W124 OM603 -> OM606

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2638
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Jupezki kirjoitti:Moottori olisi siksi hyvä käyttää irti, että saa kunnolla katsottua, mitä se on syönyt. Tuo metallin pala, joka koneesta löytyi, jää kyllä aivan varmasti kaivertamaan mieltä, jos ei ole varma mistä se on kotoisin. Koneen ollessa pukissa olisi helppo tarkastaa koko kone kerralla. Ei tätä remonttia enään kehtaa hätäilemällä pilalle pistää. Ja toisaalta turha ailkaa sijoittamaan rahaa ja uutta osaa tuohon koneeseen, jos on epävarma siitä, tuleeko kone kestämään tulevaisuudessa. Tällä tarkoitan taas sitä metallipalaa...
Hyvää ei saakaan halvalla. Koneen aukaisun jälkeen voikin todeta mäntien olevan uusimista vaille ja samalla se lohko sitten kunnostetaan, kuten myös runkolaakerilinja sekä kiertokanget ja nokka-akselinlaakerit.

Öljypumppu, jakopää, täydellinen tiivistesarja, sylinterikanteen venttiilit, kiilat ja nostinkupit sekä nokka-akseli.

Tuon saa jo muutamalla tonnilla ja sitten voi huoleti ajaa vuosia (jos kansi ei halkea).

Samaan lopputulokseen pääsee kun laittaa sen kannentiivisteen ja osat nippuun. Jos ei onnsitu niin ostaa halvalla (noin 1000-2000€) toimivan koneen ja vaihtaa sen.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

E200kompressor kirjoitti:
Jupezki kirjoitti:Moottori olisi siksi hyvä käyttää irti, että saa kunnolla katsottua, mitä se on syönyt. Tuo metallin pala, joka koneesta löytyi, jää kyllä aivan varmasti kaivertamaan mieltä, jos ei ole varma mistä se on kotoisin. Koneen ollessa pukissa olisi helppo tarkastaa koko kone kerralla. Ei tätä remonttia enään kehtaa hätäilemällä pilalle pistää. Ja toisaalta turha ailkaa sijoittamaan rahaa ja uutta osaa tuohon koneeseen, jos on epävarma siitä, tuleeko kone kestämään tulevaisuudessa. Tällä tarkoitan taas sitä metallipalaa...
Hyvää ei saakaan halvalla. Koneen aukaisun jälkeen voikin todeta mäntien olevan uusimista vaille ja samalla se lohko sitten kunnostetaan, kuten myös runkolaakerilinja sekä kiertokanget ja nokka-akselinlaakerit.

Öljypumppu, jakopää, täydellinen tiivistesarja, sylinterikanteen venttiilit, kiilat ja nostinkupit sekä nokka-akseli.

Tuon saa jo muutamalla tonnilla ja sitten voi huoleti ajaa vuosia (jos kansi ei halkea).

Samaan lopputulokseen pääsee kun laittaa sen kannentiivisteen ja osat nippuun. Jos ei onnsitu niin ostaa halvalla (noin 1000-2000€) toimivan koneen ja vaihtaa sen.
Kieltämättä tässä on puolensa riippuen siitä mistä vinkkelisä sitä kattoo.

Dealerko se oli kun esitteli sitä kokonaista autoa jossa 606 tbo. Itteä ainakin houkuttaisi vastaavassa tilanteessa. Vaikka lopun myisi rullaavana korina + sitten se mosa mikä keulilta jää niin vaihtomosalle ei hirveesti hintaa jää? Tietty vaihdokin kunto on tutkittava tarkkaan ja silti siihenkin omat riskinsä jää.

Mutta onko Foorumilaisilla kokemusta siitä kuinka luotettavasti endoskoopilla saa tutkittua että onko öljypohjassa sinne kuulumatonta tavaraa? Öljynpoistoreiästä endoskooppi mahtuu sinne mainiosti. Tuo kaikki kyllä edellyttää sitä että selviää mistä se rulla tuonne jakopäähän joutui meinaan näyttää laakerin rullalta ja niitä on enemmän kuin yksi. Jos loput on vielä rikkonaisessa laakerissa paikoillaan niin ei taatusti pitkään ole jos mosan laittaa pyörimään.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei se koneen aukaisu niin ihmeellistä ole eikä näihin tarvitse turhia osia ostella, pääasia on että tulee tarkistettua kunnolla öljykanaviin liittyvät osat ja onkalot vierasesineistä. Sen verran tympeätä hommaa laittaa kasaan ja sitten todeta ettei toimi tai että vuotaa sieltä ja täältä nesteitä, itsellä ei hermo enää kestä, se on pakko yrittää tehdä luotettavaa kun se on aika nolo olla siellä tienvarressa, vettä sataa ja v.ituttaa. Männät ja sylinterit näkee yläkautta mutta öljypumppu ja pohja kannattaa katsoa alhaalta ja lisäksi putsata öljykanavistoa suodatinjalka yms irti. Ei niitä veivejä ja mäntiä tarvitse sen kummemmin aukoa, jos venttiilit ei ole koloja lyönyt mäntiin ja senhän näkee jo nyt. Mäntiin nimittäin syntyy kyllä venttiilin koloja, voin ottaa vaikka kuvan todisteeksi. No saa semmosenkin kolomäntäkoneen nippuun, käymään ja myytya "kaverille", mutta en minä niin kehtaisi tehdä.

Itselleni 606 olisi kyllä paras vaihtoehto...mutta sehän nyt riippuu niin ihmisluonteesta mikä sopii kenellekin. Noitakin kun saa edullisesti kuun hakee sopivasta paikasta, mutta taas kuluu aikaa ja vaivaa. Asiaan vaikuttaa lompakkobudjetti sekä tietysti myös ajankäyttöbudjetti.

Mikäs se tuomio nyt oli, onko kansi edelleen käytettävissä eli vaatii vain hieman koneistamotyötä ja muutaman venttiilin jostakin tallin nurkilta ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1159
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Ainakin naapurifoorumilla oli myynnissä 300d väykky 1200e... Siitä saisi sen 606:en
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onko se vapari kun on noin halpa :D

Minun mielestä 606 vapari ei ole noin arvokas, tai jos on niin minullakin on tuohon hintaan myynnissä sitten...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1159
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Ai koko auto tuohon hintaan? Joo vapari oli
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Niin, tässä on nyt vähän monia näkökulmia.

Kone näyttää ihan hyväkuntoiselta ja männätkin ovat luultavasti käyttökelpoiset, ainakin minä luulen niin. Saattaisi olla ns. turha avata koko moottoria, jos siellä on kaikki kunnossa. Mutta on siinä vaarana juuri se, mitä E200kompressor sanoi tuossa pikkusen ylempänä; löytyy osaa, jotka olisi kuitenkin hyvä vaihtaa ja hinta nousee sitten korkealle. Ja kun sitä rahaa ei kuitenkaan liikaa ole, kun olenhan tällä hetkellä vielä täyspäiväinen opiskelija.

Mutta toisaalta, jos koneen avaa, se ei maksa mitään. Jos näkee, että koneeseen pitäisi uusia vaikkapa mäntiä ja laakereita, voisi sitten ostaa sen käytetyn koneen tilalle. Tai sitten jos ei tarvitse ostaa uutta konetta, on ainakin mielenrauha, että tietää että kaikki on koneessa ok.

Kannesta en ole varma tuleeko kantta enää, se riippuu siitä, ovatko nostajan rikkoutumisesta aiheutuneet naarmut liian syviä. Katsokaa ne minun ensimmäiset kuvat, jotka olen laittanut ja kiinnittäkää huomiota 1. pako- ja imuventtiilin välimaastoon, siinä on aika syvä jurmu. Tosin koneistamolle viemällähän se selviää, saako tuosta enää kantta.

Superturbon tekeminen on kyllä suunnitelmissa, mutta tällä hetkellä ei yksinkertaisesti ole varaa. Taitoakin on vielä vähän, mutta eihän sitä kellään aluksi ole. Joten siinä mielessä OM606 houkuttelisi, muttakun sekin on vain siitä yhdestä edellämainitusta syystä kiinni.

Tarkoitus on mennä halvimman vaihtoehdon mukaan, mutta ei kuitenkaan sieltä, mistä aita on matalin, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sen verran voi kertoa, että mersun moottoreihin ei onneksi tarvitse mäntiä uusia paitsi jos sylinterissä näkyy reiluja naarmuja ja pitää koneistaa ylikokoon. Runkolaakerit on halpaa kuin saippua, eikä niitäkään tarvitse vältämättä ehjään koneeseen uusia, kiertokangen laakerit on turbomoottorissa kalliimmat ja luultavasti nekin on kunnossa, ellei ole naputellut eli ilmoitellut vaurioista. Eli riippuu ihan miten pitkänmatkan moottoria on tekemässä kasaako vanhoilla vai upouusilla. Ei se upouusi laakeri mitenkään siellä eroa toimivasta käytetystä, ei nämä mitään volkkareita ole, joihin pitää uusia ihan kaikki aina 400 tkm välein. Mikäli männät käyttää jostain syystä auki riittää uudet männän renkaat ja kevyt hoonaus koneistamolla samalla kun tasopinta pyyhkäistään suoraksi, saadaan vuotamaton motti. Kuitenkin 1000€ ja sillä tekee jo hyvin pitkälle moottoria ja jos verrokkina on "jokin moottori jostakin ja 2000€ kiitos", sitten aamulla: "naps naps, voihan vitsi".

Ainoita varmuuden vuoksi vaihdettavia osia on tyypillisesti vesipumppu ja termostaatti ehkä laturi yms. oikeasti kuluvia osia. Hyviä koneita niistä tulee kun tasopinnat koneistaa, laittaa venttiilit kuntoon ja uusii nostajat, mutta jos nostajankuppi on palasina se tarkoittaa että sieltä lipsahtaa paineellinen öljy pois eikä siitä koskaan saa hyvää.

Toisaalta käytetty ja käyntikuntoinen 603 turbomoottori maksaa paltiarallaa saman kuin pelkkä varmasti kunnossa oleva kansi joten... :D mitäs meinaat tehdä. ja saksassahan yms. myydään sekä 603 että 606 turbomoottoreita korin mukana ~1000€.


(ei lähde koko w210 auto minulta 1200€:lla, mähän maksoin siitä itsekkin miltei 2k€ :D ) mutta ei nyt varmaan mitään 600 tkm rullattua moottoria kannata laittaa semmoisenaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

veskola kirjoitti:Ainoita varmuuden vuoksi vaihdettavia osia on tyypillisesti vesipumppu ja termostaatti ehkä laturi yms. oikeasti kuluvia osia. Hyviä koneita niistä tulee kun tasopinnat koneistaa, laittaa venttiilit kuntoon ja uusii nostajat, mutta jos nostajankuppi on palasina se tarkoittaa että sieltä lipsahtaa paineellinen öljy pois eikä siitä koskaan saa hyvää.

Toisaalta käytetty ja käyntikuntoinen 603 turbomoottori maksaa paltiarallaa saman kuin pelkkä varmasti kunnossa oleva kansi joten... :D mitäs meinaat tehdä. ja saksassahan yms. myydään sekä 603 että 606 turbomoottoreita korin mukana ~1000€.
Edellinen omistaja oli vaihtanut tuohon koneeseen oman kansiremonntinsa yhteydessä termostaatin ja tärinänvaimenninta, jotenka niitä tuskin tarvitsee alkaa vaihtaa. Alipainepumppukin kuuluu varmaan tähän varmuuden vuoksi vaihdettaviin osiin, kun tässä on vielä se kuulalaakeripumppu? Mitä muuten tarkoitat tuolla "mutta jos nostajankuppi on palasina se tarkoittaa että sieltä lipsahtaa paineellinen öljy pois eikä siitä koskaan saa hyvää."? Sillä juuri näinhän tuossa minun koneessani kävi?

Taidan tehdä niin, että nostan koneen pois ja avaan. Sitten mietin ja tuumailen, tuleeko liian kalliiksi rakentaa tuosta konetta vai otanko riskin ja ostan irtokoneen tai odotan niin pitkään että on rahaa ja ostan sen W210/OM606.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kuulalaakeripumppu pitää ehdottomasti vaihtaa...

