Ilmaa polttoainelinjastossa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Harri S kirjoitti:Ehkä se vuoto oli jossakin noista liittimistä, minkä otit auki ja vuoto loppui uudelleen kasatessa.
Ne suuttimien paluuletkut kannataa uusia samalla kun noita letkulinjoja laittelee kuntoon.

Suosittelen orkkissysteemeissä pitäytymistä, noita erilaisia säästöjuttuja on nähty jo aivan liian paljon.

Naftankestäviä O-renkaita saa ihan tavan hydrauliikkaliikeistä, mitään halpissarjan rinkuloita en sinne laittaisi, kun eivät pitkään kestä.

Veskola tuossa selittikin jo sen lämmittimen eliminoinnin ja mahdolliset seuraukset.
Siekkinen kirjoitti:No, jokatapauksessa tuon kun ohitat ja kokeilet toimiiko. Talvella ei tosiaan kannata jättää sitä kokonaan pois vaan ostaa ehjä/uusi.
Olikin tarkoitus että kokeilee ilman sitä että paraneeko ongelma ja laittaa talveksi uuden jos vika on siinä. Tietenkin ensin putket kuntoon.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja felmit »

jos uusit "kirkaat" putket on niissä uudet ehjät kynnet O-renkaineen
autodidakti
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

felmit kirjoitti:jos uusit "kirkaat" putket on niissä uudet ehjät kynnet O-renkaineen
Niinpä. Eikä siinä konkurssia tee vaikka ne ostaakin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Kauniimpi osapuoli tuossa just soitteli, että työmatkan alussa ensimmäinen puoli kilometriä ollut melko kovaa nykimistä.. Käynnistynyt oli kuitenkin hyvin.. Oli pysähtyny kauppaan ja ajanut lopun matkaa ilman ongelmia..
Viimeksi muokannut Lestrange, Ti 13.11.2012 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

felmit kirjoitti:jos uusit "kirkaat" putket on niissä uudet ehjät kynnet O-renkaineen
Mistä näitä valmiita letkupaketteja saa? Kl-varaosien sivuilta en löytäny, enkä merteilin.
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Mitäs hommia hoitaa syöttöpumpun magneettiventtiili?

Voisko tämä aiheuttaa mitä ongelmia, jos ei oo käytössä tai on rikki?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja felmit »

KL:n nettisivuilla ei ole kuin raapaisu, soittamalla selviää.
Ainoastaan Rovaniemen kivijalkamyymälässä olen käynyt.
Marmoritiskiltä olen itse hakenut
autodidakti
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lestrange kirjoitti:Mitäs hommia hoitaa syöttöpumpun magneettiventtiili?

Eli jos kyse oli siitä sähköperällisen rivipumpun kyljessä olevasta mustasta mötikästä (yhdistetty magneettiventtiili + polttoaineen lämpötilan mittari, 4 nastaa liittimessä). Se on kallis, olikohan luokkaa 150€ (ja tämä oli halvin hinta mitä löysin, veholla varmaan 1500€ :lol: ), mutta vika voi hyvin olla siinä, sillä se oli minunkin tapauksessa halki. Ongelmana oli auton käynnistymättömyys.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GOptzZah8Xk[/youtube]

Pirun riivaama osa tuokin...sen eliminointikin kun on vähän hankalaa, koska auto sammuu sen avulla (osittain)
Lisää tietoa: www.skg.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja etrade »

Lestrange kirjoitti: Oli kuitenki pakkasyö ja -aamu.
Pari vuotta ollu sama vika ja kelit vaikuttaa eli tekee mystiseksi asian. Mulla on paluulinjas hana että saa talvipakkasella käynttiin.
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

etrade kirjoitti:
Lestrange kirjoitti: Oli kuitenki pakkasyö ja -aamu.
Pari vuotta ollu sama vika ja kelit vaikuttaa eli tekee mystiseksi asian. Mulla on paluulinjas hana että saa talvipakkasella käynttiin.
Minkäslaisen hanan oot siihen laittanu ja mihin letkuun?
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja etrade »

Hydrauliikkaliikkestä ihan normaali hana. Tankille menevään paluuletkuun. Ei mikään järkevä ratkaisu mutta toimii se noinkin. Vittumaista nostella konepelliä aina kun lähtee liikenteeseen.
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Pitääpä huomenna kipaista hakemassa nuita polttoaineen kestäviä o-renkaita tuosta varaosaliikkeestä.

O-renkaiden koot:

8x2.5mm
10x2.5mm

Onkohan noita tuon kokoisia eri mallisia, vai onko ne aina samanlaisia?

Montakohan kappaletta näitä pitää ostaa?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Lestrange kirjoitti:Pitääpä huomenna kipaista hakemassa nuita polttoaineen kestäviä o-renkaita tuosta varaosaliikkeestä.

O-renkaiden koot:

8x2.5mm
10x2.5mm

Onkohan noita tuon kokoisia eri mallisia, vai onko ne aina samanlaisia?

Montakohan kappaletta näitä pitää ostaa?
Noissa liittimissä on kaikki saman kokosia mutta jos niitä on jossakin muualla niin sitten en ole varma.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Siekkinen kirjoitti:
Lestrange kirjoitti:Pitääpä huomenna kipaista hakemassa nuita polttoaineen kestäviä o-renkaita tuosta varaosaliikkeestä.

O-renkaiden koot:

8x2.5mm
10x2.5mm

Onkohan noita tuon kokoisia eri mallisia, vai onko ne aina samanlaisia?

Montakohan kappaletta näitä pitää ostaa?
Noissa liittimissä on kaikki saman kokosia mutta jos niitä on jossakin muualla niin sitten en ole varma.
Meinasin, sitä, että onko o-renkaita kanttisia ja pyöreitä?

Jos siis renkaasta otetaan poikkileikkauskuva.. :)
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Unohtui täysin tämä topicci, kun tohkeissani sain röplötyksen loppumaan vaihtamalla kaikki ne o-renkaat kirkkaisiin polttoaineletkuihin. Muistaakseni niitä oli 9 kappaletta.

Eli käyntivaiva tuli sillä kuntoon, mutta vieläkin näkyy niissä kirkkaissa letkuissa ilmakuplia melko paljon.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja felmit »

felmit kirjoitti:+ Tutkia kumiletkujen kunto, niitä on muutama, ennen noita muoviputkia
jos kovia tai haljenneita niin vaihtoon
metalliputki voi olla myös syöpynyt, eikä välttämätä sen imuvuoto näy päällepäin
Muutenkaan imupuolen vuodot harvoin näkyy ulospäin. Silloin ovat jo todella huonoja.
Lämmitinkin voi olla syyllinen, mutta nuo kannattaa tehdä ensin.
autodidakti
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

felmit kirjoitti:
felmit kirjoitti:+ Tutkia kumiletkujen kunto, niitä on muutama, ennen noita muoviputkia
jos kovia tai haljenneita niin vaihtoon

metalliputki voi olla myös syöpynyt, eikä välttämätä sen imuvuoto näy päällepäin
Muutenkaan imupuolen vuodot harvoin näkyy ulospäin. Silloin ovat jo todella huonoja.
Lämmitinkin voi olla syyllinen, mutta nuo kannattaa tehdä ensin.
Aloitetaan nuista, missä päin konehuonetta nuo majailee? Yhdistyvät varmaan tankilta tuleviin metalliputkiin?
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1243
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Itsellä oli halkeama juuri tankilta tulevan putken ja suodattimen välisessä mustassa kumiletkussa.
Joku suojasukka tms. oli päällä, ettei edes nähnyt halkeamaa ennen "riisumista".

...ja kuplia kulki.
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Risto113 kirjoitti:Itsellä oli halkeama juuri tankilta tulevan putken ja suodattimen välisessä mustassa kumiletkussa.
Joku suojasukka tms. oli päällä, ettei edes nähnyt halkeamaa ennen "riisumista".

...ja kuplia kulki.
Joo näyttäis nuiden kahden kumiletkun ympärillä olevan joku suojasukka.

Toinen ainakin näyttäis nousevan suodatinjalalle, vaiko laskevan sittenki?

Sen kai uskaltaa leikata auki ja tutkia niiden kunnon?
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Mitä luuletta, tarviiko nuita letkuja suojata uudelleen, kun sukan leikkaa auki?
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1243
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Lestrange kirjoitti:Mitä luuletta, tarviiko nuita letkuja suojata uudelleen, kun sukan leikkaa auki?
Pujota sukka pois, ja laita takaisin?
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Risto113 kirjoitti:
Lestrange kirjoitti:Mitä luuletta, tarviiko nuita letkuja suojata uudelleen, kun sukan leikkaa auki?
Pujota sukka pois, ja laita takaisin?
Onko se siis ihan vaan avautuva malli, jotta voi pujottaa takasi? Tyhmiähän tässä tulee kyseltyä, mutta ei vara venettä kaada.

Lähinnä sitä vaan, että onko siitä haittaa, vaikka niitä ei suojaa mitenkään?
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Pumpun kyljeltä suodattimen yläosaan tulevassa letkussa, sekä karkeasuodattimelta lämmittimelle menevässä letkussa näkyy paljon ilmakuplia.
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Eipä ole vieläkään kerennyt tutkimaan nuita kumisia polttoaineletkuja, muuta kuin näkyviltä kohdilta. Sukkaa en siis ole vielä kerennyt irrottamaan.

Onko kumpikin edellisessä postauksessa letku imupuolen letkuja?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Lestrange kirjoitti:karkeasuodattimelta lämmittimelle menevässä letkussa näkyy paljon ilmakuplia.
tämä on tulopuoli, mutta osat toisinpäin
autodidakti
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

felmit kirjoitti:
Lestrange kirjoitti:karkeasuodattimelta lämmittimelle menevässä letkussa näkyy paljon ilmakuplia.
tämä on tulopuoli, mutta osat toisinpäin
2012-11-08 17.30.37.jpg
Toinen kumiletkuista tulee suoraan tankilta lämmittimen rungon kylkeen? Siitä lähtee tuo ~20cm pitkä letku karkeasuodattimelle.

Voisikohan tuo lämmittimen runko falskata jostakin kohtaa ja sieltä kautta saada ilmoja?
2012-11-08 17.31.02.jpg
Ja suodattimen äärimmäisenä oikealla oleva letkussa, joka laskeutuu syöttöpumpun kyljessä olevaan mötikkään, näkyy myös paljon ilmakuplia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Lestrange, To 08.11.2012 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Risto113 kirjoitti:Itsellä oli halkeama juuri tankilta tulevan putken ja suodattimen välisessä mustassa kumiletkussa.
Joku suojasukka tms. oli päällä, ettei edes nähnyt halkeamaa ennen "riisumista".

...ja kuplia kulki.
Miten Risto113, vuotiko polttoainetta ulospäin? Siis niin, että näkyi oikein pavuoto?
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Onkos tässä pakko sammutus toteutettu vivulla pumpun kyljestä vai ruuvilla suodattimen päältä.

Itellä oli satunnaisia käynistys ongelmia w202 200d:ssä jossa on tämä ruuvi, näky myös kuplia letkussa, vaihdoin kaikki o-renkaat mutta vika osoittautui lopen olevan tämä sammutus ruuvin varren o-renkaassa.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

sepulaakeri kirjoitti:Onkos tässä pakko sammutus toteutettu vivulla pumpun kyljestä vai ruuvilla suodattimen päältä.

Itellä oli satunnaisia käynistys ongelmia w202 200d:ssä jossa on tämä ruuvi, näky myös kuplia letkussa, vaihdoin kaikki o-renkaat mutta vika osoittautui lopen olevan tämä sammutus ruuvin varren o-renkaassa.
Pistän mieleen tuon ja tarkistan!
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja felmit »

sepulaakeri kirjoitti:Onkos tässä pakko sammutus toteutettu vivulla pumpun kyljestä
ssammutus pumpulla
autodidakti
Vastaa Viestiin