Jassusatulan pultti meni poikki.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 99
- Liittynyt: Ke 06.04.2011 23:22
- Paikkakunta: Naantali
Jassusatulan pultti meni poikki.
Hemmetti.
Käsijarruremppaa yritän aikaansaada kun auto pitäisi saada leimaan. Yksi puoli aukesi ja kaikki heebelit irtosi tuosta vaan, mutta pelkääjän puolella menikin se alempi pultti poikki, eikä edes kovin kovaa voimaa tarvinnu. Käsipelillä väänteli, tulihan siinä vahva olo, mutta ei se nyt paljoa lohduta.
Eli miten sen pultin saa sieltä veks? Sinne väliin ei paljoa mahdu, täytyy vissiin alkaa purkaa pois tavaraa edestä. Onko se sitten pyörän napa mihin se menee kiinni se nimi. Voiko sinne antaa lämpöä, jos sellaista jostain löytyisi, vai miten nuo jarrun osat siitä tykkää? Jotenkin jos kierteen saisi sinne, mutta onko kellään kokemusta, onnistuuko sinne mahduttaan poran sinne väliin, jos purkaa tarpeeksi roipetta pois? Sitten reikä ja vasurikierteisellä pultilla yrittäisi vekslata?
Tylsin tapa on tietty vetää se satula paskaksi mutta ei se nyt oikein innosta sekään...
Taitaa 'auto leimaan viikossa'-projekti himean venyä, jos en tuota irti sieltä saa, joten ideoita otetaan vastaan!
Käsijarruremppaa yritän aikaansaada kun auto pitäisi saada leimaan. Yksi puoli aukesi ja kaikki heebelit irtosi tuosta vaan, mutta pelkääjän puolella menikin se alempi pultti poikki, eikä edes kovin kovaa voimaa tarvinnu. Käsipelillä väänteli, tulihan siinä vahva olo, mutta ei se nyt paljoa lohduta.
Eli miten sen pultin saa sieltä veks? Sinne väliin ei paljoa mahdu, täytyy vissiin alkaa purkaa pois tavaraa edestä. Onko se sitten pyörän napa mihin se menee kiinni se nimi. Voiko sinne antaa lämpöä, jos sellaista jostain löytyisi, vai miten nuo jarrun osat siitä tykkää? Jotenkin jos kierteen saisi sinne, mutta onko kellään kokemusta, onnistuuko sinne mahduttaan poran sinne väliin, jos purkaa tarpeeksi roipetta pois? Sitten reikä ja vasurikierteisellä pultilla yrittäisi vekslata?
Tylsin tapa on tietty vetää se satula paskaksi mutta ei se nyt oikein innosta sekään...
Taitaa 'auto leimaan viikossa'-projekti himean venyä, jos en tuota irti sieltä saa, joten ideoita otetaan vastaan!
Yksi marsu mallia W124 300TD vm.88
Re: Jassusatulan pultti meni poikki.
hitsaa mutteri tai pultti siihen kiinni ja väännä auki, joskus aukee aika helpostikki nuon kun saa hitsatessa vähän lämpöä.
Jos ei muuta niin poraa vain ja vastakierretappia.
Jos ei muuta niin poraa vain ja vastakierretappia.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 99
- Liittynyt: Ke 06.04.2011 23:22
- Paikkakunta: Naantali
Re: Jassusatulan pultti meni poikki.
Se kirotun pultti katkesi siten että se satula ei irtoa paikoiltaan. Eli lonksuu, muttei saa veke. Pieni pätkä jäi sitä kierrettä törröttämään. Huomasin nyt tarkemmin tutkaillessa että eihän siinä ole kuin iskari edessä, eli kohtuu pienellä vaivalla saa ainakin lebensraumia siihen ympärille työkalua varten. Taitaa olla korkea aika ihan oikeasti hankkia kitsauspelit, ei muuta kuin visa vinkumaan.
Yksi marsu mallia W124 300TD vm.88
Re: Jassusatulan pultti meni poikki.
Ja jos pultti on katkennut pinnan tasalle, hitsaa siihen ensin aluslevy. Prikkaan on sitten helpompi hitsata esim. mutteri.TUUTTERO kirjoitti:hitsaa mutteri tai pultti siihen kiinni ja väännä auki, joskus aukee aika helpostikki nuon kun saa hitsatessa vähän lämpöä.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 99
- Liittynyt: Ke 06.04.2011 23:22
- Paikkakunta: Naantali
Re: Jassusatulan pultti meni poikki.
Tämä oli muuten eri hyvä vinkki. Jotenkin tuntuu hyvältä idealta.paloviita kirjoitti:Ja jos pultti on katkennut pinnan tasalle, hitsaa siihen ensin aluslevy. Prikkaan on sitten helpompi hitsata esim. mutteri.TUUTTERO kirjoitti:hitsaa mutteri tai pultti siihen kiinni ja väännä auki, joskus aukee aika helpostikki nuon kun saa hitsatessa vähän lämpöä.
Kyllä tästä jotain luottamusta on että joskus opin tämänkin auton tekniikkaa hallitsemaan. Lähes kaikki fiksaukset ovat meikäläiselle uusia juttuja, joten niissä menee kauan enkä koskaan oikein tiedä varmuudella mitä olen tekemässä (varasinkin silloin kun yritän jotain fiksata korjausopaskirjan kanssa, jossa on kuva joka on täysin musta, joutuu arvuutteleleen). Mutta nyt kun otin irti tuon taaemman alatukivarren, jousen ja iskarin niin sehän meni kädenkäänteessä, toisin kun ekalla kerralla jolloin siihen meni 6h


Kyl tää tästä. Nyt tarttee vaan sen verran porata että saa sen satulan veke siitä tieltä. Ja sitten ruinaan naapurilta hitsausvehkeitä, onneksi vuokraisäntänä on maajussi, jolla on yhtä ja toista niissä verstaissaan ja halleissaan...
Yksi marsu mallia W124 300TD vm.88
Re: Jassusatulan pultti meni poikki.
Sitten ihan kuin pienenä vihjeenä vastaisuuden varalle että, jos pultti joka pitäisi avata näyttää olevan ruosteessa tai vaan muuten tiukassa niin napakka isku pultinkantaan ennen avausyritystä auttaa kummasti.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5728
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Jassusatulan pultti meni poikki.
eikös se satula halakee ihan paikalleen, kun avaa ne neljä satulan ruuvia ja ottaa satulan pois osina ja kasaa sen takasi pöydällä ja sitten irrottaa sen satulan kiinnitys ruuvin 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Jassusatulan pultti meni poikki.
ainaki 300-24 mallin satulalle voi niin tehdä
on vaa ne ruuvit aika tiukassa. ja jos jo tuo katkennut oli noin heikos hapes... 


Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Mersumies
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Jassusatulan pultti meni poikki.
Sen rikan hisauksen jälkeen suihkuta siihen CRC:tä se imeytyy silloin helposti jenkoihin. Vaikka se haihtuu melkein heti osa siitä menee perille, kun tarpeeksi ruiskuttaa. Saman voi tehdä sen mutterin hitsauksen jälkeen. Yleenssä ruosteisten osan irrotukseen auttaa aika, lämpö ja CRC useita toistoja ei säry paikat.paloviita kirjoitti:Ja jos pultti on katkennut pinnan tasalle, hitsaa siihen ensin aluslevy. Prikkaan on sitten helpompi hitsata esim. mutteri.TUUTTERO kirjoitti:hitsaa mutteri tai pultti siihen kiinni ja väännä auki, joskus aukee aika helpostikki nuon kun saa hitsatessa vähän lämpöä.

Meseillään
Re: Jassusatulan pultti meni poikki.
Jos tässä on perus 124 takajarrusatula, niin uudella peruskorjatulla ei hinta päätä huimaa. Käytetyn hinta taitaa pyöriä max 10€:n tuntumassa.
Re: Jassusatulan pultti meni poikki.
Ei ne tosiaan paljoa maksa mutta siinä 40-50 euron tietämillä se hinta yleensä pyörii.scherer kirjoitti:Jos tässä on perus 124 takajarrusatula, niin uudella peruskorjatulla ei hinta päätä huimaa. Käytetyn hinta taitaa pyöriä max 10€:n tuntumassa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103