W107 tekniikan vaihto

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mesenaatti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 15.07.2004 11:43

W107 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Mesenaatti »

Pohdiskelen tarvittavien muutosten määrää vaihdettaessa esim. 450 V8 vaihdelaatikkoineen 280TC:n tilalle SLC:ssä. Sopivatko moottorin korvakkeet suoraan? Täytyykö kardaani vaihtaa? Mitä sanoo katsastusmies? Ovatko jarrut samanlaiset. Lisäksi, onko jompikumpi 3,5 ja 4,5 koneesta selkeästi fiksumpi vaihtoehto lisätehon tuojaksi? Kokemuksianne kiitos.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: W107 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Mesenaatti kirjoitti:Pohdiskelen tarvittavien muutosten määrää vaihdettaessa esim. 450 V8 vaihdelaatikkoineen 280TC:n tilalle SLC:ssä. Sopivatko moottorin korvakkeet suoraan? Täytyykö kardaani vaihtaa? Mitä sanoo katsastusmies? Ovatko jarrut samanlaiset. Lisäksi, onko jompikumpi 3,5 ja 4,5 koneesta selkeästi fiksumpi vaihtoehto lisätehon tuojaksi? Kokemuksianne kiitos.
Jos tehoa haluat niin V8-konetta ei kannata ottaa jenkkimallin mesestä. Niissä on puristukset ja tehot reilusti vastaavia euromalleja alhaisemmat.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: W107 tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Mesenaatti kirjoitti:Pohdiskelen tarvittavien muutosten määrää vaihdettaessa esim. 450 V8 vaihdelaatikkoineen 280TC:n tilalle SLC:ssä. Sopivatko moottorin korvakkeet suoraan? Täytyykö kardaani vaihtaa? Mitä sanoo katsastusmies? Ovatko jarrut samanlaiset. Lisäksi, onko jompikumpi 3,5 ja 4,5 koneesta selkeästi fiksumpi vaihtoehto lisätehon tuojaksi? Kokemuksianne kiitos.
Moottorin korvakkeiden pitäisi mennä ainakin teoriassa suoraan, sillä myös M110:ssä (280 TC) on moottorintyynyjen tukena kai pienet iskunvaimentimet. Osanumeron perusteella tyynyt ja iskarit tuskin silti samat ovat, ja ne kannattaa vaihtaa jo kuluman ja kuivumisenkin takia uusiin (vaikka ne eivät halpoja olekaan).

Kardaanista joutunee vaihtamaan etuosan, joska kuutoskone on pidempi kuin kahdeksikko, mutta vaihteisto on suunnilleen saman mittainen.

Katsastusmies sanoo: "Hei, olen katsastusmies. Onpas hieno Mersu! Otetaanpa vertailumalliksi 450 SL ja tehdään sulle tästä muutoskatsastuspaperit."

Jarrut ovat ainakin mitoiltaan samanlaiset (edessä tuuletetut 278-milliset, takana tavalliset 279-milliset). Sen sijaan etujouset ovat V8-mallissa varmasti järeämmät.

Kumpi kone 3,5- ja 4,5-litraisesta on järkevämpi, on sitten ihan Tertun oma asia. Isommassa on enemmän vääntöä, vähän enemmän tehoa ja pienemmät puristukset. Siis normaalit isomman koneen ominaisuudet. Kulutuskin on suurempi, mutta on se kummassakin joka tapauksessa suuri. Ja onhan noista kummastakin koneesta montaa eri tehoversiota yms. Että en sitten tiedä olisiko jompi kumpi selkeästi parempi.

Mitään kokemuksia ei tuollaisesta hommasta ole, mutta eiköhän se ole ihan ongelmaton. Pakoputki ei muuten sitten ole halpa sekään, ja senhän joutuu myös uusimaan!

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

M116 kuluttaa enemmän kuin M117, siltä osin korjaisin Daazin kirjoitusta. Eli siis 450 käytännössä on taloudellisempi.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

raul kirjoitti:M116 kuluttaa enemmän kuin M117, siltä osin korjaisin Daazin kirjoitusta. Eli siis 450 käytännössä on taloudellisempi.
Juu, monastihan isompi kone kuluttaa vähemmän, kun sen tarvii työskennellä kevyemmin saman massan liikuttamisessa. Ja lisäksi painotan, että en ole koskaan omistanut tai työstänyt kasikonetta, joten en oikeasti siis tiedä niistä mitään. :lol: Vastasin vaan kun kukaan muu ei ollut vastannut. Että kertokaa muutkin jos on oikeita kokemuksia.

Tuon kulutuksen ekstrapoloin vaan tehtaan ilmoituksesta, joka oli 13 l/100km M116:lle (3,5 l) ja 14,5 l/100km M117:lle (4,5 l). Ja tuota 14,5 litraakin joku epäilee (ks. "who believe?") :wink: Myös tämä.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
marcus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 11.07.2003 15:05

Viesti Kirjoittaja marcus »

Joo..
..kyllä tuo 13 litraa ( M116.984/C107) pitää paikkansa tasaisessa 100km/h.
Esitteessä luvataan 9,5l/100km/90km/t mutta totuus liikkuu 13-18 litran välillä.
Tosin K-Jetronicia ei ole tullut käytyä ihan vähään aikaan läpi...
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Juu, ja D-Jetronic ja K-Jetronic -malleissa saattaa tosiaan olla eroja tuossa kulutuksessa.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ja myöhempiä aikoja ajatellen kannattaa ehdottomasti valita K-Jetti (eli vm. 1976->), jos valintaan on mahdollisuus. D-Jetin taitajiakaan ei enää hurjasti ole, ja ruisku taitaa muutenkin olla häiriöalttiimpi kuin mekaaninen K-.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin