W201 moottorin vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
qrre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 13.09.2011 22:51

W201 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja qrre »

Nyt loppu tenavatähdestä veto ja uutta konetta pitäisi ruveta etsimään ja sovitteleen keulille. Aivan järkyttävästi ei oo mersun koneide vaihdosta kokemuksia joten helpompi kysellä kuin katua :D
Eli kyseessähän on 2.0l automaatti bensa vm.92. Sopiiko tähän automaattiin myös manuaalien koneet vai tuleeko ongelmia jossain vaiheessa? Myös hyviä neuvoja ja vinkkejä saa laittaa sekä jos jollain on myydä toimiva kone niin viestiä tulemaan!
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: W201 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

kyllä 4mukiset ainakin pitäis sopii iha millasella vaihdeloota virityksellä vaan..
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jos auto on otettu käyttöön vuonna 1992, se on vähäpäästöinen. Vuonna 1991 käyttöönotettukin saattaa olla vähäpäästöinen. Silloin voi tilalle vaihtaa vain samantyyppisen moottorin. Asia kannattaa tarkistaa katsastuskonttorista tai Trafista.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
qrre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 13.09.2011 22:51

Re: W201 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja qrre »

Jaa tässä tulee vielä nekin asiat vastaan..
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W201 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja napa »

tomant kirjoitti:Jos auto on otettu käyttöön vuonna 1992, se on vähäpäästöinen. Vuonna 1991 käyttöönotettukin saattaa olla vähäpäästöinen. Silloin voi tilalle vaihtaa vain samantyyppisen moottorin. Asia kannattaa tarkistaa katsastuskonttorista tai Trafista.

tomant
ei tuossa mitään muuta ongelmaa ole, kuin että kone pitää olla uudemmasta... vanhempaa moottoria, kuin itse auto, ei saa käytännössä mitenkään leimalle (jos ne huomaa sen koneen vaihdon...) ja se pitää pystyä myös todistamaan trafille, eli jos ostat irto moottorin, pitää saada myös ne auton paperit mukaan...

moottori voi olla ihan hyvin vaikka w124 -93 mallisesta, sille ei ole mitään estettä... ja jos vaihtaa jarruja ja muuta hilua, mitä tarvitaan, voi samalla päivittää vaikka M104 (2.8 koneeksi)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
qrre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 13.09.2011 22:51

Re: W201 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja qrre »

Eli siis 124 koneetkin menee ihan heittämällä paikoilleen? Kiinnostus kyllä olisi tekniikkaa päivittää tehokkaampaan, mutta aikaa ei nyt ole kuin laittaa "bolt on" kone, koska autoa tarvisin joka päivä. Ja jos nämä muiden mersujen motit sopii ilman kikkailuja niin ainakin osto mahdollisuudet kasvaa huomattavasti
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja tomant »

M102-kone on kohtuullisen helppo vaihtaa toiseen M102-koneeseen. Jos vaihtaa esim. 16-venttiiliseen M111-koneeseen, pitää useimmiten vauhtipyorä tai vetolevy vaihtaa. Samoin polttoaineen suihkutus ja sytytysjärjestelmä vaatii paljon suunnittelua ja työtä eikä kone tosiaankaan mene heittämällä paikalleen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja tomant »

napa kirjoitti:...ei tuossa mitään muuta ongelmaa ole, kuin että kone pitää olla uudemmasta... vanhempaa moottoria, kuin itse auto, ei saa käytännössä mitenkään leimalle (jos ne huomaa sen koneen vaihdon...) ja se pitää pystyä myös todistamaan trafille, eli jos ostat irto moottorin, pitää saada myös ne auton paperit mukaan...
Noita loppupään vähäpäästöisiä 190E-koneita (1992-1993) ei ehkä ole niin paljon tarjolla kuin vanhempia malleja.

Helpoin vaihto olisi samanikäiseen tai uudemaan moottoriin malleista 190E tai 190E 2.3.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
qrre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 13.09.2011 22:51

Re: W201 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja qrre »

Noniin moottori hommattu ja vkl tarkoitus asentaa paikoilleen. ei ihan samanikäinen ole (91), mutta jospa sitä ei katsastus mies huomaa :lol: Moottorinohjausyksikkö ei kauppaan kuulu vaan luulisi toimivan vanhallakin.. Melko kalliita motteja muuten nykyään kun 2.3l pyydetään melkeen tuhatta :shock:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos joku pyytää tolla 1000e on se vast ikään rempattu kun täällä on ollut myynnissä 200-400e ihan hyviä koneitä.
Mikäs muuten tuli entiseen koneeseeen kun ei näitä ajamalla saa loppumaan ja pitkälti on oltava yli puolenmillin lasissa jos jotain vakavampaa tulee.???
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
qrre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 13.09.2011 22:51

Re: W201 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja qrre »

Se oli tämä tunnettu mb purkaamo viialasta joka vajaata tuhatta koneesta pyysi, kuulemma vajaa 200tkm ajettu..

Entisellä koneella onkin jännä tarina. Kun auton kesällä ostin kuului pieni sivuääni pellin alta, ei mikään iso eikä aina, en pitäny vakavana. Siitä se sitten ajan kanssa voimistui kunnes lopussa kolisi,kilisi, vinkui ja tuntu että koko aparaatti räjähtää päälle. Paikallinen huoltamo mittas puristukset koneesta ja kolmos sylinteri antaa 2kiloa vähemmän kuin muut. Noh, tämän huoltamon työntekijä tunnisti auton ja osasi kertoa että edellinen omistaja osina koneen saanu ja se on jollahi ammattikoululla kasattu(tätä ei tietenkään mulle kerrottu) Tiedä sitte onko joku päin persettä koneessa vai onko ajettu miljoona. Pitihän se silti koittaa ajamalla talliin saada kun traileria ei saatavilla ollu :lol: Eihä sillä päässy kuin 10km kunnes katos öljypaineet ja kolisi viimisiä kertoja tuo kone. Pitänee purkaa tuo kunhan aikaa löytyy niin näkee mitä jännää sieltä löytyy. Epäilen ettei tuo alle 300tkm pidä paikkaansa kuitenkaan koneen osalta.

Tästä ainakin sen oppii ettei autoa kannata ostaa jos pienikin sivuääni kuuluu ja jos joku tunnistaa itsensä tästä, niin terveisiä vaan sinneppäin. Varo mustia mersuja :twisted:
Vastaa Viestiin