w201 mittariston ja keskikonsolin valot??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Braide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 25.10.2006 17:21
Paikkakunta: Turku

w201 mittariston ja keskikonsolin valot??

Viesti Kirjoittaja Braide »

mitenkäs kyseiset polttimot pystyy vaihtaa ku vanhat alkaa olee kohtuu himmeitä ja ei nää kunnolla?? sitte kuuluisko tuulettimen nopeuden säätimessä olla valo?
miten nämä kaikki systeemit avataan niin että ne jäävät ehjiksi? :D
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jos tarkoitat keskikonsolilla lämmityslaitteen valoja, niin ne vaihdetaan vetämällä kiertokytkimen namiskat ulos. Jos ei lähde käsin, niin laita esim. nahkapala väliin ja vedä varovasti pihdeillä. Valojen kytkin vasemmalla lähtee samalla tavalla. Kaikissa kiertokytkimissä on valot. Polttimot ovat 1,2-wattisia, joita löytyy joka tavaratalon auto-osastolla. Mittariston valojen vaihtoa varten pitänee mittaristo irrottaa ensin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

ja se mittariston irroitus ei oo amerikan homma. haulla löytynee täältäkin vaikka kuinkamonta juttua.

Homma pähkinän kuoressa:

Vedä mittaristo irti kohti suoraan, jos ei lähde niin ruuvimeisselillä vaikka autat sivuista, laita pahvia väliin ettei jää jäliä.
Sitten vedä mittaristoa niin paljon ku se tulee ja irroita mittarin vaijeri ja sähköliittimet, sitten vaan mittaristo käsissä ja vaihdat polttimot sinne ja tuuppaat takaisin, jos en väärin muista niin mittariston valot ovat tällä isommalla kannalla olevia polttimoita..?

Valoja ei kannata myöskään ihan täysillä polttaa, "ruskistavat" ne plexit mitä myöten valo mittaristolle kulkee, eli säätää dimmeristä vähän himmeämmälle valot.
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

sitte kuuluisko tuulettimen nopeuden säätimessä olla valo?

Kyllä kuuluu ja sen poltin on muistaakseni keskimmäisen säätimen alla. ensin nuppi pois jonka jälkeen alta mutteri irti, jolloin aluslevy pois ja siellä on nopeuden säätimen valo, joka ohjataan jonkin sortin valokuidulla nopeudensäätimelle.

Ole varovainen mittarin irroituksessa. On helpompi irroittaa alapäästä vaijeri kuin ylä päästä (ainakaan minun käteni ei sopinut mittariston taakse särkemättä vaijeria, kuin ensimmäisen kerran irroitin mittaristoa :oops: ).

onko kellään tietoa käykö 124:n mittarin vaijeri 201:een? Olis juuri sen tarvittavan 4 cm pitempi kuin omansa, niin ei tarvitsisi irroittaa alapäästä...?
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

ei oo kyllä mulla koskaan ollu ongelmaa sen vaijerin irruituksessa ja takaisin laitossa. Sen verran se sieltä nousee että sen saa irti. jos ei muuta, niin potkupaneeli irti ja ilmasuulakkeen haitari torvi pois niin varmasti mahtuu käsi välistä. Helppo myös laittaa takaisin paitsi tuo haitari torvi :P
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

väärin

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

tomant kirjoitti:Jos tarkoitat keskikonsolilla lämmityslaitteen valoja, niin ne vaihdetaan vetämällä kiertokytkimen namiskat ulos. Jos ei lähde käsin, niin laita esim. nahkapala väliin ja vedä varovasti pihdeillä. Valojen kytkin vasemmalla lähtee samalla tavalla. Kaikissa kiertokytkimissä on valot. Polttimot ovat 1,2-wattisia, joita löytyy joka tavaratalon auto-osastolla. Mittariston valojen vaihtoa varten pitänee mittaristo irrottaa ensin.

tomant
Oikeankokoiset polttimot on teholtaan 0,4W eikä 1,2
0,5wattisia saa tarvikeliikkeistä.
edesmennyt
W201
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

tomant kirjoitti: Valojen kytkin vasemmalla lähtee samalla tavalla.

tomant
190:sessä tosin valokatkaisijalle ei ole valaistusta, ainoastaan takasumuvalolle merkkivalo ja korkeudensäätimelle valo tulee kuidulla muualta.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Harri S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: La 28.10.2006 19:17
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Viime keskiviikkona vaihdoin omaani nuo lamput, koska kaikki oli palaneita.

Potkupaneeli irti.
Lämppärin torvi pois.
Käsi rattiakselin vierestä ylös ja ruuvaamalla mitarinvaijerin mutteri irti.
Samalla voi kädellä painaa mittariston takaa molemmista päistä vuorotellen mittaristo ulos.
Liittimet mittariston takaa irti.
Mittaristossa on suuremmat lasilamput ja ylänurkista johdetaan kuidulla merkkivalot myös katkaisimille (kattoluukkuu, takalasinlämppäri etc.) Niiden liittimet lähtevät sivulle vetämällä irti.

Kasaaminen käänteisessä järjestyksessä. Ennen mittariston paikoilleen painamista on hyvä testata merkkivalot, mittarit ja mittaristonvalot, että kaikki toimii.

Lopuksi mittarinvaijeri kiinni, lämppärinletku kiinni ja potkupaneeli kiinni.

---------------------

Kuten edellä mainittiin säätimet irtoaa vetämällä ja lamput siis niiden sisällä.

Säätimen taustan valoja on kaksi kpl paneelin takana.

Paneelin (konsolin) siviulla on ruuvit (1 / sivu), säätimien takana on mutterit (3kpl) ja keski-ilmasuuttimien kehyksen alanurkissa on ruuvit (2 kpl), jotka kiinnittävät paneelin ylhäältä alaspäin.

Paneeli / konsoli irtoaa ja ne kaksi pientä lamppua on helppo vaihtaa.

Näin -86 vuosimallissa...
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
Avatar
Braide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 25.10.2006 17:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Braide »

millaiset lamput valaisee sitten itse keskikonsolia??
pienet lasikantaiset ainaki itellä säätimien alla mutta en kuitenkaa saanu lämpösäätimiä irti, olisko jollai kikkakolmosta niiden irroitukseen ettei ne mee paloiksi? suunnan valitsin kyllä lähti helposti ja sen takana oli pienilasikantainen 1.2v lamppu
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

Braide kirjoitti:millaiset lamput valaisee sitten itse keskikonsolia??
pienet lasikantaiset ainaki itellä säätimien alla mutta en kuitenkaa saanu lämpösäätimiä irti, olisko jollai kikkakolmosta niiden irroitukseen ettei ne mee paloiksi? suunnan valitsin kyllä lähti helposti ja sen takana oli pienilasikantainen 1.2v lamppu
Ota hyvät pihdit ja niiden leukojen väliin esim. sisuskumin kappale, ettei tule vääntimiin jälkiä. Sitten vain reilu veto... Ei siihen taida olla muuta konstia...
Otappas myös vääntimien alta mutterit pois niin saat vaihdettua esim. Puhaltimen tehonsäätövivun valot vaihdettua...
Avatar
Braide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 25.10.2006 17:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Braide »

joo namiskuukkelit läks menee pihdeillä mutta en saa sitä koko keskiosaa irti... vaikka sivuruuvit on pois... :shock:
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

Braide kirjoitti:joo namiskuukkelit läks menee pihdeillä mutta en saa sitä koko keskiosaa irti... vaikka sivuruuvit on pois... :shock:
Miksi koko keskikonsuli pois? "Namiskuukkeleiden" alta mutterit pois jonka jälkeen niiden alta "kupit" pois esim. meesselillä kampeamalla. Mikäli olet vain valoja vaihtamassa ei koko keskikonsulia tarvitse purkaa...
Avatar
Braide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 25.10.2006 17:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Braide »

pitäskö niiden kuppien muka lähtee niitten muttereiden jälkee pois :?: :shock:
minne sen muka siellä voi laittaa :?: keskellä valon paikka ja reunat umpinaiset :shock: vai onko mun silmät ollu persiissä ku oon sitä katellu :D
Avatar
Harri S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: La 28.10.2006 19:17
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Harri S kirjoitti:Säätimen taustan valoja on kaksi kpl paneelin takana.

Paneelin (konsolin) siviulla on ruuvit (1 / sivu), säätimien takana on mutterit (3kpl) ja keski-ilmasuuttimien kehyksen alanurkissa on ruuvit (2 kpl), jotka kiinnittävät paneelin ylhäältä alaspäin.

Paneeli / konsoli irtoaa ja ne kaksi pientä lamppua on helppo vaihtaa.

Näin -86 vuosimallissa...
Eli vielä kerran, muista ne yläosan ruuvit.

Itselläni siis takana kaksi pientä lamppua, jotka vaihdoin takaa lampunkannat avaamalla.

Siis töpseleillä lamput ja paneelin takana.

Tuskin näitä W201 malleja montaa erilaista on, noin ne ainakin viime viikolla minulla vaihtui.
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
Sami201
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ma 18.07.2005 13:08
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami201 »

Kai tiedät, että niiden valojen kirkkautta voi säätää siitä mittariston nupista? Ettei vaan sen takia oo himmeet :)
W201 2.6, W203 1.8 komp, C203 200cdi. Ex: W215 5.0, C124 3.2, R170 2.3
Avatar
Braide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 25.10.2006 17:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Braide »

mitkä yläosan ruuvit missäs sellaset on?? siis toinen selittää jostaa yläruuveista ja toinen sanoo että ei tarvii ku mutterit irrottaaa jne.
siis kun olen saanut namiskat irti ja ruuvattua mutterit 3kpl pois.. niin mitäs mä sitten avaan? lähteekö ne missä namiskojen pienet valot 3kpl ovat irti (kannat siis) vai lähteekö se "kuppi" kokonaan irti
onko niissä raitisilmasuodatin suuttimissa ne ruuvit?? siis ylhäällä?
prkl moon pihalla nyt ja muijakin huutaa prkl :)
edit: ei se rautalangan vääntö riitä tarttukaamme rautakankeen :twisted:
Avatar
Harri S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: La 28.10.2006 19:17
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Eikös se ollut 123 kori, missä ne lamput sai vaihdettua päällypuolelta kuppien alta tai jtn. Paha muistella enää kun ei mullakaan ole 123:sta 14 vuoteen ollut.

Kuitenkin ne yläosan ruuvit löytyvät siis raitisilmasuuttimien alanurkista, kun suuttimien ritilöiden alareunat painaa sisäänpäin, niin että suutin alkaa puhaltamaan ihan alaspäin. Nyt ylhäältä katsomalla suutinritiläreikien alanurkissa näkyy 2 kpl philips kantaista (ristipää) ruuvia, jotka aukaisemalla voi konsolin irroittaa.

Tuossa pimeässä otettu kuva toisesta ruuvista (lähes keskellä kuvaa):

http://s43.photobucket.com/albums/e391/ ... A60004.jpg

Itse irroittelin noin ja kun kärsivällisesti toimii niin kaiken saa varmasti siististi ja ehjänä irti. Siis kaksi ruuvia ylhäällä, kaksi sivuilla ja nuo kolme mutteria säätönamiskojen alla.

Kärsivällisyyttä siis.
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
Avatar
Braide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 25.10.2006 17:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Braide »

noniiin kiitos :) katotaas miten ne sitte itellä menee kuhan pääsen autoon.... :D
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

Itselläni on tenavatähti vuosimallia -86. Tarkemmin vielä 2,0 litrainen diesel.
Auto on tuotu suomeen noin viisi vuotta sitten. Ainakin tässä keskikonsulin valot pystyy vaihtamaan yläkautta. Ensin nuppien alla on kolme poltinta ja sen jälkeen kupit pois mutterit irrottamalla ja sen jälkeen kupit pois esimerkiksi meesselillä kampeamalla. Sieltä löytyy kaksi poltinta joista toinen valaisee vasemman reunan ja toinen oikean reunan. toiselta näistä menee jonkin näköinen valokuitu joka valaisee myös puhaltimennopeudensäädön. Sitä en jaksa muistaa kumpiko oli, kun tuli vaihdettua kaikki polttimot sisälle kerralla. Myöskin tuhakuppiin ja hanskalokeroon ja mittaristoon. Tais olla koko polttimo lasku jotain 15€. mutta onhan se hienoa että palaa myös tuhkakupin valo... :lol: Takana ei taida olla moista hienoutta??? :oops:

En ole jaksanut vielä etsiä, voihan siellä olla mutta ei vain löydä...
Avatar
Jonski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 198
Liittynyt: La 03.05.2008 22:32
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jonski »

Miten tuohon hanskalokeron valoon saa vaihdettua polttimon?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jonski kirjoitti:Miten tuohon hanskalokeron valoon saa vaihdettua polttimon?
Pitäisipä lähteä jommasta kummasta päädystä varovasti kampeamalla lokeron katosta irti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jonski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 198
Liittynyt: La 03.05.2008 22:32
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jonski »

Sainkin sen otettua irti, mutta pitää vielä varmistaa, että sinne kuuluva poltin on 10w:nen, kun siitä on vähän sulanut jotain muovia.. Joku jos viitsisi nopeasti vastata, kun huomenna pitää poltin ostaa :P
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jonski kirjoitti:Sainkin sen otettua irti, mutta pitää vielä varmistaa, että sinne kuuluva poltin on 10w:nen, kun siitä on vähän sulanut jotain muovia.. Joku jos viitsisi nopeasti vastata, kun huomenna pitää poltin ostaa :P
Minusta kun tuntuu että se on 5W putkipolttimo.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jonski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 198
Liittynyt: La 03.05.2008 22:32
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jonski »

Joo, arvelinkin vähän, että se poltin on ollu liian tehokas siihen ja sen takia sulanut muovi vähän..
lemmenpeitsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 01.11.2010 22:52
Paikkakunta: kerava

Re:

Viesti Kirjoittaja lemmenpeitsi »

kualeppi2 kirjoitti:sitte kuuluisko tuulettimen nopeuden säätimessä olla valo?

Kyllä kuuluu ja sen poltin on muistaakseni keskimmäisen säätimen alla. ensin nuppi pois jonka jälkeen alta mutteri irti, jolloin aluslevy pois ja siellä on nopeuden säätimen valo, joka ohjataan jonkin sortin valokuidulla nopeudensäätimelle.

Ole varovainen mittarin irroituksessa. On helpompi irroittaa alapäästä vaijeri kuin ylä päästä (ainakaan minun käteni ei sopinut mittariston taakse särkemättä vaijeria, kuin ensimmäisen kerran irroitin mittaristoa :oops: ).

onko kellään tietoa käykö 124:n mittarin vaijeri 201:een? Olis juuri sen tarvittavan 4 cm pitempi kuin omansa, niin ei tarvitsisi irroittaa alapäästä...?

mulla ainakin sai vaihdettuu mittariin valot vaan ku otti pois kolosta ja tunki käden väliin ja vaihto pottimot kummallekkin puolen siis oli tiukka mutta onnistuu näinkin!!! :)
Oldschool
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 18.07.2012 08:31

Re: w201 mittariston ja keskikonsolin valot??

Viesti Kirjoittaja Oldschool »

Jatketaanpas tähän ketjuun tällaisella kysymyksellä, että onko noille keskikonsolin valoille jotain sulaketta jossakin...? En oikein jaksa uskoa, että olisi kaikki palanut kerralla? Myös vaihteenvalitsimen kirjaimet ja numerot on pimeänä -> kohtalaisen ärsyttävä ominaisuus pimeässä vaihdetta hakiessa...

Niin ja auto on 190E -89.
MB 190 E 2.0 automaatti vm 1989
Avatar
Kuurapää
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Pe 01.04.2005 10:10
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: w201 mittariston ja keskikonsolin valot??

Viesti Kirjoittaja Kuurapää »

Harri S kirjoitti:Viime keskiviikkona vaihdoin omaani nuo lamput, koska kaikki oli palaneita.

Kuten edellä mainittiin säätimet irtoaa vetämällä ja lamput siis niiden sisällä.

Säätimen taustan valoja on kaksi kpl paneelin takana.

Paneelin (konsolin) siviulla on ruuvit (1 / sivu), säätimien takana on mutterit (3kpl) ja keski-ilmasuuttimien kehyksen alanurkissa on ruuvit (2 kpl), jotka kiinnittävät paneelin ylhäältä alaspäin.

Paneeli / konsoli irtoaa ja ne kaksi pientä lamppua on helppo vaihtaa.

Näin -86 vuosimallissa...
Lampunvaihtoviikot jatkuu, eli tähän asti kaikki ok, paitsi säätimet oli "vähän" tiukassa. Mutta, keski-ilmasuuttimien kehyksen alanurkkien ruuvit aiheuttavat päänvaivaa. Millä nuo oikein taipuu avaamaan? Pieni aseruuvimeisselisarjan räikkä plus tavallinen irtokärki ei mahdu, tulee pystysuunnassa ahdasta. Meisseleistä puhumattakaan...

Btw, se joka keksi upottaa ne Väykyn suuttimien valot sinne syvälle, on itse yhtä syvältä... Siihenkin lienenee oma työkalunsa millä vaihtaa, itse irrotin plus asensin pinseteillä. Enkä saanut tiputettua kuin yhden sinne sisälle. Mittaristo sen sijaan oli kakunpalajuttuja.
Elämä on laiffia.
-Matti Nykänen-

Saabismi on sairautta, turbosaabismi on mielisairautta...

S211 320T CDI -03
W210 220 CDI -99
Ex W201 2.0B -89
Ex W124E 200DA -95
Ex W124 200D -88
Vastaa Viestiin