W212 Nokkaketjuongelmat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
cscjhe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 11.03.2008 22:33
Paikkakunta: Loimaa

W212 Nokkaketjuongelmat

Viesti Kirjoittaja cscjhe »

Toin 2009 mallisen W212 220 CDI pelin Saksasta. Foorumeilta ja muutenkin oli tiedossa että on pari isoa laatumurhetta ollut uudessa W212 alkupään mallissa (2009):
- Delphi suuttimet uusittu
- nokkaketjuja ja nokkaketjun kiristäjiä uusittu: ketjun ja rattaiden materiaali ei sovi yhteen JA nokkaketjun kiristäjä kiristää startatessa ketjua liikaa => ongelma on se että nokkaketju kuluu/venyy oletettua nopeammin !

Soitto Veholle ja tuo suutinasia oli kerralla selvä: korjauskutsu on olemassa, ei ollut vaihdettu => vaihdetaan asap !

Nokkaketjun kanssa onkin sitten vaikeampaa: huolto sanoo että vaihdetaan vasta kun alkaa olla oireita. Höh. Selkeä laatumurhe, joka on tiedossa mutta annetaan vain asiakaan odottaa että laukeaa ! Autossa on tikittävä pommi, joka vain odottaa laukeamista. Jos ketjun venymä huomataan vasta parin vuoden päästä, korvataanko enää takuuna vaan todetaan että "normaalia kulumaa" ?

Keskustelut Vehon kanssa on kesken mutta kysyn tässä että onko muilla kokemuksia miten "helposti" ketju ja kiristäjä on vaihdettu ? Kuulopuheiden mukaan vaihdettu on paljon, mutta onko niissä tapauksissa ketju jo sitten äännellyt kunnolla ?
Viimeksi muokannut cscjhe, To 20.09.2012 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersu-putki: 1.700.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W212 Nokkaketjuongelmat

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Aivan käsittämätön kyllä tuo jakoketjuhomma. Miten voi olla mahdollista, että putiikki, jossa on osattu vuosikymmenet suunnitella jakoketjut oikein, onkin nyt menty ryssimään homma!!
S204
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13730
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 Nokkaketjuongelmat

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jonze kirjoitti:Aivan käsittämätön kyllä tuo jakoketjuhomma. Miten voi olla mahdollista, että putiikki, jossa on osattu vuosikymmenet suunnitella jakoketjut oikein, onkin nyt menty ryssimään homma!!
Tämä on nyt off-topikia mutta paljonko tuon moottorin jakoketjun toteutuksessa on yhteistä niiden perinteisten "etuvetoisten" kanssa? Sen verran erilainen konsepti että töpeksimisen varaakin jää (ja vanha ratkaisuhan ei olisi kelvannut uusille jalankulkijoiden turvallisuusvaatimuksille).
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: W212 Nokkaketjuongelmat

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Oonko ymmärtänyt oikein, että on vielä yksi rivinen ketju!?

Sellaisen olen kuullut, että ketjunkiristäjät kuluvat humattavasti paljon taksikuskeilla, koska he käyttävät paljon joutokäynnillä. Silloin öljyn paine ei jaksa voidella kiristäliä sen vaatimalla tavalla. Ko. ongelma on huomattavasti pienempi "siviilikäytössä" jolloin öljyä riittää kiristäjille enemmän.

Joo ja hölmöä Vehon touhussa on se, että voivat vaihtaa vain kiristäjät ilman ketjua ja toisin päin.

Ketjut on kestäneet pk-seudun suhareilla keskimäärin 100tkm!
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
cscjhe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 11.03.2008 22:33
Paikkakunta: Loimaa

Re: W212 Nokkaketjuongelmat

Viesti Kirjoittaja cscjhe »

Joo, saman tyhjäkäyntihomman olen kuullut. Toinen on se että jos käynnistelee paljon, jotenkin kiristää startatessa liikaa ennenkuin asettuu oikeaan kireyteen. Molemmat ovat takseissa esillä enemmän kuin tavalisella tallaajalla. Voihan olla että meikäläisellä ketju kestääkin sen 500 tkm ilman ongelmia, mutta hieman kuitenkin korpeaa että ongelma tiedetään mutta siihen ei haluta reagoida vaan odotellaan jos tulee esille. Ja jos tulee kolmen vuoden päästä, taatusti asiakas maksaa !
Mersu-putki: 1.700.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2764
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W212 Nokkaketjuongelmat

Viesti Kirjoittaja markoala »

Vantaan takseissa n. 200tkm. Ja kiristäjän vaihto ajoissa ei kuulemma auta :thumbdown: Tiedä sitten.
W213 220d +W242 electric drive
Vastaa Viestiin