Toin 2009 mallisen W212 220 CDI pelin Saksasta. Foorumeilta ja muutenkin oli tiedossa että on pari isoa laatumurhetta ollut uudessa W212 alkupään mallissa (2009):
- Delphi suuttimet uusittu
- nokkaketjuja ja nokkaketjun kiristäjiä uusittu: ketjun ja rattaiden materiaali ei sovi yhteen JA nokkaketjun kiristäjä kiristää startatessa ketjua liikaa => ongelma on se että nokkaketju kuluu/venyy oletettua nopeammin !
Soitto Veholle ja tuo suutinasia oli kerralla selvä: korjauskutsu on olemassa, ei ollut vaihdettu => vaihdetaan asap !
Nokkaketjun kanssa onkin sitten vaikeampaa: huolto sanoo että vaihdetaan vasta kun alkaa olla oireita. Höh. Selkeä laatumurhe, joka on tiedossa mutta annetaan vain asiakaan odottaa että laukeaa ! Autossa on tikittävä pommi, joka vain odottaa laukeamista. Jos ketjun venymä huomataan vasta parin vuoden päästä, korvataanko enää takuuna vaan todetaan että "normaalia kulumaa" ?
Keskustelut Vehon kanssa on kesken mutta kysyn tässä että onko muilla kokemuksia miten "helposti" ketju ja kiristäjä on vaihdettu ? Kuulopuheiden mukaan vaihdettu on paljon, mutta onko niissä tapauksissa ketju jo sitten äännellyt kunnolla ?
W212 Nokkaketjuongelmat
W212 Nokkaketjuongelmat
Viimeksi muokannut cscjhe, To 20.09.2012 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersu-putki: 1.700.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
Re: W212 Nokkaketjuongelmat
Aivan käsittämätön kyllä tuo jakoketjuhomma. Miten voi olla mahdollista, että putiikki, jossa on osattu vuosikymmenet suunnitella jakoketjut oikein, onkin nyt menty ryssimään homma!!
S204
Re: W212 Nokkaketjuongelmat
Tämä on nyt off-topikia mutta paljonko tuon moottorin jakoketjun toteutuksessa on yhteistä niiden perinteisten "etuvetoisten" kanssa? Sen verran erilainen konsepti että töpeksimisen varaakin jää (ja vanha ratkaisuhan ei olisi kelvannut uusille jalankulkijoiden turvallisuusvaatimuksille).Jonze kirjoitti:Aivan käsittämätön kyllä tuo jakoketjuhomma. Miten voi olla mahdollista, että putiikki, jossa on osattu vuosikymmenet suunnitella jakoketjut oikein, onkin nyt menty ryssimään homma!!
Re: W212 Nokkaketjuongelmat
Oonko ymmärtänyt oikein, että on vielä yksi rivinen ketju!?
Sellaisen olen kuullut, että ketjunkiristäjät kuluvat humattavasti paljon taksikuskeilla, koska he käyttävät paljon joutokäynnillä. Silloin öljyn paine ei jaksa voidella kiristäliä sen vaatimalla tavalla. Ko. ongelma on huomattavasti pienempi "siviilikäytössä" jolloin öljyä riittää kiristäjille enemmän.
Joo ja hölmöä Vehon touhussa on se, että voivat vaihtaa vain kiristäjät ilman ketjua ja toisin päin.
Ketjut on kestäneet pk-seudun suhareilla keskimäärin 100tkm!
Sellaisen olen kuullut, että ketjunkiristäjät kuluvat humattavasti paljon taksikuskeilla, koska he käyttävät paljon joutokäynnillä. Silloin öljyn paine ei jaksa voidella kiristäliä sen vaatimalla tavalla. Ko. ongelma on huomattavasti pienempi "siviilikäytössä" jolloin öljyä riittää kiristäjille enemmän.
Joo ja hölmöä Vehon touhussa on se, että voivat vaihtaa vain kiristäjät ilman ketjua ja toisin päin.
Ketjut on kestäneet pk-seudun suhareilla keskimäärin 100tkm!
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: W212 Nokkaketjuongelmat
Joo, saman tyhjäkäyntihomman olen kuullut. Toinen on se että jos käynnistelee paljon, jotenkin kiristää startatessa liikaa ennenkuin asettuu oikeaan kireyteen. Molemmat ovat takseissa esillä enemmän kuin tavalisella tallaajalla. Voihan olla että meikäläisellä ketju kestääkin sen 500 tkm ilman ongelmia, mutta hieman kuitenkin korpeaa että ongelma tiedetään mutta siihen ei haluta reagoida vaan odotellaan jos tulee esille. Ja jos tulee kolmen vuoden päästä, taatusti asiakas maksaa !
Mersu-putki: 1.700.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
Re: W212 Nokkaketjuongelmat
Vantaan takseissa n. 200tkm. Ja kiristäjän vaihto ajoissa ei kuulemma auta
Tiedä sitten.

W213 220d +W242 electric drive