menis mutkalle, mutta ei se mahdotonta oo.
Mb 190d om606 st 722.6
Audi A6 2.5 r5 tdi quattro -96
Bmw e28 524tdic Jäärata-auto
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

sylinterissä halkeama? laajenee kun lämpee???
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
TurboDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 17.05.2008 12:22
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja TurboDiesel »

Vika löyty! Kävin tossa äsken nyppäämässä 3- ja 4-pytyn kammiot irti ja mittasin tönärillä etäisyydet mäntiin. Kolmosen mäntä on 5mm alempana kuin nelonen, huppista! :wtf: Taitaa olla kanki aikas banaanilla. Ei auta muu ku nostaa jyvä pois nokalta ja kattoo mitä se on syäny..
Mb 190d om606 st 722.6
Audi A6 2.5 r5 tdi quattro -96
Bmw e28 524tdic Jäärata-auto
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Ihmekös jos ei ollut tarpeeksi puristusta :D
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
TurboDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 17.05.2008 12:22
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja TurboDiesel »

Siinä on tullu nestepuristus sen jälkeen kun kammio on hajonnu. Pytty lakkaa käymästä kokonaan ja naftaa menee raakana läpitte.
Mb 190d om606 st 722.6
Audi A6 2.5 r5 tdi quattro -96
Bmw e28 524tdic Jäärata-auto
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Olin ilmeisesti hieman epäselvä, mutta ajatukseni oli siis että ihmekö jos ei seos syty kun puristukset on vähän hukassa.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
TurboDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 17.05.2008 12:22
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja TurboDiesel »

Jep, laskee aika paljon puristussuhdetta kun mäntä jää 5mm alemmas.
Mb 190d om606 st 722.6
Audi A6 2.5 r5 tdi quattro -96
Bmw e28 524tdic Jäärata-auto
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

kait tämä vapariin on tehty :shock:
w201 om605
Avatar
TurboDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 17.05.2008 12:22
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja TurboDiesel »

jekku90 kirjoitti:kait tämä vapariin on tehty :shock:
Ihan orkkis 606 turbomoottori on ettei oo vaparista tehty. Pistin tänää motin palasiks niin olihan se kolmosen kanki ihan banaanilla. :D
basku.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mb 190d om606 st 722.6
Audi A6 2.5 r5 tdi quattro -96
Bmw e28 524tdic Jäärata-auto
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Joo ei se hyvää tee ajaa kun kuula puuttuu. Eikä varmaan sekään kun se sulaa :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

Otas nyt se sininen farkku työnalle sieltä pihasta ;)
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1054
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Tuolta se varmaan näyttää omakin kones :D Kerran aiemminkin oli kuula kadonnut ei mitään ongelmaa, toisella kertaa sitten heitti kutosen kylmäksi kokonaan. Sulaakohan se kuula sinne pohjalle eikä nafta enää pääse palavana kunnolla vai eikö nafta syty kun ei ole kuulaa joka hehkuu?
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

TurboDiesel kirjoitti:
jekku90 kirjoitti:kait tämä vapariin on tehty :shock:
Ihan orkkis 606 turbomoottori on ettei oo vaparista tehty. Pistin tänää motin palasiks niin olihan se kolmosen kanki ihan banaanilla. :D
basku.JPG
miten noin voi käydä ilman että kaikki hajoo :D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

