606 st syö esikammioita

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
skye
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 19.12.2010 09:26
Paikkakunta: REHAKKA

606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja skye »

onko sattumaa että meni toisen kerran 4 sylinteristä esikammio rikki n 200km ajomatkan jälkeen?
ekalla kerralla tuli tarkistettua kaikki suuttimet dieselhuollossa ja että veivit suorat,4 sylinterin suutinkärki oli lähteny kävelee ja varmaan sen seurauksena kammiokuulakin rikki. ja nyt sama sekamelska taas 4 sylinterissä,kärki+esikammio rikki!?
onkohan kellään muulla ollu samantapasia ongelmia?

ennakko 22 ast eyk
8mm pumppu syötöt minimissään
hx40w
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

skye kirjoitti:onko sattumaa että meni toisen kerran 4 sylinteristä esikammio rikki n 200km ajomatkan jälkeen?
ekalla kerralla tuli tarkistettua kaikki suuttimet dieselhuollossa ja että veivit suorat,4 sylinterin suutinkärki oli lähteny kävelee ja varmaan sen seurauksena kammiokuulakin rikki. ja nyt sama sekamelska taas 4 sylinterissä,kärki+esikammio rikki!?
onkohan kellään muulla ollu samantapasia ongelmia?

ennakko 22 ast eyk
8mm pumppu syötöt minimissään
hx40w

Kyllä lähtisin tutkimaan rikkoontuneen suuttimen rakennetta, esikammiota ja sylinteriryhmän sielunelämää. Ruiskutuspaineet tai ahtopaineet eivät riko suutinkärkeä tai esikammion kuulaa jos rakenteissa tai ruiskutuspaineissa ei ole vikaa. Onko suuttimen avautumispainetta mitattu ? Ruiskutusennakko on kohdallaan, jos se on oikein tarkastettu.
Oletko ottanut kovia tehoja ennekuin moottori on tasalämmin ?
Millainen on moottorin käynti ollut enekuin esikammio/suutin on ollut kunnossa...entä vaurion jälkeen ?
Viimeksi muokannut Mesemies89, La 10.11.2012 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
skye
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 19.12.2010 09:26
Paikkakunta: REHAKKA

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja skye »

avautumispaineet on tarkistettu dieselhuollossa ja säädetty kohdilleen eli siellä ei pitäisi olla mitään poikkeavaa.
ennakko tarkistettu moneen kertaan ja koneella ei ole kylmänä revitelty.
Viimeksi muokannut skye, La 10.11.2012 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

skye kirjoitti:avautumispaineet on tarkistettu dieselhuollossa ja säädetty kohdilleen eli siellä ei pitäisi olla mitään poikkeavaa.
Vastaile vielä muihinkin kysymyksiini.
Entä ruiskutuspumpun tila, onko elementit laitettu ja ruiskutuksen tasaukset tehty asianmukaisesti ?
Viimeksi muokannut Mesemies89, La 10.11.2012 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
skye
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 19.12.2010 09:26
Paikkakunta: REHAKKA

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja skye »

kyllä se aavistuksen huonommin lähti kylmänä käymään tuon ekan kammiorempan jälkeen vaikka tuli kaikki hehkut vaihdettua,pitää nyt melkein päästä puristukset mittaamaan ennenku alkaa arvuuttelemaan, tosin kuvittelin tuohon huonoon käynnistymiseen tankin suodatinta joka on bensan hieno suodatin.
pumppu herlevin tekemä eli uskon että täysin kunnossa.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

skye kirjoitti:kyllä se aavistuksen huonommin lähti kylmänä käymään tuon ekan kammiorempan jälkeen vaikka tuli kaikki hehkut vaihdettua,pitää nyt melkein päästä puristukset mittaamaan ennenku alkaa arvuuttelemaan, tosin kuvittelin tuohon huonoon käynnistymiseen tankin suodatinta joka on bensan hieno suodatin.
Puristuspainemittauksella saa jotakin osviittaa, mutta sekään ei välttämättä kerro kaikkea mitä sylinteriryhmässä on pielessä. Pitäisi suorittaa lisäksi kattava ohivirtausmittaus.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kusevalla suuttimellahan nuo menee helposti rikki.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Siekkinen kirjoitti:Kusevalla suuttimellahan nuo menee helposti rikki.

Kovin epätodennäköistä, koska kusevilla suuttimilla ollaan ajettu kymmeniä tuhansia kilometrejä ongelmitta. Kylmäkäynnistykseen vaikuttaa sensijaan merkittävästi. Kirjoittaja kertoi suuttimien olleen kunnossa.
Avatar
skye
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 19.12.2010 09:26
Paikkakunta: REHAKKA

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja skye »

Mesemies89 kirjoitti:
skye kirjoitti:kyllä se aavistuksen huonommin lähti kylmänä käymään tuon ekan kammiorempan jälkeen vaikka tuli kaikki hehkut vaihdettua,pitää nyt melkein päästä puristukset mittaamaan ennenku alkaa arvuuttelemaan, tosin kuvittelin tuohon huonoon käynnistymiseen tankin suodatinta joka on bensan hieno suodatin.
Puristuspainemittauksella saa jotakin osviittaa, mutta sekään ei välttämättä kerro kaikkea mitä sylinteriryhmässä on pielessä. Pitäisi suorittaa lisäksi kattava ohivirtausmittaus.
huohotus samanlaista kuin alkuun ei ole muuttunut, imupuolellakaan ei ollut mitään erikoisempia ääniä käytettäessä ilman imusarjaa.

tuohon jos jollain ois myydä uusi kammio niin saa laittaa YV:tä.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mesemies89 kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Kusevalla suuttimellahan nuo menee helposti rikki.

