ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
TurboJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 21.11.2005 18:44
Paikkakunta: Turun seutu

ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Todetaan nyt ensimmäiseksi, että minulla ei ole mitään henkilökohtaista kokemusta eikä kovin seikkaperäistä tietoa
näiden ST-mersujen polttoainejärjestelmästä. Tarkoitan nyt kaikkea syöttöpumpun ja suuttimien ulkopuolista järjestelmää.

Olen rakentanut jo usean vuoden ajan 100 kW / litra tehoista VW -esikammiodieseliä, ja nyt on tullut polttoainejärjestelmän rakentamisen aika.
Kyselen vinkkejä täältä, koska VAG-puolella niin aniharva on isoja parannuksia polttoainesysteemiinsä tehnyt pumppua ja isoja linjoja lukuunottamatta.
Täällä taas viritetyistä dieseleistä on kokemusta ja tietoa vaikka millä mitalla.

Samojen periaatteiden pitäisi päteä rivipumppusysteemin lisäksi myös jakajapumpulliseen moottoriin, tai näin ainakin kuvittelisin.

Tarkoitukseni on rakentaa autooni parannettu systeemi, jossa on isommat polttoainelinjat, kerääjäsäiliö, sähköinen siirtopumppu ja polttoaineen jäähdytin.

HUOM! Nyt ei ole tarkoitus puntaroida sitä, ovatko kyseiset parannukset tarpeellisia, vaan sitä miten tuon kaltaisen systeemin saisi toimimaan!

Muutama kysymys:

- Onko jossain esikammio-Mersuissa käytetty vakiona sähköistä siirtopumppua ja jos on, millaista ja mihin asennettua?
- Onko sinulla kokemusta sähköpumpun ja kerääjäsäiliön käytöstä ST:ssä?
- Miten rakentaisit polttoainejärjestelmän, jos tarkoitus olisi rakentaa ns. optimisysteemi?
- Millaista siirtopumppua kannattaisi käyttää? Omassa tapauksessani pumppua ei voi laittaa tankin sisälle, mutta muuten melkein mihin vain voi.
- Millaisia suodattimia on tehokkaissa dieseleissä onnistuneesti käytetty? Ja mihin järjestykseen suodattimet ja siirtopumppu / syöttöpumppu?
- Onko jossain linkki, missä näkyisi selkeästi miten tuollainen parannettu polttoainejärjestelmä on jossain MB-Superissa toteutettu?

Tästä voisi vaikka aloittaa: olen tehnyt muutaman kaavion erilaisista toteutusvaihtoehdoista. Tässä nyt yksi variaatio keskustelun aloitukseksi.

Kuva

A. On vakio polttoainetankki
B. On karkeasuodatin #1
C. On sähköinen matalapainesiirtopumppu
E. On pääsuodatin (hienosuodatin) vedenerottimella ( D-kirjain jäi vahingossa välistä :) )
F. On suljettu, paineeton kerääjäsäiliö
G. On syöttöpumppu
H. On polttoaineenjäähdytin
I. On karkeasuodatin #2

Systeemin idea:

- syöttöpumpun imulla ei ole alipainetta eikä painetta. Eikä ilmaa kovemmassakaan mutka-ajossa.
- siirtopumpun kohtaama vastapaine on minimoitu paineettomalla kerääjäsäiliöllä
- siirtopumpun ei tarvitse olla supertehokas, koska sen läpi virtaa vähemmän polttoainetta kuin syöttöpumpun läpi per aikayksikkö
- pääsuodatin tukkeutuu hitaasti, koska sen läpi virtaa vähemmän polttoainetta kuin syöttöpumpun läpi per aikayksikkö
- karkeasuodattimet: #1 suojaa siirtopumppua ja hidastaa pääsuodattimen tukkeutumista. #2 kerää mahdolliset pumpulta ja suuttimilta irtoavat pienhiukkaset

Suurin kysymysmerkki itselläni on tähän kaavioon liittyen, että miten polttoaineen lämpötila mahtaa kehittyä, kun syöttöpumpun läpi kiertävä polttoaine tekee
paljolti niin lyhyttä kierrosta.

Apujanne ja linkkejänne kaivataan!
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Missäs tietäjien vastaukset viipyy?? :wtf: :)
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

TurboJ kirjoitti: - Onko jossain esikammio-Mersuissa käytetty vakiona sähköistä siirtopumppua ja jos on, millaista ja mihin asennettua?
- Onko sinulla kokemusta sähköpumpun ja kerääjäsäiliön käytöstä ST:ssä?
- Miten rakentaisit polttoainejärjestelmän, jos tarkoitus olisi rakentaa ns. optimisysteemi?
- Millaista siirtopumppua kannattaisi käyttää? Omassa tapauksessani pumppua ei voi laittaa tankin sisälle, mutta muuten melkein mihin vain voi.
- Millaisia suodattimia on tehokkaissa dieseleissä onnistuneesti käytetty? Ja mihin järjestykseen suodattimet ja siirtopumppu / syöttöpumppu?
- Onko jossain linkki, missä näkyisi selkeästi miten tuollainen parannettu polttoainejärjestelmä on jossain MB-Superissa toteutettu?
- Ei ole. Esikammiokoneet on rivipumpulla ja kaikissa on mekaaninen imevä siirtopumppu kyljessä.
- Ei ole vielä näillä tehoilla tarpeellisia.
- Niin että pumpun ja tankin välillä ei ole alle 10mm kohtaa. Tankilta letkut peräkonttiin johon laitetaan siirtopumppu ja sieltä sitten konehuoneeseen jossa on tuplasuodatinjalka jossa tietenkin kaksi suodatinta. Karkeasuodattimen voisi sijoittaa ennen siirtopumppua. Siirtopaine ei missään vaiheessa alita yhtä baaria.
- Holley?
- Tuossa aiemmin jo tuli mainittua yksi näkemys.
- Enpä yhtäkkiä keksi. Jostain projektipalstalta todennäkösesti löytyy.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Kuva on lähes samanlainen mikä mulla oli kilpurissa toteutus silloin kun siinä vielä toyotan oma moottori oli. toimi sen osalta hyvin, ja keruu säiliön ansiosta ei hörppiny ilmaa vaikka lähes tyhjällä tankilla olisi ajanu. pumpulta keruusäiliöön välissä mulla ei kylläkään suodatinta ollu, paluu panjopultin sisällä on itsessään jonkinmoinen sihti. Siirtopumppuina mulla 2 facet nytkypumppua rinnan esisuodattimena carinan tankin orkkis imusihti ja pääsuodattimena vag konsernin letkunväliin tuleva eli olikohan se sitten 86 ja vanhemmat ?. Jakaja pumpun sisäinen siirtopumppu riittää tuotoltaan (muuten ei ennakkosäädinkään toimisi) joten imuvastus on ainoa ongelma paikka, eli keruusäiliö mahdollisimman lähelle syöttöpumppua ja tosiaan kuten kuvassa onkin niin säiliön ja pumpun väliin ei mitää kuristuksia tai suodattimia.

Nyt kun siihen on päivittyny mersun kone ni kaikki muu on samaa, mutta säiliön ja syöttöpumpun väliin on pistetty iso aeromotiven sähköinen , rivipumpun oma mekaaninen on poistettu, eikä pumpulta tule enää paluuta ollenkaan vaan aeromotivesta menee letku syöttöpumpun molempiin päihin.

Edit niin kummassakaan ratkaisussa ei ongelmia polttoaineen lämmöissä vaikka mulla ei jäähdytintä ollutkaan, kyllä sielä säiliöllä niin paljon kuitenkin kiertoa on että suurin osa lämmöstä siirtyy tankkia kohti, nyt rivipumppu ilman paluuta nin kyllä se aika lämmin on pitkän joutokäynnin jälkeen, mutta ei se siitä hajoa ja vedossa jäähtyy äkkiä.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
TurboJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 21.11.2005 18:44
Paikkakunta: Turun seutu

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Kiitoksia kovasti, arvon herrat!

Näin sen olen juuri ajatellutkin, ihan loistava juttu että joku on jo ehtinyt kokeilla tätä minunkin ajattelemaani mallia.

Jakajapumppu toki on vähän eri juttu kuin MB:n rivipumppu. Olen ymmärtänyt niin, että
jakajapumpun imulle ( VE-tyyppi ) ei pitäisi syöttöpainetta juuri antaa. Kuitenkin uudemmat
suoraruiskut, kuten Cummins-Dodget käyttävät VP44 -jakajapumpun yhteydessä jopa
1.5 bar esipainetta.

Oma VAG 1.6D -koneeni käyttää Ivecosta modattua 11-millistä VE-pumppua, ja siinä on muiden
muutosten ohella myös tuota sisäistä siirtopumppua muutettu niin, että imuvirtaus on vakiota suurempi.

VE-pumpun esipaineistuksesta on monia näkemyksiä.
Tiedän, että rivipumppujen yhteydessä toimitaan juuri kuten tässäkin keskustelussa on yllä mainittu.

VE-pumpun kohdalla varma ei kai voi olla ennenkuin mittaa missä vaiheessa (jos missään) tuo sisäinen imupumppu alkaa ahdistaa.
Maalaisjärjellä ajatellen vasta siinä pisteessä tarvittaisiin painesyöttöä pumpun imulle?

Jani, kertoisitko vähän tarkemmin millainen Toyota-tekniikka tuossa kilpurissa oli kyseessä?

..jos nyt täällä Mersufoorumilla sallitaan pieni vääränmerkkinen sivukeskustelu.. :)


EDIT. vielä uusi sivukysymys; mistä saa laadukkaita 10mm letkulle (sisähalkaisija) sopivia karkeasuodattimia? Mikä niiden suodatuskarkeus on, ja mahtavatko kestää missään määrin alipainetta tai painetta jos jostain syystä olisi tarvis?
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Riittävän polttoainelinjan rakentaminen dieselillehän ei oo mitään raketti tiedettä, pumpuksi esim. tuollanen tai vastaava muu pumppu joka toimii dieselille, kaikki polttoaine pumput ei toimi.

http://www.holley.com/12-150.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

pumpussa sisällä valmiiks karkea sihti ja paineventtiili ja riittää suurimmalle osalle st kuskeista tämän tuotto, väärin asennettuna ei toimi toivotulla tavalla , pumpulta suodattimelle min. 10mm linja, mielummin 12mm, paluu linjan ei välttämättä tavi olla isompaa kun paine rajataan jo pumpussa :wink:

Budjetti ratkasu suodattimelle
http://www.ikh.fi/POLTTOAINESUODATIN_TA ... IINKUPILLA" onclick="window.open(this.href);return false;

toimii ja läpi virtaus on riittävä, lähes 5 kertanen edellä mainittuun pumppuun nähden. :thumbup:
Eikä tarvi o staa mitään pirun kallista hipo diesel pumppua jenkkilästä asti. :D
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos koneena on tuo volkkarin 1,6D ja tehotavotteena 100kw/litra, niin tuohan tekee 160kw. se ei ole vielä niin paljon tehoa, että tarvis mitään rakettitiedettä löpölinjoille. tarpeeks paksut putket ja letkut pitäis riittää, ellei sitten vakiot piisaa. oletko kokeillu tota vekotinta vakioilla linjoilla, että alkaako ne ahdistaa?

kaverilla oli joskus tommonen audin 80 ja 1,6 diiselillä. vakioilla löpölinjoilla. reilua paria baaria siellä oli ahtopaine, millon milläkin turbolla ja kyllä siinä ainakin riitti silmämääräsesti löpön saanti. savutti vielä paineillakin ihan kohtuullisesti. ja pumppuna oli vakio pumppu muistaakseni 11, vai 12mm nestepäällä. ei ollu mitään havaintoa löpön loppumisesta. tehoista ei tietoa.
W201 250DT 20V
w201 190E
TurboJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 21.11.2005 18:44
Paikkakunta: Turun seutu

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Kiitos taas kommenteista!

Tämä on sen luonteinen projekti, että auto on ollut nyt pukkien päällä reilun neljä vuotta, ja yksi kerrallan on käyty jokainen kohta huolella läpi.
Vielä ei ole päässyt testaamaan mitään, vaan moottori odottaa vasta ensimmäistä koeasennustaan lähiviikkoina.
Onneksi kuitenkin on koko ajan ollut käytettävissä paljon tutkimustietoa muiden kokemuksista ja kokeiluista.

En siis ole itse niitä polttoainelinjojakaan vielä testannut, mutta muut ovat testanneet ja ainakin pumpun (ja jakohihnan) kestävyys vakioilla
polttoainelinjoilla on erittäin kyseenalainen. Ilmeisesti vielä alle 200 hv:n paketeissa toimii ihan OK. Joitain koneita on paukkunut
ahtaiden PA-linjojen takia.

Ja autossahan on nyt 8 mm sisähalkaisijalla tehty tuo PA-kierto (vakio on n 5.5 mm). Osa letkuista ja kerääjäsäiliö sekä siirtopumppu vielä puuttuvat.
Olisi pitänyt varmaan tehdä 10-millisestä, mutta se on nyt myöhäistä, hieno imuyksikkökin tuli tankkiin askarreltua jo 8-millisenä :)
Kuvittelisin, että tuo nyt kuitenkin riittäisi, kun systeemissä on siirtopumppu ja kerääjäsäiliö tosiaan on paineeton. Yli 300:n hevosvoiman
ei tässä välttämättä tarvitse koskaan edes yrittää mennä.

Olen kaiken yrittänyt rakentaa ns. optimointiperiaatteella, ja PA-systeemissä on sama idea. Minimoida kaikki riskitekijät ja maksimoida
toimivuus. Samoin tavoite on ollut koko ajan se, että samat "kehykset" riittävät huomattavasti suuremmillekin tehoille sitten jos ja
kun nälkä syödessä kasvaa. Jos nyt ensimmäinen kehitysversio sen 200-240 hv antaisi, niin eiköhän alle 1100-kiloinen VW sillä siirry
jo ihan kohtuudella. Vain ahtimen mitoitusta muuttamalla saa sitten enemmän tarvittaessa, kaikki muu koneessa on mitoitettu pitkälle.

Pääsuodattimelle olen löytänyt hyvän Bosch-tyyppisen jalan, johon saa kierrettävän, o-renkaallisen suodattimen.
Letkuliittimille on 14 mm kierteet, eli kyllä riittää. Paikalle sopii monenlaista aina ykkös-Golfin vakiosuodattimesta
Ivecon 600-hv rekkaveturin suodattimeen. Nuo yllä olevan linkin CAV-tyyppiset ovat minun makuuni turhan monimutkaisia useine tiivisteineen jne.

Mutta ne karkeasuodattimet? Onkohan näitä olemassa muun tyyppisiä kuin noita "bensakaasarifiltteri" tyyppisiä?

...ja dieselin karkeasuodatin varmaankin on useimmille sähköpumpuille riittävän tehokas esisuodatin, jos pumpussa ei sellaista jo itsessään ole?

Millainen suodatuskarkeus pitäisi pääsuodattimessa olla? VWn ja M-B:n orkkikset ovat '80 -luvulla olleet ilmeisesti 15 micronia nimelliskarkeudeltaan.

Kuinka paljon nuo sähköiset siirtopumput lämmittävät polttoainetta ? Ja mikä olisi ns. optimaalinen polttoaineen lämpötila näissä esikammiovehkeissä?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

8mm riittää aivan mainiosti ja vielä on varaa lisätä tehoja, äläpäs siis huolehdi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nyt en oikein ymmärrä, että kuinka ahtaat polttoainelinjat liittyy koneen mosahtamiseen?