multiviri kirjoitti:Tuolta se varmaan näyttää omakin kones :D Kerran aiemminkin oli kuula kadonnut ei mitään ongelmaa, toisella kertaa sitten heitti kutosen kylmäksi kokonaan. Sulaakohan se kuula sinne pohjalle eikä nafta enää pääse palavana kunnolla vai eikö nafta syty kun ei ole kuulaa joka hehkuu?
Ei se ainakaan sinne pohjalle sula. Itelläkin on noita aiemmin pari sulanut ja kaikista kammion rei'istä näkyi kuitenkin läpi. Se kuula on ilmeisesti tarkotettu polttoainesuihkun hajottamiseen ja sen puuttuminen aiheuttaa ainakin ylimäärästä naputusta. En tiiä voiko se aiheuttaa tuhoa jos ilman sitä ajelee mutta ihte en viiti sen äänen takia ajella niin :D nuo konerikothan taitaa yleisimmin tulla siinä vaiheessa kun se kuula sulaa ja se sulaminen aiheuttaa tuhoa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Esikammio moottorissa palaminen alkaa kammiossa josta palorintama etenee männäpäälle. Kuula kammion sisällä hehkuu moottorin käydessä helpottaen polttoaineen syttymistä kammiossa kun polltoainesuihku osuu hehkuvaan kuulaan. Tämä pehmentää käyntiääntä ja pienentää rasituksia moottorin sisällä kun palotapahtuma on tasaisempi.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuota mieltä minäkin olen, se on semmoinen ajonaikainen hehkutulppa, joka tekee näistä mersun moottoreista kuninkaita muihin verrattuna. Siitä löytyy jopa youtubesta video, jossa se kammion kuula tai helmi hehkuu punakeltaisena.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jari_w123 kirjoitti:Esikammio moottorissa palaminen alkaa kammiossa josta palorintama etenee männäpäälle. Kuula kammion sisällä hehkuu moottorin käydessä helpottaen polttoaineen syttymistä kammiossa kun polltoainesuihku osuu hehkuvaan kuulaan. Tämä pehmentää käyntiääntä ja pienentää rasituksia moottorin sisällä kun palotapahtuma on tasaisempi.
No tämäpä selittää sen ikävän äänen mikä tulee kun kuula puuttuu. Hyvä että tuli selvennys väärään tietoon.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
TurboDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 17.05.2008 12:22
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja TurboDiesel »

Mulla ei pitäny ääntä kun hetken kammion hajomisen jälkeen. Sitten rapina loppu ja kone putputti viidellä
Mb 190d om606 st 722.6
Audi A6 2.5 r5 tdi quattro -96
Bmw e28 524tdic Jäärata-auto
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

TurboDiesel kirjoitti:Mulla ei pitäny ääntä kun hetken kammion hajomisen jälkeen. Sitten rapina loppu ja kone putputti viidellä
Ei se sitten enää rapise kun se ei syty :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5264
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja S202 »

Onko nyt niin että mersun esikammioitten virityksessä aletaan olla siinä pisteessä että tehot alkaa olla sitä mitä saa ennenku kone sulaa? :crazy:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
TurboDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 17.05.2008 12:22
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja TurboDiesel »

Voi olla että mulla osasyy tohon kuulan irtoomiseen oli liian aikanen ennakko. n. 25eykk joutsenkaulalla mitattuna. Mulla kun ei oo tapitusmahdollisuutta tossa pumpussa, kun joku pölvästi meni vahingos starttaan tappi paikallaan.. nimim. kannattaa puhua puhelimeen samalla ku säätää ennakkoo :D
Mb 190d om606 st 722.6
Audi A6 2.5 r5 tdi quattro -96
Bmw e28 524tdic Jäärata-auto
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Onhan tuo sitten viis astetta ollu liian aikasella :?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
TurboDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 17.05.2008 12:22
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja TurboDiesel »

Niin ja toi joutsenkaulalla ennakon mittaaminen ei oo mitenkään tarkka jos paineventtiilikin on ollu mulla pumpussa paikallaan.
Mb 190d om606 st 722.6
Audi A6 2.5 r5 tdi quattro -96
Bmw e28 524tdic Jäärata-auto
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Om606 st käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Tokkopa olis se hajonnu suutinkärki nestepuristuksen syynä? Konehan käy vaikkei sitä kuulaa ookkaan, jos sumu on hyvä. Mutta jos suutinkärki on hajalla että ruikkaa norona ainetta ja vielä ilman kuulaa nii sitte onki asia erikseen. Vai kenties se kuseva suutin ollu sen kuulanki hajoamisen syynä?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Vastaa Viestiin