Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja D-MB »

LopenUupunut kirjoitti:Olet toiseksi paras saksan lähettiläs, aatun jälkeen.
Uskon, uskon, uskon että sinulla on rahaa....mutta epäilen.

Voit jatkaa saksan kirjeenvaihtajana, netissä on helppo olla missä vain maailmalla....minäkin olen nyt Monacossa. :D

Mutta, lopetetaan tämä kinastelu...kuten skyroen topicissa taisi käydä...sielläkin sinua korpesi että jollakin on varaa.
sinullahan sitä ei ole eikä tule olemaan....duunari ostaa viimeisillään saksassa mersun.

olet paljastanut itsesi suorastaan munasillesi.
Siis jos varmaan joku haluaisi näyttäytyä rikkaana olisi hän Suomessa samojen autojen kanssa, eikä Saksassa, kun tääällä sama kama maksaa paljon vähemmän. Sinähän sinäänsä olet selvästi persaukinen VAGhagger. Buhahaa!

Eipä kyllä Skyroesta ole näkynyt sen topikin aloituksen jälkeen. Minulle nyt tuskin voisi pienempi ongelma olla jos ihmiset haluavat ostaa kalliita autoja. Sehän on hienoa!!! SINULLE tuntuu olevan ongelma, jos jollain on skodaa parempi kulkine. Juuri tällä hetkellä minua kiinnostaisi, jos joku on hankkinut liikennemerkkitunnistuksen jälkiasennuksena E-mersuun.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

D-MB kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Olet toiseksi paras saksan lähettiläs, aatun jälkeen.
Uskon, uskon, uskon että sinulla on rahaa....mutta epäilen.

Voit jatkaa saksan kirjeenvaihtajana, netissä on helppo olla missä vain maailmalla....minäkin olen nyt Monacossa. :D

Mutta, lopetetaan tämä kinastelu...kuten skyroen topicissa taisi käydä...sielläkin sinua korpesi että jollakin on varaa.
sinullahan sitä ei ole eikä tule olemaan....duunari ostaa viimeisillään saksassa mersun.

olet paljastanut itsesi suorastaan munasillesi.
Siis jos varmaan joku haluaisi näyttäytyä rikkaana olisi hän Suomessa samojen autojen kanssa, eikä Saksassa, kun tääällä sama kama maksaa paljon vähemmän. Sinähän sinäänsä olet selvästi persaukinen VAGhagger. Buhahaa!

Eipä kyllä Skyroesta ole näkynyt sen topikin aloituksen jälkeen. Minulle nyt tuskin voisi pienempi ongelma olla jos ihmiset haluavat ostaa kalliita autoja. Sehän on hienoa!!! SINULLE tuntuu olevan ongelma, jos jollain on skodaa parempi kulkine. Juuri tällä hetkellä minua kiinnostaisi, jos joku on hankkinut liikennemerkkitunnistuksen jälkiasennuksena E-mersuun.

Pistä jo hyvä mies (tai mistä tiedän ettet ole neiti?) kalsarit jalkaan.
Minusta oli hienoa että skyroella on rohkeutta ostaa tuollainen auto, näitä on harvassa.
En oikein nopsaan keksinyt kenelle olisin ollut kateellinen kalliin auton ostosta, keksitkö sinä ?
Mutta ehkä itseään täynnä olevat veropakolais sähköasentajat saattavat hieman nostaa hikeä pintaan :D

Minua taasen kiinnostaa kannattaako Suomen poliisin ostaa vikaherkkää kalustoa ?
Kakkosella EGS vikatilassa kun paikalle pääsy saattaa viedä päiviä..... :wink:

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

raha ei tee ketään onnelliseksi, itken silti mielummin mersussa kuin bussissa :D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

killerimersu kirjoitti:raha ei tee ketään onnelliseksi, itken silti mielummin mersussa kuin bussissa :D
Mieluummin olen itkemättä rahan takia.
Kuten jossain kerroin, viimeksi olen itkenyt muutama kk sitten kun vein pojan huumevieroitukseen...viikko siiten en itkenyt kun poika soitti, vankilasta.

