W124 Moottorin tukikumit?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

W124 Moottorin tukikumit?

Viesti Kirjoittaja Janne »

Mistä moottoria kestää nostaa alapuolelta kun vaihtaa moottorin tukikumeja?

Ylhäältä tuo onnistuisi helposti kun on selkeät nostopaikat, mutta kun ei ole sellaisia nostimia.

Alhaalta montusta kyllä pääsee nostamaan, mutta kun ei hirvee aivan summissa alkaa touhuamaan.

Autohan on 300 D -91
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Ei kannata ottaa riskiä

Viesti Kirjoittaja mc »

Eipä taida kannattaa ottaa riskiä, voipi olla että tulee kalliimpi vahinko, jos et pysty oikeista korvakkeista nostamaan yläpuolelta.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Olen vaihtanut tyynyjä "pullotunkin" avulla, eli siis tuollainen pieni nestetunkki.

Nostaa voi varovasti moottorin korvakkeesta. Jokin puukapula on hyvä laittaa
tunkin ja korvakkeen väliin. Nostaahan tarvitsee vain sen verran, että tyyny
mahtuu luistamaan paikaltaan.

Eikä pakoputkea, ym. irroittamatta enempää voisikaan nostaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Vaihdettu on

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tiedustelin tuota hommaa MB- pajan pitäjältä. Hän on kuulemma keventänyt tukikumeja aina öljypohjasta. Kakkosnelonen vaan väliin ja eikun menoksi. Näin hän on tehnyt jo viidentoista vuoden ajan ja ei ole ilmaantunut ongelmia.

Rankaltahan tuo kuulosti, mutta siitä huolimatta tein näin. Saapa nähdä onko öljypohjantiivisteen vaihto edessä. Tosin toisen puolen kumihan kannattaa pitää koko ajan kiinni, jolloin kaikki paino ei tule öljypohjalle.

Ajo muuttuu uusilla tukikumeilla jämäkämmäksi. Käynnistys ja sammutus ei enää ravista autoa. Vaihdoin muuten samalla laatikon tukikumin.

Tämä oli homma joka olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

bensakone versioissa tuo öljypohja on yleensä alumiinia,
joten en uskalla sen alta nostaa.

Jos siinä kävisi vaikka, joku "heilahdus", niin voisi mennä tunkki läpi
pohjan :shock:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Henry V. kirjoitti:bensakone versioissa tuo öljypohja on yleensä alumiinia,
joten en uskalla sen alta nostaa.

Jos siinä kävisi vaikka, joku "heilahdus", niin voisi mennä tunkki läpi
pohjan :shock:
124 dieseleissähän on öljypohja myös alumiinia, joten sen kanssa saa myös olla varovainen. Mutta luulisi sen kestävän nostaa hallitunkilla, kun laittaa väliin yli öljypohjan levyisen pätkän "2x4:sta". Mutta perempihan tietysti olisi nostaa oikein niistä nostokorvakkeista. Ei tarvitsisi jännittää mitään heilahduksia...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuossa jonkin aikaa sitten vaihdoin kumit ja nostin moottoria kylmän viileästi öljypohjan takareunasta.Lankun pätkä väliin ja tunkilla hieman ylöspäin.Eihän sitä tosiaan paljon tartte nostaa mutta hieman hirvitti kuitenkin, alumiiniahan se tosiaan on!

Niin ja ei kannata sitten ostaa KL poistomyynnistä niitä kumeja.Itse säästin väärässä paikassa ja nyt sitten tyhjäkäynnillä täristää... :?
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Härskisti vaan

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Noh viime viikolla kävin hovimekaanikolle auton alustaa näyttämässä ja nostimme koko keulan ylös suoraan öljypohjan takareunasta, kakkosnelonen väliin vaan ja eturenkaat ilmaan.

Eipä siinä mitään ongelmaa. Varmasti rasittaa tukikumeja mutta onhan ne melkoisessa rääkissä joka käynnistyksen/kaasutuksen yhteydessäkin.

Henkka
"Joku raja sitä auton pumpulissa pitämiselläkin"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

[quote="jarski].



124 dieseleissähän on öljypohja myös alumiinia, joten sen kanssa saa myös olla varovainen. [/quote]

Totta. Tämänpä takia ei uskalla avata 250 D:n öljynpoistoroppua, koska noviisi eräällä huoltsikalla oli kiertänyt sen niin kiinni, ettei sitä raavas mieskään auki saa. :shock: Samperi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:33
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: W124 Moottorin tukikumit?

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Janne kirjoitti:Mistä moottoria kestää nostaa alapuolelta kun vaihtaa moottorin tukikumeja?

Ylhäältä tuo onnistuisi helposti kun on selkeät nostopaikat, mutta kun ei ole sellaisia nostimia.

Alhaalta montusta kyllä pääsee nostamaan, mutta kun ei hirvee aivan summissa alkaa touhuamaan.

Autohan on 300 D -91
Mitenkäs, jos nostaa autoa ensin ihan normaalisti ja laittaa lankkuja öljypohjan alle ja laskee sitten autoa sen verran alas, että jää kannatuksiin lankkujen varaan. Ei tarvii pelätä nuita tunkin pohjasta-läpi hommeleita....

Paksu puupölli voisi kanssa olla ihan messevä apuväline :shock: .

t:T
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

hmm Kumma juttu, tuossa saksantuonti w201 2l diiselissä on nestetoimiset moottorin tukikumit. Pystylampussa mulla on tavalliset kumit.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Muffler kirjoitti:hmm Kumma juttu, tuossa saksantuonti w201 2l diiselissä on nestetoimiset moottorin tukikumit. Pystylampussa mulla on tavalliset kumit.
Tulivatten juuri OM60x-dieseleihin.. mielestäni nestetäyttöisiä ei ollut OM61x:ssä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja juha »

Timo L. kirjoitti:[quote="jarski].



124 dieseleissähän on öljypohja myös alumiinia, joten sen kanssa saa myös olla varovainen.
Totta. Tämänpä takia ei uskalla avata 250 D:n öljynpoistoroppua, koska noviisi eräällä huoltsikalla oli kiertänyt sen niin kiinni, ettei sitä raavas mieskään auki saa. :shock: Samperi.[/quote]

Proppu jämähtää todella tiukalle jos kiertää liian tiukkaan kiinni! Huomasin kantapään kautta kun en saanut proppua auki kuin meisselillä lyömällä. Propun helmaan muutama terävä isku lyötimeisselin avulla, sitten hylsyllä auki, terävä napaus vasaralla räikän varteen. Uusi proppu pitää sitten olla taskussa sillä vanha ei ole kovin ehjän oloinen operaation jälkeen.

Kyllä alumiinipohjakin kestää nostoa kun laittaa lankun väliin. Tasainen paino ei sitä riko jos ei nosta koko autoa siitä öljypohjasta ylös.
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

öljypohjan kesto

Viesti Kirjoittaja jamppa »

kyllä toi hauras alumiini on siks hepposta että en nostais siitä, se pohja maksaa yli 300 euroo
jd-mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 02.12.2006 21:16
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja jd-mies »

Nyt kaivataan HÄTÄSEEN vastauksia mistä tietää koska w124 200D moottorikumit on loppu?konetta kun heiluttaa sivusuunnassa auto sammuksissa auto heiluu,kuuluuko heilua?Tärisee tyhjäkäynnillä varsinkin jos on seisonut esim.3 päivää ja yleensä liikkeelle lähdöissä.

Sitten kuulin jutun että kokeilee niin että on vaihde päällä ja painaa jarrua ja hitaasti nostaa kytkintä niin huomaa että täriseekö.Kokeilin sitä ja kyllä se jollain lailla täriseekin.

Mutta nyt tarvitsen vastauksia että mistä tietää koska moottorin tukikumit on loppu?? :(
Mukavaa kun kesälläkin on liukasta ;-),200D
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

jd-mies kirjoitti:Nyt kaivataan HÄTÄSEEN vastauksia mistä tietää koska w124 200D moottorikumit on loppu?konetta kun heiluttaa sivusuunnassa auto sammuksissa auto heiluu,kuuluuko heilua?Tärisee tyhjäkäynnillä varsinkin jos on seisonut esim.3 päivää ja yleensä liikkeelle lähdöissä.

Sitten kuulin jutun että kokeilee niin että on vaihde päällä ja painaa jarrua ja hitaasti nostaa kytkintä niin huomaa että täriseekö.Kokeilin sitä ja kyllä se jollain lailla täriseekin.

Mutta nyt tarvitsen vastauksia että mistä tietää koska moottorin tukikumit on loppu?? :(
Kyllähän sen moottorin pitää hieman heilua, ilman että koko auto heiluu samaan tahtiin. Siis, jos yrität heiluttaa konetta sammuksissa..
Moottori/laatikkopaketti lepää edestä kahden hydraulinestetäytteisen kumityynyn ja laatikon alta yhden kumityynyn varassa. Muistini mukaan kuskinpuoleinen etutyyny menehtyy herkimmin (korjatkaa ihmeessä, jos muistan väärin!!). Eli nesteet karkaa tielle ja kone asettuu siltä puolen alemmas. Jos ehjä auto verrokkina, eron kyllä huomaa.
Yksi näitä oireita rikkinäisistä tukikumeista on, että kuuluu kolahdus startatessa ja sammuttaessa -> neste kun karannut välistä, metalli kolahtaa metalliin. Sama huomaat, jos moottoria heiluttaessa se tuntuu olevan "yhtä puuta" auton kanssa :wink:

Edit: Lisättäköön tähän vielä, että ylemmistä keskusteluista ei selvinnyt, onko tukikumeja vaihdettu muutoinkin kuin vain silloin, kun nesteet tulleet pihalle. Eli tulevatko nämä tiensä päähän ts. myös ajan kanssa? Itse olen vaihtanut lyttyyn menneitä tukikumeja..
Viimeksi muokannut Esa H., Su 14.10.2007 08:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Minä vaihdoin kumit vaikka ne eivät vielä ihan loppu olleetkaan. Kuitenkin vaihdon jälkeen huomasi selvästi tiettyjen äänien vaimentuneen tai poistuneen. Moottorikin käynnistyy nykyisin "siellä jossain", siltä se ainakin tuntuu. :D
1991 420 SE
jd-mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 02.12.2006 21:16
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja jd-mies »

ok, no mitäs kumityynyt maksaa pelkkään moottoriin kummallekkin puolelle?

MOOTTORIN TUKIKUMI MERCEDES W124 MALLI 85--95
Viallinen tukikumi saattaa aiheuttaa pakoputkivaurion (moottori "elää"
ylitse rajansa).
W124 HYDRAULISET moottorin sivukumityynyt:
(Tarkista aina värikoodi. Tyynyt ei 4matic)
200B Vasen jos "PUNAINEN/B" (ei ilmast.). . . . . . . . . 18-1291 57.40 ???
200B Oikea ja 200E/230E v/o jos "VIHREÄ/B". . . . . . . . 18-1290 60.21 ???
200E/230E v/o ilmastoinnilla jos "SININEN/B". . . . . . . 18-1292 59.00 ???
200D v/o jos "PUNAINEN/B" (ei A+ilm). . . . . . . . . . . 18-1291 57.40 ???
200D-Autom ja 250D v/o jos "VIHREÄ/B". . . . . . . . . . . 18-1290 60.21 ???
250D-Taxi/Turbo 90-- v/o jos "VIOLETTI". . . . . . . . . . 18-2113 49.00 ???
250D-Autom+ilmast v/o jos "SININEN/B". . . . . . . . . . . 18-1292 59.00 ???
250D-Turbo v/o jos "SININEN/B". . . . . . . . . . . . . . 18-1292 59.00 ???
250D-Turbo+ilm/Autom v/o jos "ORANSSI". . . . . . . . . . 18-2116 54.49 ???
300D --93 v/o jos "VIOLETTI". . . . . . . . . . . . . . . 18-2113 49.00 ???
300D-Taxi/Turbo --93 v/o jos "VALKEA". . . . . . . . . . . 18-2115 49.00 ???
260E/300E --89 v/o jos "SININEN/B" (ei A+ilm). . . . . . . 18-1292 59.00 ???
260/300E Autom+ilm --89 v/o jos "VALKEA". . . . . . . . . 18-2115 49.00 ???
260/300E 90--95 v/o jos "VIOLETTI" (ei A+ilm). . . . . . . 18-2241 77.00 ???
260/300E Autom+ilm 90--95 v/o jos "VALKEA". . . . . . . . 18-2242 77.00 ???
260/300E 4matic v/o (nelivetoiset). . . . . . . . . . . . 18-2243 99.90 ???
W124 TAAKSE vaihteistoon "Vihreä". . . . . . . . . . . . . 18-2064 27.58 ???



Eli onko minun autooni nämä sopivat auto on siis w124 200d vm.89 manuaali ei ilmastointia??

200D v/o jos "PUNAINEN/B" (ei A+ilm). . . . . . . . . . . 18-1291 57.40 ???

Mistä saa halvimmalla?
Mukavaa kun kesälläkin on liukasta ;-),200D
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

siitä tietää..

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Kumityynyt on ainakin silloin sököt, kun kattelee sitä ja hoksaa, että se on repaleina :shock: . Vaihto tapahtui autoa nostamalla ja öljypohjan alle tunkki ja lankkua väliin. Helppo homma. Vaihdoin siis 124 2.5 tiisseliin kuskin puolen kumin tällä tavoin. Huom. jälkikiristys oli näköjään tarpeellinen. Jos haluaa varmistua nion ilman kattelemista sen kumen rikkinäisyyden, niin kyllähän sen huomaa, kun auto tärisee tyhjäkäynnillä kuin haavanlehti. Hinnat on kohtuu samoja paitsi veholla. Itse ostin MB-osasta. Neuvoksi vaan, jos epäilyttää onko kumi rikki, niin heti vaihtoon. Pidemmän päälle rikkoo hermot ja pakoputken.
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Vastaa Viestiin