W107 tekniikan vaihto
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: To 15.07.2004 11:43
W107 tekniikan vaihto
Pohdiskelen tarvittavien muutosten määrää vaihdettaessa esim. 450 V8 vaihdelaatikkoineen 280TC:n tilalle SLC:ssä. Sopivatko moottorin korvakkeet suoraan? Täytyykö kardaani vaihtaa? Mitä sanoo katsastusmies? Ovatko jarrut samanlaiset. Lisäksi, onko jompikumpi 3,5 ja 4,5 koneesta selkeästi fiksumpi vaihtoehto lisätehon tuojaksi? Kokemuksianne kiitos.
Re: W107 tekniikan vaihto
Jos tehoa haluat niin V8-konetta ei kannata ottaa jenkkimallin mesestä. Niissä on puristukset ja tehot reilusti vastaavia euromalleja alhaisemmat.Mesenaatti kirjoitti:Pohdiskelen tarvittavien muutosten määrää vaihdettaessa esim. 450 V8 vaihdelaatikkoineen 280TC:n tilalle SLC:ssä. Sopivatko moottorin korvakkeet suoraan? Täytyykö kardaani vaihtaa? Mitä sanoo katsastusmies? Ovatko jarrut samanlaiset. Lisäksi, onko jompikumpi 3,5 ja 4,5 koneesta selkeästi fiksumpi vaihtoehto lisätehon tuojaksi? Kokemuksianne kiitos.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Re: W107 tekniikan vaihto
Moottorin korvakkeiden pitäisi mennä ainakin teoriassa suoraan, sillä myös M110:ssä (280 TC) on moottorintyynyjen tukena kai pienet iskunvaimentimet. Osanumeron perusteella tyynyt ja iskarit tuskin silti samat ovat, ja ne kannattaa vaihtaa jo kuluman ja kuivumisenkin takia uusiin (vaikka ne eivät halpoja olekaan).Mesenaatti kirjoitti:Pohdiskelen tarvittavien muutosten määrää vaihdettaessa esim. 450 V8 vaihdelaatikkoineen 280TC:n tilalle SLC:ssä. Sopivatko moottorin korvakkeet suoraan? Täytyykö kardaani vaihtaa? Mitä sanoo katsastusmies? Ovatko jarrut samanlaiset. Lisäksi, onko jompikumpi 3,5 ja 4,5 koneesta selkeästi fiksumpi vaihtoehto lisätehon tuojaksi? Kokemuksianne kiitos.
Kardaanista joutunee vaihtamaan etuosan, joska kuutoskone on pidempi kuin kahdeksikko, mutta vaihteisto on suunnilleen saman mittainen.
Katsastusmies sanoo: "Hei, olen katsastusmies. Onpas hieno Mersu! Otetaanpa vertailumalliksi 450 SL ja tehdään sulle tästä muutoskatsastuspaperit."
Jarrut ovat ainakin mitoiltaan samanlaiset (edessä tuuletetut 278-milliset, takana tavalliset 279-milliset). Sen sijaan etujouset ovat V8-mallissa varmasti järeämmät.
Kumpi kone 3,5- ja 4,5-litraisesta on järkevämpi, on sitten ihan Tertun oma asia. Isommassa on enemmän vääntöä, vähän enemmän tehoa ja pienemmät puristukset. Siis normaalit isomman koneen ominaisuudet. Kulutuskin on suurempi, mutta on se kummassakin joka tapauksessa suuri. Ja onhan noista kummastakin koneesta montaa eri tehoversiota yms. Että en sitten tiedä olisiko jompi kumpi selkeästi parempi.
Mitään kokemuksia ei tuollaisesta hommasta ole, mutta eiköhän se ole ihan ongelmaton. Pakoputki ei muuten sitten ole halpa sekään, ja senhän joutuu myös uusimaan!
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Juu, monastihan isompi kone kuluttaa vähemmän, kun sen tarvii työskennellä kevyemmin saman massan liikuttamisessa. Ja lisäksi painotan, että en ole koskaan omistanut tai työstänyt kasikonetta, joten en oikeasti siis tiedä niistä mitään.raul kirjoitti:M116 kuluttaa enemmän kuin M117, siltä osin korjaisin Daazin kirjoitusta. Eli siis 450 käytännössä on taloudellisempi.

Tuon kulutuksen ekstrapoloin vaan tehtaan ilmoituksesta, joka oli 13 l/100km M116:lle (3,5 l) ja 14,5 l/100km M117:lle (4,5 l). Ja tuota 14,5 litraakin joku epäilee (ks. "who believe?")

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Ja myöhempiä aikoja ajatellen kannattaa ehdottomasti valita K-Jetti (eli vm. 1976->), jos valintaan on mahdollisuus. D-Jetin taitajiakaan ei enää hurjasti ole, ja ruisku taitaa muutenkin olla häiriöalttiimpi kuin mekaaninen K-.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi