OM603 VNT x 2 (ääninäytettä)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ideana ihan hyvä tuo putki hässäkkä mutta ei valitettavasti tule toimimaan
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mun mielestä tässä koko topiikissa on idea nyt pahasti hukassa. Mitäs jos otetaan se kone pois konehuoneesta, uusitaan kuluneeet osat, erityisesti kiertokangen laakerit, tehdään kunnolliset nipat ahtimen, huom yhden ahtimen, öljyille peruspaikoille. Sitten ostetaan "kaupasta" hyvä pakosarja ja hyvä ahdin, pultataan kiinni ja ajetaan kunnes kone sanoo poks kiertokangista. Tällä nyt tehdyllä vaivalla, se olisi jo miltei valmis :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Leze »

veskola kirjoitti:Mun mielestä tässä koko topiikissa on idea nyt pahasti hukassa. Mitäs jos otetaan se kone pois konehuoneesta, uusitaan kuluneeet osat, erityisesti kiertokangen laakerit, tehdään kunnolliset nipat ahtimen, huom yhden ahtimen, öljyille peruspaikoille. Sitten ostetaan "kaupasta" hyvä pakosarja ja hyvä ahdin, pultataan kiinni ja ajetaan kunnes kone sanoo poks kiertokangista. Tällä nyt tehdyllä vaivalla, se olisi jo miltei valmis :roll:
Mikäs vika nykyisessä öljynkierrossa? Parempi ku sata jänestä tuo nykyinen, saa palautettua originaaliksi koneen jos tahtoo.

Eihän harrastus johda mihinkään jos kangistuu valmiisiin kaavoihin. Se on totta että samaan lopputulokseen pääsee myös normaalikaavalla, mutta se ei ole yhtä kivaa :mrgreen:

Hulluille ei riitä perusratkaisut, eikä varsinkaan muiden tekemät valmiit osat :twisted:
MB W123 300D 2.0
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

se että tuosta tulee vastusta oljynpaluu puolelle ja turbo tulvii=helvetisti sinistä savua
w201 om605
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

kaks ahinta on tosi ok ratkasu. Mutta nopiampaa tuohon ois reikä porattu lohkoon ku väännelty tuommosia virityksiä. Saattaahan tuo pelatakin jos vaan olisi öljytöntä tilavuutta riittävästi tuosa putkessa, mutta sehän on täynnä öljyä jo siinä vaiheesa ku kippaa ölpät sissään. :crazy:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lisäksi kun sillä kiihdyttää niin se öljy lainehtii sieltä vastaan koko putken täydeltä ja sitten on kompressorikotelo täynnä öljyä ja maailma täynnä savua, mutta teeppäs sinä nyt sitten niin kuin tahdot ja naureskele meidän tietämättömyyttä partaasi kun saat vehkeen toimimaan hyvin.

Minun mielestä vapari om603:ssa ei ole yhtään, ei siis yhtään mitään, semmoista mikä pitäisi säilyttää siten, että sen saa palautettua vakioksi. Eikä tuota kyllä saakkaan kun siitä on kanki kyljestä pihalla :D

Miltei tekeisi mieli lahjoittaa aito 603 turbomoottori ihan säälistä tuolta tallin nurkasta tähän projektiin...sitäkin pidän lähinnä jätteenä, en säilyttämisen arvoisena.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja BTriker »

--
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

JuhoL kirjoitti:nopiampaa tuohon ois reikä porattu lohkoon ku väännelty tuommosia virityksiä. Saattaahan tuo pelatakin jos vaan olisi öljytöntä tilavuutta riittävästi tuosa putkessa, mutta sehän on täynnä öljyä jo siinä vaiheesa ku kippaa ölpät sissään. :crazy:
kyllä. Reikä lohkoon/öljypohjaan ja siihe jenga ja nippakiinni. aikaa menee 30min. muutemaan peltorässiin tehty tuollai ja hyvin rokkas :D
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

veskola kirjoitti:Lisäksi kun sillä kiihdyttää niin se öljy lainehtii sieltä vastaan koko putken täydeltä ja sitten on kompressorikotelo täynnä öljyä ja maailma täynnä savua, mutta teeppäs sinä nyt sitten niin kuin tahdot ja naureskele meidän tietämättömyyttä partaasi kun saat vehkeen toimimaan hyvin.

