Jassusatulan pultti meni poikki.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Klapaucius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ke 06.04.2011 23:22
Paikkakunta: Naantali

Jassusatulan pultti meni poikki.

Viesti Kirjoittaja Klapaucius »

Hemmetti.

Käsijarruremppaa yritän aikaansaada kun auto pitäisi saada leimaan. Yksi puoli aukesi ja kaikki heebelit irtosi tuosta vaan, mutta pelkääjän puolella menikin se alempi pultti poikki, eikä edes kovin kovaa voimaa tarvinnu. Käsipelillä väänteli, tulihan siinä vahva olo, mutta ei se nyt paljoa lohduta.

Eli miten sen pultin saa sieltä veks? Sinne väliin ei paljoa mahdu, täytyy vissiin alkaa purkaa pois tavaraa edestä. Onko se sitten pyörän napa mihin se menee kiinni se nimi. Voiko sinne antaa lämpöä, jos sellaista jostain löytyisi, vai miten nuo jarrun osat siitä tykkää? Jotenkin jos kierteen saisi sinne, mutta onko kellään kokemusta, onnistuuko sinne mahduttaan poran sinne väliin, jos purkaa tarpeeksi roipetta pois? Sitten reikä ja vasurikierteisellä pultilla yrittäisi vekslata?

Tylsin tapa on tietty vetää se satula paskaksi mutta ei se nyt oikein innosta sekään...

Taitaa 'auto leimaan viikossa'-projekti himean venyä, jos en tuota irti sieltä saa, joten ideoita otetaan vastaan!
Yksi marsu mallia W124 300TD vm.88
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jassusatulan pultti meni poikki.

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

hitsaa mutteri tai pultti siihen kiinni ja väännä auki, joskus aukee aika helpostikki nuon kun saa hitsatessa vähän lämpöä.

Jos ei muuta niin poraa vain ja vastakierretappia.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Klapaucius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ke 06.04.2011 23:22
Paikkakunta: Naantali

Re: Jassusatulan pultti meni poikki.

Viesti Kirjoittaja Klapaucius »

Se kirotun pultti katkesi siten että se satula ei irtoa paikoiltaan. Eli lonksuu, muttei saa veke. Pieni pätkä jäi sitä kierrettä törröttämään. Huomasin nyt tarkemmin tutkaillessa että eihän siinä ole kuin iskari edessä, eli kohtuu pienellä vaivalla saa ainakin lebensraumia siihen ympärille työkalua varten. Taitaa olla korkea aika ihan oikeasti hankkia kitsauspelit, ei muuta kuin visa vinkumaan.
Yksi marsu mallia W124 300TD vm.88
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jassusatulan pultti meni poikki.

Viesti Kirjoittaja paloviita »

TUUTTERO kirjoitti:hitsaa mutteri tai pultti siihen kiinni ja väännä auki, joskus aukee aika helpostikki nuon kun saa hitsatessa vähän lämpöä.
Ja jos pultti on katkennut pinnan tasalle, hitsaa siihen ensin aluslevy. Prikkaan on sitten helpompi hitsata esim. mutteri.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Klapaucius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ke 06.04.2011 23:22
Paikkakunta: Naantali

Re: Jassusatulan pultti meni poikki.

Viesti Kirjoittaja Klapaucius »

paloviita kirjoitti:
TUUTTERO kirjoitti:hitsaa mutteri tai pultti siihen kiinni ja väännä auki, joskus aukee aika helpostikki nuon kun saa hitsatessa vähän lämpöä.
Ja jos pultti on katkennut pinnan tasalle, hitsaa siihen ensin aluslevy. Prikkaan on sitten helpompi hitsata esim. mutteri.
Tämä oli muuten eri hyvä vinkki. Jotenkin tuntuu hyvältä idealta.

Kyllä tästä jotain luottamusta on että joskus opin tämänkin auton tekniikkaa hallitsemaan. Lähes kaikki fiksaukset ovat meikäläiselle uusia juttuja, joten niissä menee kauan enkä koskaan oikein tiedä varmuudella mitä olen tekemässä (varasinkin silloin kun yritän jotain fiksata korjausopaskirjan kanssa, jossa on kuva joka on täysin musta, joutuu arvuutteleleen). Mutta nyt kun otin irti tuon taaemman alatukivarren, jousen ja iskarin niin sehän meni kädenkäänteessä, toisin kun ekalla kerralla jolloin siihen meni 6h :). Että ehkä jonain päivänän tällainen pikku kässärinsäätökeikka menee hujauksessa, eikä vältisti edes mitään hajoa :).

Kyl tää tästä. Nyt tarttee vaan sen verran porata että saa sen satulan veke siitä tieltä. Ja sitten ruinaan naapurilta hitsausvehkeitä, onneksi vuokraisäntänä on maajussi, jolla on yhtä ja toista niissä verstaissaan ja halleissaan...
Yksi marsu mallia W124 300TD vm.88
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1802
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Jassusatulan pultti meni poikki.

Viesti Kirjoittaja sompio »

Sitten ihan kuin pienenä vihjeenä vastaisuuden varalle että, jos pultti joka pitäisi avata näyttää olevan ruosteessa tai vaan muuten tiukassa niin napakka isku pultinkantaan ennen avausyritystä auttaa kummasti.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5728
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Jassusatulan pultti meni poikki.

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eikös se satula halakee ihan paikalleen, kun avaa ne neljä satulan ruuvia ja ottaa satulan pois osina ja kasaa sen takasi pöydällä ja sitten irrottaa sen satulan kiinnitys ruuvin :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jassusatulan pultti meni poikki.

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ainaki 300-24 mallin satulalle voi niin tehdä ;) on vaa ne ruuvit aika tiukassa. ja jos jo tuo katkennut oli noin heikos hapes... :roll:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Jassusatulan pultti meni poikki.

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

paloviita kirjoitti:
TUUTTERO kirjoitti:hitsaa mutteri tai pultti siihen kiinni ja väännä auki, joskus aukee aika helpostikki nuon kun saa hitsatessa vähän lämpöä.
Ja jos pultti on katkennut pinnan tasalle, hitsaa siihen ensin aluslevy. Prikkaan on sitten helpompi hitsata esim. mutteri.
Sen rikan hisauksen jälkeen suihkuta siihen CRC:tä se imeytyy silloin helposti jenkoihin. Vaikka se haihtuu melkein heti osa siitä menee perille, kun tarpeeksi ruiskuttaa. Saman voi tehdä sen mutterin hitsauksen jälkeen. Yleenssä ruosteisten osan irrotukseen auttaa aika, lämpö ja CRC useita toistoja ei säry paikat. :thumbup:
Meseillään
scherer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 23.08.2005 11:45

Re: Jassusatulan pultti meni poikki.

Viesti Kirjoittaja scherer »

Jos tässä on perus 124 takajarrusatula, niin uudella peruskorjatulla ei hinta päätä huimaa. Käytetyn hinta taitaa pyöriä max 10€:n tuntumassa.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jassusatulan pultti meni poikki.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

scherer kirjoitti:Jos tässä on perus 124 takajarrusatula, niin uudella peruskorjatulla ei hinta päätä huimaa. Käytetyn hinta taitaa pyöriä max 10€:n tuntumassa.
Ei ne tosiaan paljoa maksa mutta siinä 40-50 euron tietämillä se hinta yleensä pyörii.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin