näiden ST-mersujen polttoainejärjestelmästä. Tarkoitan nyt kaikkea syöttöpumpun ja suuttimien ulkopuolista järjestelmää.
Olen rakentanut jo usean vuoden ajan 100 kW / litra tehoista VW -esikammiodieseliä, ja nyt on tullut polttoainejärjestelmän rakentamisen aika.
Kyselen vinkkejä täältä, koska VAG-puolella niin aniharva on isoja parannuksia polttoainesysteemiinsä tehnyt pumppua ja isoja linjoja lukuunottamatta.
Täällä taas viritetyistä dieseleistä on kokemusta ja tietoa vaikka millä mitalla.
Samojen periaatteiden pitäisi päteä rivipumppusysteemin lisäksi myös jakajapumpulliseen moottoriin, tai näin ainakin kuvittelisin.
Tarkoitukseni on rakentaa autooni parannettu systeemi, jossa on isommat polttoainelinjat, kerääjäsäiliö, sähköinen siirtopumppu ja polttoaineen jäähdytin.
HUOM! Nyt ei ole tarkoitus puntaroida sitä, ovatko kyseiset parannukset tarpeellisia, vaan sitä miten tuon kaltaisen systeemin saisi toimimaan!
Muutama kysymys:
- Onko jossain esikammio-Mersuissa käytetty vakiona sähköistä siirtopumppua ja jos on, millaista ja mihin asennettua?
- Onko sinulla kokemusta sähköpumpun ja kerääjäsäiliön käytöstä ST:ssä?
- Miten rakentaisit polttoainejärjestelmän, jos tarkoitus olisi rakentaa ns. optimisysteemi?
- Millaista siirtopumppua kannattaisi käyttää? Omassa tapauksessani pumppua ei voi laittaa tankin sisälle, mutta muuten melkein mihin vain voi.
- Millaisia suodattimia on tehokkaissa dieseleissä onnistuneesti käytetty? Ja mihin järjestykseen suodattimet ja siirtopumppu / syöttöpumppu?
- Onko jossain linkki, missä näkyisi selkeästi miten tuollainen parannettu polttoainejärjestelmä on jossain MB-Superissa toteutettu?
Tästä voisi vaikka aloittaa: olen tehnyt muutaman kaavion erilaisista toteutusvaihtoehdoista. Tässä nyt yksi variaatio keskustelun aloitukseksi.

A. On vakio polttoainetankki
B. On karkeasuodatin #1
C. On sähköinen matalapainesiirtopumppu
E. On pääsuodatin (hienosuodatin) vedenerottimella ( D-kirjain jäi vahingossa välistä

F. On suljettu, paineeton kerääjäsäiliö
G. On syöttöpumppu
H. On polttoaineenjäähdytin
I. On karkeasuodatin #2
Systeemin idea:
- syöttöpumpun imulla ei ole alipainetta eikä painetta. Eikä ilmaa kovemmassakaan mutka-ajossa.
- siirtopumpun kohtaama vastapaine on minimoitu paineettomalla kerääjäsäiliöllä
- siirtopumpun ei tarvitse olla supertehokas, koska sen läpi virtaa vähemmän polttoainetta kuin syöttöpumpun läpi per aikayksikkö
- pääsuodatin tukkeutuu hitaasti, koska sen läpi virtaa vähemmän polttoainetta kuin syöttöpumpun läpi per aikayksikkö
- karkeasuodattimet: #1 suojaa siirtopumppua ja hidastaa pääsuodattimen tukkeutumista. #2 kerää mahdolliset pumpulta ja suuttimilta irtoavat pienhiukkaset
Suurin kysymysmerkki itselläni on tähän kaavioon liittyen, että miten polttoaineen lämpötila mahtaa kehittyä, kun syöttöpumpun läpi kiertävä polttoaine tekee
paljolti niin lyhyttä kierrosta.
Apujanne ja linkkejänne kaivataan!