Kovin epätodennäköistä, koska kusevilla suuttimilla ollaan ajettu kymmeniä tuhansia kilometrejä ongelmitta. Kylmäkäynnistykseen vaikuttaa sensijaan merkittävästi. Kirjoittaja kertoi suuttimien olleen kunnossa.
Mulla on itellä kahesti hajonnut kammio kusevan suuttimen pytystä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
laabor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 10.01.2010 22:50
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja laabor »

Liaan aikasella ennakko, onko tarkistettu tipalla vai pelkästään merkistä? Mitkä elementit, tasapäisille tuo 22eykk voi olla liikaa
Avatar
skye
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 19.12.2010 09:26
Paikkakunta: REHAKKA

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja skye »

herleviltä kasattuna ostanu pumpun ihan vasta. sitä kautta tuli asennusohjeissa tuo ennakko 22eyk. ei oo tasatappi
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

laabor kirjoitti:Liaan aikasella ennakko, onko tarkistettu tipalla vai pelkästään merkistä? Mitkä elementit, tasapäisille tuo 22eykk voi olla liikaa
Ei liian aikainen ruiskutusennakko kohdistu pelkästään yhden sylinteriryhmän/esikammion kuormitukseen. Sieltä voi sitten mennä mikä hyvänsä esikammio eikä pelkästään aina nelossylinterin.
Minkälainen esikammio sinne vaihdettiin viimeiseksi, oliko uusi vai käytetty ja oliko vaparin vai turbon esikammio ? Entä suuttimen kärki, mikä sinne tuli asennettua ?
Avatar
skye
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 19.12.2010 09:26
Paikkakunta: REHAKKA

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja skye »

kammio käytetty suutinkärkikin vanha tais mennä se uusittu kärki eri pyttyyn mitä eilen kärkiä kattelin, voihan tuo olla sattumaakin että nelosesta meni taas, oli turbon kammio samoja ne kaiketi on vaparissa ja turbossa?
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1145
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Miltäs nelossylinterin hehku näytti?
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja make280s »

Liian suuri ennakko ainakin rikkooo kammoita ja hehkutuppia,on omia kokemuksia. Voiko tässä pumpputyypissä olla sisäinen ajoitus pielessä niinkuin omassani oli 3:n 3 astetta liikaa ennakkoa 1 :n
verrattuna.
MB W-210 200cdi vm 99
Avatar
skye
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 19.12.2010 09:26
Paikkakunta: REHAKKA

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja skye »

multiviri kirjoitti:Miltäs nelossylinterin hehku näytti?
samalta kuin ekalla kerralla eli kuin ois lekalla hakattu lyttyyn mikä ilmeisesti on ihan normaalia kun hehku on rikki.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1145
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja multiviri »

itellä hehku samanlainen kun oli kammio hajalla...
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja j.a »

itellä hiukan samoja murheita herlevin pumpun kanssa... myöhästä ennakkoa reilusti joku 18vois olla hyvä alku
Diesel on puhtaampi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

j.a kirjoitti:itellä hiukan samoja murheita herlevin pumpun kanssa... myöhästä ennakkoa reilusti joku 18vois olla hyvä alku
Mitenkähän mahtaa käydä siirtyykö vikapaikka muualle jos noin paljon muuttaa varsinkin jos ruukkaa antaa pedaalia?

Jotku pumpputohtorit vaihtaa elementtiä nostavia rullia jo jos puolikin astetta löytyy eroa ennakoissa elementtien kesken :thumbup:

Ero elementtienvälisissä ennakoissa vois selittää ton nelosen rikkoontumisen?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Jari Ke kirjoitti:


Jotku pumpputohtorit vaihtaa elementtiä nostavia rullia jo jos puolikin astetta löytyy eroa ennakoissa elementtien kesken :thumbup:

Ero elementtienvälisissä ennakoissa vois selittää ton nelosen rikkoontumisen?

Minkäslaisia pumpputohtoreita nämä ovat, jotka passaavat Bocshin rivipumpun nokka-akselin ennakkoja ? :wtf:

Jos ruiskutuspumpun nokka-akselia manipuloidaan yksittäisen nokan suhteen muuttamalla nokan astelukua, niin se pumpputohtori on entinen pumpputohtori. :lol:
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja make280s »

Pumpun sisäista ajoitusta on ainakin ennen säädetty nostaja rullien halkaisijaa muuttamalla jos joku sylinteri on 1:stä esim. edellä ennakossa,tiedä sitten näissä pumpuissa.
Tästä asiasta on omia kokemuksia kun pumppu oli sisäisesti väärin ajoitettu,yksi isommalla teholla ajettu pätkä ja aina oli tulppa rikki ja monesti myös kammio.
Vika korjaantui kun eri firma teki pumpun uudestaan. Minulla hajosi aina 3:s sylinteristä osat.
MB W-210 200cdi vm 99
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mesemies89 kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:


Jotku pumpputohtorit vaihtaa elementtiä nostavia rullia jo jos puolikin astetta löytyy eroa ennakoissa elementtien kesken :thumbup:

Ero elementtienvälisissä ennakoissa vois selittää ton nelosen rikkoontumisen?

Minkäslaisia pumpputohtoreita nämä ovat, jotka passaavat Bocshin rivipumpun nokka-akselin ennakkoja ? :wtf:

Jos ruiskutuspumpun nokka-akselia manipuloidaan yksittäisen nokan suhteen muuttamalla nokan astelukua, niin se pumpputohtori on entinen pumpputohtori. :lol:

Oma antamani arvonimi jota rohkenin käyttää eikä nämä ei ole entisiä vielä pitkään aikaan ja uskon että useat Foorumilaset on samaa mieltä :wink:

Nokkaan ei tosiaan kosketa. Rulliin kyllä. Vanha pois ja uutta erilaista tilalle riippuen siitä myöhässäkö on vai aikaisessa ko ennako. Silloin kun elementtejä vaihdellaan on tuohon operaatioon syytä varautua näin olen ymärtäny. Jostain on jääny päähän että Mersun ohje taisi sallia yhden asteen poikkeaman sylinterikohtaisissa ennakoissa ? Tohtoreitten mielestä se on aivan liikaa.

Edittiä: Jos säädät ennakon huomattavasti myöhäisemmälle niin ongelmia syntyy tilanteessa jossa käsket autoa. Iso kakkumäärä palaa pitempään jolloin myöhäisemmällä ennakolla palotapahtumaa jää liian myöhäiseen vaiheeseen? Tämä taas käy mäntien päälle? En minä mitään tiedä mutta näin olen joittenkin puheet ymmärtäny :?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Voehan hyvänen aika ! Täytyy lopettaa dieselin ruiskutustekniikoista ja polttoaineen palamisesta palotilassa keskutelu tähän. :mrgreen:
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jari Ke kirjoitti:Oma antamani arvonimi jota rohkenin käyttää eikä nämä ei ole entisiä vielä pitkään aikaan ja uskon että useat Foorumilaset on samaa mieltä :wink:

Nokkaan ei tosiaan kosketa. Rulliin kyllä. Vanha pois ja uutta erilaista tilalle riippuen siitä myöhässäkö on vai aikaisessa ko ennako. Silloin kun elementtejä vaihdellaan on tuohon operaatioon syytä varautua näin olen ymärtäny. Jostain on jääny päähän että Mersun ohje taisi sallia yhden asteen poikkeaman sylinterikohtaisissa ennakoissa ? Tohtoreitten mielestä se on aivan liikaa.

Edittiä: Jos säädät ennakon huomattavasti myöhäisemmälle niin ongelmia syntyy tilanteessa jossa käsket autoa. Iso kakkumäärä palaa pitempään jolloin myöhäisemmällä ennakolla palotapahtumaa jää liian myöhäiseen vaiheeseen? Tämä taas käy mäntien päälle? En minä mitään tiedä mutta näin olen joittenkin puheet ymmärtäny :?
Kyllä tuo totta on että noin tehdään mutta varmastikkaan kaikki pumppupajat ei siitä välitä. Myöhäsellä ennakolla kaasuun vastaavuus on huono ja kone lämpenee enemmän.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

mitä eroa on turbon ja vaparin esikammioilla???
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

killerimersu kirjoitti:mitä eroa on turbon ja vaparin esikammioilla???
Millin kokoero.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja pera8x »

killerimersu kirjoitti:mitä eroa on turbon ja vaparin esikammioilla???
ainakin vajaa venttiilisissä, eli om601-603 reoina on turbollisessa millin isompi halkasija ja tais reijätkin olla pikkasen isommat, jos en väärin muista.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

pera8x kirjoitti:
killerimersu kirjoitti:mitä eroa on turbon ja vaparin esikammioilla???
ainakin vajaa venttiilisissä, eli om601-603 reoina on turbollisessa millin isompi halkasija ja tais reijätkin olla pikkasen isommat, jos en väärin muista.
Niin joo en itsekkään tiedä monivenan kammioista että miten niissä menee.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: 606 st syö esikammioita

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

Siekkinen kirjoitti:
killerimersu kirjoitti:mitä eroa on turbon ja vaparin esikammioilla???
Millin kokoero.
ookei, voiko se millin kokoero aiheuttaa hajoamista niiku aikasempaa oli höpötelty ?
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Vastaa Viestiin