S202 kirjoitti:lassi-s kirjoitti:napa kirjoitti:turbocelica kirjoitti:Konttorilta kysytty, ja jos turbo muuttuu isommaks, niin muutoskatsastus ja tehopaperi pitää hommata. teho ei saa nousta 20% enempää. ja päästöt pitää pysyä e hyväksyttynä.
oletkohan nyt ihan varmasti muistanut ilmoittaa kaikki autoa koskevat tiedot oikein

koska vähäpäästöiseen ei saa muuttaa mitään moottoriin liittyvää, jopa "vapaavirtausputsari" on kiellettyjen osien listalla, niin miten hitossa aiot saada 50 holsetin ja ison coolerin läpi leimalla, vaikka olis millainen teholappo...
joskus aikanaan rakentelin st bemarin. vuosimalli oli 94 ja luonnollisesti vähäpäästöinen. sähköpumpun tilalle mekaaninen 12mm elementillä ja muilla muutoksilla. hx35, helvetin iso cooleri, 3 tuuman putkisto ilman katalysaattoria ja aina meni heittämällä läpi katsastuksesta.
joten epäilen suuresti tätä väitettäsi
Lue jostain mitä tarkoittaa vähäpäästöinen auto, niin ei tarvi epäillä.
Tästäkin aiheesta on väitetty monta kertaa ja edelleen olen samaa mieltä, että turha tuosta on jankata. Vähän sama asia kuin, että suojatietä ei saa ylittää polkupyörällä, vaan pitää taluttaa, muuten tulee sakkoa.
Joskus 15 vuotta sitten noita pelättiin ja ajateltiin, ettei vähäpäästöisiin voi tehdä mitään muutoksia, mutten ole yhtäkään tapausta kuullut viimeiseen 10 vuoteen, että jotain ongelmaa olisi ollut. Nämä 2000-luvun autot on sitten erikseen.
Paljon pahempi muutos on laittaa jälkiasennus xenonit autoon, niitä kun en ole kuullut taas kenenkään saaneen leimattua.
Toki tuosta vähäpäästöisen muutosten laillisuudesta on uusille tekijöille hyvä mainita, että hämärän rajamailla liikutaan. Myönnän, että tarkoituksella valitsin itsellenikin "aihioksi" -88 vuosimallin auton tästä syystä, mutta toisena vaihtoehtona oli myös 300td väyrynen.