mitenkäs kyseiset polttimot pystyy vaihtaa ku vanhat alkaa olee kohtuu himmeitä ja ei nää kunnolla?? sitte kuuluisko tuulettimen nopeuden säätimessä olla valo?
miten nämä kaikki systeemit avataan niin että ne jäävät ehjiksi?
Jos tarkoitat keskikonsolilla lämmityslaitteen valoja, niin ne vaihdetaan vetämällä kiertokytkimen namiskat ulos. Jos ei lähde käsin, niin laita esim. nahkapala väliin ja vedä varovasti pihdeillä. Valojen kytkin vasemmalla lähtee samalla tavalla. Kaikissa kiertokytkimissä on valot. Polttimot ovat 1,2-wattisia, joita löytyy joka tavaratalon auto-osastolla. Mittariston valojen vaihtoa varten pitänee mittaristo irrottaa ensin.
ja se mittariston irroitus ei oo amerikan homma. haulla löytynee täältäkin vaikka kuinkamonta juttua.
Homma pähkinän kuoressa:
Vedä mittaristo irti kohti suoraan, jos ei lähde niin ruuvimeisselillä vaikka autat sivuista, laita pahvia väliin ettei jää jäliä.
Sitten vedä mittaristoa niin paljon ku se tulee ja irroita mittarin vaijeri ja sähköliittimet, sitten vaan mittaristo käsissä ja vaihdat polttimot sinne ja tuuppaat takaisin, jos en väärin muista niin mittariston valot ovat tällä isommalla kannalla olevia polttimoita..?
Valoja ei kannata myöskään ihan täysillä polttaa, "ruskistavat" ne plexit mitä myöten valo mittaristolle kulkee, eli säätää dimmeristä vähän himmeämmälle valot.
sitte kuuluisko tuulettimen nopeuden säätimessä olla valo?
Kyllä kuuluu ja sen poltin on muistaakseni keskimmäisen säätimen alla. ensin nuppi pois jonka jälkeen alta mutteri irti, jolloin aluslevy pois ja siellä on nopeuden säätimen valo, joka ohjataan jonkin sortin valokuidulla nopeudensäätimelle.
Ole varovainen mittarin irroituksessa. On helpompi irroittaa alapäästä vaijeri kuin ylä päästä (ainakaan minun käteni ei sopinut mittariston taakse särkemättä vaijeria, kuin ensimmäisen kerran irroitin mittaristoa ).
onko kellään tietoa käykö 124:n mittarin vaijeri 201:een? Olis juuri sen tarvittavan 4 cm pitempi kuin omansa, niin ei tarvitsisi irroittaa alapäästä...?
ei oo kyllä mulla koskaan ollu ongelmaa sen vaijerin irruituksessa ja takaisin laitossa. Sen verran se sieltä nousee että sen saa irti. jos ei muuta, niin potkupaneeli irti ja ilmasuulakkeen haitari torvi pois niin varmasti mahtuu käsi välistä. Helppo myös laittaa takaisin paitsi tuo haitari torvi
tomant kirjoitti:Jos tarkoitat keskikonsolilla lämmityslaitteen valoja, niin ne vaihdetaan vetämällä kiertokytkimen namiskat ulos. Jos ei lähde käsin, niin laita esim. nahkapala väliin ja vedä varovasti pihdeillä. Valojen kytkin vasemmalla lähtee samalla tavalla. Kaikissa kiertokytkimissä on valot. Polttimot ovat 1,2-wattisia, joita löytyy joka tavaratalon auto-osastolla. Mittariston valojen vaihtoa varten pitänee mittaristo irrottaa ensin.
tomant
Oikeankokoiset polttimot on teholtaan 0,4W eikä 1,2
0,5wattisia saa tarvikeliikkeistä.
Viime keskiviikkona vaihdoin omaani nuo lamput, koska kaikki oli palaneita.
Potkupaneeli irti.
Lämppärin torvi pois.
Käsi rattiakselin vierestä ylös ja ruuvaamalla mitarinvaijerin mutteri irti.
Samalla voi kädellä painaa mittariston takaa molemmista päistä vuorotellen mittaristo ulos.
Liittimet mittariston takaa irti.
Mittaristossa on suuremmat lasilamput ja ylänurkista johdetaan kuidulla merkkivalot myös katkaisimille (kattoluukkuu, takalasinlämppäri etc.) Niiden liittimet lähtevät sivulle vetämällä irti.
Kasaaminen käänteisessä järjestyksessä. Ennen mittariston paikoilleen painamista on hyvä testata merkkivalot, mittarit ja mittaristonvalot, että kaikki toimii.
Lopuksi mittarinvaijeri kiinni, lämppärinletku kiinni ja potkupaneeli kiinni.
---------------------
Kuten edellä mainittiin säätimet irtoaa vetämällä ja lamput siis niiden sisällä.
Säätimen taustan valoja on kaksi kpl paneelin takana.