"muut ovat testanneet ja ainakin pumpun (ja jakohihnan) kestävyys vakioilla
polttoainelinjoilla on erittäin kyseenalainen. Ilmeisesti vielä alle 200 hv:n paketeissa toimii ihan OK. Joitain koneita on paukkunut
ahtaiden PA-linjojen takia."

pensakoneessahan tuo saattais aiheuttaa laihan palotapahtuman, mistä voisi seurata vaurioita. mutta että diiselissä? periaatteessa jos pumppu pumppaa täysillä, mutta linjasta vaan ei tule tarpeeks, niin voisin kuvitella, että pumpun voitelu kärsii ja pumppu saattaa mennä rikki. mutta että kuinkas sitten moottori? ei kait sen siihen pitäis vaikuttaa, muutakun, ettei vaan tule tehoja. :roll:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Liittyiskö jotenki jakajapumpun ennakkosäätimen toimintaan?
S124 300TE
W124 300D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

S202 kirjoitti:Liittyiskö jotenki jakajapumpun ennakkosäätimen toimintaan?
eikös se samalla periaatteella toimi, kun rivipumpussakin? keskipakovoima/jousivoima toiminen härdelli. voiteluun se tosin voi vaikuttaa. noissa wolkkarin jakajapumpuissa ei pyöri öljyjä sisällä, niinku mersun pumpuissa. niissä on vaan nafta, mikä sitten voitelee.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tai sitten alkaa tapahtumaan kavitaatiota ruiskutuspumpun tulossa koska ainetta ei tule. Kavitaatio tekee pahaa jälkeä. Eikä sekään helpota jos ajoitus alkaa sekoilemaan tai sekaan menee ilmakuplaa, suihkuaa miten sattuu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

veskola kirjoitti:Tai sitten alkaa tapahtumaan kavitaatiota ruiskutuspumpun tulossa koska ainetta ei tule. Kavitaatio tekee pahaa jälkeä. Eikä sekään helpota jos ajoitus alkaa sekoilemaan tai sekaan menee ilmakuplaa, suihkuaa miten sattuu.

Paineellisessa polttoaineen syötössä ei oikein kavitaatiota pääse syntymään. :wink: Ongelma syntyy sensijaan vapaasti virtaavien nesteiden imupuolta liikaa kuristamalla.
TurboJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 21.11.2005 18:44
Paikkakunta: Turun seutu

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Juuri näin.

Ahtaiden PA-linjojen aiheuttama alipainekuormitus on saanut syöttöpumpun kavitoimaan.
Kavitaatio on rikkonut syöttöpumpun, joka on sitten leikannut kiinni.

Koska näissä koneissa on vain yksi jakohihna (toisin kuin esim. 6-pyttyisessä vastaavassa, eli Volvo / VW LT 2.4 D),
pumpun kiinni leikkaaminen katkaisee hihnan tai repii sen sileäksi -> jako sekaisin ja venttiilit tervehtimään mäntiä -> poks.
Vääntyneet venttiilit ovat kyllä jännän näköisiä...

Ja ilmiöön vaikuttaa lisäksi myös tuo jo ylempänä mainittu pumpun voitelun (ja etenkin jäähdytyksen) heikkeneminen kun polttoaineen saanti häiriintyy.


***

Olisiko näihin jollain sanottavaa:

* Onko karkeasuodattimia olemassa muun tyyppisiä kuin noita "bensakaasarifiltteri" tyyppisiä?

*...ja dieselin karkeasuodatin varmaankin on useimmille sähköpumpuille riittävän tehokas esisuodatin, jos pumpussa ei sellaista jo itsessään ole?

* Millainen suodatuskarkeus pitäisi pääsuodattimessa olla? VWn ja M-B:n orkkikset ovat '80 -luvulla olleet ilmeisesti 15 micronia nimelliskarkeudeltaan.

* Kuinka paljon nuo sähköiset siirtopumput lämmittävät polttoainetta ? Ja mikä olisi ns. optimaalinen polttoaineen lämpötila näissä esikammiovehkeissä?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin mutta eihän se ole paineellinen enää sitten, kun rivipumppu tai vastaava imee sinne alipaineen "siirtopumpun painepuolelle" :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

veskola kirjoitti:Niin mutta eihän se ole paineellinen enää sitten, kun rivipumppu tai vastaava imee sinne alipaineen "siirtopumpun painepuolelle" :shock:

Meinaatko, että ruiskutuspumpun IMU-paine on suurempi paine kuin siirtopumpun lähtöpaine ? :) Puhutaan nyt aivan erilaisista tilavuusvirroista, jotka paineellinen siirtopumppu tuottaa kuin polttoaineen ruistukseen tarvitaan. :wtf:
Mitäs siellä teknillisessä opistossa ollaan tehty mekaniikan tunneilla. :wave:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei meillä mitään mekaniikan tunteja muistaakseni ollut.

Meinaan tilannetta jossa ruiskutuspumppu työntää enemmän tavaraa koneeseen kuin siirtopumppu ehtii pumppaamaan edes nolla pilkku yks paineella. Tämä tilannehan tulee ihan helposti eteen kun vähän virittelee.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Traktorissa boschin ve jakajapumpulla polttoainesuodattimen tukkeutuminen aiheuttaa ennakonsäätimen toimintaan häiriötä, kierrokset nousee itsestään sekä rykii ja paukuttaa putkeen, ihan ku bensakone.
S124 300TE
W124 300D
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

veskola kirjoitti:Ei meillä mitään mekaniikan tunteja muistaakseni ollut.

Meinaan tilannetta jossa ruiskutuspumppu työntää enemmän tavaraa koneeseen kuin siirtopumppu ehtii pumppaamaan edes nolla pilkku yks paineella. Tämä tilannehan tulee ihan helposti eteen kun vähän virittelee.

Jaaha...luulin että sitä ollaan opiskeltu tekniikkaa mainitussa opistossa. No konetekniikkaa kun vähän opiskelee, eli mekaniikkaa, niin kyllä se sieltä avutuu mikä on pumppauksen tarkoitus. :D
Kyllä kaiketi pienet siirtopumputkin tuottaa vähintään kymmenkertaisen tuoton ( tilavuusvirran ) mitä ruiskutuspumppu tarvitsee ...vaikka olisi vähän enmmänkin viritelty moottoria.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Meinaatkos että ne turhaan vaihtelee sitä originaalia pumppua enemmän tuottavaan. Se syöttöpaineen laskuhan on nähty ihan painemittaristakin aikoinaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

veskola kirjoitti:Meinaatkos että ne turhaan vaihtelee sitä originaalia pumppua enemmän tuottavaan. Se syöttöpaineen laskuhan on nähty ihan painemittaristakin aikoinaan.
Enhän ole väittänytkään, että vakiosiirtopumppu tuottaisi riittävästi nelikertaisia tehoja lisättyyn vastaavaan moottoriin. Mitoitukseen se perustuu polttoaineen siirtopumpunkin osalta.
Kerroinpahan vaan, miten kavitaatioilmiö ei pahemmin vaivaa paineenalaisena, jos sitä painetta ja tilavuusvirtaa ( tuottoa ) on riittävästi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

veskola kirjoitti:Tai sitten alkaa tapahtumaan kavitaatiota ruiskutuspumpun tulossa koska ainetta ei tule.
:D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Mesemies89 kirjoitti:
veskola kirjoitti:Tai sitten alkaa tapahtumaan kavitaatiota ruiskutuspumpun tulossa koska ainetta ei tule.

Paineellisessa polttoaineen syötössä ei oikein kavitaatiota pääse syntymään. :wink:
Mutta tuskin tässä tapauksessa polttoaineen saanti ahdistaa siirtopumpun kapasiteetin puutteesta. :wink:
:D
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

TurboJ kirjoitti:Jani, kertoisitko vähän tarkemmin millainen Toyota-tekniikka tuossa kilpurissa oli kyseessä?

..jos nyt täällä Mersufoorumilla sallitaan pieni vääränmerkkinen sivukeskustelu.. :)
Hiluxin 2.2d koneesta 2.446td koneen kammella ja pajeron männillä suurennettu 2.399 kokoon kaksi turboa ahtoja 3.5bar ja silti vain 280hv tehoa. Raskaat sisukset hukkasi tehoja kierrosilla. Mustaa kuitenkin tuli noilla paineilla loppuun asti, ja jossain 4bar paineilla vasta rupesi savu loppumaan, mutta niillä ei tullu dynotettua. Tuo 2.2 koneen lohko oli ihan siitä syystä ku piti tilavuus pitää paperilla pienempänä että sai muutoskatsastettua. Nykyäänhän tuo on ihan kilvetön kilpa-auto joten om605 koneen suurempi tilavuus ei haittaa.

Ja kyllä jakajallekin voi esi siirtopainetta tehdä ilman että ennakkosäädin siitä juurikaan sekoaa, pitää vain nostaa saman verran paluupuolta ku sisäänmenevää. Eli tuon esimerkki kuvan keruusäiliön paluuseen voi laittaa kuristimen tai jousikuormitteisen venttiilin.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
TurboJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 21.11.2005 18:44
Paikkakunta: Turun seutu

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Jani R-K kirjoitti: Ja kyllä jakajallekin voi esi siirtopainetta tehdä ilman että ennakkosäädin siitä juurikaan sekoaa, pitää vain nostaa saman verran paluupuolta ku sisäänmenevää. Eli tuon esimerkki kuvan keruusäiliön paluuseen voi laittaa kuristimen tai jousikuormitteisen venttiilin.
Nyt hieman tipahdin kyydistä; eikö silloin systeemi toimi aivan samalla tavalla kuin paineettomankin kerääjäsäiliön kanssa ja ilman siirtopainetta syöttöpumpulle?
Jos siis paine "vakioidaan" syöttöpumpun molemmin puolin, niin ei kai tilanne silloin poikkea siitä miten systeemi tomii jo alkuperäisjärjestelyssä?
...ajatellen siis sitä, että jos tuonne painetta halutaan, niin idea kai olisi että siitä olisi jotain hyötyä. Ja ilman tuota paluupuolen vastaavaa paineistustahan
tosiaan ennakonsäätö alkaa temppuilla.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

mihin tässä systeemissä sitä keruu säiliötä tarvitaan? varmaan riittää 8mm linja 4mukiselle koneelle kun on kunnollinen siirto pumppu.
jos esim. holley riittä 6mukisen rivipumpulle joka tuottaa vaikka 200kuutiomilliä per pyörähdys niin luulisi piisaavan vagina konsernin vermeisiinkin. vai meinasikko enempi polttaa :shock:
w201 om605
TurboJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 21.11.2005 18:44
Paikkakunta: Turun seutu

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Kun jakajapumppua ei saa paineistaa (toisin kuin rivipumppuja).

Ja siis kerääjäsäiliöstähän on aina hyötyä, etenkin rata-ajossa jne. Ja ilmakuplien 100% varma eliminointi onnistuu paineettomasti vain kerääjän avulla.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

jekku90 kirjoitti:6mukisen rivipumpulle joka tuottaa vaikka 200kuutiomilliä per pyörähdys
oho ompa melkonen pumppu...

Kyllä se kerääjä säiliö on tarpeellinen mun mielestä.

Mulla on kone sammunu parikertaa kesken pyörittelyn kun on hörpänny tyhyjää.
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: ST Polttoainejärjestelmän parantaminen

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

jukkis. kirjoitti:Mulla on kone sammunu parikertaa kesken pyörittelyn kun on hörpänny tyhyjää.
Käy tankkaamassa vähän aiemmin niin ei tartte tyhjällä tankilla ajella :roll: :D
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Vastaa Viestiin