Minun mielestä vapari om603:ssa ei ole yhtään, ei siis yhtään mitään, semmoista mikä pitäisi säilyttää siten, että sen saa palautettua vakioksi. Eikä tuota kyllä saakkaan kun siitä on kanki kyljestä pihalla :D

Miltei tekeisi mieli lahjoittaa aito 603 turbomoottori ihan säälistä tuolta tallin nurkasta tähän projektiin...sitäkin pidän lähinnä jätteenä, en säilyttämisen arvoisena.

mitäs kone maksaa :D? mulla olis tarvetta sellaselle josain vaiheessa lähitulevaisuudessa.
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

veskola kirjoitti:Lisäksi kun sillä kiihdyttää niin se öljy lainehtii sieltä vastaan koko putken täydeltä ja sitten on kompressorikotelo täynnä öljyä ja maailma täynnä savua, mutta teeppäs sinä nyt sitten niin kuin tahdot ja naureskele meidän tietämättömyyttä partaasi kun saat vehkeen toimimaan hyvin.
Noh, kokeillaan nyt tällä ö-paluulla jos rupiaa tulvimaan niin eikai se auta ku tehä reikä lohkoon. :oops:
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

BTriker kirjoitti:Tokko tuota kannattaa enää jatkaa vänkäämistä. Jos mies haluaa tehä tommosen öljyn paluun varoittelusta huolimatta niin tehköön. Onneksi se ei ole minun tilipussista pois :D Muista päivittää topikkia..
Ku ois vielä tilipussi mistä sen vois ottaa pois.. :lol:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Leze kirjoitti:
Eihän harrastus johda mihinkään jos kangistuu valmiisiin kaavoihin. Se on totta että samaan lopputulokseen pääsee myös normaalikaavalla.
No niimpä!

Tuntuu että tällä voorumilla alkaa nämä vanhat partanaamat vänkäämään joka asiasta vastaan jos joku haluaa kokeilla jotain erilaista.
Hyvä se on että yritetaan ja harrastellaan. ei sitä muuten mitään opi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mä ajoin kyllä parran just aamulla, tosin pitäisi hankkia uusi teräverkko tuon viisi vuotta vanhan tilalle, sen verran pahaa teki.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

Kuva
Painekoteloa saatu vähän etiäpäin. CNC-sorvilla tein lestin jonka avulla sain nuo putket prässäiltyä jonkulaiseen muotoon, yllättävän helpolla meni vaikka kuvittelin jotain aivan muuta. Toivottavasti tämä kuva lieventää ihmisten stressiä tästä rojektista.. :mrgreen:

Asiasta kukkapurkkiin. Minkälaisella kokoonpanolla nuita 250mm kytkinlevyjä on laiteltu 603 vauhtipyörään., levy kyllä näyttäisi menevän vaan jääkö asetelmalle tarpeeksi varaa? :?
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja BTriker »

--
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja veskola »

No nyt on komeet imutötteröt, rispektiä niistä :thumbup:
killerimersu kirjoitti:mitäs kone maksaa :D? mulla olis tarvetta sellaselle josain vaiheessa lähitulevaisuudessa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 77#p832877" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyt kannattaa iskeä nopeasti kiinni kun halvalla saa hyviä osia...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

Ossaako tämäkään auto muutaku vastustaa... Saatiin ajotukset oikein ja hävis tuo hirviä tyhyjänkäynti ja mahoton sinisen savutus. Noh, sitte rupiaaki ilmestyy lammikko auton alle, sielä tiivistemassat pilkistelee pumpun ja lohkon välistä :evil: Eikä tässä vielä kaikki joku idiootti päättäny pumpunkin kasata päin helvettiä :think: Lukitustapilla katottuna ajotus oli jykkiä n.13. Rupes eppäilyttää tässä vaiheessa se tiivistemassa siellä pumpun "lohkojen" välissä.. Noh tippa tekniikalla katottuna eykkiä 13... Mitähän lie katteltu pumpusta :think:
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Leze »