Eli jos katsot sitä poteroa johon nostaja tulee niin siellä on öljykanavan reikiä, jotka työntävät paineistettua öljyä nostimen sisälle siinä kyljessä olevasta reijästä. Ovela systeemi jossa paineöljyä voidaan työntää liikkuvan osan sisälle siis. Tuossa on kohtuu tarkka koneistus, jotta se öljy (<=5 bar) ei lennä sieltä taivaalle, joten jos siihen nostimen ja onkalon väliin on syntynyt suuria railoja niin se tirskuu siitä ulos ja paine karkaa -> raks raks.

Uuden kannen saat luonnollisesti mistä tahansa vaparikoneesta ellei turbomallista satu löytymään sopivasti, sikäli voi olla paras ratkaisu hankkia uusi ja kunnostaa se. (ja esikammiothan pitää sitten ottaa vaparista (eli jättää paikalleen) mutta se nyt ei niin haittaa, turbon kammio on 1mm liian suuri vaparin kanteen). Oikeata vuosimallia vain pitää kannen olla, jotta turbon suuttimet käy.

Vähän siis seetejä hiottaa ja katsoo venttiilien korkeuden olevan spekseissä, uudet kumit, ei mitään turhaa työtä. Venttiilin vartta voidaan lyhentää, mikäli seeti on kulunut liikaa eli venttiili uppoaa liikaa eli halvalla selviää tuonkin suhteen. Nämä on tärkeitä juttuja, jotta venttiilillä on edelleen oikea säätövara.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Meikäläinenhän tarjoili jo yv:llä tota Raptecilta ostettua koneistettua (koeponnattu myös) kantta 600e kaikkine roinineen mitä mulla on (nokka, nostajat, esikammiot, osa suuttimista, uudet hehkut jne pikkutilpehööriä). Turbon kansi siis :) Toki 600e saa jo kokonaisen koneen, mutta niistähän ei koskaan tiedä millanen tuuri käy ja millanen mosa sattuu tulemaan :)
Viimeksi muokannut Sultzi, Ke 28.11.2012 19:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuommonen kansi tarvikkeineen kannattaa ostaa niin siinä säätää taas hitusen :thumbup: rahaa ja aikaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Elä Sultzi myy taikka hävitä sitä kantta vielä, koska...

Kuva

Kuva

Taitaa olla entinen, täytyy vielä käyttää jossakin koneistamolla. Sekä myös tarkastaa se moottori vielä muuten. Öljyn seassa oli vähän pientä metallihiliua. Ketjunkiristimen puoleisen ketjunlaahain oli alapäästään kulunut taikka hajonnut, siitä on metallia lähtenyt seikkalulle. En ponjannu siitä kuvaa ottaa.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Entinen tuo kansi mun mielestä on. Koneen naama on purettava, jos meinaa vaihtaa sen ketjunkiristimen laahaimen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se on ihan hyvä harrastus purkaa se moottori atomeiksi ja sitten koota tai hankkia uusi.

Kansi on entinen ja metalli öljynjoukossa ei hyvä, riippuen nyt miten paljon sitä oli ja millaista. Muistelen itsekkin nähneeni joskus jotain kulumapölyä jossakin. Tarkoittaa kuitenkin sitä että huolellinen purkaminen ja puhdistus on paikallaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Tuossa kannessahan on ne raksit, josta tuo kone on ollut tarkoitus nostaa, joten täytynee tehdä jonkinlaiset nostokoukut, jolla sais nostettua pois. Ei varmaankaan onnistu niin, että kiristysliinoilla hirttosilmukkaan kone ja nostamalla pois, mutta ei taida pysyä, kun vaihteisto tulee samalla pois ja silloinhan täytyy konettä kallistaa auton pitkittäissuunnassa?

Tai sitten pistäs tuon vanhan kannen noston ajaksi takaisin paikoilleen.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itse nostin ilman kantta tommosen 603 ja automaatti perässä niin että liinan heitin kummankin moottorikorvan alta, jolloin sai mukavasti pois konehuoneesta yksin.

