Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kertokaapas mikä on tämän ruuvin tarkoitus, en keksi millään :? Edellisessä pumpussa sitä ei ollut.

Estääkö se esimerkisi sitä, ettei tuo rajoitinvipu rajoita liikaa, eli sillä passaillaan alasyötön ja yläsyötön suhdetta ? Toisin sanoen tuota pitäisi vapauttaa ja tangon toisesta päästä kiertää syöttöä lisää niin loppuu se pöllyttely ennen ahtojen nousua ?

Alkoi näköjään tänään taas lapsettamaan pitkästä aikaa, ruuvasin bleederin paikalleen :think: Sisäänajo tehty ja uudet öljyt koneeseen...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ensimmäisenä tulee mieleen että tuo toimisi vastus vasta venttiilinä.
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hidastaisi syötön nousua ahtojennoustessa ja päästäisi syötön nopeasti pois ? Miksi ne semmosen olisi tehnyt :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

hidastaisi sopivasti että ei työnnä karmeasti savua
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kun noihan tekee just päinvastoin, eli työntää mustaa jo ennen painetta ja paineiden kanssa ei sitten juuri mitään. Jäykemmällä jousellahan toi saataisiin helpommin kuriin jos liika syöttö paineiden noustessa olisi ongelma. :problem:

Ei millään viitsisi ruveta tuota säätelemään ja ihmettelemään mitä tapahtuu kun se on jokseenkin hankalaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Eikö ois helpoin ottaa puhelinkäteen ja rimpauttaa mynän miehelle ja kysästä asiaa siltä?
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Voip olla ettei siellä lauantaina vastailla puhelimeen :roll: Toki en oo soittanu nii en tiedä tekeekö viikonloputki pumppuja....
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

kun on erilaisia moottoreita, turboja ja ennen kaikkea niiden yhdistelmiä niin siksi. itse ainakin pyrin sen savun ENNEN ahtamista saamaan lähes kokonaan pois. hienosäätöä :wink: mistään mitään tiedä, kunhan huutelen
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Viimeksi kävi siten, ettei sinne saanut yhteyttä moneen viikkoon kun olivat pistäneet puhelimet kiinni vaikka olivat paikalla. Olin vähän pulassa kun piti pumppu saada autoon kiinni niin pian kuin mahdollista. Tuokin pumppu piti lähettää sinne Raptekin mukana ja sitä kautta se myös tuli takaisin. Luulisi nyt että jollain on samanlainen ruuvi pumpussa ja sen tarkoitus selvillä :roll:
jekku90 kirjoitti:kun on erilaisia moottoreita, turboja ja ennen kaikkea niiden yhdistelmiä niin siksi. itse ainakin pyrin sen savun ENNEN ahtamista saamaan lähes kokonaan pois. hienosäätöä :wink: mistään mitään tiedä, kunhan huutelen
Niin minäkin, mutta siihen auttaa alasyötön pienentäminen, ei vastusvastaventtiili. Sehän vaikuttaa asiaan vasta sitten kun kone on alkanut ahtamaan, ja ainakin minulla se viisari kun lähtee liikkeelle niin sitten jo mennään ja savua ei sitten enää tule.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

hankala selittää mitä tarkoitan. siis itse säätäisin oikeastaan kun tarkemmin ajatellaan :D tuota syötön nousun nopeutta.
jokohan tuosta saisi selvää :oops:
w201 om605
Avatar
Hesu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 04.09.2004 10:19
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja Hesu »

Alkusyötönmäärää saadaan tuolla säädettyä. Sisäänpäin lisääntyy. Mutta samalla männänjousi menee kasaanpäin ja tällöin ahtopainetta vaaditaan aina hiukan enemmän, että mäntä lähtee liikkeelle.
C 250 turbodiesel
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eli olettamus oli oikein, säädän tuota ulospäin niin alkupöllyttely toivottavasti vähenee. Nyt kun säädin lisää ruokaa sieltä toisesta päästä (pois sisäänajo/katsastussäädöostä) niin alkoi taas jäämään pilviä levähdyspaikoille :twisted:

Ai niin, paljonko painetta tarvitaan tuomosessa perussäädössään palttiarallaa, että mäntä painuu täysin kasaan ? (No voisihan sitä itsekkin jotain kokeilla, eikä aina kysellä :oops: mutta hyvähän se on saada tieto kirjalliseen muotoon).

Yritän nyt välttää tuota savuttelua, kun meni noi sisäänajoöljytkin aika mustiksi :lol:

Kiitos.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Hesu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 04.09.2004 10:19
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja Hesu »

veskola kirjoitti: Ai niin, paljonko painetta tarvitaan tuomosessa perussäädössään palttiarallaa, että mäntä painuu täysin kasaan ? (No voisihan sitä itsekkin jotain kokeilla, eikä aina kysellä :oops: mutta hyvähän se on saada tieto kirjalliseen muotoon).
n. 1,5 bar pitäis pohjata.
C 250 turbodiesel
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Noita tuntuu olevan monenlaisia noita kelloja, en tiiä minkä ikänen tuo pumppu on, mutta itellä oli sillon 190:ssä niitä ekoja viistettyjä 7mm pumppuja missä "billet" kello. Siinä ei ainakaan pohjannu ees n. 2bar paikkeilla. Toinen samanlainen pumppu niin omistajan mukaan vasta n. 2.5bar ja alko pöhinä käymään. Se on vähä tympee homma, olis parempi jos olis lineaarisempia nuo kellot. Toivottavasti nää uudet on paremmalla kellolla... :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

Kummeli kirjoitti:Noita tuntuu olevan monenlaisia noita kelloja, en tiiä minkä ikänen tuo pumppu on, mutta itellä oli sillon 190:ssä niitä ekoja viistettyjä 7mm pumppuja missä "billet" kello. Siinä ei ainakaan pohjannu ees n. 2bar paikkeilla. Toinen samanlainen pumppu niin omistajan mukaan vasta n. 2.5bar ja alko pöhinä käymään. Se on vähä tympee homma, olis parempi jos olis lineaarisempia nuo kellot. Toivottavasti nää uudet on paremmalla kellolla... :roll:
tätä varten se jousi saisi olla kevyt ja se vastusvasta venttiili siellä!
w201 om605
Avatar
Hesu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 04.09.2004 10:19
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja Hesu »

Kummeli kirjoitti:Noita tuntuu olevan monenlaisia noita kelloja, en tiiä minkä ikänen tuo pumppu on, mutta itellä oli sillon 190:ssä niitä ekoja viistettyjä 7mm pumppuja missä "billet" kello. Siinä ei ainakaan pohjannu ees n. 2bar paikkeilla. Toinen samanlainen pumppu niin omistajan mukaan vasta n. 2.5bar ja alko pöhinä käymään. Se on vähä tympee homma, olis parempi jos olis lineaarisempia nuo kellot. Toivottavasti nää uudet on paremmalla kellolla... :roll:
Kyllä pitäis lineaarisesti nousta. Sitten on joku ongelma jos ei näin tapahdu. Jos vaikka soppaa työnnät 170cc alle 2.0 bar, ni ei kauheen hyvä homma.
C 250 turbodiesel
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos ajatellaan ihan teoriassa niin jousi, joka vastustaa tässä tapauksessa männän liikettä, se painuu lähes lineaarisesti sen paineen funktiona, joka sitä mäntää painaa. Sitten taas syötön pitää myös nousta suunnilleen lineaarisesti paineen funktiona. Sitä ei nyt osaa sanoa miten lineaarisesti syöttö kasvaa kun sammutusvivun liike muuttuu lineaarisesti. Jos tuohon nyt menee sotkemaan jonkun vastusvastaventtiiliin, joka jarruttaa ja sitten pölläyttää niin siitä ei voi tulla kuin kamala sekasotku, ainakin pakoputkeen. Eikä tuommosta tarvitakkaan jos osaa säätää sen alasyötön tarpeeksi alas. Moni ei näköjään osaa kun mustaa tulee ja tulee, ja niin näyttää taas tulevan minullakin :shock: (en ole siis vielä säätänyt tuota nuppia)

Jousen esipainettahan saa nyt ainakin tässä tapauksessa mulkattua tuolla ruuvilla,joka on pirun hyvä asia. Edellisessä versiossa jousen paine taisi olla vakio, ja alasyöttö säädettiin ikäänkuin jousen ohi siellä vivun juuressa. Nyt tämän saa passattua eri tavalla hengittäville moottoreille. 1Bar paine jossakin moottorissa on 200kg ilmaa ja jossain toisessa 300kg.

Tässä vaparista tehdyssä pumpussa on tuo kylkimorkooliversio, koska sinne pumpun päälle ei saa (helposti?) sitä billet morkoolia, joka sopii turbomallin pumppuun (ilmeisesti?) kuin itsestään. Kakkostyypin diapetes on tällä pumpulla, mutta se on käynyt morkoolin päiityksessä noin ?vuosi? sitten.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Hesu kirjoitti:
Kummeli kirjoitti:Noita tuntuu olevan monenlaisia noita kelloja, en tiiä minkä ikänen tuo pumppu on, mutta itellä oli sillon 190:ssä niitä ekoja viistettyjä 7mm pumppuja missä "billet" kello. Siinä ei ainakaan pohjannu ees n. 2bar paikkeilla. Toinen samanlainen pumppu niin omistajan mukaan vasta n. 2.5bar ja alko pöhinä käymään. Se on vähä tympee homma, olis parempi jos olis lineaarisempia nuo kellot. Toivottavasti nää uudet on paremmalla kellolla... :roll:
Kyllä pitäis lineaarisesti nousta. Sitten on joku ongelma jos ei näin tapahdu. Jos vaikka soppaa työnnät 170cc alle 2.0 bar, ni ei kauheen hyvä homma.
Mulla oli sääjetty 120cc mynällä ja vetävät vajaa 6000rpm. Jos ahtopaine oli 1.8bar, nii ei tapahtunu mitään. Savua ei tullu missään vaiheessa. Ja vivusto otti kyllä pohjaan. 1.1bar penkitettiin 300/420, ja täysin savuttomasti. Ja ku paineen nosti tuohon 1.8, niin veto joo parani, mutta savua ei vieläkään tullu missään vaiheessa. En jaksa uskoa että olis se 120cc kaikki palanu, ei ainakaan siltä tuntunu? Eli tuo kello mikä tuossa oli niin pohjas turhan suurilla paineilla. Koska jos tuossa ei pysty säätämään sitä millon kello menee pohjaan, eli jousen jännitystä, niin täytyis syötön lisäämiseks nostaa joko painetta tai "oikeasta" syöttöruuvista syöttöä. Mutta, jos halutaan paine pitää kohallaan, ja pelkkää syöttöä lisätä, niin jos vaikka hukkaportin letku paukahtaa tms. niin enää ei ookkaan tilanne se että on 1.8bar ja vaikka 120cc, vaan onki 3bar ja 150cc ja sillon onki kanki jo pihalla... :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei tarvitse kun siitä kellon varren päässä (mutteri joka ei näy kuvassa vaan on sen vasemmalle menevän tangon päässä) olevasta mutterista saa kaiken syötön ulos jo vaikkanolla paineella. Mikäli puhutaan siis kuvan morkoolista...no taisitkin puhua billettikellosta eli:

Siinä pumpun päällä olevassa saattaa tilanne olla ihan eri, siihen en osaa sanoa mitään. Kumpaankos suuntaan se tappi siellä nyt liikkuikaan, että syöttö kasvoi, ulosko ? Siinä pitäisi sitten alkaa pelaamaan sen kellon asennuskorkeudella tjms. eli se vastaa tilannetta kun säädän kuvan pumpussa tangon toisessa päässä olevaa syöttövipua "vapaammaksi".
Kummeli kirjoitti:Koska jos tuossa ei pysty säätämään sitä millon kello menee pohjaan, eli jousen jännitystä
Jousihan on vakioelementti joten sen täysin kasaan menoon tarvittavaa voimaa ei voi säätää, mutta sen voi, että syöttö on täysillä vaikka jousi on vasta puoliksi jännittynyt...ja toisella ruuvilla(jousen esijännitysruuvi) siis sitä, milloin eli miten kevyellä ahdolla se mäntä lähtee liikkeelle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ruuvasin kyseistä ruuvia aukipäin ja sellainen mutu jäi, että savutus olisi vähentynyt. Tosin pientä huntua vielä taisi jäädä kun laattasi lattiaan. En ole tuota kaasua uskaltanut turhan usein painaa pohjaan. :?

Se vähän ihmetytti kun kyseinen ruuvi tuntui löysälle kun sitä ruuvasi taaksepäin, kuvittelin jousen paineen tuntuvan siinä jotenkin.

Onko kierroslukurajoitinta muutettu viimeaikoina paremmaksi, nyt on sellainen että veto loppuu kuin seinään. Mulla on näköjään kierroslukuruuvi todella löysällä edelleen tai sitten jotain on päässyt irti sieltä. 1 vaihde pakolla sisään, kaasu pohjaan, kiihtyy kunnes ~3900 rpm kohdalla pysähtyy kuin seinään ja jää sille kierrosluvulle kulkemaan tasavauhtia. Katsastukseen ruuvasin varmaan 10 kierrosta ruuvia auki :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja xr »

se on vaan maksimikierrosten ruuvin asetus alempana kuin vetävät kierrokset
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mynäpumpun ruuvin tarkoitus ?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Varmasti on kun vetävät pitäisi olla jossakin 6000 reilusti yli, mutta toimiiko se tosiaan noin totaalisena stopparina, että meno pysähtyy kuin seinään kun on ruuvattu pienemmälle. En ole ennen kokeillut moisella tai siis aiemmin on kierrokset "laimentuneet" hitaammin :shock:

Se on niin **tumainen tuo vito säätää, ettei viitsi kokeilla kun on taas katsastus edessä (edellisestä on jo 2+kk), eli se vaatii jäähdyttimen pois purkamisen edestä. :?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin