w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
lämpeneekö muilla etupyöränlaakerit niin paljon normaaliajos kesällä että voitelu katoaa ja alkaa pitämään meteliä? mikä avuksi? jäähdytetyt levyt?
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
vaiha ny alkuu laakerit.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
ne on vaihdettu jo muutamaan kertaan itse ja ammattimiähen toimesta.
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
Pyörän laakerissa on käytettävä oikeaa rasvaa ja normi tappirasva leikkuuttaa laakerit.
Voi olla että sulla jotenkin kantaa jarrut.
Voi olla että sulla jotenkin kantaa jarrut.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
punaista vaseliinia mä olen aina laittanut, eikä ole ollut ongelmiaatlas kirjoitti:Pyörän laakerissa on käytettävä oikeaa rasvaa ja normi tappirasva leikkuuttaa laakerit.
Voi olla että sulla jotenkin kantaa jarrut.

mutta jos tosiaan noin pahoin lämpenee, että rasvat lähtee, niin vikaa on kyllä jossakin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
Ka-puolella jos pistät käymätöntä rasvaa niin leipoo laakerit...veljeni kertoi korjaamossa oppirahansa maksaneen tässä asiassa.
Voi olla että laakerin pintapaine on erilainen kuin henkilöautoissa ja ei ole niin kranttu tosta rasvasta.
Voi olla että laakerin pintapaine on erilainen kuin henkilöautoissa ja ei ole niin kranttu tosta rasvasta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?pro ... g=&type=tt" onclick="window.open(this.href);return false;atlas kirjoitti:Pyörän laakerissa on käytettävä oikeaa rasvaa ja normi tappirasva leikkuuttaa laakerit.
Voi olla että sulla jotenkin kantaa jarrut.
tuollaista olen laittanut. ei tunnu jarrut kantavan. aika iloisesti pyörii kun rengasta pyöräyttää ilmas. mietin että onko suunnitteluvirhe kun näinkin raskaaseen autoon ei oo laitettu suurempia laakeria/jäähdytettyjä levyjä (facelift:in mukana paino nousi)? vai pääseekö laakerin sisäkehä pyörimään navan ympäri?
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
jos se laakeri on joskus pyörähtänyt siinä akselilla niin tod.näköisesti se pyörii siinä vieläkin, kun vaihdoit sen laakerin niin menikö se helposti siihen akselille?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
Jos olis niin että olka akseli on kulunut niin paljon et ei laakerit kestä? Onko paljon ajettu? Itelläni on tullut w124 ja w210 tullut vastaan..
Eli samaa veikaisin kun yllä olevassa viestissä..
Eli samaa veikaisin kun yllä olevassa viestissä..
ON kalustoa jos jonkin laista..
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
Todennäköisesti kiritty liian tiukalle jos lämpenee.
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
tätä http://www.roadmachine.fi/redline/CV2.html mä olen käyttänyt pääasiassa paikkaan, kuin paikkaan autoissa viimeiset 5 vuotta... sopii pyöränlaakereihin, vetoniveliin jne.atlas kirjoitti:Ka-puolella jos pistät käymätöntä rasvaa niin leipoo laakerit...veljeni kertoi korjaamossa oppirahansa maksaneen tässä asiassa.
Voi olla että laakerin pintapaine on erilainen kuin henkilöautoissa ja ei ole niin kranttu tosta rasvasta.
vaikka ei mulla aikaisemminkaan mitään ongelmia ollut, kun käytin petro canadan punaista "tappirasvaa" yleisvaseliinina... mustaa vaseliinia en ole suostunut käyttämään enää 20 vuoteen missään, kun päivä porattiin paloauton jousitapeista sitä hiiltä pois, kun oli vähän jämähtänyt

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
"aika iloisesti pyörii kun rengasta pyöräyttää ilmas". Jos nyt kovin iloisesti minuuttikaupalla pyörii niin taatusti jarruvika, ehkä hiekan muru jarrumännän välissä, jarrutuksen jälkeen voi laahata pahasti. Toimiva levyjarru laahaa aina vähän.
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
no ei kyllä laahaa aina... vanhat, väsyneet ja ruosteiset taas laahaa aina, mutta ei siis hyväkuntoiset... levyjarrusatulan tiivisteen (ei sen pölysuojan, vaan männän tiivisteen) tehtävänä on vetää mäntää jarrutuksen jälkeen niin paljon takasin, että palat ei jää laahaamaan... kannattaa poistaa ne ruosteet sieltä palojen ja satulan välistä, jos sulla laahaa levyjarrut aina vähän...allu76 kirjoitti:"aika iloisesti pyörii kun rengasta pyöräyttää ilmas". Jos nyt kovin iloisesti minuuttikaupalla pyörii niin taatusti jarruvika, ehkä hiekan muru jarrumännän välissä, jarrutuksen jälkeen voi laahata pahasti. Toimiva levyjarru laahaa aina vähän.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
No ehkä laahaus on liiallinen ilmaisu, mutta hipoo palat levyä sen verran kuitenkin, että taatusti ei pyöri rengas vapaana niin pitkään kuin jos on jumittava satula täysin auki, kokemusta on useammasta. Mielenkiinnolla odotan, osaatko kumota tämän?napa kirjoitti:no ei kyllä laahaa aina... vanhat, väsyneet ja ruosteiset taas laahaa aina, mutta ei siis hyväkuntoiset... levyjarrusatulan tiivisteen (ei sen pölysuojan, vaan männän tiivisteen) tehtävänä on vetää mäntää jarrutuksen jälkeen niin paljon takasin, että palat ei jää laahaamaan... kannattaa poistaa ne ruosteet sieltä palojen ja satulan välistä, jos sulla laahaa levyjarrut aina vähän...allu76 kirjoitti:"aika iloisesti pyörii kun rengasta pyöräyttää ilmas". Jos nyt kovin iloisesti minuuttikaupalla pyörii niin taatusti jarruvika, ehkä hiekan muru jarrumännän välissä, jarrutuksen jälkeen voi laahata pahasti. Toimiva levyjarru laahaa aina vähän.

- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
mutta jos jarrut ny laahais ni eikai ne siellä montaa tuhatta kilometriä laahais, että kuluis sen verra että loppuis se laahaaminen???
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
en muista enää kun muutama vuosi aikaa kun vaihdoin. vois tarkistaa kuinka paljon se on valssaantunu, ajettu on 560tkm. saako uusia mistään? ja kuinka paksu sen pitäis olla?ClubKRP kirjoitti:Jos olis niin että olka akseli on kulunut niin paljon et ei laakerit kestä? Onko paljon ajettu? Itelläni on tullut w124 ja w210 tullut vastaan..
Eli samaa veikaisin kun yllä olevassa viestissä..
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
laakeri ei ole liian tiukalla, eikä jarrut laahaa. ne on tsekattu. tuota rasvaa vois kokeilla, vaikka ei mulla mustaa rasvaa ollukkaa sielä.
Viimeksi muokannut teemu5566, Ma 15.10.2012 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
Mitään suunnitteluvirhettä rakenteessa ei ole, uudet laakerit oikeilla rasvoilla ja oikealla kireydellä kestävät satojatuhansia kilometrejä.
wiimax.fi
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
Sulla on sen verran ajettu autolla että voivat olla kuluneet.. (varsinkin jos ovat kerran päässeet kunnolla loppuun ja pyöräähtään)teemu5566 kirjoitti:en muista enää kun muutama vuosi aikaa kun vaihdoin. vois tarkistaa kuinka paljon se on valssaantunu, ajettu on 560tkm. saako uusia mistään? ja kuinka paksu sen pitäis olla?ClubKRP kirjoitti:Jos olis niin että olka akseli on kulunut niin paljon et ei laakerit kestä? Onko paljon ajettu? Itelläni on tullut w124 ja w210 tullut vastaan..
Eli samaa veikaisin kun yllä olevassa viestissä..
Kertomuksesi perusteella tuo kuulostaa juurikin siltä että ne ovat loppu. Ei ne laakerit mee muuten 10tkm välein oli rasvat mitä vain
(olen osittain sama mieltä tuosta mustasta vaseliinistä et se ei ole parasta laakerille..)
Uusissa mersuissa esim w211 on vihreää vaseliiniä ("vihreä" nopeisiin laakereihin ja "punanen" hitaisiin ainakin eräältä valmistajalta..
Ja on niitä värejä..)

Mittoja en muista ulkoa valitettavasti.. Jos joku viisast löytäs ne jostain ja laittas esim. tänne??
Luultavasti saa?? Mutta maksaa mansikoita ja ketunnahkoja..?
Itse olen vaihdellut vähemmän ajetusta bensiini mallista (yleensä bensoilla ajettu vähemmän) siis hakenut romikselta..
Kaikissa W124 samat minun tietääkseni, saa korjata jos jollain on faktaa?
ON kalustoa jos jonkin laista..
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
Mersun laakeria ei pitänyt pistää kiristäin piukkaan, vaan jättä ihan pienen pieni välys
Näin Itse olen laittanut ja on toiminut !

Näin Itse olen laittanut ja on toiminut !
ON kalustoa jos jonkin laista..
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
Ethän mitään idänihmeen laakereita ole sinne tunkenu?
Jos stefa ja rasvakuppi on ehjät niin ei sieltä kyllä rasvojen pitäis minnekkään poistua? Meinaan ettei ne laakerit kait rasvanpuutteen takia ala ääntämään?
Jos stefa ja rasvakuppi on ehjät niin ei sieltä kyllä rasvojen pitäis minnekkään poistua? Meinaan ettei ne laakerit kait rasvanpuutteen takia ala ääntämään?
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
skf oli ensin ja nyt on faq. ihmettelen kyllä suuresti miksei mersu oo laittanu jäähdytettyjä levyjä eteen eikö kaikis muis autois oo?Jari Ke kirjoitti:Ethän mitään idänihmeen laakereita ole sinne tunkenu?
Jos stefa ja rasvakuppi on ehjät niin ei sieltä kyllä rasvojen pitäis minnekkään poistua? Meinaan ettei ne laakerit kait rasvanpuutteen takia ala ääntämään?
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
ei niillä jäähdyteillä levyillä ole mitään tekoa tämän asian kanssateemu5566 kirjoitti:skf oli ensin ja nyt on faq. ihmettelen kyllä suuresti miksei mersu oo laittanu jäähdytettyjä levyjä eteen eikö kaikis muis autois oo?Jari Ke kirjoitti:Ethän mitään idänihmeen laakereita ole sinne tunkenu?
Jos stefa ja rasvakuppi on ehjät niin ei sieltä kyllä rasvojen pitäis minnekkään poistua? Meinaan ettei ne laakerit kait rasvanpuutteen takia ala ääntämään?

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
No hitto sittenhän mulla on se parempimalli kun tuossa minun 230 -92 farkussa on jäähdytetyt jarrulevyt.



M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
farkuissa kuuluuki olla "paremmat" jarrut ku sedaneissa.
Mitä tuohon laakeriasiaan tulee niin se o akseli joka on viallinen jos kerra uudet on laitettu eikä kestä. laakerin kun omaan vaihdoin, niin merkkiliikkeen laakerin mukana tuli vihree vasukka mukana. Ei tarvi arpoo mikä vaseliini sinne kuuluu.
Kireydeksi laitoin sormikireyden. Eihä se mutteri ole edes sellaista mallia että sitä pitäisi työkaluilla vääntää.
Mitä tuohon laakeriasiaan tulee niin se o akseli joka on viallinen jos kerra uudet on laitettu eikä kestä. laakerin kun omaan vaihdoin, niin merkkiliikkeen laakerin mukana tuli vihree vasukka mukana. Ei tarvi arpoo mikä vaseliini sinne kuuluu.
Kireydeksi laitoin sormikireyden. Eihä se mutteri ole edes sellaista mallia että sitä pitäisi työkaluilla vääntää.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
300TDT mallis on kans jäähdytetyt muttei vaparis. onko mitään haittaa jos laittaa laakerien välis olevan tilan täyteen vaseliinia? vai pitääkö olla tyhjä jotta jäähtyy paremmin?
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
eikö muka 300TD:ssä ole jäähdytetyt levyt edessäteemu5566 kirjoitti:300TDT mallis on kans jäähdytetyt muttei vaparis. onko mitään haittaa jos laittaa laakerien välis olevan tilan täyteen vaseliinia? vai pitääkö olla tyhjä jotta jäähtyy paremmin?


