om606 viritys

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

Kummeli kirjoitti:Voi herran jestas... Jos tämä rojekti toteutuu tuossa viikossa parissa ja alkuperäsellä säästöpudjetilla ni mää vaihan merkkiä... Jos sähkökamppeilla tehään täysin toimiva viritys ja vielä enimmäkseen teetettynä nii aattelis palavan vähä enemmän oravannahkoja ku vanhoissa vaijerihärpättimissä. Niissäki 10ke on vielä nykyäänki pieni raha, jos kestää yhtään ajaa... En halua maalata piruja seinille, mutta... :roll:
Ei tässä mitään paskoja osia paikalle laiteta, jos sitä meinasit. Saahan sitä rahaa palamaan autoon vaikka 20k, jos haluaa, mut tässä reilun 12v kokemuksella sitä on oppinut, että vähemmälläkin rahan tuhlauksella pärjää :D
mun hx35 holsetti on 16 pakopesllä, ja nopeesti mitattuna siivet 52/60. Porin tehotuonti lupas tehä säädöt autoon kun osat on paikalla. hintaa tulee 500-700e. sisältäen penkityksen.

Toivotaan että sais auton halliin vkl :)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mä en vieläkään pysty käsittämään mihin se 10-20k€ menee sitä rahaa ST rakentamisessa. Varsinkaan jos puhutaan että pelkkä tekniika maksaa sen. No, ehkä sitten jos pistetään kiertokangista lähtien uutta ja muokataan kantta ja tehdään jotain jota ei joku muu oo tehny jo 10 vuotta sitte. Mutta tollanen perus 400-500hp om606 :roll: :roll:
S124 300TE
W124 300D
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja jolavi »

Siekkinen kirjoitti:
jolavi kirjoitti:
turbocelica kirjoitti:nyt tulee sitten hx35 paikalle. ?

Onko tarkempia tietoja. Näitä on noin 500erilaista. osa erittäin huonoja painesuhteelta jos on peräisin jostakin työkoneesta. onko käytetty vai uusi.

luultavasti 12 pesä ja se tarkoittaa huippu tehoa siihen 330-350hv ei kannata hirveitä haaveilla. 16pesällä pääset yli 400 juuri ja juuri. sekin kovalla pakopaineella. ja noihin tehoihin et tarvi kuin 1.7-1,9bar ahtopainetta. kaikki sen yli turhaa. ja 7mm elementillä pakopaineet voi olla jo aika rajut 400hevosen paikkeilla.


Lyhyesti. holsetin kompura on hyvä ja sen ilmamäärä riittää varmasti mutta turbiinit ei ole mitään kovin hyviä. se rajoittaa.
Niin ja niitä työkone versioita on olemassa vain 2painesuhteella eli käy verkon painoksi.
että jos käytettyjä ostaa niin kannattaa tietää niistäkin vähän.
400 hevoseen riittää 2 barin paineet just ja just hx40 holsetilla 17 pesällä. Paitsi jos tarkotit että 330-350 riittää 2 baaria hx35:lla niin se voi olla totta. Ehkä vähän yli.

Meinasitko että 2:1 painesuhteella ( :D ) vai kahdella eri painesuhteella? Hx35 12 pesällä (52/58) on kyllä tosissaan pahasti ulkona kartalta yli 2 baarin paineella. Ilmantuotto ei juurikaan nouse mutta pakopaine ja tehojen jarrutus kasvaa.
35 sen tuotto riittää siihen 400niinkuin sanoin.1.8bar varmasti riittää. Kompuran osalta. juurihan haukuin noita turbiineja. Ja minun kokemukset perustuu teoriaan ja käytäntöön. On hyvä ensiksi tietää myös esim ilmamääristä jotain ja sitten kokeilla. Minun 35 on 16pesällä 60 siiellä ja kompura 54. 52/58 vähän herkempi mutta loppuu aikasemmin. Ja kuten jeemu mainitsi niin ei voi hevostoimista oikeasti sanoa mitään vertailu kelpoista jos ei moottoripenkki. Mutta eiköhän käytettävyYs ole kuitenkin tärkein. Eli vetää alhaalta ylös asti. NaapurinVarsinkin js aikoo enemmän ajella. Luultavasti tässäkin projektissa on käyttö auto eikä +4000 kierrosta tarvitseva hifistely romu. Jolla jää naapurin kertun clion taakse kaupunki ajossa. :clap:
Viimeksi muokannut jolavi, To 11.10.2012 14:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

Mun tehotarve onkin 300-380hp haarukka, eli tuo hx35 käy siihen ku nappi housuihin :lol:
Avatar
pena837
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ti 29.09.2009 00:18
Paikkakunta: Tervola

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja pena837 »

S202 kirjoitti:Mä en vieläkään pysty käsittämään mihin se 10-20k€ menee sitä rahaa ST rakentamisessa. Varsinkaan jos puhutaan että pelkkä tekniika maksaa sen. No, ehkä sitten jos pistetään kiertokangista lähtien uutta ja muokataan kantta ja tehdään jotain jota ei joku muu oo tehny jo 10 vuotta sitte. Mutta tollanen perus 400-500hp om606 :roll: :roll:
kyllä se 20k€ menee äkkiä kun tekee kunnolla koko auton koria, alustaa ja tekniikkaa myöten.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Ei viitti pilata topicia väittelemällä, tästä puhumalla kun on menny jo monta keskustelua, mutta sen sanon vielä, että mikä vaan 400hv superi joka kestää ajaa ja jossa kone on aukastu ja tehty koneremontti, maksaa vähintään 6000e pelkästään tekniikka. Ilman ahtoputkistoa, mitään kennoa, koria, vanteita, öljyä... Puhumattakaan alustasta ja jarruista... Lisäks se ihme pikkunippeli mitä menee aiva älyttömästi jonka kaikki auton rakentaneet tietää. Vaikka ottais halvimmat osat mitä saa, tekee ite kaiken mitä pystyy, mutta jos auto on tehty kestämään, menee se 10ke rikki välittömästi...
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jeemu kirjoitti:Automaattie lappuja =tehoja milläki ahtimella on ihan turha verrata manuaalien lappuihin ellei oo molempi motori dynos ajettu.
No ohan se laatikko kyllä tärkeässä roolissa.
JuhoL kirjoitti:Kyllä on tainnu pumppu taikka pakosarja tai joku olla aika huonolla mallilla josson 400 justiisa saatu hx40llä. :D
400hv tulee #16 pesäsellä Hx35. Jolavi saattas muistaa oliko 54 vai 56 kompurasiivellä..?

Tarkotti 2:1 painesuhetta.
1,7 baarin paineella kapiakantisesta. Mynän pumpulla ja hyvällä (herää todella alhaalta ja pakopaineet alle ahtojen) pulssisarjalla. Ei ole kyllä mun mielestä mikään huono tulos tuollasesta koneesta :lol:

Ai yli yhtä baariako ei kannata painetta työkoneen holsetilla laittaa? :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja jolavi »

Siekkinen kirjoitti:
Ai yli yhtä baariako ei kannata painetta työkoneen holsetilla laittaa? :D
opettele lukemaan ja heitä sitten noita hyviä kommentteja. Kuten mainitsin niin osassa työkone(esim monet kaivinkoneet) hx35 painesuhde on 2:1. mitä se silloin tarkoittaa? Kerroppas kaikille. ja kannattaako silloin ahtaa enemmän? siinä saakin ihmetellä miksi ei ilma riitä
Jos sinulla on jotakin hyödyllistä tietoa tähän asiaan niin laita se mutta pidä muuten aika matalaa profiilia.

Ja jos joku vain ajattelee laittaa hx35 perehtymättä siihen enempää(ostaa käytettynä) niin ajattelin varoittaa että voi saada täyden paskan.

Mielelläni kertoisin niitä vähiä tietoja mitä minulla aiheesta on kun olen juurikin vastaavan projektin rakentanut,(Ja mielestäni lopputulos on ihan ok),
mutta tällä foorumilla saa aina joltakin tosi tietäjältä hienon kommentin vastaukseksi. taidanpa keskittyä omiin juttuihin tulevaisuudessa.

toivottavasti tämä projekti tuottaa tulosta. :thumbup:
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jolavi kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:
Ai yli yhtä baariako ei kannata painetta työkoneen holsetilla laittaa? :D
opettele lukemaan ja heitä sitten noita hyviä kommentteja. Kuten mainitsin niin osassa työkone(esim monet kaivinkoneet) hx35 painesuhde on 2:1. mitä se silloin tarkoittaa? Kerroppas kaikille. ja kannattaako silloin ahtaa enemmän? siinä saakin ihmetellä miksi ei ilma riitä
Jos sinulla on jotakin hyödyllistä tietoa tähän asiaan niin laita se mutta pidä muuten aika matalaa profiilia.
Älä nyt ala heti hermoamaan :lol: saatan jotenkin muistaa kouluajoilta että siinä on kyse pakopuolen ja imupuolen painesuhteesta. Eli tässä sun mainihtemassa työkonetapauksessa tilanne olis aika epäedullinen auton kanssa jos ei haluta rikkoa kantta :D ja saatat myös tarkottaa tuolla että ne ahtimet jotka työkoneiste otetaan on yleensä kulutettu loppuun. Oliko nyt hyvä vastaus? Itselläkin taitaa kyllä olla tällä hetkellä tuossa pakosarjan jatkeena hx35.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tuo Holset 35 on aivan hyvä ahdin 300-400hv tehoja haettaessa suunnilleen kolmen litran dieseleissä.
Niitä on tosiaan monia versioita, itse kiinnostaisi suorasuihkariin varmaankin hyvin sopiva fr, 14-pakopesällä, mutta taitaa kyllä tuo nykyinenkin riittää.
Ruiskutusjärjestelmä pitää olla, toimintaperiaatteesta riippumatta vähintään vakion tasoisessa toimintakunnossa, sen lisäksi paljon tehokkaampi.
Tällöin saadaan hyvä käytännön toimivuus, sekä vähintäänkin vakioauton tasoinen käyttömukavuus.
Kaikki aina ajattelee vaan niitä kaasupohjassa rullilla komiat käyrät - tuloksia.
Vaikka se käytännön ajelu suoritetaan aivan muilla tavoin.
Kannattaako se kaikki ruuti polttaa sinne max tehoon, kaiken muun kustannuksella.


juupaseipäsjuupaseipäsjuupaseipäs....
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

tuikku kirjoitti:.Tällöin saadaan hyvä käytännön toimivuus, sekä vähintäänkin vakioauton tasoinen käyttömukavuus.
Kaikki aina ajattelee vaan niitä kaasupohjassa rullilla komiat käyrät - tuloksia.
Vaikka se käytännön ajelu suoritetaan aivan muilla tavoin.
Kannattaako se kaikki ruuti polttaa sinne max tehoon, kaiken muun kustannuksella.
Itselläkin tuo ahdin on käyttöautossa ja se onkin hyvä siihen käyttöön. Herää riittävän alhaalta ja tehoa kuitenkin on kohtuullisesti. Ei oikeastaan huvita edes käyttää tuota penkissä kun niillä numeroilla ei ole mitään väliä kunhan autolla on mukava ajaa. Ja nuo tehot ja moni muukin asia riippuu aika pitkälle pakosarjasta. 16 pesällä tuo holsetti voi kyllä riittääkkin 400 heppaan mutta 12 pesällä ja suht lyhyellä pakosarjalla ei. Varsinkin kun on vielä nuo pienemmät siivet. Mutta onpahan mukava käyttää.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Voikko vähä avata tuota ajatusta että miks ei lyhkäsellä sarjalla tuu voimaa?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kummeli kirjoitti:Voikko vähä avata tuota ajatusta että miks ei lyhkäsellä sarjalla tuu voimaa?
Taas se alkaa :roll: pienempi turbiinisiipi, pieni pakopesä ja lyhyt pakosarja. Arvaatko?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Hä? En mää mitää väittelyä pystyyn nyt pistä, vaan olisin kysyny että miks sää aattelet että lyhkäsellä sarjalla ei sais voimaa? Pieni siipi ja pakopesä ei liity asiaan mitenkää, ku puhutaan pelkästä sarjasta...
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kummeli kirjoitti:Hä? En mää mitää väittelyä pystyyn nyt pistä, vaan olisin kysyny että miks sää aattelet että lyhkäsellä sarjalla ei sais voimaa? Pieni siipi ja pakopesä ei liity asiaan mitenkää, ku puhutaan pelkästä sarjasta...
Tuolla aiemmin kirjotin että 12 pesällä JA lyhyellä sarjalla. Eli omalla setupilla. Lyhyellä sarjalla saa kyllä voimaa kun on muut osat mitotettu kohilleen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja jolavi »

Siekkinen kirjoitti:
jolavi kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:
Ai yli yhtä baariako ei kannata painetta työkoneen holsetilla laittaa? :D
opettele lukemaan ja heitä sitten noita hyviä kommentteja. Kuten mainitsin niin osassa työkone(esim monet kaivinkoneet) hx35 painesuhde on 2:1. mitä se silloin tarkoittaa? Kerroppas kaikille. ja kannattaako silloin ahtaa enemmän? siinä saakin ihmetellä miksi ei ilma riitä
Jos sinulla on jotakin hyödyllistä tietoa tähän asiaan niin laita se mutta pidä muuten aika matalaa profiilia.
Älä nyt ala heti hermoamaan :lol: saatan jotenkin muistaa kouluajoilta että siinä on kyse pakopuolen ja imupuolen painesuhteesta. Eli tässä sun mainihtemassa työkonetapauksessa tilanne olis aika epäedullinen auton kanssa jos ei haluta rikkoa kantta :D ja saatat myös tarkottaa tuolla että ne ahtimet jotka työkoneiste otetaan on yleensä kulutettu loppuun. Oliko nyt hyvä vastaus? Itselläkin taitaa kyllä olla tällä hetkellä tuossa pakosarjan jatkeena hx35.
puhun kompressorin painesuhteesta. ei mitään tekemistä pakopuolen kanssa. eikä sen että onko paljon vai vähän käytetty

http://www.turbotekniikka.fi/index.php? ... 22&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
tässä linkki jonka lukeminen ei tee kenellekkään pahaa. siis jos oikeasti turbojutut kiinnostaa. lukekaa se niin puhutaan samaa kieltä. Itse en kyllä ole koskaan lukenut kyseistä juttua, muuta kuin äsken silmäilin kun googletin.

ehkä olen vähän rajoittunut mutta jotenkin tympäsee ainainen negatiivinen kommentointi asioista joista ei tiedetä oikeasti mitään.
ja en tarkoittanut siekkiselle henkilökohtaisesti näitä palutteita vaan tietylle porukalle joka "tietää ja tuhoaa" hyvän ilmapiirin.

mutta jatkot hyvässä hengessä :thumbup:
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jolavi kirjoitti:puhun kompressorin painesuhteesta. ei mitään tekemistä pakopuolen kanssa. eikä sen että onko paljon vai vähän käytetty

http://www.turbotekniikka.fi/index.php? ... 22&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
tässä linkki jonka lukeminen ei tee kenellekkään pahaa. siis jos oikeasti turbojutut kiinnostaa. lukekaa se niin puhutaan samaa kieltä. Itse en kyllä ole koskaan lukenut kyseistä juttua, muuta kuin äsken silmäilin kun googletin.

ehkä olen vähän rajoittunut mutta jotenkin tympäsee ainainen negatiivinen kommentointi asioista joista ei tiedetä oikeasti mitään.
ja en tarkoittanut siekkiselle henkilökohtaisesti näitä palutteita vaan tietylle porukalle joka "tietää ja tuhoaa" hyvän ilmapiirin.

mutta jatkot hyvässä hengessä :thumbup:
Aivan. Itse puhuin moottorin painesuhteesta :D itseä ärsyttää aivan sama asia ja pahoittelen tuota kommenttia. Taitaa tänään olla kuukautiset tai jotakin :lol: en tosiaan ole minkään sortin "tietäjä" vaan puhun omista kokemuksista :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Kummeli kirjoitti:400hv superi joka kestää ajaa ja jossa kone on aukastu ja tehty koneremontti, maksaa vähintään 6000e pelkästään tekniikka.
Samalla rahalla kun saa paljon enemmänki ulos ja pysyy nipussa ku tehään ainaki osittain oikeen :thumbup:
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Allu D. kirjoitti:
Kummeli kirjoitti:400hv superi joka kestää ajaa ja jossa kone on aukastu ja tehty koneremontti, maksaa vähintään 6000e pelkästään tekniikka.
Samalla rahalla kun saa paljon enemmänki ulos ja pysyy nipussa ku tehään ainaki osittain oikeen :thumbup:
Totta seki, mutta tuossa kohtaa tulee sellanen tietynlainen "porras" tuossa hinnassa. Avaamattomalla koneella ja vanhalla ahtimella/pumpulla on vielä meleko edukas, mutta jos kone aukastaan, uus turbo ja pumppu niin nappia menee taas enemmän. Ja samalla rahalla, no, riippuu toki mitä sinne aukastuu koneeseen sitte laitetaan.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Kummeli kirjoitti:tuossa kohtaa tulee sellanen tietynlainen "porras" tuossa hinnassa.
ei välttämättä :wink: varsinkaan ku oli maininta että MIKÄ VAAN superi :roll:
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja veskola »

Monesko tämmönen "keskustelu" :sick:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

Ei ketun kettu, täähän lähti ihan lapasesta. eikö koskaan pysytä asiassa, ja jätetään ne väittelyt sikseen.

aika moni teistä tuntee herlevit?? ne on kokeilleet kaikki pakosarja tyypit mersun om606, ja ei mitään eroa oo ollu. ja tästä on turha vääntää mitään.

Viimeisin kokeilu oli u palkista tehty yhtenäinen pakosarja, jossa kaikki pakokaasut menee samaan tilaan ja sieltä turbolle. samat luvut tuli kuin lyhyellä putkipakosarjalla.
Mun mielipide siitä pulssisarjata on, että sillä ei tee yhtään mitään katuautoissa. toiset saa olla mitä mieltä huvittaa, mut tää on mun mielipide.

Mut jolavin kanssa oon samaan mieltä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minäkin olen sitä mieltä, että luvut tulevat olemaan samat, mutta pulssisarjaa tarvitaankin käyrien tekemiseen, ei lukujen. Oliko nekin täysin yhtenevät ? :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

veskola kirjoitti:Minäkin olen sitä mieltä, että luvut tulevat olemaan samat, mutta pulssisarjaa tarvitaankin käyrien tekemiseen, ei lukujen. Oliko nekin täysin yhtenevät ? :shock:

Muistini mukaan kaikki luvut oli samat, kun 450hp tai 480hp mitä ne siitä moottorista otti, ja pulssi-sarjalla saa vain sit ne viimeset sokerit pohjalta, jos niin pitäkälle mennää.

