W203 Starttausongelmat "lastutuksen" jälkeen
W203 Starttausongelmat "lastutuksen" jälkeen
Potilas:
W203 C200CDI -04 (facelift), automaatti, entinen taxi, ajettu nyt n. 348 tkm
Potilaskertomus:
-Loppukesästä 2011 autoon asennettiin alihankkijan toimesta Karalan virisofta (EGR poistettu käytöstä)
-Voimaa tuli mukavasti lisää ja auto toimi muutaman kuukauden moitteetta. Sitten kerran kaupan pihassa auto ei suostunut käynnistymään (lähti kyllä käyntiin puoli tuntia myöhemmin)
-Syksymmällä ongelma alkoi toistua yhä useammin eli useimmiten aamulla auto ei vaan suostunut käynnistymään (saattoi käynnistyä sitten myöhemmin päivällä vaikkei mitään tehty)
-Vaihdoin uuden akun, mutta ongelmat jatkuivat. Auto kävi myös korjaamolla testerissä mutta mitään vikaa ai löytynyt.
-V*tutuskäyrä alkoi nousta ja epäilin jo tässä vaiheessa, että vika johtuu virisoftasta, joten autoon palautettiin alkuperäinen softa.
-Ajelin koko talven ja seuraavan kevään (vakio)autolla eikä kertaakaan ollut ongelmia käynnistymisen kanssa.
-Kesäkuussa 2012 autoon asennettiin jälleen sama virisofta takaisin ja tästä n. kuukauden päästä käynnistysongelmat alkoivat jälleen toistuen satunnaisesti.
-Käytin auton jälleen korjaamolla Starin perässä, mutta mitään vikakoodeja tms. ei löytynyt.
-Pari viikkoa sitten auto sitten taas hyytyi useamman kerran kotipihaan ja sitten lopulta työpaikan parkkikselle enkä saanut sitä enää millään käyntiin.
-Autoon palautettiin jälleen vakiosofta ja sain sen lopulta käyntiin (lataamalla ja lohkolämppärillä)
-Auto toiminut sen jälkeen moitteettomasti ja lähtee käyntiin laakista.
Eli kun vika on päällä niin auto käyttäytyy niin, että virrat tulevat päälle, hehkun valo toimii normaalisti, mutta mitään ei tapahdu kun kääntää start-asentoon.
Startti ei edes naksahda eikä yritäkään pyörittää. Starttireleen sulake on tarkistettu ja starttirele naksahtaa startatessa.
Aika usein auton on saanut käyntiin lataamalla akkua pari tuntia. Mutta nyt viimeisellä kerralla sekään ei auttanut.
Jännitteet olivat kuitenkin yi 12 v. koko ajan.
Viimeksi kun vika oli päällä niin auto saatiin myös Starin perään (kiitokset joskamille), mutta mitään varsinaista vikaa ei löytynyt. Starttilupa tulee joka suunnasta ja muutenkin kaikki näyttää
olevan kunnossa mutta auto ei vaan käynnisty!
Aika moni on sanonut ettei vika voi olla virisoftassa, koska sillä ei ole mitään tekemistä "starttiboxin" kanssa.
On tullut myös arvailuja, että startti on rikki, mutta miksi se sitten toimii nyt ja toimi koko viime talven, kun boxissa on vakiosofta?
Onko mahdollista, että virisoftan asennus aiheuttaa jonkinlaisen vikatilan tms. CDI boxiin niin, että virrankulutus kasvaa ja se purkaa akkua?
Voiko EGR:n poisto vaikuttaa asiaan?
Löysin foorumilta myös yhden kohtalotoverin http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 94#p633694, mutta tuosta topicista ei lopullista ratkaisua selvinnyt.
Olisiko arvon asiantuntijoilla ideoita?
--A.L.
W203 C200CDI -04 (facelift), automaatti, entinen taxi, ajettu nyt n. 348 tkm
Potilaskertomus:
-Loppukesästä 2011 autoon asennettiin alihankkijan toimesta Karalan virisofta (EGR poistettu käytöstä)
-Voimaa tuli mukavasti lisää ja auto toimi muutaman kuukauden moitteetta. Sitten kerran kaupan pihassa auto ei suostunut käynnistymään (lähti kyllä käyntiin puoli tuntia myöhemmin)
-Syksymmällä ongelma alkoi toistua yhä useammin eli useimmiten aamulla auto ei vaan suostunut käynnistymään (saattoi käynnistyä sitten myöhemmin päivällä vaikkei mitään tehty)
-Vaihdoin uuden akun, mutta ongelmat jatkuivat. Auto kävi myös korjaamolla testerissä mutta mitään vikaa ai löytynyt.
-V*tutuskäyrä alkoi nousta ja epäilin jo tässä vaiheessa, että vika johtuu virisoftasta, joten autoon palautettiin alkuperäinen softa.
-Ajelin koko talven ja seuraavan kevään (vakio)autolla eikä kertaakaan ollut ongelmia käynnistymisen kanssa.
-Kesäkuussa 2012 autoon asennettiin jälleen sama virisofta takaisin ja tästä n. kuukauden päästä käynnistysongelmat alkoivat jälleen toistuen satunnaisesti.
-Käytin auton jälleen korjaamolla Starin perässä, mutta mitään vikakoodeja tms. ei löytynyt.
-Pari viikkoa sitten auto sitten taas hyytyi useamman kerran kotipihaan ja sitten lopulta työpaikan parkkikselle enkä saanut sitä enää millään käyntiin.
-Autoon palautettiin jälleen vakiosofta ja sain sen lopulta käyntiin (lataamalla ja lohkolämppärillä)
-Auto toiminut sen jälkeen moitteettomasti ja lähtee käyntiin laakista.
Eli kun vika on päällä niin auto käyttäytyy niin, että virrat tulevat päälle, hehkun valo toimii normaalisti, mutta mitään ei tapahdu kun kääntää start-asentoon.
Startti ei edes naksahda eikä yritäkään pyörittää. Starttireleen sulake on tarkistettu ja starttirele naksahtaa startatessa.
Aika usein auton on saanut käyntiin lataamalla akkua pari tuntia. Mutta nyt viimeisellä kerralla sekään ei auttanut.
Jännitteet olivat kuitenkin yi 12 v. koko ajan.
Viimeksi kun vika oli päällä niin auto saatiin myös Starin perään (kiitokset joskamille), mutta mitään varsinaista vikaa ei löytynyt. Starttilupa tulee joka suunnasta ja muutenkin kaikki näyttää
olevan kunnossa mutta auto ei vaan käynnisty!
Aika moni on sanonut ettei vika voi olla virisoftassa, koska sillä ei ole mitään tekemistä "starttiboxin" kanssa.
On tullut myös arvailuja, että startti on rikki, mutta miksi se sitten toimii nyt ja toimi koko viime talven, kun boxissa on vakiosofta?
Onko mahdollista, että virisoftan asennus aiheuttaa jonkinlaisen vikatilan tms. CDI boxiin niin, että virrankulutus kasvaa ja se purkaa akkua?
Voiko EGR:n poisto vaikuttaa asiaan?
Löysin foorumilta myös yhden kohtalotoverin http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 94#p633694, mutta tuosta topicista ei lopullista ratkaisua selvinnyt.
Olisiko arvon asiantuntijoilla ideoita?
--A.L.
Re: W203 Starttausongelmat "lastutuksen" jälkeen
Rail paineen anturin -renkaat kanattaa tarkistaa seke paineen säätimen o-renkaat tuo lastustushan nostaa rail-painetta jos tiivisteet falskaa niin ei lähde käyntiin
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W203 Starttausongelmat "lastutuksen" jälkeen
.
Sellainen vaiva, joka tulee sitten hetken päästä, ei kuulosta softavialta.
Ohjelma kun ei itsekseen muutu, eli softavaiva tulee heti, kun olosuhteet on sopivat, se ei jää "odotelemaan".
Omassa autossani on satunnaisesti kylmällä ilmalla samoja oireita.
Minulla ne varmaankin johtuvat avainten huonoudesta.
Alkuperäiset on ilmeisesti jollain lailla kuluneet ja kiinalaisissa kuorissa on se silmä "väärän" värinen verrattuna alkuperäisiin, pakkasella tulee siis vaikeuksia, jos on tullakseen.
Avaimien ja virtalukon välisiin kommunikaatio-ongelmiin oli muistaakseni aika hyvä topiikkikin täällä, jotenkin vaikeudet siinäkin kylmään liittyi.
Sellainen vaiva, joka tulee sitten hetken päästä, ei kuulosta softavialta.
Ohjelma kun ei itsekseen muutu, eli softavaiva tulee heti, kun olosuhteet on sopivat, se ei jää "odotelemaan".
Omassa autossani on satunnaisesti kylmällä ilmalla samoja oireita.
Minulla ne varmaankin johtuvat avainten huonoudesta.
Alkuperäiset on ilmeisesti jollain lailla kuluneet ja kiinalaisissa kuorissa on se silmä "väärän" värinen verrattuna alkuperäisiin, pakkasella tulee siis vaikeuksia, jos on tullakseen.
Avaimien ja virtalukon välisiin kommunikaatio-ongelmiin oli muistaakseni aika hyvä topiikkikin täällä, jotenkin vaikeudet siinäkin kylmään liittyi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W203 Starttausongelmat "lastutuksen" jälkeen
Tuolla ainakin juttua noista virtalukon valokuidun kylmäongelmista -> http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... A4ll%C3%A4" onclick="window.open(this.href);return false;
W203CDI
Re: W203 Starttausongelmat "lastutuksen" jälkeen
Vikakoodeja autossa ei ollut.
EZS testattessa kaikki näytti toimivan niin kuin pitääkin, eli tunnistaa avaimen kaikki asennot ja antaa startti käskyn, paitsi että se startti ei pyöri.
Hyväksyy avaimen ja mittaristo toimii oikein.
ZGV puolella kaikki kunnossa.
Ainoa mikä tuolla CDI3 puolella mittausarvoissa pisti silmään niin tuo n73 EZS ja n9/3 CDI välinen synkronointi ongelma.
Tarkoittaako tuo, että ecu tai virtalukko ovat jossakin vaiheessa hävinneet toisiltaan ja ne olisi pitänyt parittaa uudelleen..
Eikä virtap. tulo 50 sekä lähtö 50 ei muuta tilaa.. startatessa.
EZS puolelta virtap. tulo 50 muuttui asentoon "kyllä" startatessa.
Eikös tuon pitäsi synkronoida jos asia ovat kunnossa?
Mutta, mutta eihän tuon kumminkaan pitäisi tulla kuntoon vaikka vakio softan sinne vaihtaakin..ohjelma kun ei mene rikki.
edit. muutamia on ollut maailmalla joissa on tuo sama ongelma ollut ja sillloin ollut ongelma ohjelman "hash" datassa tiedä mitä tuo sitten tarkoittaa.
Korjauksena ollut "virgin" ecun softa ja uudelleen paritus auton kanssa.
Liitteenä kuva

EZS testattessa kaikki näytti toimivan niin kuin pitääkin, eli tunnistaa avaimen kaikki asennot ja antaa startti käskyn, paitsi että se startti ei pyöri.
Hyväksyy avaimen ja mittaristo toimii oikein.
ZGV puolella kaikki kunnossa.
Ainoa mikä tuolla CDI3 puolella mittausarvoissa pisti silmään niin tuo n73 EZS ja n9/3 CDI välinen synkronointi ongelma.
Tarkoittaako tuo, että ecu tai virtalukko ovat jossakin vaiheessa hävinneet toisiltaan ja ne olisi pitänyt parittaa uudelleen..
Eikä virtap. tulo 50 sekä lähtö 50 ei muuta tilaa.. startatessa.
EZS puolelta virtap. tulo 50 muuttui asentoon "kyllä" startatessa.
Eikös tuon pitäsi synkronoida jos asia ovat kunnossa?
Mutta, mutta eihän tuon kumminkaan pitäisi tulla kuntoon vaikka vakio softan sinne vaihtaakin..ohjelma kun ei mene rikki.
edit. muutamia on ollut maailmalla joissa on tuo sama ongelma ollut ja sillloin ollut ongelma ohjelman "hash" datassa tiedä mitä tuo sitten tarkoittaa.
Korjauksena ollut "virgin" ecun softa ja uudelleen paritus auton kanssa.
Liitteenä kuva

* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: W203 Starttausongelmat "lastutuksen" jälkeen
.
Eihän tuo vielä anna käynnistymisvirtaa startille, 50 tulo ja lähtö nollassa.
Sellainen softajuttu voisi olla, että tehonlisäystä ei olisikkaan tehty auton alkuperäiseen softaan, vaan sinne ladataan vaan samannumeroinen ...
Se ei nyt olekkaan ihan sama asia, ne (tehdas)päivitykset muuttaa softaa, muttei välttämättä numeroa.
Eeprommin ja eprommin välille tulee ristiriitaa, jolle ei ole varsinaista vikakoodia, kun tehdassoftissa sellainen ei ole mahdollista, mutta toiminnallinen ristiriita voi kuitenkin syntyä ja se voisi aiheuttaa, ettei starttimoduuli annakkaan startille virtaa.
... Jos tätillä olis ... niin se olis setä ... ja silleen, en tiedä.
Eihän tuo vielä anna käynnistymisvirtaa startille, 50 tulo ja lähtö nollassa.
Sellainen softajuttu voisi olla, että tehonlisäystä ei olisikkaan tehty auton alkuperäiseen softaan, vaan sinne ladataan vaan samannumeroinen ...
Se ei nyt olekkaan ihan sama asia, ne (tehdas)päivitykset muuttaa softaa, muttei välttämättä numeroa.
Eeprommin ja eprommin välille tulee ristiriitaa, jolle ei ole varsinaista vikakoodia, kun tehdassoftissa sellainen ei ole mahdollista, mutta toiminnallinen ristiriita voi kuitenkin syntyä ja se voisi aiheuttaa, ettei starttimoduuli annakkaan startille virtaa.
... Jos tätillä olis ... niin se olis setä ... ja silleen, en tiedä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W203 Starttausongelmat "lastutuksen" jälkeen
Voihan siinä olla houkutus laittaa jakoon valmista softaa ennemmin kuin lähteä itse hiplailemaan karttoja....tuikku kirjoitti:.
Eihän tuo vielä anna käynnistymisvirtaa startille, 50 tulo ja lähtö nollassa.
Sellainen softajuttu voisi olla, että tehonlisäystä ei olisikkaan tehty auton alkuperäiseen softaan, vaan sinne ladataan vaan samannumeroinen ...
Se ei nyt olekkaan ihan sama asia, ne (tehdas)päivitykset muuttaa softaa, muttei välttämättä numeroa.
Eeprommin ja eprommin välille tulee ristiriitaa, jolle ei ole varsinaista vikakoodia, kun tehdassoftissa sellainen ei ole mahdollista, mutta toiminnallinen ristiriita voi kuitenkin syntyä ja se voisi aiheuttaa, ettei starttimoduuli annakkaan startille virtaa.
... Jos tätillä olis ... niin se olis setä ... ja silleen, en tiedä.
Itsekin ihmetellyt miksei sieltä tule selvää vikakoodia vaikka ihan selkeästi vikatilanne on päällä.
Olen kuitenkin 100% varma siitä, että virisoftan asennus aiheuttaa nuo ongelmat. Voin olla väärässäkin, mutta tosiasia on se, että autossa EI ole koskaan ollut käynnistysongelmia vakiosoftan kanssa.
Re: W203 Starttausongelmat "lastutuksen" jälkeen
Niinhän se monesti tuo softa tehdään kun tarpeeksi iso tietopankki takana... Eli kun tulee uusi softa tehtäväksi niin tietokannasta löytyy melkein sama softa niin ne pystyy suoraan siirtämään siihen sinun softaan, mutta jos siellä on jotakin muutakin eroa niin se siirtää myös ne, ei pelkästään tarvittavat kartat.. ja sen jälkeen pitää muistaa poistaa ne turhat muutokset.A.L. kirjoitti:Voihan siinä olla houkutus laittaa jakoon valmista softaa ennemmin kuin lähteä itse hiplailemaan karttoja....
Taikka kuten Tuikku sanoi sama softa numeroa esim. alihankkija käyttänyt joka on jo toiseen autoon tehty..
Niin tiedä sitten..mikä ois oikeasti vikana, vai olisko se eno sittenkin.tuikku kirjoitti:.
Jos tätillä olis ... niin se olis setä ... ja silleen, en tiedä.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: W203 Starttausongelmat "lastutuksen" jälkeen
Näinhän se varmaankin käytännössä tehdään, en sinänsä epäile Karalan ammattitaitoa tässä asiassa.joskami kirjoitti:Niinhän se monesti tuo softa tehdään kun tarpeeksi iso tietopankki takana... Eli kun tulee uusi softa tehtäväksi niin tietokannasta löytyy melkein sama softa niin ne pystyy suoraan siirtämään siihen sinun softaan, mutta jos siellä on jotakin muutakin eroa niin se siirtää myös ne, ei pelkästään tarvittavat kartat.. ja sen jälkeen pitää muistaa poistaa ne turhat muutokset.A.L. kirjoitti:Voihan siinä olla houkutus laittaa jakoon valmista softaa ennemmin kuin lähteä itse hiplailemaan karttoja....
Taikka kuten Tuikku sanoi sama softa numeroa esim. alihankkija käyttänyt joka on jo toiseen autoon tehty..
tuikku kirjoitti:.
Jos tätillä olis ... niin se olis setä ... ja silleen, en tiedä.
Vai olisko se eno sittenkin pudonnu veneestä?joskami kirjoitti: Niin tiedä sitten..mikä ois oikeasti vikana, vai olisko se eno sittenkin.
Anyway, softa lähtee takaisin pajalle tutkittavaksi/uudelleen koodattavaksi, toivotaan että sieltä jotain löytyisi...