Paneelin (konsolin) siviulla on ruuvit (1 / sivu), säätimien takana on mutterit (3kpl) ja keski-ilmasuuttimien kehyksen alanurkissa on ruuvit (2 kpl), jotka kiinnittävät paneelin ylhäältä alaspäin.
Paneeli / konsoli irtoaa ja ne kaksi pientä lamppua on helppo vaihtaa.
millaiset lamput valaisee sitten itse keskikonsolia??
pienet lasikantaiset ainaki itellä säätimien alla mutta en kuitenkaa saanu lämpösäätimiä irti, olisko jollai kikkakolmosta niiden irroitukseen ettei ne mee paloiksi? suunnan valitsin kyllä lähti helposti ja sen takana oli pienilasikantainen 1.2v lamppu
Braide kirjoitti:millaiset lamput valaisee sitten itse keskikonsolia??
pienet lasikantaiset ainaki itellä säätimien alla mutta en kuitenkaa saanu lämpösäätimiä irti, olisko jollai kikkakolmosta niiden irroitukseen ettei ne mee paloiksi? suunnan valitsin kyllä lähti helposti ja sen takana oli pienilasikantainen 1.2v lamppu
Ota hyvät pihdit ja niiden leukojen väliin esim. sisuskumin kappale, ettei tule vääntimiin jälkiä. Sitten vain reilu veto... Ei siihen taida olla muuta konstia...
Otappas myös vääntimien alta mutterit pois niin saat vaihdettua esim. Puhaltimen tehonsäätövivun valot vaihdettua...
Braide kirjoitti:joo namiskuukkelit läks menee pihdeillä mutta en saa sitä koko keskiosaa irti... vaikka sivuruuvit on pois...
Miksi koko keskikonsuli pois? "Namiskuukkeleiden" alta mutterit pois jonka jälkeen niiden alta "kupit" pois esim. meesselillä kampeamalla. Mikäli olet vain valoja vaihtamassa ei koko keskikonsulia tarvitse purkaa...
pitäskö niiden kuppien muka lähtee niitten muttereiden jälkee pois
minne sen muka siellä voi laittaa keskellä valon paikka ja reunat umpinaiset vai onko mun silmät ollu persiissä ku oon sitä katellu
Harri S kirjoitti:Säätimen taustan valoja on kaksi kpl paneelin takana.
Paneelin (konsolin) siviulla on ruuvit (1 / sivu), säätimien takana on mutterit (3kpl) ja keski-ilmasuuttimien kehyksen alanurkissa on ruuvit (2 kpl), jotka kiinnittävät paneelin ylhäältä alaspäin.
Paneeli / konsoli irtoaa ja ne kaksi pientä lamppua on helppo vaihtaa.
Näin -86 vuosimallissa...
Eli vielä kerran, muista ne yläosan ruuvit.
Itselläni siis takana kaksi pientä lamppua, jotka vaihdoin takaa lampunkannat avaamalla.
Siis töpseleillä lamput ja paneelin takana.
Tuskin näitä W201 malleja montaa erilaista on, noin ne ainakin viime viikolla minulla vaihtui.
mitkä yläosan ruuvit missäs sellaset on?? siis toinen selittää jostaa yläruuveista ja toinen sanoo että ei tarvii ku mutterit irrottaaa jne.
siis kun olen saanut namiskat irti ja ruuvattua mutterit 3kpl pois.. niin mitäs mä sitten avaan? lähteekö ne missä namiskojen pienet valot 3kpl ovat irti (kannat siis) vai lähteekö se "kuppi" kokonaan irti
onko niissä raitisilmasuodatin suuttimissa ne ruuvit?? siis ylhäällä?
prkl moon pihalla nyt ja muijakin huutaa prkl
edit: ei se rautalangan vääntö riitä tarttukaamme rautakankeen
Eikös se ollut 123 kori, missä ne lamput sai vaihdettua päällypuolelta kuppien alta tai jtn. Paha muistella enää kun ei mullakaan ole 123:sta 14 vuoteen ollut.
Kuitenkin ne yläosan ruuvit löytyvät siis raitisilmasuuttimien alanurkista, kun suuttimien ritilöiden alareunat painaa sisäänpäin, niin että suutin alkaa puhaltamaan ihan alaspäin. Nyt ylhäältä katsomalla suutinritiläreikien alanurkissa näkyy 2 kpl philips kantaista (ristipää) ruuvia, jotka aukaisemalla voi konsolin irroittaa.
Tuossa pimeässä otettu kuva toisesta ruuvista (lähes keskellä kuvaa):
Itse irroittelin noin ja kun kärsivällisesti toimii niin kaiken saa varmasti siististi ja ehjänä irti. Siis kaksi ruuvia ylhäällä, kaksi sivuilla ja nuo kolme mutteria säätönamiskojen alla.
Itselläni on tenavatähti vuosimallia -86. Tarkemmin vielä 2,0 litrainen diesel.