Ja yleensä ei mennä.
peni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 20.12.2004 22:17
Paikkakunta: Tampere

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja peni »

Mitäs tälle projektille kuuluu? Olis kiva kuulla jos homma on edennyt.
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

napa kirjoitti:
turbocelica kirjoitti:Konttorilta kysytty, ja jos turbo muuttuu isommaks, niin muutoskatsastus ja tehopaperi pitää hommata. teho ei saa nousta 20% enempää. ja päästöt pitää pysyä e hyväksyttynä.
oletkohan nyt ihan varmasti muistanut ilmoittaa kaikki autoa koskevat tiedot oikein :D koska vähäpäästöiseen ei saa muuttaa mitään moottoriin liittyvää, jopa "vapaavirtausputsari" on kiellettyjen osien listalla, niin miten hitossa aiot saada 50 holsetin ja ison coolerin läpi leimalla, vaikka olis millainen teholappo...
joskus aikanaan rakentelin st bemarin. vuosimalli oli 94 ja luonnollisesti vähäpäästöinen. sähköpumpun tilalle mekaaninen 12mm elementillä ja muilla muutoksilla. hx35, helvetin iso cooleri, 3 tuuman putkisto ilman katalysaattoria ja aina meni heittämällä läpi katsastuksesta.

joten epäilen suuresti tätä väitettäsi
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

lassi-s kirjoitti:
napa kirjoitti:
turbocelica kirjoitti:Konttorilta kysytty, ja jos turbo muuttuu isommaks, niin muutoskatsastus ja tehopaperi pitää hommata. teho ei saa nousta 20% enempää. ja päästöt pitää pysyä e hyväksyttynä.
oletkohan nyt ihan varmasti muistanut ilmoittaa kaikki autoa koskevat tiedot oikein :D koska vähäpäästöiseen ei saa muuttaa mitään moottoriin liittyvää, jopa "vapaavirtausputsari" on kiellettyjen osien listalla, niin miten hitossa aiot saada 50 holsetin ja ison coolerin läpi leimalla, vaikka olis millainen teholappo...
joskus aikanaan rakentelin st bemarin. vuosimalli oli 94 ja luonnollisesti vähäpäästöinen. sähköpumpun tilalle mekaaninen 12mm elementillä ja muilla muutoksilla. hx35, helvetin iso cooleri, 3 tuuman putkisto ilman katalysaattoria ja aina meni heittämällä läpi katsastuksesta.

joten epäilen suuresti tätä väitettäsi
Katsastajatkin on ihmisiä ja tekevät erheitä, vähäpäästöistä ei saa virittää eikä muokata rakenteita milläänlailla sen olematta laiton. Mutta meneehän ne katsastuksesta läpi helpolla, mutta tuskin sinäkään katsurille esittelit bemarin konehuonetta ja kertoillut kaikkia muutoksia.

Jos katsuri menisi kaikien sääntöjen mukaan niin esim kun vaihdatte peltiä ruostuneen tilalle, niin prosentteja tullee, ja etuneljännekset vaihdat ja sanot siitä niin prosentteja tulee. myös pelkkä maskiverkon vaihto niin prosenntteja tulee. Totesin sen kun tuon Cruiserin moottorin muutoskatsastusken tein. Kaikista noista tuli prosentteja, jopa kun koria oli lyhennetty niin siitäkin tuli. kirosin siinä että eihän tähän ole mitään vaihdettu/lisätty vaan poistettu. ei auttanut. mutta vielä riittää prosentit akseleiden vaihtoon :clap:
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja S202 »

