w124 om602 pumpun ajoitus...
w124 om602 pumpun ajoitus...
tuli hommattua tuommonen mese itselle jossa on tammerdieselissä tehty 7 pumppu.lähtee huonosti käymään ja savuaa tyhjäkäynnilläkin,mihinkä tuo pumppu pitäisi ajoittaa katsoin niin tällä hetkellä se on ajoitettu 15 astetta eykk?
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
Laita vaikka 22 astetta EYKK niin eiköhän sillä moottori alkaa käymään paremmin. Sitten siitä voit tapaus kohtaisesti muutella aste pari tilanteesta riippuen mitä haluat moottorista saada irti.
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
Suosittelen soittamaan tammerdiisseliin ja kysymään mitä ennakkoa ne käyttää. Jos ajotusmerkkiä (keskipakosäädintä) ei ole käännetty niin se ennakko on nyt pahasti pielessä. Vai katoitko ajotuksen tippaennakolla vai ajotusmerkillä?jyrken kirjoitti:tuli hommattua tuommonen mese itselle jossa on tammerdieselissä tehty 7 pumppu.lähtee huonosti käymään ja savuaa tyhjäkäynnilläkin,mihinkä tuo pumppu pitäisi ajoittaa katsoin niin tällä hetkellä se on ajoitettu 15 astetta eykk?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
ajoitusmerkillä katoin eikös sen kuuluisi olla 15jykk vai olenko ihan hakoteillä?Siekkinen kirjoitti:Suosittelen soittamaan tammerdiisseliin ja kysymään mitä ennakkoa ne käyttää. Jos ajotusmerkkiä (keskipakosäädintä) ei ole käännetty niin se ennakko on nyt pahasti pielessä. Vai katoitko ajotuksen tippaennakolla vai ajotusmerkillä?jyrken kirjoitti:tuli hommattua tuommonen mese itselle jossa on tammerdieselissä tehty 7 pumppu.lähtee huonosti käymään ja savuaa tyhjäkäynnilläkin,mihinkä tuo pumppu pitäisi ajoittaa katsoin niin tällä hetkellä se on ajoitettu 15 astetta eykk?
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
Kuuluis sen olla jotain 16-24 jykk (7mm elementit) mikäli merkkiä ei ole käännetty.jyrken kirjoitti:ajoitusmerkillä katoin eikös sen kuuluisi olla 15jykk vai olenko ihan hakoteillä?Siekkinen kirjoitti:Suosittelen soittamaan tammerdiisseliin ja kysymään mitä ennakkoa ne käyttää. Jos ajotusmerkkiä (keskipakosäädintä) ei ole käännetty niin se ennakko on nyt pahasti pielessä. Vai katoitko ajotuksen tippaennakolla vai ajotusmerkillä?jyrken kirjoitti:tuli hommattua tuommonen mese itselle jossa on tammerdieselissä tehty 7 pumppu.lähtee huonosti käymään ja savuaa tyhjäkäynnilläkin,mihinkä tuo pumppu pitäisi ajoittaa katsoin niin tällä hetkellä se on ajoitettu 15 astetta eykk?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
jep.täytyypä kokeilla jotain tuolta väliltä.Siekkinen kirjoitti:Kuuluis sen olla jotain 16-24 jykk (7mm elementit) mikäli merkkiä ei ole käännetty.jyrken kirjoitti:ajoitusmerkillä katoin eikös sen kuuluisi olla 15jykk vai olenko ihan hakoteillä?Siekkinen kirjoitti:Suosittelen soittamaan tammerdiisseliin ja kysymään mitä ennakkoa ne käyttää. Jos ajotusmerkkiä (keskipakosäädintä) ei ole käännetty niin se ennakko on nyt pahasti pielessä. Vai katoitko ajotuksen tippaennakolla vai ajotusmerkillä?jyrken kirjoitti:tuli hommattua tuommonen mese itselle jossa on tammerdieselissä tehty 7 pumppu.lähtee huonosti käymään ja savuaa tyhjäkäynnilläkin,mihinkä tuo pumppu pitäisi ajoittaa katsoin niin tällä hetkellä se on ajoitettu 15 astetta eykk?
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
Jos se moottori käy nyt 15 eykk merkin mukaan ja käännät sen nyt 16-24 jykk niin varmasti ei lähde enää käyntiin.
Se on ihan nyt arpapeliä mihin tammerdiesel on sen merkin laittanut, paitsi jos soitat sinne ja ne sattuvat vielä muistamaan.
-> ajoitus onnistuu luotettavasti vain joutsenkaulamenetelmällä tai käyttämällä pumppu pajalla merkin tarkistuksessa.
Se on ihan nyt arpapeliä mihin tammerdiesel on sen merkin laittanut, paitsi jos soitat sinne ja ne sattuvat vielä muistamaan.
-> ajoitus onnistuu luotettavasti vain joutsenkaulamenetelmällä tai käyttämällä pumppu pajalla merkin tarkistuksessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
Älä kokeile ennen kuin kysyt pumpun tekijältä.jyrken kirjoitti:jep.täytyypä kokeilla jotain tuolta väliltä.Siekkinen kirjoitti:Kuuluis sen olla jotain 16-24 jykk (7mm elementit) mikäli merkkiä ei ole käännetty.jyrken kirjoitti:ajoitusmerkillä katoin eikös sen kuuluisi olla 15jykk vai olenko ihan hakoteillä?Siekkinen kirjoitti:Suosittelen soittamaan tammerdiisseliin ja kysymään mitä ennakkoa ne käyttää. Jos ajotusmerkkiä (keskipakosäädintä) ei ole käännetty niin se ennakko on nyt pahasti pielessä. Vai katoitko ajotuksen tippaennakolla vai ajotusmerkillä?jyrken kirjoitti:tuli hommattua tuommonen mese itselle jossa on tammerdieselissä tehty 7 pumppu.lähtee huonosti käymään ja savuaa tyhjäkäynnilläkin,mihinkä tuo pumppu pitäisi ajoittaa katsoin niin tällä hetkellä se on ajoitettu 15 astetta eykk?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
mites se joutsenkaula menetelmä nyt menikään?
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
Paat sen joutsen kaulan pumpun ykkösylinterin liittimeen ja pyörität moottoria kunnes siihen nousee polttoainetta ja katsot mitä ajoitus merkki näyttää
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
mitäs sen pitäisi näyttääarska10 kirjoitti:Paat sen joutsen kaulan pumpun ykkösylinterin liittimeen ja pyörität moottoria kunnes siihen nousee polttoainetta ja katsot mitä ajoitus merkki näyttää

Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
Se näytää mitä se sieltä kampiaksen asteikolta näytää
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
no mistäs sen sitten tietää milloin se on kohdallaan/mihin se pitää säätää jos se ajoitus onkin ihan päin persettä?eli missä kohdalla pitäisi sitä polttoainetta tulla?arska10 kirjoitti:Se näytää mitä se sieltä kampiaksen asteikolta näytää
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
Kun pyrität kampi -akselia , niin kun sieltä pumpun 1 sylinterin liittimestä rupeaa jus ja jus tihkumaan löpöä niin siinä on se ajoitus katso sitten Kampiakisalan mitä näytää
Viimeksi muokannut arska10, To 15.11.2012 17:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...





Jos lukisit ketjun alusta loppuun, niin siltähän se ruiskutusennakko selviää.
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
Mikä tuo heitto oliMesemies89 kirjoitti:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jos lukisit ketjun alusta loppuun, niin siltähän se ruiskutusennakko selviää.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
Se ketjun alussa mainittu on ajotusmerkillä katottu. Hyvin mahdollisesti ei totuus.Mesemies89 kirjoitti:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jos lukisit ketjun alusta loppuun, niin siltähän se ruiskutusennakko selviää.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
Oikeaoppinen ruiskutuksen ennakon määrittäminen tapahtuu vain yhdellä periaatteella. Eli tuollaiset pumppupajojen virityspumput...tosin valmistajankin pumput ilmoitetaan harhaanjohtavasti jykk astelukuna. Se ei tietystikään pidä paikkaansa, jos vähänkin ymmärtää dieselmoottorin toimintaperiaatteesta. Oikean ruiskutusennakon saa selville vain ykkössylinterille lähtevän polttoaineen aloitusajankohdan saantona, joka tässäkin tapauksessa pyörii 20....24 astetta eykk.