Auto on tuotu suomeen noin viisi vuotta sitten. Ainakin tässä keskikonsulin valot pystyy vaihtamaan yläkautta. Ensin nuppien alla on kolme poltinta ja sen jälkeen kupit pois mutterit irrottamalla ja sen jälkeen kupit pois esimerkiksi meesselillä kampeamalla. Sieltä löytyy kaksi poltinta joista toinen valaisee vasemman reunan ja toinen oikean reunan. toiselta näistä menee jonkin näköinen valokuitu joka valaisee myös puhaltimennopeudensäädön. Sitä en jaksa muistaa kumpiko oli, kun tuli vaihdettua kaikki polttimot sisälle kerralla. Myöskin tuhakuppiin ja hanskalokeroon ja mittaristoon. Tais olla koko polttimo lasku jotain 15€. mutta onhan se hienoa että palaa myös tuhkakupin valo... Takana ei taida olla moista hienoutta???
En ole jaksanut vielä etsiä, voihan siellä olla mutta ei vain löydä...
Jonski kirjoitti:Miten tuohon hanskalokeron valoon saa vaihdettua polttimon?
Pitäisipä lähteä jommasta kummasta päädystä varovasti kampeamalla lokeron katosta irti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Sainkin sen otettua irti, mutta pitää vielä varmistaa, että sinne kuuluva poltin on 10w:nen, kun siitä on vähän sulanut jotain muovia.. Joku jos viitsisi nopeasti vastata, kun huomenna pitää poltin ostaa
Jonski kirjoitti:Sainkin sen otettua irti, mutta pitää vielä varmistaa, että sinne kuuluva poltin on 10w:nen, kun siitä on vähän sulanut jotain muovia.. Joku jos viitsisi nopeasti vastata, kun huomenna pitää poltin ostaa
Minusta kun tuntuu että se on 5W putkipolttimo.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
kualeppi2 kirjoitti:sitte kuuluisko tuulettimen nopeuden säätimessä olla valo?
Kyllä kuuluu ja sen poltin on muistaakseni keskimmäisen säätimen alla. ensin nuppi pois jonka jälkeen alta mutteri irti, jolloin aluslevy pois ja siellä on nopeuden säätimen valo, joka ohjataan jonkin sortin valokuidulla nopeudensäätimelle.
Ole varovainen mittarin irroituksessa. On helpompi irroittaa alapäästä vaijeri kuin ylä päästä (ainakaan minun käteni ei sopinut mittariston taakse särkemättä vaijeria, kuin ensimmäisen kerran irroitin mittaristoa ).
onko kellään tietoa käykö 124:n mittarin vaijeri 201:een? Olis juuri sen tarvittavan 4 cm pitempi kuin omansa, niin ei tarvitsisi irroittaa alapäästä...?
mulla ainakin sai vaihdettuu mittariin valot vaan ku otti pois kolosta ja tunki käden väliin ja vaihto pottimot kummallekkin puolen siis oli tiukka mutta onnistuu näinkin!!!
Jatketaanpas tähän ketjuun tällaisella kysymyksellä, että onko noille keskikonsolin valoille jotain sulaketta jossakin...? En oikein jaksa uskoa, että olisi kaikki palanut kerralla? Myös vaihteenvalitsimen kirjaimet ja numerot on pimeänä -> kohtalaisen ärsyttävä ominaisuus pimeässä vaihdetta hakiessa...
Harri S kirjoitti:Viime keskiviikkona vaihdoin omaani nuo lamput, koska kaikki oli palaneita.
Kuten edellä mainittiin säätimet irtoaa vetämällä ja lamput siis niiden sisällä.
Säätimen taustan valoja on kaksi kpl paneelin takana.
Paneelin (konsolin) siviulla on ruuvit (1 / sivu), säätimien takana on mutterit (3kpl) ja keski-ilmasuuttimien kehyksen alanurkissa on ruuvit (2 kpl), jotka kiinnittävät paneelin ylhäältä alaspäin.
Paneeli / konsoli irtoaa ja ne kaksi pientä lamppua on helppo vaihtaa.
Näin -86 vuosimallissa...
Lampunvaihtoviikot jatkuu, eli tähän asti kaikki ok, paitsi säätimet oli "vähän" tiukassa. Mutta, keski-ilmasuuttimien kehyksen alanurkkien ruuvit aiheuttavat päänvaivaa. Millä nuo oikein taipuu avaamaan? Pieni aseruuvimeisselisarjan räikkä plus tavallinen irtokärki ei mahdu, tulee pystysuunnassa ahdasta. Meisseleistä puhumattakaan...
Btw, se joka keksi upottaa ne Väykyn suuttimien valot sinne syvälle, on itse yhtä syvältä... Siihenkin lienenee oma työkalunsa millä vaihtaa, itse irrotin plus asensin pinseteillä. Enkä saanut tiputettua kuin yhden sinne sisälle. Mittaristo sen sijaan oli kakunpalajuttuja.
Elämä on laiffia.
-Matti Nykänen-
Saabismi on sairautta, turbosaabismi on mielisairautta...
S211 320T CDI -03
W210 220 CDI -99
Ex W201 2.0B -89
Ex W124E 200DA -95
Ex W124 200D -88