m104 3.0 24v ahtaminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Sergey »

oliko niin? siis sama kuin 320? Miten mä muistelisin että se on yksi syy miksi AMG ko. mosaa käytti 36 mallissaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5564
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

2,8 ja 3,2 on sama poraus, 89,9mm. 3 litraisessa on sitte 88,5mm poraus, se voi jonkinlainen aihio olla. Verrokkina om603 jossa 87mm poraus.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Eli täs olis tietoa m103 3liraisesta, itse mittailtua eli ei mutua:

Poraus 88,5mm
Isku 81,25mm
Kannen palotila 50ml
Kk lakrun leveys 25mm
Kammen kk kaula 48mm
Kk alapesä 52mm
Kk pituus 145mm
Männätappi 22mm
Männän korkeus 63mm
Männän lakikork. 33,5mm
Männän palotila ~20ml
Vakio pahvi 1.75mm (kiristettynä)
Mäntä tulee vakiona sulinterin tasalle, pari satkua jopa yli. Männässä palotilan muotoilu samanlainen kuin kannessa. Ja on muuten aika isoilla heitoilla, punnitsin omat veivit niin lähelle jopa 30g heittoa. Vaki veivi painaa 415g ilman kantta. Dieselin lakrut sopii petiin kuin kkankiin.

Josny jotakin auttaa nämä nippelitiedot.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

M104 ollaan puhuttu! vai ollaanko?.

Itä toverit tekee ruottis kovettuja pensa mersuja. Pumpish käyttäjä ytubes ja turbobandit on sitte tuon koko touhun nimi.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
lekssa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Pe 23.04.2010 15:09

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja lekssa »

lekssa kirjoitti:Mikä on paras/kestävin kannentiiviste m104:seen ja mitä se kestää :twisted:
Tietääkö kukaan? :think: Olis mukava tietää mitkä tehot/paineet kestää, kun moottori rakennettu alusta loppuun. Että onko järkeä edes aloittaa koko savottaa.
Avatar
skye
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 19.12.2010 09:26
Paikkakunta: REHAKKA

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja skye »

toihan vakiopahvi reinz +coppergasket kesti nätisti 1.5barinki paineet.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no pumpish tyypillä oli Viktor Reinz vakiopahvi ja se puski siitä 600 hepoa... ennenkuin hajosi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

TUUTTERO kirjoitti:M104 ollaan puhuttu! vai ollaanko?.

Itä toverit tekee ruottis kovettuja pensa mersuja. Pumpish käyttäjä ytubes ja turbobandit on sitte tuon koko touhun nimi.
Eikö Pumpish rakenna kovimmat mersupelinsä M103 koneen pohjilta?:
http://www.youtube.com/watch?v=RYUojlM0NkM" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

lekssa kirjoitti:
lekssa kirjoitti:Mikä on paras/kestävin kannentiiviste m104:seen ja mitä se kestää :twisted:
Tietääkö kukaan? :think: Olis mukava tietää mitkä tehot/paineet kestää, kun moottori rakennettu alusta loppuun. Että onko järkeä edes aloittaa koko savottaa.
Paolo Riccin kautta kun tilaa sellasen irto liekkirenkailla olevan kynsitiivisteen, niin se on todennäkösesti paras mitä saa ja pitäis kyllä kestää hienosti kaiken mitä koneeseen tunkee :) Tekee siis mallin mukaan tuollaisia tiivisteitä.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

hismajestics kirjoitti:
TUUTTERO kirjoitti:M104 ollaan puhuttu! vai ollaanko?.

Itä toverit tekee ruottis kovettuja pensa mersuja. Pumpish käyttäjä ytubes ja turbobandit on sitte tuon koko touhun nimi.
Eikö Pumpish rakenna kovimmat mersupelinsä M103 koneen pohjilta?:
http://www.youtube.com/watch?v=RYUojlM0NkM" onclick="window.open(this.href);return false;
On ne siellä yhden M104 duunannut
http://www.youtube.com/watch?v=gdFYcHEl9SQ" onclick="window.open(this.href);return false;
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Mr300 kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:
TUUTTERO kirjoitti:M104 ollaan puhuttu! vai ollaanko?.