Elämä on. :D

Nyt lopetamma tämän offtopicin ja valvoja voi siivota topicin, jatketaan poliisimersusta jutustelua.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

en mäkää rahan takia itke, teksti oli vain lainaus mun t-paidasta :D ja itse en ole niin kauheen mersu uskollinen, tällä hetkellä ajelen sekameteli audilla ja mersulla :D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

killerimersu kirjoitti:en mäkää rahan takia itke, teksti oli vain lainaus mun t-paidasta :D ja itse en ole niin kauheen mersu uskollinen, tällä hetkellä ajelen sekameteli audilla ja mersulla :D
En ole minäkään merkkiuskollinen, audeja täälläkin....on tosin pari mersuakin....ja yksi vanha bemarikin.
Toisille (yleensä isolla kairalla hankituilla) mersu on pakonomaisesti ainoa ja kaikessa paras auto.
Minusta mersussa on hienoja innovaatioita, lähinnä -90 luvun mersuissa joita harvoista muista löytyy, nykypäivän mersut eivät mielestäni poikkea yhtään korealaisista ja muista citikoista kummemmin ominaisuuksiltaan...muut autot kun on kehittyneet huimasti kultaisesta -90 luvusta.
Nykyisin saa upeita ajettavia autoja kohtuu hintaan, erot on paljolti mielikuvissa ja ylihinnan tuomassa arvostuksessa.
Samoin suurempaa palkkaa nauttivaa pidetään parempana ihmisenä...eihän se vaan tosi ole.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

D-MB kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Niin, voimme miettiä vaikka utojan saaren tapahtumia. Aika karkea esimerkki, myönnän.
Mutta mersu (800cdi hybrid 8matic) ei valu montaa sekuntia nopeammin paikalle kuin perus vagina.
Yksikään perusvagina ei ole vielä koskaan ohittanut minua täällä Saksassa kun ajetaan tosissaan vaikka aika paljon noita melugeneraattoreita täällä näkyy. Väitän ajavani 100 km matkan Hampurin lentokentälle ainakin 20min nopeammin kuin perusvagina, jos saan valita päivän ja kellonajan. Jos itse tarvitsisin poliisia juuri nyt voisi pari minuuttiakin olla arvokas. Tosiasihan on, että poliisien määrä laskee joka tapauksessa. Toisaalta on Suomessa selvä, että jos poliisi ostaisi E-mersuja niin iltapäiväroskan ja poliitikkon paine olisi niin suuri, että kauppa kaatuisi populismin nimissä.
Harva vakio passatti tosiaan ohittaa hyvällä ohjelmalla olevaa V 6 CDI eemeliä (+330 Hp/700 Nm...), kun ensin eemelin ohjelmasta on 250 km/h rajoitin poistettu. Pohjoisen selkosilla ko autoverrokeilla (130 hp etuveto karvalakki passatti <-> 330 hp 700 Nm 4-matic eemeli ) käytännön suorituskyvystä ei taida olla harhakuvitelmia kuin väännöttömiä pentsiininipelejä ihannoivalla (uupuneella) lopelaisella.

Jos kotimaamme virkavalta haaveilisi laadukkaasta Avantcarde E V 6 CDI maantie-autosta, tokihan silloinkin lopen U - mies huutaisi sopulien ja populistien kuorossa; kyllä etuveto-pikkulohko-karvalakki-vag on kaikille se mahtavin ajoneuvo!
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Kylmänraudanseppä kirjoitti:
D-MB kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Niin, voimme miettiä vaikka utojan saaren tapahtumia. Aika karkea esimerkki, myönnän.
Mutta mersu (800cdi hybrid 8matic) ei valu montaa sekuntia nopeammin paikalle kuin perus vagina.
Yksikään perusvagina ei ole vielä koskaan ohittanut minua täällä Saksassa kun ajetaan tosissaan vaikka aika paljon noita melugeneraattoreita täällä näkyy. Väitän ajavani 100 km matkan Hampurin lentokentälle ainakin 20min nopeammin kuin perusvagina, jos saan valita päivän ja kellonajan. Jos itse tarvitsisin poliisia juuri nyt voisi pari minuuttiakin olla arvokas. Tosiasihan on, että poliisien määrä laskee joka tapauksessa. Toisaalta on Suomessa selvä, että jos poliisi ostaisi E-mersuja niin iltapäiväroskan ja poliitikkon paine olisi niin suuri, että kauppa kaatuisi populismin nimissä.
Harva vakio passatti tosiaan ohittaa hyvällä ohjelmalla olevaa V 6 CDI eemeliä (+330 Hp/700 Nm...), kun ensin eemelin ohjelmasta on 250 km/h rajoitin poistettu. Pohjoisen selkosilla ko autoverrokeilla (130 hp etuveto karvalakki passatti <-> 330 hp 700 Nm 4-matic eemeli ) käytännön suorituskyvystä ei taida olla harhakuvitelmia kuin väännöttömiä pentsiininipelejä ihannoivalla (uupuneella) lopelaisella.

Jos kotimaamme virkavalta haaveilisi laadukkaasta Avantcarde E V 6 CDI maantie-autosta, tokihan silloinkin lopen U -
mies huutaisi sopulien ja populistien kuorossa; kyllä etuveto-pikkulohko-karvalakki-vag on kaikille se mahtavin
ajoneuvo!
Nyt saatiin sopulikuoron johtajakin mukaan, lastutuksen velho oikein.
Viimeinen passatin 130hv kone on vuosituhannen vaihteesta...tarkistapa nykytehot.
Tosin en ole sanonut että perusvag on nopeampi kuin 350cdi, enkä ole kieltänyt etteikö poliisi voisi hankkia mersuja riviinsä....mutta jos luetun ymmärtäminen on kaltaisesi tasolla, en voi odottaa ihmeellistä.
Olen sanonut että perusvag on riittävä ja moneen hanskaan sopiva yllätyksetön auto poliisille, ja poliisi on melko varmasti valintansa perustanut kokonaisuuteen...ei tehoon.

100km:llä 20min ero saapumisajassa vaatii nopeuseroksi aika paljon...matemaattisesti asian voinee laskea ?

100km/60kmh=100min
100km/120kmh=50min
100km/ 240kmh=25min.

Jos autot kulkevat 250 vs (vaikka 200) ero on 100km kohdalla ajassa ?

250kmh 24min
200kmh 30min

Tässä on jokin klikki siihen että dmb ajaisi 20min nopeammin 100km matkan.....nopeuden pitäisi olla 600kmh :D

Loppupelissä voin käydä kahvilla siihen 20min aikaan vieläpä.
Mutta sähkömiehen kannattaa aina varmistaa ensin asiat....edelleenkin.

Enks mä oo aika helmi :D



.
Viimeksi muokannut LopenUupunut, La 22.09.2012 02:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Ja nyt kun korkki on auki ja rupean pottuilemaan....pottuilen koko rahan edestä.

50km matka itä suomessa.

Sovitaan että perus vagilla (110hv) nopeudella 140km....21,25 min
Ja 330hv eemelillä nelivedolla pystymme ajamaan 180kmh.....16,40min.

Lumipyryssä vagilla 100kmh....30min
330hv eemelillä 280kmh.....10min.

Riskihän kasvaa potenssiin viagra....?

Missä se 20min etu on ?

Widu mä oon ihan helmi.

.
Viimeksi muokannut LopenUupunut, La 22.09.2012 02:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Joko iltalehdestä on bongattu uutinen maailman nopeimmasta suomalaisen kuljettamasta perhemersusta autobaanalla 600kmh !?

:D

Kerpele mullahan menee loppuvuosi nauraessa tätä....vetäkää joku ässä hihasta millä dmb osoittautuu suureksi valkoiseksi johtajatason suomalaiseksi.....kiitos.


.
Viimeksi muokannut LopenUupunut, La 22.09.2012 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3195
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja Hage »

Korkki kiinni ja unta palloon, muut keskustelijat taitaa olla unten mailla.
Hauskaa luettavaa :lol:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Hage kirjoitti:Korkki kiinni ja unta palloon, muut keskustelijat taitaa olla unten mailla.
Hauskaa luettavaa :lol:
Just lypsin viimeiset vinkkipussista....

E:vinkkupussista.... :wink:

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1145
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Niin, ei se vakio 280cdi (190hv/440nnm) avantgarde ole paljon vääntävämpi ja tehokkaampi kuin vaikkapa 2.0 tdi (170hv/350nm)volkkari? Kyllähän se kulkee vähemmilläkin tehoilla lujaa, 220cdi:lläkin pääsee tuplaamaan tikkarin lähes joka paikassa, taino etelässä en ole kokeillut.

Äläkäähän aikuset miehet turhan vakavasti viittikö ottaa, mie en voi lopettaa nauramista kohta kun täällä väännetään ihan urakalla :lol:

Ei siinä, kyllä 350cdi+7g loota oli mukava päästää menemään CLS:n kopassa :D
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Tissipimppikakka. Nostin juuri keskustelun tasoa.
E350CDI&A180CDI
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Dieselin vs. bensamoottorin väännöstä:

Kiihtyvyyteen vaikuttaa kuta kuinkin kolme asiaa: Pyörille tuleva teho, pyörien pito ja kiihtyvyyttä vastustavat voimat.
Teho on vääntö kertaa kierrosluku. Kiihtyvyyden kannalta on sinänsä aivan sama, tuotetaanko teho ison väännön
ja pienten kierrosten yhdistelmällä vai pienen väännön ja isojen kierrosten yhdistelmällä. Koska dieselöljy palaa
hitaammin kuin bensiini, bensiinimoottori voi käyttää paljon korkeampia kierroksia ja saada tehoa pienemmillä
vääntölukemilla.

Dieselissä vääntökäyrä on yleensä tasainen, eli tehoa saadaan paljon laajalla kierrosalueella. Jos vääntöalue on
kapea, sen voi korjata vaihteiston pykäliä lisäämällä.

Iso vääntö vaatii paksummat ja painavammat osat (esim. voimansiirtoakselien mitoitus riippuu vain väännöstä,
ei tehosta) ja samaten dieselmoottorin toimintaperiaate vaatii paksut osat. Dieselmoottoriset autot tuppaavat siksi
olemaan painavampia kuin bensiinimoottoriset. Lisäksi painavat autot mieluusti varustetaan taloudellisella dieselmoottorilla.

Tavallisessa katuajossa käytetään pieniä kierroksia ja vääntävä diesel tuottaa silloinkin paljon tehoa.
Auto tuntuu tehokkaammalta kuin se onkaan. Ohutvääntöinen bensiinimoottori voi tuntua paljon heikommalta,
mutta kiihtyy, kun käytetäään riittävästi kierroksia. Tästä hyvä esimerkki on 300-24, joka ei juuri väännä,
mutta auto liikkuu hyvin kun antaa moottorin kiertää. Moottoripyöristäkin tämä ilmiö on tuttu.

Painava auto ei lähde paikaltaan niin hyvin kuin kevyt, koska massa vastustaa nopeuden muutosta.
Moottoritiellä kovassa vauhdissa ilmanvastus hyydyttää autoa, jolloin massan suhteellinen merkitys
kiihtyvyyteen vähenee. Tästä syystä painava ja tehokas auto voi kiihtyä moottoritiellä vikkelämmin
kuin paikaltaan kiihdytys antaisi olettaa.

Painavassa autossa lisäkuormakin vaikuttaa suhteellisesti vähemmän kuin kevyessä, mikä puoltaa painavan
dieselin valintaa poliisiautoksi verrattuna kevyempään, yhtä kiihtyvään autoon.
Viimeksi muokannut JarkkoN, La 22.09.2012 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja pera8x »

JarkkoN kirjoitti:Dieselin vs. bensamoottorin väännöstä:

Kiihtyvyyteen vaikuttaa kuta kuinkin kolme asiaa: Pyörille tuleva teho, pyörien pito ja kiihtyvyyttä vastustavat voimat.
Teho on vääntö kertaa kierrosluku. Kiihtyvyyden kannalta on sinänsä aivan sama, tuotetaanko teho ison väännön
ja pienten kierrosten yhdistelmällä vai pienen tehon ja isojen kierrosten yhdistelmällä. Koska dieselöljy palaa
hitaammin kuin bensiini, bensiinimoottori voi käyttää paljon korkeampia kierroksia ja saada tehoa pienemmillä
vääntölukemilla.

