
bensa mersun kulutuksia
kulutus
Jaaha,taas tämä ikuisuusaihe.Aina kuitenkin yhtä kiva vastata että oma ennätys ihanneoloissa(kesä,maantie) 6.3litraa.Autossa on 5 vaihdetta jos se yhtään auttaa helpommin uskomaan.
Talvella seka-ajossa voisi olla joku 8.5-9.5 litraa lähellä totuutta.
Auto ei ole kiihtyvintä sorttia mutta who cares niin kauan kuin noin pienellä kulkee!
Talvella seka-ajossa voisi olla joku 8.5-9.5 litraa lähellä totuutta.
Auto ei ole kiihtyvintä sorttia mutta who cares niin kauan kuin noin pienellä kulkee!
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Olen mitannut keskikulutuksen n. 90 000 km:n matkalta. Tämä sisältää kesät, talvet, maantiet ja kaupungit. Tulokseksi sain tähän mennessä (kilometrit / litrat) 11,64 litraa / 100km. Mielestäni kulutusta EI voi mitata / tankillinen, vaan on saatava pidempiaikainen keskiarvo. 

Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon
EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon
EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Polttoaineen kulutus
Minun mielestäni bensa on halpaa kun sitä rahalla saa... Itsellä on tuo 300E, ja en sitä ostanut kulutuksen vuoksi. Vaikka kyllä Mersun omistaja kirja sille pienimmän kulutuksen antaakin.
Kyllä se on fiilis mikä Mersulla ajamisesta tulee. Jos bensan hinta tuntuisi kalliilta, niin ostaisin fillarin. 10 tankillisella saisi jo hyvän fillarin.
Kyllä se on fiilis mikä Mersulla ajamisesta tulee. Jos bensan hinta tuntuisi kalliilta, niin ostaisin fillarin. 10 tankillisella saisi jo hyvän fillarin.
190E 2.3-16 Lapin reissulla meni noin 7 litraa satkulla, jota en meinannu uskoo millään. Keskinopeus varmaan noin 120. Selvästi tuo 16V pannu alkaa vasta toimiin oikeen vitos vaihteella tuolla 3000 kierroksen kohilla. Ilmeisesti niitä nokkia ei oo tehty alakierros vääntöön, sen kyllä näkee niistä... 

190E 2.3-16
Tuli joutessa selattua ketjua vähän vanhempaankin päin:
Bensaseos syttyy vain hyvin ahtaissa rajoissa, joten voidaan tarkastella moottorin läpi menevää ilmamäärää:
Litra bensaa vaatii palaakseen 10 - 12 kuutiometriä ilmaa, eli kun moottorin läpi puhalletaan n. 12 kuutiota ilmaa, menee siinä sivussa litra bensaa.
Esim. 2,0 litran kone 90 km/h tasaisella nopeudella 3000 rpm vie 7 litraa bensaa tunnissa (=90 km).
4 litran V8 vie samoilla arvoilla 8 litraa. Nämä siis jonkinlaisia keskiarvoja, joilla on kiva laskea:
2-litraisella iskutilavuus on 3 kuutiometriä/min ja 4-litraisella 6 m3/min.
Bensamäärän polttamiseksi ilmaa puhalletaan koneista läpi 84 vs 96 kuutiota/h = 1,4 vs 1,6 m3/min, josta saadaan tasaisen nopeuden täytösasteet 0,47 vs 0,26 .Isompi koneinen kulkee siis vähemmällä kaasulla.
Tönäistään molemmista luukut auki. Kanaviston virtausvastukset ei (juurikaan) riipu moottorin koosta, joten molemmissa täytösaste kasvaa esim. 0,6:een ja seos rikkaammaksi eli 1 ltr bensaa / 10 m3 ilmaa.
Pikkukoneesta holahtaa ilmaa 3000 x V / 2 * 0,6 = 1,8 m3/min, jolloin bensaa täytyy ruikata joukkoon 0,18 litraa/min. Tasakaasullahan sitä meni vain 0,11 eli kulutuskerroin = 1,6
Isommalla koneella holahtaa samassa ajassa 3,6 m3 ilmaa eli 0,36 litraa bensaa, tasakaasulla 0,14 eli kulutuskerroin = 2,6
Tuo sama on pääteltävissä myös maalaisjärjellä:
Tasaisella nopeudella samanlaiset autot tarvitsevat (jokseenkin) saman tehon kulkemiseen. Isomman koneen ylimääräiset hevosvoimat ovat siis reservissä, vaihtopenkillä.
Kun koneen kaikki hevoset pannaan laukkaamaan, niin kyllä niistä jokainen tarvitsee saman verran juotavaa.
Johtopäätös: mitä suurempi tehoreservi, sitä rajumpi kulutuksen kasvu.
Tuo kulutuksen suhdeluku on V8-koneissa vieläkin epäedullisempi siksi, että konstruktion vuoksi ne kiertää voimaa jo alemmilta kierroksilta kuin rivikone, eli vääntökäyrä alakierroksilla on leveämpi.
Teho = vääntömomentti x kierrosluku, joten V8:ssa niitä reservihevosia on tosiasiassa rivikonetta enemmän. Ne ei pärjää raviradalla, mutta vankkureitten vedossa ne on parhaimmillaan.
Moottorista ulos tuleva teho on suoraan verrannollinen poltetun bensan määrään, ja tasakaasulla ajettaessa tehoa menee vain vierintä- ja ilmanvastuksen voittamiseen, jotka isommalla ja painavammalla autolla ovat hieman isommat.suhari kirjoitti:Tottakai iso kone tarttee mennäkseen paljon menovettä, tarkoitin sitä, että miten toi kulutus haitari voi venyä noin hurjaksi. Tasaisella matka-ajolla voi päästä alle 13l satasella, mutta jos tarkoitus hakuisesti yrittää tyhjentää tanki mahdollisimman nopeasti voi kuuleman päästä yli 30l satasella kulutukseenEsim. mamman 1.6 opel normaaliajolla n.5l jos kengittää tosissaan niin ehkä n.7l saa menemään. Eli takoitin tätä kulutuksen %-määräistä kasvua. Saisko tästä väittelyä aikaiseksi
Bensaseos syttyy vain hyvin ahtaissa rajoissa, joten voidaan tarkastella moottorin läpi menevää ilmamäärää:
Litra bensaa vaatii palaakseen 10 - 12 kuutiometriä ilmaa, eli kun moottorin läpi puhalletaan n. 12 kuutiota ilmaa, menee siinä sivussa litra bensaa.
Esim. 2,0 litran kone 90 km/h tasaisella nopeudella 3000 rpm vie 7 litraa bensaa tunnissa (=90 km).
4 litran V8 vie samoilla arvoilla 8 litraa. Nämä siis jonkinlaisia keskiarvoja, joilla on kiva laskea:
2-litraisella iskutilavuus on 3 kuutiometriä/min ja 4-litraisella 6 m3/min.
Bensamäärän polttamiseksi ilmaa puhalletaan koneista läpi 84 vs 96 kuutiota/h = 1,4 vs 1,6 m3/min, josta saadaan tasaisen nopeuden täytösasteet 0,47 vs 0,26 .Isompi koneinen kulkee siis vähemmällä kaasulla.
Tönäistään molemmista luukut auki. Kanaviston virtausvastukset ei (juurikaan) riipu moottorin koosta, joten molemmissa täytösaste kasvaa esim. 0,6:een ja seos rikkaammaksi eli 1 ltr bensaa / 10 m3 ilmaa.
Pikkukoneesta holahtaa ilmaa 3000 x V / 2 * 0,6 = 1,8 m3/min, jolloin bensaa täytyy ruikata joukkoon 0,18 litraa/min. Tasakaasullahan sitä meni vain 0,11 eli kulutuskerroin = 1,6
Isommalla koneella holahtaa samassa ajassa 3,6 m3 ilmaa eli 0,36 litraa bensaa, tasakaasulla 0,14 eli kulutuskerroin = 2,6
Tuo sama on pääteltävissä myös maalaisjärjellä:
Tasaisella nopeudella samanlaiset autot tarvitsevat (jokseenkin) saman tehon kulkemiseen. Isomman koneen ylimääräiset hevosvoimat ovat siis reservissä, vaihtopenkillä.
Kun koneen kaikki hevoset pannaan laukkaamaan, niin kyllä niistä jokainen tarvitsee saman verran juotavaa.
Johtopäätös: mitä suurempi tehoreservi, sitä rajumpi kulutuksen kasvu.
Tuo kulutuksen suhdeluku on V8-koneissa vieläkin epäedullisempi siksi, että konstruktion vuoksi ne kiertää voimaa jo alemmilta kierroksilta kuin rivikone, eli vääntökäyrä alakierroksilla on leveämpi.
Teho = vääntömomentti x kierrosluku, joten V8:ssa niitä reservihevosia on tosiasiassa rivikonetta enemmän. Ne ei pärjää raviradalla, mutta vankkureitten vedossa ne on parhaimmillaan.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
220te:llä ja tomaatilla parhaimmillaan lapin reissulla 7,2 litraan satasella, tosin ei millään kaahimismeiningillä muttei mummovauhdillakaan. Kontti kuitenkin täynnä sukellusvehkeitä ja ilmastointi päällä....ei mun mielestä paha yhtään ton painoseksi autoksi
On vaan silleen ettei meinaa kaikki uskoa että menee mese nuin vähällä tasaisessa ajossa
Vertaavat vanhaan bensavolvoon....
On vaan silleen ettei meinaa kaikki uskoa että menee mese nuin vähällä tasaisessa ajossa

KULUTUS W201 / M102 / 716:2 / -85



edit: ensi kerralla CAPS LOCK pois päältä, kiitos
W202 C230 Kompressor - keskikulutus 9,25 l/100 km - puolet taajamassa ja puolet pidempiä matkoja (myös kärryn kera)
Keskikulutus laskettu n. 6 000 ajetun kilometrin perusteella ja pienin kulutus tankillisella ollut 6,97 l/100 km (puhdasta matka-ajoa).
Keskikulutus laskettu n. 6 000 ajetun kilometrin perusteella ja pienin kulutus tankillisella ollut 6,97 l/100 km (puhdasta matka-ajoa).
Viimeksi muokannut MaQe, Pe 06.08.2004 20:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[img]http://img5.imgspot.com/u/04/311/15/911gt3.gif[/img]
C230K (W202) + muut lelut
C230K (W202) + muut lelut
kulutus
Kävimme tuossa Varkaudessa pyörähtämässä. Kulutuksen siinä tulo matkalla sitten mittasin matka ajossa. Laskimeen tuli sellainen luku kuin 7.0 litraa 100 km kohden. Kelpo kulutus 300 E. Ajo oli rauhallista kun mittari ei paljoa yli 160 km/h noussut....
eli pinta kaasulla tultiin.

- pystyvalo
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
- Paikkakunta: vaasa/espoo
- Viesti:
sekalaisessa taajama ja mottitie ajossa 10-12 litraa kun ajelee kevyesti/maltillisesti, autona W115 5,0L chevyn moottorilla
W111-korisella 2,8 litraisella ruiskukoneella 4,1-perävälityksellä 12-15litraa satasella enemmälti räppäilemättä
W111-korisella 2,8 litraisella ruiskukoneella 4,1-perävälityksellä 12-15litraa satasella enemmälti räppäilemättä
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
C180:nen ja kulutus
Ajelin lomalla reissun ympäri suomea n 1500 km ja ajo ei missään vaiheessa ollut säästöajoa vaan aika reilusti laskin tulemaan ( mittarin mukaan n 110-115 ). Kulutus n 6.6 l sadalle. Jos olis siistimmästi ajanut niin 6 pintaan tai vähän päälle olis menny
. Valmistaja luvannut 6,4 l/100 km 90km/t nopeudella joten tuon alle lienee vaikeeta mennä, heh
. Olen tyytyväinen kulutukseen. Pyörityksessä menee siten jotain 8-9 l/100 km.


MB C180 vm -95
Re: kulutus
Manuaali arvatenkin.Make76 kirjoitti:Kävimme tuossa Varkaudessa pyörähtämässä. Kulutuksen siinä tulo matkalla sitten mittasin matka ajossa. Laskimeen tuli sellainen luku kuin 7.0 litraa 100 km kohden. Kelpo kulutus 300 E. Ajo oli rauhallista kun mittari ei paljoa yli 160 km/h noussut....eli pinta kaasulla tultiin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Olen seurannut kulutusta tankkaus.com:ssa nyt 6 kuukautta. Suurin kuukausittainen kulutus oli helmikuussa 10,4 l/100km, pienin kesäkuussa 8,3 l/100km.
Koko kuudenkuukauden keskikulutus on ollut 9,39 l/100km, mikä varmaan on aika lähellä vuosittaistakin.
Ajo koostuu lyhyistä maantieosuuksista ja kaupunkiajosta. Kesäkuussa oli hiukan pidempääkin ajoa.
Ja auto on siis tuo -91 w124 automaatti 2 litran koneella.
Koko kuudenkuukauden keskikulutus on ollut 9,39 l/100km, mikä varmaan on aika lähellä vuosittaistakin.
Ajo koostuu lyhyistä maantieosuuksista ja kaupunkiajosta. Kesäkuussa oli hiukan pidempääkin ajoa.
Ja auto on siis tuo -91 w124 automaatti 2 litran koneella.
200 E A -91
Samoilla kulutuksilla meidänkin kompura liikkuu, kympin pinnassa keskikulutus on ollut, ei ollenkaan paha.MaQe kirjoitti:W202 C230 Kompressor - keskikulutus 10 l/100km - puolet ajosta taajama kruisailua ja puolet pidempää (myös kärryn kera)
Edit: tarkennetaan vielä että kulutusmittaus perustuu vasta ~2 tkm matkaan
MB C230 Kompressor -96 (vaimon)
MB 200 D -89
ex - useita pystylamppuja
MB 200 D -89
ex - useita pystylamppuja
http://tankkaus.commege kirjoitti:Olen seurannut kulutusta tankkaus.com:ssa nyt 6 kuukautta. Suurin kuukausittainen kulutus oli helmikuussa 10,4 l/100km, pienin kesäkuussa 8,3 l/100km.
Koko kuudenkuukauden keskikulutus on ollut 9,39 l/100km, mikä varmaan on aika lähellä vuosittaistakin.
Ajo koostuu lyhyistä maantieosuuksista ja kaupunkiajosta. Kesäkuussa oli hiukan pidempääkin ajoa.
Ja auto on siis tuo -91 w124 automaatti 2 litran koneella.
/Jo vain
300 SE
Joo sama täällä syö lähelle saman kun 2.0L tai jopa vähemmän riippuu ajo tyylistä noin 8L/100km.Oxanen kirjoitti:190E 2.3-16 Lapin reissulla meni noin 7 litraa satkulla, jota en meinannu uskoo millään. Keskinopeus varmaan noin 120. Selvästi tuo 16V pannu alkaa vasta toimiin oikeen vitos vaihteella tuolla 3000 kierroksen kohilla. Ilmeisesti niitä nokkia ei oo tehty alakierros vääntöön, sen kyllä näkee niistä...
Vitosvaihde ei oikein 80-100 ajuun.
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
about pelkkää kaupunki/taajama-ajoa tässä ajellaan.. ja tuntuu siltä et toi kärry veis paljon vähemmän bensaa kun ajelee kolmosella eikä Dllä kaupungissa.. tollasia alle 60kmh vauhteja. dllä ehkä 17l, kolmosella 14l.. paitsi mun kaasujalalla +20
maantiellä sit menee melko vähän, mutsin 1,3 vwgolf vie about yhtäpaljon. sitäkun joutuu huudattaan ja mersussa riittää kun pikkasen koskee kaasuun
ja autohan oli 500sec

maantiellä sit menee melko vähän, mutsin 1,3 vwgolf vie about yhtäpaljon. sitäkun joutuu huudattaan ja mersussa riittää kun pikkasen koskee kaasuun

ja autohan oli 500sec
Bf109 kirjoitti
). Kunnossa pitäisi auton olla ja kilsoja ankeat 124tkm
:
- matka-ajossa alimmillaan ~7,5l/100km:lla vaikka kenkää antaisi kunnollakin
- ilmastointi tuo arviolta litran lisää
- kaupunkiajossa ~8,5-9,5 litraa
- kaupunkiajossa talvipakkasilla olen saanut laskennalliseksi kulutukseksi hulppeat ~10,5l/100km:lla, mutta silloin on kyse ollut tosiaan paukkupakkasista ja jatkuvasta pienestä "kauppakassimatkasta"
, missä 5km:n matkalla moottori on juur´ lämmennyt, mutta sitten ollaankin oltu perillä.
Tutulta kuulostaa, paitsi että oma manuaalilootalla oleva vie karvan verran enemmän, mitä olen tankkauskohtaisesti kulutuksia seurannut (Automaattlootalla oleva C-180 farkku vuodelta 1999 nielee 7.0-7.4 litraa maantieajossa, normaalit ovat 8.2-8.6 litraa. Kaupungissa pikkuisen polkaisemalla ei ole temppu eikä mikään saada tuota viemään yli 9 litraa.


- matka-ajossa alimmillaan ~7,5l/100km:lla vaikka kenkää antaisi kunnollakin
- ilmastointi tuo arviolta litran lisää
- kaupunkiajossa ~8,5-9,5 litraa
- kaupunkiajossa talvipakkasilla olen saanut laskennalliseksi kulutukseksi hulppeat ~10,5l/100km:lla, mutta silloin on kyse ollut tosiaan paukkupakkasista ja jatkuvasta pienestä "kauppakassimatkasta"

............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Komppaan. Syy on varmaan siinä, että kolmosella on jo voimansiirrosta "tyhjät pois" eli kaasunpainamiseen reagoidaan samoin kuin manuaalissakin. Nelosella taas pitää odottaa että kierrokset nousevat (ainakin M103:n tapauksessa) tuonne 2000 kieppeille jolloin vasta laatikossa "nappaa kiinni". Aina se jotain tyhjän painaminen kuluttaa. Lisäksi ainakin tuossa kutosessa saa vielä painaa pikkukierroksilla aika syvälle kaasua, kun alavääntö ei ole ihan kovin mahdollinen.mooze kirjoitti:tuntuu siltä et toi kärry veis paljon vähemmän bensaa kun ajelee kolmosella eikä Dllä kaupungissa..
Ohjekirjan mukaan muuten ainakin W124 300TE tosiaan kuluttaa manuaalina kaupungissa enemmän kuin automaattina.
Tiedä sitten, laskin oman kulutuksen tässä kun tuli tankillinen poltettua pikkutie + taajamapyörityksessä. Tulos 15,4 l/100 km. Paljon mutta olosuhteet huomioiden ymmärrettävässä määrin.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
eikun se ero on siinä et toi sec lähtee kakkosella normaalisti.. vast kickdown vaihtaa ykköselle. se vois kato vaik silleen epämiellyttävästi nykästä muuten kun painaa varomattomasti kaasua
keppi kolmosasennossa se lähtee ykkösellä. ja senlisäks tosson sikapitkät välitykset, kaasupohjassa vaihtuu kolmoselta neloselle about 225kmh. niin ihan turhaan se hakee nelosta sisään kaupunkiajossa

keppi kolmosasennossa se lähtee ykkösellä. ja senlisäks tosson sikapitkät välitykset, kaasupohjassa vaihtuu kolmoselta neloselle about 225kmh. niin ihan turhaan se hakee nelosta sisään kaupunkiajossa
Kuuluukohan tuon secin laatikon muuten toimia noin? Kyllä se minunkin W124:n loota lähtee kakkosella liikkeelle, jos keppi on D- TAI 3-pykälässä. Vasta jos valitsin on 2-pykälässä, auto lähtee ykkösellä liikkeelle ja vetää rajoittajaan asti ennen kuin kytkee kakkosta.
Mutta saman "suotta sitä neloselle vaihtamaan"-ajatuksen ympärillähän tässä ollaan.
Mutta saman "suotta sitä neloselle vaihtamaan"-ajatuksen ympärillähän tässä ollaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Epäilemättä.mooze kirjoitti:mut sutii aikahelposti vaik sateella talvesta puhumattakaan.


Muuten uskon kyllä sanaasi laatikon toiminnasta. Se vaan noin äkkiseltään sattui silmään..
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97