lassi-s kirjoitti:
napa kirjoitti:
turbocelica kirjoitti:Konttorilta kysytty, ja jos turbo muuttuu isommaks, niin muutoskatsastus ja tehopaperi pitää hommata. teho ei saa nousta 20% enempää. ja päästöt pitää pysyä e hyväksyttynä.
oletkohan nyt ihan varmasti muistanut ilmoittaa kaikki autoa koskevat tiedot oikein :D koska vähäpäästöiseen ei saa muuttaa mitään moottoriin liittyvää, jopa "vapaavirtausputsari" on kiellettyjen osien listalla, niin miten hitossa aiot saada 50 holsetin ja ison coolerin läpi leimalla, vaikka olis millainen teholappo...
joskus aikanaan rakentelin st bemarin. vuosimalli oli 94 ja luonnollisesti vähäpäästöinen. sähköpumpun tilalle mekaaninen 12mm elementillä ja muilla muutoksilla. hx35, helvetin iso cooleri, 3 tuuman putkisto ilman katalysaattoria ja aina meni heittämällä läpi katsastuksesta.

joten epäilen suuresti tätä väitettäsi
Lue jostain mitä tarkoittaa vähäpäästöinen auto, niin ei tarvi epäillä.
S124 300TE
W124 300D
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

S202 kirjoitti:
lassi-s kirjoitti:
napa kirjoitti:
turbocelica kirjoitti:Konttorilta kysytty, ja jos turbo muuttuu isommaks, niin muutoskatsastus ja tehopaperi pitää hommata. teho ei saa nousta 20% enempää. ja päästöt pitää pysyä e hyväksyttynä.
oletkohan nyt ihan varmasti muistanut ilmoittaa kaikki autoa koskevat tiedot oikein :D koska vähäpäästöiseen ei saa muuttaa mitään moottoriin liittyvää, jopa "vapaavirtausputsari" on kiellettyjen osien listalla, niin miten hitossa aiot saada 50 holsetin ja ison coolerin läpi leimalla, vaikka olis millainen teholappo...
joskus aikanaan rakentelin st bemarin. vuosimalli oli 94 ja luonnollisesti vähäpäästöinen. sähköpumpun tilalle mekaaninen 12mm elementillä ja muilla muutoksilla. hx35, helvetin iso cooleri, 3 tuuman putkisto ilman katalysaattoria ja aina meni heittämällä läpi katsastuksesta.

joten epäilen suuresti tätä väitettäsi
Lue jostain mitä tarkoittaa vähäpäästöinen auto, niin ei tarvi epäillä.
Tästäkin aiheesta on väitetty monta kertaa ja edelleen olen samaa mieltä, että turha tuosta on jankata. Vähän sama asia kuin, että suojatietä ei saa ylittää polkupyörällä, vaan pitää taluttaa, muuten tulee sakkoa.
Joskus 15 vuotta sitten noita pelättiin ja ajateltiin, ettei vähäpäästöisiin voi tehdä mitään muutoksia, mutten ole yhtäkään tapausta kuullut viimeiseen 10 vuoteen, että jotain ongelmaa olisi ollut. Nämä 2000-luvun autot on sitten erikseen.
Paljon pahempi muutos on laittaa jälkiasennus xenonit autoon, niitä kun en ole kuullut taas kenenkään saaneen leimattua.
Toki tuosta vähäpäästöisen muutosten laillisuudesta on uusille tekijöille hyvä mainita, että hämärän rajamailla liikutaan. Myönnän, että tarkoituksella valitsin itsellenikin "aihioksi" -88 vuosimallin auton tästä syystä, mutta toisena vaihtoehtona oli myös 300td väyrynen.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nojoo, eihän noita vähäpäästöisiä saa lastuttaakkaan, tai oliko niissä joissain lastuissa joku hyväksyntä? No kuitenkin, jos vähän suurempaa mutkaa laittaa ja jonku vakiopaikalle, melkein piiloon menevän coolerin niin ei sitä kukaan huomaa. Mutta kannattaa tiedostaa se tosiseikka että jos sielä pellin alla kiiltää pienen aluvanteen kokoinen turbo, ja coolerikin on vessanoven kokoinen ja myös muuta mukavaa ylimääräistä kiiltelee konehuoneessa, on siinä omat riskinsä.
S124 300TE
W124 300D
Vastaa Viestiin