Dieselissä vääntökäyrä on yleensä tasainen, eli tehoa saadaan paljon laajalla kierrosalueella. Jos vääntöalue on
kapea, sen voi korjata vaihteiston pykäliä lisäämällä.

Iso vääntö vaatii paksummat ja painavammat osat (esim. voimansiirtoakselien mitoitus riippuu vain väännöstä,
ei tehosta) ja samaten dieselmoottorin toimintaperiaate vaatii paksut osat. Dieselmoottoriset autot tuppaavat siksi
olemaan painavampia kuin bensiinimoottoriset. Lisäksi painavat autot mieluusti varustetaan taloudellisella dieselmoottorilla.

Tavallisessa katuajossa käytetään pieniä kierroksia ja vääntävä diesel tuottaa silloinkin paljon tehoa.
Auto tuntuu tehokkaammalta kuin se onkaan. Ohutvääntöinen bensiinimoottori voi tuntua paljon heikommalta,
mutta kiihtyy, kun käytetäään riittävästi kierroksia. Tästä hyvä esimerkki on 300-24, joka ei juuri väännä,
mutta auto liikkuu hyvin kun antaa moottorin kiertää. Moottoripyöristäkin tämä ilmiö on tuttu.

Painava auto ei lähde paikaltaan niin hyvin kuin kevyt, koska massa vastustaa nopeuden muutosta.
Moottoritiellä kovassa vauhdissa ilmanvastus hyydyttää autoa, jolloin massan suhteellinen merkitys
kiihtyvyyteen vähenee. Tästä syystä painava ja tehokas auto voi kiihtyä moottoritiellä vikkelämmin
kuin paikaltaan kiihdytys antaisi olettaa.

Painavassa autossa lisäkuormakin vaikuttaa suhteellisesti vähemmän kuin kevyessä, mikä puoltaa painavan
dieselin valintaa poliisiautoksi verrattuna kevyempään, yhtä kiihtyvään autoon.

muuten hyvin, mutta tarkotit ilmeisesti tossa vääntöä, vaikka kirjotit tehoa? elikkäs tämä kohta: Kiihtyvyyden kannalta on sinänsä aivan sama, tuotetaanko teho ison väännön
ja pienten kierrosten yhdistelmällä vai pienen TEHON ja isojen kierrosten yhdistelmällä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja RikuK »

Palataanpa hetkeksi alkuperäiseen aiheeseen eli poliisien ajoneuvokalustoon. Onko nykypäivänä poliisilla vielä käytössä etuvetoisia VW Transporttereita? Itse en ole nähnyt viimeiseen ~5-8 vuoteen muita kuin 4motioneita, näin siis ainakin pohjoisemmassa. Viime vuosituhannen puolellakin poliisilla näkyi olevan aikapaljon bensakonesta Transporter VR6 syncro mallia. Nykyisin taitaa kaikki olla dieseleitä.
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Meilläpäin ei muita näekään kuin etuvetoja. Tai ainakaan missään päin maijaa, ei ole mitään viittausta nelivetoon.
E350CDI&A180CDI
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Olisiko kenelläkään tietoa miksi suomen poliisi ei ole päätynyt mersuun ikinä ?
Tämä ei ole provo joten koittakaas vastailla järkevästi.

Itse oletan syitä olleen, takaveto ja ylläpitokokonaisuus ?
Nelikko tottakai olisi ok mutta onko siinä sitten törmätty "lähtee, kulkee,prkle ei pysähdy" efektiin ?

Totuushan on että etuvetoinen on neutraali käytökseltään ja talvella takavetoa (joitakin) parempi etenemiskyvyssä.
Lähinnä näitä pidän itse "syynä" ettei poliisilla ole mersuja.

Toinen mielenkiintoinen samaan aiheeseen, mitä autoja saksan politzei käyttää ?
Itse näin vain bimmereitä siellä.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

LopenUupunut kirjoitti:Olisiko kenelläkään tietoa miksi suomen poliisi ei ole päätynyt mersuun ikinä ?
Tämä ei ole provo joten koittakaas vastailla järkevästi.

Itse oletan syitä olleen, takaveto ja ylläpitokokonaisuus ?
Nelikko tottakai olisi ok mutta onko siinä sitten törmätty "lähtee, kulkee,prkle ei pysähdy" efektiin ?

Totuushan on että etuvetoinen on neutraali käytökseltään ja talvella takavetoa (joitakin) parempi etenemiskyvyssä.
Lähinnä näitä pidän itse "syynä" ettei poliisilla ole mersuja.

Toinen mielenkiintoinen samaan aiheeseen, mitä autoja saksan politzei käyttää ?
Itse näin vain bimmereitä siellä.

.
Poliisille tulee kalusto tarjouskilpailujen perusteella. Mersu ei ilmeisesti ole pärjännyt :lol: Varmaankin kokonaisuus on se missä VAGina pärjää. Muistan nähneeni juttua joskus jossain, että Vito oli aikoinaan vakavasti kilpailussa mukana maijaksi

E: BTW, nelikko pysähtyy talvella ihan yhtä hyvin kuin vajaavetoisetkin ;)
Viimeksi muokannut ssuvik, La 22.09.2012 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E350CDI&A180CDI
Avatar
Tabuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 391
Liittynyt: To 16.10.2003 12:56
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

LopenUupunut kirjoitti:Olisiko kenelläkään tietoa miksi suomen poliisi ei ole päätynyt mersuun ikinä ?
Tämä ei ole provo joten koittakaas vastailla järkevästi.

.

Villi veikkaus. Raha. Mersulta ei ole tullu halvinta pakettitarjousta.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Poliisien tarjouspyyntöasiakirjat samoin kuin päätökset vertailuperusteineen ovat julkisia, joten jos asia kovasti kiinnostaa niin niihin pääsee kyllä halutessaan tutustumaan.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Oberland
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: To 09.09.2010 10:33
Paikkakunta: Keloutuva keskisuuri teollisuuskaupunki

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja Oberland »

Itse sain sakot 1982 Helsingin keskustassa kun oli vähän liian vanhat vihreät ja partioauto oli W115 koppainen. Ainakin on tullut joskus istuttua hetkisen jonkin muun kuin taksin takapenkillä. Joten kyllä poliisilla ainakin on ollut ihan käypäsiä partioautoja, 60 -luvulta olen nähnyt kuvan missä LP:n partio oli turuntiellä kypärät päässä ja partio autona Porschen 911.
Viimeksi muokannut Oberland, To 27.09.2012 00:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes voran. Die Strasse frei fur Mercedes.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

pera8x kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Dieselin vs. bensamoottorin väännöstä:

Kiihtyvyyteen vaikuttaa kuta kuinkin kolme asiaa: Pyörille tuleva teho, pyörien pito ja kiihtyvyyttä vastustavat voimat.
Teho on vääntö kertaa kierrosluku. Kiihtyvyyden kannalta on sinänsä aivan sama, tuotetaanko teho ison väännön
ja pienten kierrosten yhdistelmällä vai pienen tehon ja isojen kierrosten yhdistelmällä. Koska dieselöljy palaa
hitaammin kuin bensiini, bensiinimoottori voi käyttää paljon korkeampia kierroksia ja saada tehoa pienemmillä
vääntölukemilla.

Dieselissä vääntökäyrä on yleensä tasainen, eli tehoa saadaan paljon laajalla kierrosalueella. Jos vääntöalue on
kapea, sen voi korjata vaihteiston pykäliä lisäämällä.

Iso vääntö vaatii paksummat ja painavammat osat (esim. voimansiirtoakselien mitoitus riippuu vain väännöstä,
ei tehosta) ja samaten dieselmoottorin toimintaperiaate vaatii paksut osat. Dieselmoottoriset autot tuppaavat siksi
olemaan painavampia kuin bensiinimoottoriset. Lisäksi painavat autot mieluusti varustetaan taloudellisella dieselmoottorilla.

Tavallisessa katuajossa käytetään pieniä kierroksia ja vääntävä diesel tuottaa silloinkin paljon tehoa.
Auto tuntuu tehokkaammalta kuin se onkaan. Ohutvääntöinen bensiinimoottori voi tuntua paljon heikommalta,
mutta kiihtyy, kun käytetäään riittävästi kierroksia. Tästä hyvä esimerkki on 300-24, joka ei juuri väännä,
mutta auto liikkuu hyvin kun antaa moottorin kiertää. Moottoripyöristäkin tämä ilmiö on tuttu.

Painava auto ei lähde paikaltaan niin hyvin kuin kevyt, koska massa vastustaa nopeuden muutosta.
Moottoritiellä kovassa vauhdissa ilmanvastus hyydyttää autoa, jolloin massan suhteellinen merkitys
kiihtyvyyteen vähenee. Tästä syystä painava ja tehokas auto voi kiihtyä moottoritiellä vikkelämmin
kuin paikaltaan kiihdytys antaisi olettaa.

Painavassa autossa lisäkuormakin vaikuttaa suhteellisesti vähemmän kuin kevyessä, mikä puoltaa painavan
dieselin valintaa poliisiautoksi verrattuna kevyempään, yhtä kiihtyvään autoon.

muuten hyvin, mutta tarkotit ilmeisesti tossa vääntöä, vaikka kirjotit tehoa? elikkäs tämä kohta: Kiihtyvyyden kannalta on sinänsä aivan sama, tuotetaanko teho ison väännön
ja pienten kierrosten yhdistelmällä vai pienen TEHON ja isojen kierrosten yhdistelmällä.
Juuri näin, korjasin tämän sekoilun.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja Sergey »

huhhuh täällähän o ollu kovat juomingit.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3167
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Pikkusen on karannu keskustelu sivuraiteelle... :lol:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Oberland
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: To 09.09.2010 10:33
Paikkakunta: Keloutuva keskisuuri teollisuuskaupunki

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja Oberland »

Näin on näppylät.
Mercedes voran. Die Strasse frei fur Mercedes.
Avatar
jadox69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 13.08.2011 07:40
Paikkakunta: Turku

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja jadox69 »

Kalusto on pääsääntöisesti etuvetoista ja manuaalia (jäätölöauto), kehäkolmosen sisällä taas automaatteja... Ja raha ratkaisee nelivedon puuttumisen ja vw käytön..
Nykyiset autot:Nissan Terrano 2 -99 2,7 tdic ,vw polo -88 1,3 cl, vw Passat .1.8 variant -99.Ford mondeo 2.5 farkku. MB 307 2.4d -89 Tallissa Mb 300e tomaatti-87, ..wv caddy -84, amazon -66,-68 ja -70 Mitsubishi L200 2.4D -89
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

jadox69 kirjoitti:Kalusto on pääsääntöisesti etuvetoista ja manuaalia (jäätölöauto), kehäkolmosen sisällä taas automaatteja... Ja raha ratkaisee nelivedon puuttumisen ja vw käytön..
Päälinjat on varmaan jotain tuon suuntaista. Tosin onhan usean merkkistä autoa, volvoja,fordeja,volkkareita taitaa olla tojotiakin (avensis).....ja kaikkia noita yhdistää ?

E: etuveto.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Oberland
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: To 09.09.2010 10:33
Paikkakunta: Keloutuva keskisuuri teollisuuskaupunki

Re: Ruotsin poliisin uusi perusauto ja muuta jepari mutua

Viesti Kirjoittaja Oberland »

Niin ja Saab edestä ja takaa. Btw rajalla on synkroja käytössä.
Mercedes voran. Die Strasse frei fur Mercedes.
Vastaa Viestiin