Imusarjan läppämoottori

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
mkos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:11
Paikkakunta: kurikka

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja mkos »

simppa80 kirjoitti:
mkos kirjoitti:
simppa80 kirjoitti:
mkos kirjoitti:Sähköinen tarkistus = vastus ohjauspinnissä
Tuo ei riitä sinne imuläppä moottorille. Sen se kyllä tietää jos siellä ei mitään vastusta ole niin = "Ohjauspiirssä virtakatkos". Tuon vian se mulle antoi vaikka itse moottori oli vielä hengissä ja 4,5 ohm vastus mitatessa.

Sieltä tulee myös erikseen sellainen virhe kuin M55 ilmoittaa viasta. En tiedä mistä tuo sitten tulee?
Mulla ei ole 4,5 ohm vastusta kiinni. Ainoastaan 4,7k ohm vastus ohjauksen ja käyttöjännitteen välissä.

Edit. Millälailla hengissä ?
No kyllähän tuo sitten siihen viitais että se vika ilmoitetaan tuohon PWM:äänn.. Jos se sulla nyt toimii niin eikö se sitten ihan ok. Siihen ECU:n mykistymiseen en ota kantaa. Uus läppämoottori maksaa sen alle 200€. Käytettyihin en liiemmin törmännyt kun oli kiire saada auto kasaan..


Pitää illalla tutkia WISiä. siinä oli tietoa tuosta toiminnasta ja virhetiloista.
S211.216
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja etrade »

mkos kirjoitti:03 270cdi heitti vikatilaa ja koodina p2513 eli läppien ohjausmoottori m55. Helppona ja halpana korjauksena näyttäisi toimivan 4.7k vastus. Moottorista saa johdon yläkautta pois ja samalla ujutettua imusarjan putkien välistä näkösälle jolloin vastus on helpompi pökätä liittimeen kiinni.

Jos liitin on jumissa niin imusarjan putkien välistä mahtuu ohut ja pitkä ruuvimeisseli apuihin.
Olisit laittanu tuollaisen teeseitse miehen hienon älynväläyksen Offtopikkiin.
mkos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:11
Paikkakunta: kurikka

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja mkos »

etrade kirjoitti:
mkos kirjoitti:03 270cdi heitti vikatilaa ja koodina p2513 eli läppien ohjausmoottori m55. Helppona ja halpana korjauksena näyttäisi toimivan 4.7k vastus. Moottorista saa johdon yläkautta pois ja samalla ujutettua imusarjan putkien välistä näkösälle jolloin vastus on helpompi pökätä liittimeen kiinni.

Jos liitin on jumissa niin imusarjan putkien välistä mahtuu ohut ja pitkä ruuvimeisseli apuihin.
Olisit laittanu tuollaisen teeseitse miehen hienon älynväläyksen Offtopikkiin.
joo.

Tälläkin foorumilla on melkoisen monta teeseitse miestä joiden kiinnostus näihin "hienoihin älynväläyksiin" on säästänyt tuhansia ja taas tuhansia euroja.

viimeisenä älynväläyksenä korjasin etusamin vesiventtiiliohjauksen. luojan kiitos että välähtää
S211.216
RKARJAL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Pe 03.11.2006 15:28

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja RKARJAL »

Terve!

Mielenkiintoista keskustelua riittää. Minulla olisi tuommoinen läppämoottori vm. 2004 autosta 220CDI.

Itse tein niin, että poistatin koko pakokaasukierrätyksen. Komponentit pitää kuitenkin olla paikallaan ohjelman takia.(siis häiriötilat)

Kokonainen päivä meni imusarjan puhdistuksessa. Tuikku poisti kierrätyksen ohjelmallisesti ja itse heittelin läpät mäkeen. Ei tule konevaurioita ainakaan sen

imusarjan kierrätysliejun takia. Niin, noin puoli litraa sitä "hiontatahnaa" oli. @375tkm. Kierrätysventtiilin kara on tietty lukittu kiinni.
Exät
W121, W110, W111, W108, W115, W114
W123, w124, W201, W202, W210, 211,

nyt muutama 124/300D

W124 osia.
mkos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:11
Paikkakunta: kurikka

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja mkos »

Joo eli WISissä oli tietoa tuosta vian generoimisesta. Läppämoottori osaa kertoa eculle häiriön omassa toiminnassaan vetämällä pwm ohjausnastan maihin.
S211.216
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja etrade »

Siitäkö se tietää asennon vai eikö asentoa tiedetä milloinkaan?
mkos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:11
Paikkakunta: kurikka

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja mkos »

etrade kirjoitti:Siitäkö se tietää asennon vai eikö asentoa tiedetä milloinkaan?
kyllähän ecu tietää mitä se kulloinkin moottorille ohjaa ( kartta tai pwm pulssisuhde )
S211.216
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja etrade »

Täysin tyhmä systeemi? Annetaan käskyjä ja viis veisataan mitä tapahtuu?
mkos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:11
Paikkakunta: kurikka

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja mkos »

etrade kirjoitti:Täysin tyhmä systeemi? Annetaan käskyjä ja viis veisataan mitä tapahtuu?
onse
S211.216
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, ei se ihan niin mene.
Ilmamassamittari sitä valvoo.

Tietyille syöttömäärille (kaasupolkimen asennoille), sekä kierrosluvuille on "egr,n kartassa" ilmamäärän tavoitearvo - johon ohjelma pyrkii, maffin antaman tiedon perusteella, periaatteessa samantapainen systeemi, kun ahtopaineelle.
Ohjelmassa on tietyille ajotilanteille tavoitemäärä, -arvo johon ohjelma siis pyrkii ja jos ei soipivassa haarukassa siihen pysty, seuraa virheilmoitus, josta voi sitten alkaa syytä päättelemään.
"Tavoiteilmamäärän" ylittävä osa otetaan käyttöön egr-venttiilin kautta, niitä kierrätyskaasuja.
Voidaan sanoa, että kierrätyskaasujen määrää moottorissa säädelläänkin itseasiassa säätämällä puhtaan ilman pääsyä moottoriin, "loppu" tulee egr-venttiilin kautta.
Siksi nykyaikaisten suorasuihkareiden moottorin ohjaussysteemit on rakennettu siten, että pakopainetta on koko ajan selvästi ahtoja enemmän - jotta se pakokaasu pääsisi esteettä sieltä pakosarjasta imusarjaan ja systeemi toimisi.

Niitä moottorissa olevia komponentteja saa suhteellisen helposti sieltä "poikkeen".
Käytännössähän tämä tarkoittaa, että niistä tulevat virheilmoitukset yleensä blokataan poikkeen.
En ole oikein innostunut aiheesta.
Ensiksikin, kun vieraiden ihmisten autoja naplaa, niin kaikenlaisen toimivuuden kannalta on varmasti parasta, että kaikki osat toimivat - se on vieläpä lähtökohta koko touhulle.
Toiseksi, johtosarjoihin saattaa virransyöttö tulla useampaan paikkaan samasta ecun pinnistä.
Jos jonkin ohjaimen oikosulku, tai edes mahdollinen oikosulkutieto, blokataan poikkeen, aiheuttaa se kohonneen särkymisriskin eculle ja virransyötölle, joka on todellinen.

Vakioauto - kunnossa.
Paljon muutetut autot on oma juttunsa, mutta niillä kavereilla ei sitten naama menekkään helpolla kumman näköiseksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
mkos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:11
Paikkakunta: kurikka

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja mkos »

tuikku kirjoitti:.
No, ei se ihan niin mene.
Ilmamassamittari sitä valvoo.
Läppien säätömoottori m55 on ollut aiheena. Egr hommelit on ihan oma asiansa.

Hyvää asiaa kuitenkin.
S211.216
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja etrade »

tuikku kirjoitti:johtosarjoihin saattaa virransyöttö tulla useampaan paikkaan samasta ecun pinnistä.
Jos jonkin ohjaimen oikosulku, tai edes mahdollinen oikosulkutieto, blokataan poikkeen, aiheuttaa se kohonneen särkymisriskin eculle ja virransyötölle, joka on todellinen.
Eli viestiketjun aloittajalla ei ole edes alkeis sähkötekniikasta mitään tajua. Laitellaan vastus umpimähkään eikä edes tiedetä mitä vastus tekee virtapiirissä.
mkos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:11
Paikkakunta: kurikka

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja mkos »

etrade kirjoitti:
tuikku kirjoitti:johtosarjoihin saattaa virransyöttö tulla useampaan paikkaan samasta ecun pinnistä.
Jos jonkin ohjaimen oikosulku, tai edes mahdollinen oikosulkutieto, blokataan poikkeen, aiheuttaa se kohonneen särkymisriskin eculle ja virransyötölle, joka on todellinen.
Eli viestiketjun aloittajalla ei ole edes alkeis sähkötekniikasta mitään tajua. Laitellaan vastus umpimähkään eikä edes tiedetä mitä vastus tekee virtapiirissä.

viestiesi sisältö on kyllä ihan nollassa.
S211.216
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mkos kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
No, ei se ihan niin mene.
Ilmamassamittari sitä valvoo.
Läppien säätömoottori m55 on ollut aiheena. Egr hommelit on ihan oma asiansa.

Hyvää asiaa kuitenkin.
Tarkaleen ottaen eivät ole läpät ovat kytköksissä EGR(pakokaasun kierätys systeemin)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Onko ketjun aloittajalla tollanen se moottori:
http://www.ebay.de/itm/Stellmotor-Stell ... 43b41b41f7" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
mkos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:11
Paikkakunta: kurikka

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja mkos »

simppa80 kirjoitti:Onko ketjun aloittajalla tollanen se moottori:
http://www.ebay.de/itm/Stellmotor-Stell ... 43b41b41f7" onclick="window.open(this.href);return false;

Sama kapistus.
S211.216
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja joskami »

CDI203 kirjoitti: Tarkaleen ottaen eivät ole läpät ovat kytköksissä EGR(pakokaasun kierätys systeemin)
Itseasiassa toimivat "periaatteessa" yhteen kun katsoo ohjelmasta, kun kierrätys on kiinni (tähän vaikuttaa lämpötila aika paljon) niin imusarjan läpät auki ja toisinpäin, sitten vielä uudemissa mukaan tulee "kaasu"läppä lisäksi joka taas toimii yhteen yllä olevien kanssa.
Niin saadaan kierrätysmaksimoitua ja päästöt pienemmäksi, eli elämä on vihreämpää..
Meni kyllä offtopic..viisammat korjatkoon.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, minä kirjoitin väärästä aiheesta, erehdyin.
Joskami on oikeassa, imusarjan läppien avulla saadaan pakokaasujen kierrätystä vieläkin tehokkaammaksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
mkos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:11
Paikkakunta: kurikka

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja mkos »

tuikku kirjoitti:.
Joo, minä kirjoitin väärästä aiheesta, erehdyin.
Joskami on oikeassa, imusarjan läppien avulla saadaan pakokaasujen kierrätystä vieläkin tehokkaammaksi.

imusarjan läppiä on kuitenkin tehty toimimattomaksi tai poistettu kokonaan mutta vaikuttaako tämä käytännössä mihinkään ?
S211.216
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja joskami »

mkos kirjoitti: imusarjan läppiä on kuitenkin tehty toimimattomaksi tai poistettu kokonaan mutta vaikuttaako tämä käytännössä mihinkään ?
EI, mutta saksalaisen insinöörin ego on kärsinyt...
Enpä usko et kukaan olisi huomannu ylimääräistä savutusta taikka hieman heikentynyttyä vääntöä, v6 koneen ääni muuttuu möreämmksi kun läpät ohjelmoidaan auki asentoon. Eihän niitä läppiä ole kaikissa ollut uutenakaan.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
mkos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:11
Paikkakunta: kurikka

Re: Imusarjan läppämoottori

Viesti Kirjoittaja mkos »

vastus on yhä piuhoissa kiinni ja homma toimii.
S211.216
Vastaa Viestiin