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
Eikös tuo joutsen kaulalla seviä vai mitä tarkoitatMesemies89 kirjoitti:Oikeaoppinen ruiskutuksen ennakon määrittäminen tapahtuu vain yhdellä periaatteella. Eli tuollaiset pumppupajojen virityspumput...tosin valmistajankin pumput ilmoitetaan harhaanjohtavasti jykk astelukuna. Se ei tietystikään pidä paikkaansa, jos vähänkin ymmärtää dieselmoottorin toimintaperiaatteesta. Oikean ruiskutusennakon saa selville vain ykkössylinterille lähtevän polttoaineen aloitusajankohdan saantona, joka tässäkin tapauksessa pyörii 20....24 astetta eykk.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
Kaikkien virityspajojen pumpuissa katotaan ennakko yhtälailla ajotusmerkillä eikä tippaennakolla. Tuo (joutsenkaula) on vaan ainoa oikea tapa varmistaa todellinen ruiskutusennakko. Ajotusmerkki on helpottamassa hommaa. 20-24 eykk todellista ennakkoa meinaa mersun tehtaan arvoilla olevassa pumpussa n. 12-16 jykk.Mesemies89 kirjoitti:Oikeaoppinen ruiskutuksen ennakon määrittäminen tapahtuu vain yhdellä periaatteella. Eli tuollaiset pumppupajojen virityspumput...tosin valmistajankin pumput ilmoitetaan harhaanjohtavasti jykk astelukuna. Se ei tietystikään pidä paikkaansa, jos vähänkin ymmärtää dieselmoottorin toimintaperiaatteesta. Oikean ruiskutusennakon saa selville vain ykkössylinterille lähtevän polttoaineen aloitusajankohdan saantona, joka tässäkin tapauksessa pyörii 20....24 astetta eykk.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
mites se pumpun päällä olevan säätimen letkut?imusarjalta tulee siihen alimpaan liittimen letku kuulusko siinä ylemmäsä olla joku letku kun siinä ei ollu mitään?
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
joutsenkaulalla katoin heti kun tippa tuli niin ajoitus merkki näytti 40eykk?mites sen nyt saan laitettua kohdalleen kun ei saa tuohon kohtaan sitä lukitus työkalua pumppuun?kansiremontti just tehty entisen omistajan toimesta ja väitti ettei pumpuun ole koskettu mut vähän vaikuttas et olisi samalla kääntynyt pumpun ajoitus.ensinmäinen mersu niin en ole oikein perillä näistä 

Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
<huokaus>
- Päätät paljonko haluat muuttaa ajoitusta, esimerkiksi 20 astetta myöhemmälle.
- <optional>Käännät pumpun siihen asentoon jossa se on keskellä säätöaluetta.
- Pyörität moottoria kunnes merkki tulee näkyviin, lukitset pumpun.
- ketjulta löysät pois ja katsot kampiakselin asteluvun, se on nyt sinulla vaikkapa Y astetta.
- Otat pumpun pois ketjupyörän hahloilta
- Käännät kampiakselin varovasti kohtaan (Y - 20) astetta (voit auttaa vähän kädellä sitä pumpun ratasta, ettei se nalkkaa)
- Työnnät pumpun paikalleen
Siinäpä se, sitten joutsenkaulalla tarkistus ja hienosäätöruuvista...no se hienosäätö suuntaan tai toiseen.
Mahtaako se oikeasti olla 40 astetta, käynnistyykö se vielä tuommosella ennakolla
- Päätät paljonko haluat muuttaa ajoitusta, esimerkiksi 20 astetta myöhemmälle.
- <optional>Käännät pumpun siihen asentoon jossa se on keskellä säätöaluetta.
- Pyörität moottoria kunnes merkki tulee näkyviin, lukitset pumpun.
- ketjulta löysät pois ja katsot kampiakselin asteluvun, se on nyt sinulla vaikkapa Y astetta.
- Otat pumpun pois ketjupyörän hahloilta
- Käännät kampiakselin varovasti kohtaan (Y - 20) astetta (voit auttaa vähän kädellä sitä pumpun ratasta, ettei se nalkkaa)
- Työnnät pumpun paikalleen
Siinäpä se, sitten joutsenkaulalla tarkistus ja hienosäätöruuvista...no se hienosäätö suuntaan tai toiseen.
Mahtaako se oikeasti olla 40 astetta, käynnistyykö se vielä tuommosella ennakolla

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
huonosti lähti käymään ja savuaa paljon.monta kertaa katsoin ja 40 kohdalla sitä löpöä rupesi tulemaan.veskola kirjoitti:<huokaus>
- Päätät paljonko haluat muuttaa ajoitusta, esimerkiksi 20 astetta myöhemmälle.
- <optional>Käännät pumpun siihen asentoon jossa se on keskellä säätöaluetta.
- Pyörität moottoria kunnes merkki tulee näkyviin, lukitset pumpun.
- ketjulta löysät pois ja katsot kampiakselin asteluvun, se on nyt sinulla vaikkapa Y astetta.
- Otat pumpun pois ketjupyörän hahloilta
- Käännät kampiakselin varovasti kohtaan (Y - 20) astetta (voit auttaa vähän kädellä sitä pumpun ratasta, ettei se nalkkaa)
- Työnnät pumpun paikalleen
Siinäpä se, sitten joutsenkaulalla tarkistus ja hienosäätöruuvista...no se hienosäätö suuntaan tai toiseen.
Mahtaako se oikeasti olla 40 astetta, käynnistyykö se vielä tuommosella ennakolla
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
Hyvä tietää että noillakin asteilla vielä käynnistyy.
toi <huokaus> = "Mistä näitä mersun kunnostajia ja ajoittajia tänne sikiää ja sitten laite myyntiin
Mulla ollut semmonen kokemus, ettei tarvii kuin hitusen olla pielessä niin eipäs käynnisty.
toi <huokaus> = "Mistä näitä mersun kunnostajia ja ajoittajia tänne sikiää ja sitten laite myyntiin

Mulla ollut semmonen kokemus, ettei tarvii kuin hitusen olla pielessä niin eipäs käynnisty.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
Kyllä se käyntiin lähtee mutta sen kyllä huomaa ettei ennakko ole kohallaan.veskola kirjoitti:Mulla ollut semmonen kokemus, ettei tarvii kuin hitusen olla pielessä niin eipäs käynnisty.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
parhaillaan ollu pumppu väärällä kierroksellakin ja lähtee käymään
vakio pumppu tosin

w201 om605
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
tästä oli sahattu startti rikki kun oli käynnistelty vähän.
Re: w124 om602 pumpun ajoitus...
Tuo Mersun pumppu ajoitetaan ajoitustyökalulla esim. 15 astetta jykk. Tällöin todellinen ajoitus on tietysti ennen yläkuolokohtaa sen reilut 20 astetta.(24)jyrken kirjoitti:tuli hommattua tuommonen mese itselle jossa on tammerdieselissä tehty 7 pumppu.lähtee huonosti käymään ja savuaa tyhjäkäynnilläkin,mihinkä tuo pumppu pitäisi ajoittaa katsoin niin tällä hetkellä se on ajoitettu 15 astetta eykk?
Jos sulla on ajoitus nyt 15 eykk, niin todellinen ajoitus on yli 50 astetta eykk.
Tuo pumpun ajoitus siis tehdään kohdassa 15 jykk ja se tarkoittaa vain sitä, että sillä kohdalla ovat ajoitusmerkit. Eihän kai kukaan hullu pumppuseppä ala viilailla pumppuun toisia ajoitusmerkkejä. Vähän stoppia juoruille.
Exät
W121, W110, W111, W108, W115, W114
W123, w124, W201, W202, W210, 211,
nyt muutama 124/300D
W124 osia.
W121, W110, W111, W108, W115, W114
W123, w124, W201, W202, W210, 211,
nyt muutama 124/300D
W124 osia.