--A.L.
Re: W203 Starttausongelmat "lastutuksen" jälkeen
Ei välttämättä liity tähän mitenkään, mutta minulla w203 muuttui Karalan softan jälkeen sellaiseksi, että ns. automaattikäynnistystoiminto muuttui manuaaliseksi. Aiemmin riitti vain pieni alkusignaali virta-avaimella ja auto starttasi itse loppuun, mutta softauksen jälkeen piti koko käynnistystapahtuma hoitaa itse.
Re: W203 Starttausongelmat "lastutuksen" jälkeen
Loppuuko softan tekijän vastuu takavalojen häipyessä? Jääkö asiakas oman onnensa nojaan, jos softa aiheuttaa ongelmia? Luulisi, että softan tekijä selvittäisi asiaa jo maineensa puolesta.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W203 Starttausongelmat "lastutuksen" jälkeen
Ymmärränköhän nyt oikein, mitä ajat takaa, mutta kirjoitan nyt jotain.tomant kirjoitti:Loppuuko softan tekijän vastuu takavalojen häipyessä? Jääkö asiakas oman onnensa nojaan, jos softa aiheuttaa ongelmia? Luulisi, että softan tekijä selvittäisi asiaa jo maineensa puolesta.
tomant
Lastutukseen liittyy aina riskitekijöitä, aina.
Se kannattaa muistaa.
Tässä ko. tapauksessahan ei nyt varsinaisesti mitään oikeaa vahinkoa ole ilmeisesti kenellekkään aiheutettu.
Auto vakioksi - rahat taskuun, eikö niin. No hard feelings.
Vaikeita tapauksia on oikeasti sellaiset, joissa on autoon jotain "peruuntumattomia" muutoksia keritty tekemään, sanotaan nyt vaikka hiukkasloukun poisto tyypillisimmillään.
Silloin ei auta, kun yrittää ja yrittää, kun siitä vakioksi palauttamisesta on asiakkaalle lisämenoakin, mielipahan lisäksi.
Monesti nämä hankalat tapaukset on juurikin yllä kuvatun laisia, ensin toimii, mutta sitten kohta taas ei.
Sitten korjauksienkin jälkeen ensin käsiä nostellaan, mutta jonkin ajan kuluttua tunnelma ikäänkuin lässähtää...
Mutta ne oikeasti kaikkein vaikeimmat tapaukset liittyy sellaisiin tilanteisiin, joissa heti selvästi näkyy, ettei nyt ole enää "puhtaat jauhot pussissa".
Vaan aikaisempiin vaikeuksiin halutaan joku toinen maksaja.
Ne ne vasta hankalia juttuja on.
Meitä kun on valitettavasti niin moneen junaan.
Kun tehoa lisätään, niin se ei korjaa autosta yhtään vikaa, se vaan korostaa niitä, jos niitä on.
Enkä usko että kukaan, Karalan Mikakaan haluaa ehdoin tahdoin saada ketään tyytymättömäksi, kun tämä koko touhu perustuu juuri toisenlaisiin tuntemuksiiin.
Ei se lastuttaminen ole järkijuttu, se on tunneasia.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W203 Starttausongelmat "lastutuksen" jälkeen
En ajanut sitä takaa, että joku tahallaan antaa väärää todistusta lähimmäisestään, puolin tai toisin. Ihmettelen vain sitä, että ongelmia kokeneet autoilijat kääntyvät foorumin puoleen kysymään neuvoa, kun tuntuu siltä, että ohjelman tekijään / toimittajaan ei ole oltu yhteydessä. Minä lähtisin selvittämään tuollaisia ongelmia ensiksi sen kanssa, joka on ohjelman tehnyt tai asentanut ja parhaiten tuntee sen ominaisuudet.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W203 Starttausongelmat "lastutuksen" jälkeen
Samaa mieltä yllä olevan kanssa, että ensiksi kyllä kannattaa asianomaisten kanssa keskustella ja jos asia ei selviä niin kysellä täältä. Uskon kyllä, että ei Karala tarkoituksella tuollaista tee ja uskon myös hänen tietävän ohjelmaerosta vaikka olisikin sama sw. Itse jälleenmyyjänä olisin kiinnostunut asiasta jos omalle kohdalle sattuisi, luulisi tämän Karalan jälleenmyyjääkin kiinnostavan... Ettei silti nyt olisi huonoa tuuria ja yhteensattumaa jonkun muun vian kanssa jos ei heti välittömästi softauksen jälkeen oireile?!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096