Ruisleze kirjoitti:Ossaako tämäkään auto muutaku vastustaa... Saatiin ajotukset oikein ja hävis tuo hirviä tyhyjänkäynti ja mahoton sinisen savutus. Noh, sitte rupiaaki ilmestyy lammikko auton alle, sielä tiivistemassat pilkistelee pumpun ja lohkon välistä :evil: Eikä tässä vielä kaikki joku idiootti päättäny pumpunkin kasata päin helvettiä :think: Lukitustapilla katottuna ajotus oli jykkiä n.13. Rupes eppäilyttää tässä vaiheessa se tiivistemassa siellä pumpun "lohkojen" välissä.. Noh tippa tekniikalla katottuna eykkiä 13... Mitähän lie katteltu pumpusta :think:
Aluksi tosiaan tippaennakko 13EYKK kun pumppu lukitustapilla ajotettu 13JYKK...
Laitettiin tippaennakko noin 24EYKK niin tuli semmonen normaali mersun tyhjäkäynti. Eli pumppu ilmeisesti käytetty joskus osina ja kasattu noin 10 astetta pieleen. :clap:
MB W123 300D 2.0
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja veskola »

No kannattaako ostaa niitä "halpoja" pumppuja, joden kanssa pahimillaan hajottaa koko moottorin ??? häh ???
Lisää tietoa: www.skg.fi
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Leze »

veskola kirjoitti:No kannattaako ostaa niitä "halpoja" pumppuja, joden kanssa pahimillaan hajottaa koko moottorin ??? häh ???
Heti täälä ollaan syyttelemässä saunakaljoissaan :D

Nythän ei ole kyseessä mikään viripumppu, vaan vakiopumppu joka ollut koneen kylessä ties kuinka kauan paikoillaan noilla väärillä ennakoilla. Auton edellinen omistaja oli sen olonen että tuskin on vaihtanut itse sitä.

Mietitityttää vaan miksi vakiopumppu käytetty osina ja koottu väärään asentoon? Lukitustapilla katsottuna ennakko oli tosiaan asetettu just optimiin 13JYKK mutta todellinen oli jotain muuta.
MB W123 300D 2.0
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja S202 »

Voiko sen koota väärään asentoon???
S124 300TE
W124 300D
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

tai pumppua on pyöritetty lukitustappi paikoillaa.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1151
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Löytyis 603:en ja 606:en pumppu Oulusta jos on tarvis ehjälle pumpulle missä merkit kohdillaan.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

eikös ppd käyttänyt/käytä tuota 24eykk merkkiä? ainakin seiskoilla
w201 om605
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Leze »

Vaihdettiin pumpun o-kumi ja näyttäs että öljyvuoto tyrehtyi. Pumppua tökittiin paikoilleen muutamaan otteeseen että saatiin säätöalue suunnilleen kohdilleen :D Nyt tippaennakot 27EYKK, jolloin pumpun merkkiajotus aikalain OT kohdassa.

Ajottaako mikään pumppupaja OT:hen pumput?

27 asteen todellisilla ennakoilla on kylmäna vähän terävä käynti, mutta kuumana käy nyt mukavasti ja vastaa kaasuun vähän eri malliin ku ennen.
MB W123 300D 2.0
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

jekku90 kirjoitti:eikös ppd käyttänyt/käytä tuota 24eykk merkkiä? ainakin seiskoilla
60x -pumput ajotettaan ppltä aina JYKKiin. Myös HP Dieselin.

Mynäpumput ainaki seiskoilla EYKK.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

JuhoL kirjoitti:
jekku90 kirjoitti:eikös ppd käyttänyt/käytä tuota 24eykk merkkiä? ainakin seiskoilla
60x -pumput ajotettaan ppltä aina JYKKiin. Myös HP Dieselin.

Mynäpumput ainaki seiskoilla EYKK.
PPD 20-24 jykkiä merkki orkkispaikallaan. Mynällä taas se ~20 eykk merkki käännettynä. Tuskin kukaan on sitä keskipakosäädintä käyttäny pois ja laittanu väärään kohtaan. Voi olla että on vaan tappi paikallaan käynnistelty.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

Kuva
Tuli hitsailtua painekotelo kasaan ja ihan juurikaasun kanssa :shock: Tosin se mahto päästä loppumaan tuloputken hitsauksen aikana.. Löytypähän koululta vielä rosterin peittaus ainettaki niin pääs hapettumistaki eroon 8)
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

Nyt mahtaa rojekti hiastua. Huono yhellä käellä tehä autua..
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

on sitä joskus yritettyyhellä käellä ottaa moottoria pois :lol:
w201 om605
Vastaa Viestiin