Itä toverit tekee ruottis kovettuja pensa mersuja. Pumpish käyttäjä ytubes ja turbobandit on sitte tuon koko touhun nimi.
Eikö Pumpish rakenna kovimmat mersupelinsä M103 koneen pohjilta?:
http://www.youtube.com/watch?v=RYUojlM0NkM" onclick="window.open(this.href);return false;
On ne siellä yhden M104 duunannut
http://www.youtube.com/watch?v=gdFYcHEl9SQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo, kreisii jengii... :D Ei vaan, nämä jäbäthän on MB-piireissä maailman kuuluja ja tekevät todella ammattimaisia toteutuksia (laillisuus, hmm...?) Ja ovat vielä pystyneet tuotteistamaan osaamisensa so. Turbobanditen.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Jos oma kuuppani olisi edes vuoden vanhempi niin olis ahdistin kyljessä samantien.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Sergey »

turbobanditteni on SFRO yhteistyössä. eli niiden ei tarvitse käydä jokaista rakennetta erikseen konttorilla näyttämässä, niiden sana ja ammattitaito riittää todisteeksi. Eli ovat laillisia vehkeitä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Sergey kirjoitti:turbobanditteni on SFRO yhteistyössä. eli niiden ei tarvitse käydä jokaista rakennetta erikseen konttorilla näyttämässä, niiden sana ja ammattitaito riittää todisteeksi. Eli ovat laillisia vehkeitä.
Erittäin hyvä tieto!
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei se tee silti suomessa laillista :) ruotsi on melko vapaa maa tämän asian suhteen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti:turbobanditteni on SFRO yhteistyössä. eli niiden ei tarvitse käydä jokaista rakennetta erikseen konttorilla näyttämässä, niiden sana ja ammattitaito riittää todisteeksi. Eli ovat laillisia vehkeitä.
Ruotsissa onkin fiksummin järjestetty autojen muutokset ja autojen rakentaminen ja rekisteröinti. Täällä Suomessa kaikki tehdään mahdollisimman vaikeaksi.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Sergey kirjoitti:ei se tee silti suomessa laillista :) ruotsi on melko vapaa maa tämän asian suhteen.
tomant kirjoitti:
Sergey kirjoitti:turbobanditteni on SFRO yhteistyössä. eli niiden ei tarvitse käydä jokaista rakennetta erikseen konttorilla näyttämässä, niiden sana ja ammattitaito riittää todisteeksi. Eli ovat laillisia vehkeitä.
Ruotsissa onkin fiksummin järjestetty autojen muutokset ja autojen rakentaminen ja rekisteröinti. Täällä Suomessa kaikki tehdään mahdollisimman vaikeaksi.

tomant
Millälailla, esim. tähän topikkiin liittyen, olisi helpompaa rakentaa Ruotsin puolella? Missä ne merkittävimmät erot menee?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Siellä kaikki on mahdollista, tai ei edes mahdollista vaan ihan yleinen tapa.

esim. omavalmisteen rekisteröinti on mahdollista ilman kalliita päästö, lujuus ja turvallisuustestejä, voit laittaa 1500hv moottorin vaikka Angliaan tai Cee mersuun, kunhan muu tekniikka on myös samalla tasolla. Ei ole mitään moottorin teho, paino tai litratilavuus rajoja kuten meillä, tai ylipäätään mitään absoluuttisia rajoja joita ei voi "ylittää". Toki on perusrajat mutta ne on sellaisia että ne katsotaan ajoneuvokohtaisesti että kelpaako ne vai ei.

http://www.sfro.com/" onclick="window.open(this.href);return false; joka on siis ruotsissa harrastajarakentelijoiden kattojärjestö, niillä omat katsastusmiehet jotka toimii valtion katsastusjärjestelmässä täysin omana osastonaan. Ne vastaa vähän suomen museoajoneuvo rekisteröinti hommaa, mutta tarkastavat kaiken ikäisiä autoja jotka on rakennettu niin vahvasti uusiksi ettei normaali muutoskatsastuskäytäntö ole pätevä (vastaa suomalaista käytäntöä).
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5564
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Taas yks syy lisää miks olis kivempi asua ruotsissa :D
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Eikös ruottissa oo mikroautojaki rekkarissa? Jossaki näin kuvan, liekkö oli muokkaamaton mutta kumminki... :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:Siellä kaikki on mahdollista, tai ei edes mahdollista vaan ihan yleinen tapa.