vaihda sinne ehjät olka-akselit/koko pyörän navat eteen, niin eiköhän ne laakeri ongelmat lopu siihen, w124 etupään osia nyt on joka nurkat täynnä, mullakin makaa nyt kahdet etutolpat jossakin kurakossa, kun ei ole jaksanut sateella niitä siirrellä parempaan talteen

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
farmareis on takajarruissa isompi levy ja oon kaikki joskus uusinu niin varaosatiskiltä ainakin annettiin jäädyttämättömät levyt joka nurkkaan. toisella puolella oli laakeri saanu vettä ja vaseliinia ei ollu kun nimeksi niin se puali ainakin kesällä piti meteliä. sillä pualen oli olka-akseli timmis kunnos jotta haen uuden laakerin kun vanhaa ei saanu ehjänä irti. toisella pualella oli 0,20mm välys isommas ja piänemmäs laakeris 0,25mm. jotta ens kesänä näköö pitkäs matka-ajos toimiiko.napa kirjoitti:eikö muka 300TD:ssä ole jäähdytetyt levyt edessäteemu5566 kirjoitti:300TDT mallis on kans jäähdytetyt muttei vaparis. onko mitään haittaa jos laittaa laakerien välis olevan tilan täyteen vaseliinia? vai pitääkö olla tyhjä jotta jäähtyy paremmin?kyllä kaikissa farkuissa pitäis olla, kuten sergeykin jo totesi... olisko sinne joku vaihtanut säästösyistä 200D sedanin jarrut eteen (sama oli mulla tuossa 250 monivena farkussa, kun sen ostin, tosin ei siellä ollut toista satulaakaan
) mutta tämä nyt lähinnä auton laillisuuden kannalta ajatellen... ei se laakeri siis lämpene siksi, että olis jäähdyttämättömät jarrut, sillä kun ei ole asian kanssa mitään tekemistä... jäähdytetyt jarrut ei vain häivy niin äkkiä kovissa perättäisissä jarrutuksissa, mitä jäähdyttämättömät...
vaihda sinne ehjät olka-akselit/koko pyörän navat eteen, niin eiköhän ne laakeri ongelmat lopu siihen, w124 etupään osia nyt on joka nurkat täynnä, mullakin makaa nyt kahdet etutolpat jossakin kurakossa, kun ei ole jaksanut sateella niitä siirrellä parempaan talteen
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
Jäähdyttämättömät levyt riittävät näissä normaalissa ajossa ilman minkäänlaisia ongelmia. Myöskään laakereiden kestossa ei ole ollut mitään erikoista.
Eikä ole kyllä hihnankiristimen pultitkaan katkeilleet, en ole koskaan kuullutkaan, täytyy olla TODELLA erikoinen yksilö tämä auto
Eikä ole kyllä hihnankiristimen pultitkaan katkeilleet, en ole koskaan kuullutkaan, täytyy olla TODELLA erikoinen yksilö tämä auto

wiimax.fi
Re: w124 300D facelift farmari etupyöränlaakerit
se on kun huutokaupasta ostaa.. muuten kyllä koneeltaan käy hienosti ja lähes ruosteeton siistinä pidetty tuontiauto. ehkä paras 124 mitä oon nähnyt noita kahta vikaa lukuun ottamatta.dealer kirjoitti:Jäähdyttämättömät levyt riittävät näissä normaalissa ajossa ilman minkäänlaisia ongelmia. Myöskään laakereiden kestossa ei ole ollut mitään erikoista.
Eikä ole kyllä hihnankiristimen pultitkaan katkeilleet, en ole koskaan kuullutkaan, täytyy olla TODELLA erikoinen yksilö tämä auto