esim. omavalmisteen rekisteröinti on mahdollista ilman kalliita päästö, lujuus ja turvallisuustestejä, voit laittaa 1500hv moottorin vaikka Angliaan tai Cee mersuun...
älä nyt edes muistuta näistä asioista...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
lekssa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Pe 23.04.2010 15:09

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja lekssa »

Kummeli kirjoitti:Eikös ruottissa oo mikroautojaki rekkarissa? Jossaki näin kuvan, liekkö oli muokkaamaton mutta kumminki... :roll:
Kaverilla oli savonlinnassa pari vuotta sitten 125 variaattori mikroauto tieliikenteessä. B kortilla sai ajaa. Suomessa taitaa olla vaan muutama tällänen peli rekisterissä. TM olis halunnut tehdä siitä jutun mutta myi pois ennen sitä 1500€ :crazy:
Virkavaltaa kiinnosti kovasti kyseinen peli. :lol:
Avatar
lekssa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Pe 23.04.2010 15:09

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja lekssa »

Kummeli kirjoitti:Eikös ruottissa oo mikroautojaki rekkarissa? Jossaki näin kuvan, liekkö oli muokkaamaton mutta kumminki... :roll:
Kaverilla oli savonlinnassa pari vuotta sitten 125 variaattori mikroauto tieliikenteessä. B kortilla sai ajaa. Suomessa taitaa olla vaan muutama tällänen peli rekisterissä. TM olis halunnut tehdä siitä jutun mutta myi pois ennen sitä 1500€ :crazy:
Virkavaltaa kiinnosti kovasti kyseinen peli. :lol:
Avatar
lekssa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Pe 23.04.2010 15:09

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja lekssa »

Sultzi kirjoitti:
lekssa kirjoitti:
lekssa kirjoitti:Mikä on paras/kestävin kannentiiviste m104:seen ja mitä se kestää :twisted:
Tietääkö kukaan? :think: Olis mukava tietää mitkä tehot/paineet kestää, kun moottori rakennettu alusta loppuun. Että onko järkeä edes aloittaa koko savottaa.
Paolo Riccin kautta kun tilaa sellasen irto liekkirenkailla olevan kynsitiivisteen, niin se on todennäkösesti paras mitä saa ja pitäis kyllä kestää hienosti kaiken mitä koneeseen tunkee :) Tekee siis mallin mukaan tuollaisia tiivisteitä.
Okei kuulostaa hyvältä. Pitää siis aloittaa m104 rojekti kerta se on mahdollista saada kestämään kovatkin tehot. 8)
Käyttövoimaksi suunnittelin 85 :)
Avatar
skye
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 19.12.2010 09:26
Paikkakunta: REHAKKA

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja skye »

tänään kävin jarruttamassa mesen, pettymys valtas mielen . 430hp/750nm 2.5bar ja konttorille samantien,inssi meinasi viedä istumapaikan kun kokonaismassa noussut niin paljon mutta löysi sittenki piilotiedostoista 2040kg merkinnän 1960kg sijaan....... nyt ois merkinnät rekisteriotteessa ja miedot 200kw tehoissa. eli prokkis sinällään valmis nyt vain kovaa ajoa :D
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

No nyt kysymys koskee männänrenkaita ja KK:n laakereita?

Tohon M104.98x maksaa männänrengas setti sit sen huokeen 860euroo/sarja Suomesta. :sick:
Aika kallis.
Olisko jollain jotain ulkomaan paikkaa halvemmalla :?:

Saksasta jne.?

Ja ne diiselin KK:n laakerit mitkä käy tohon M104:een oli vissiin ton monivenan turbon laakerit?
OM 606.961
OM 606.962
OM 606.964?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kaikisa 60x turbo moottoreisa on samat liuskat. Multa löytys yks 6 pyttysen sarja ylinmääräsenä. :P
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Onkos kellään varmaan tietoo siitä että onko M103:ssa ja M104:ssa samat männän renkaat?
Ainakin M103mitat täsmää M104:een.

Eli olettas että samat?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Eli ei jää vaihtoehtoja kun tilata yhteen pannuun 103:n renkaat ja tutkia tilannetta....
Viimeksi muokannut Manu300cea24, Pe 14.12.2012 08:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Olipas suolaiset renkaat, saa jo monet mahlet tai wisecon renkaat. Eikö jotain yleismallisia löydy? Muusta merkistä siis soveltamalla?
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Vastaa Viestiin