Kuva

Hommaa helpottaa vielä lisää kun otat ton öljysuodatinjalan irti lohkosta, sitten tulee tosi helposti.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Kantta käytetty mottorikoneistamolla ja siellä sanoi, että on tästä vielä ehkä mahdollista tehdä kansi. Kone olisi tarkoitus saada sunnutai-iltaan mennessä lattialle.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Vuoristoradan pulttihan täytyy ottaa pois, että syöttöpumpun saa irti? Ja kumman käden kierre tässä pultissa on? Alipainepumpun laakerit olivat ehjät, joten niistä ei johdu koneen rikkoutuminen. Tosin ketjulaahaimen palasia löyty alipainepumpun reiästä.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Eikös siinä ole vääränkätinen kierre?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juuh, vasenkätinen on.
wiimax.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pultissa on nuoli...

..sitten pitää vain keksiä tarkoittaako se kiristys vai avaamissuuntaa, ja se tarkoittaa että on avattava vääärään suuntaan...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ja sitten irrotat ne kolme 13mm kannalla olevaa pitkää pulttia alipainepumpun ympäriltä ja yhen pumpun takapäästä. Sitä oon kummastellut että miks ihmeessä tuolle keskipultille on ohjemomentti 65Nm? :D ei tuollanen pultti voi millään kestää sitä määrää (yhden pultin olen katkassut jo pienemmällä momentilla). Se pulttihan on siitä kannan vierestä noin 6mm paksu.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja dealer »

veskola kirjoitti:Pultissa on nuoli...

..sitten pitää vain keksiä tarkoittaako se kiristys vai avaamissuuntaa, ja se tarkoittaa että on avattava vääärään suuntaan...
Voiko kiinni kuitenkin laittaa oikeaan suuntaan ? :angel:

Momentista; pultti kestää kyllä kiristää ohjearvoon. Onkohan se edellä mainittu 65Nm, vähän muistelisin että pienempi.
wiimax.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös se ollut 40 Nm,ja se kyllä kannattaa laittaa tiukkaan, on nolo homma kun pultti löystyy. Se kierrekin kannattaa vähän putsata ettei ole ihan öljyä täynnä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

65nm on sen vääräkätisen pultin kiristysmomentti.

Ja kyllä se sen kestää kunhan ei ole aikaisemmin kiritty "yli"
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mika.T kirjoitti:65nm on sen vääräkätisen pultin kiristysmomentti.

Ja kyllä se sen kestää kunhan ei ole aikaisemmin kiritty "yli"
Kerran olen tuota kokeillut ja poikki meni. Siitä lähin oon käyttäny noin 40Nm.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2638
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Siekkinen kirjoitti:Ja sitten irrotat ne kolme 13mm kannalla olevaa pitkää pulttia alipainepumpun ympäriltä ja yhen pumpun takapäästä. Sitä oon kummastellut että miks ihmeessä tuolle keskipultille on ohjemomentti 65Nm? :D ei tuollanen pultti voi millään kestää sitä määrää (yhden pultin olen katkassut jo pienemmällä momentilla). Se pulttihan on siitä kannan vierestä noin 6mm paksu.

Voin jokseenkin varmuudella ilmoittaa ettei mikään 6mm pultti kestä 65Nm:n momenttia. Aivan riippumatta siitä onko se Ladassa tai Mersussa tai Rolls Roycessa.
Ammattikäyttöön tarkoitetuissa työkoneissa M6 - kierteen momentti on yleisesti luokkaa 9Nm.
Vastaavasti M8 kiristysmomentti kohteesta riippuen on luokkaa 30-40Nm. Kovilla pulteilla jopa enemmänkin.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

E200kompressor kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Ja sitten irrotat ne kolme 13mm kannalla olevaa pitkää pulttia alipainepumpun ympäriltä ja yhen pumpun takapäästä. Sitä oon kummastellut että miks ihmeessä tuolle keskipultille on ohjemomentti 65Nm? :D ei tuollanen pultti voi millään kestää sitä määrää (yhden pultin olen katkassut jo pienemmällä momentilla). Se pulttihan on siitä kannan vierestä noin 6mm paksu.

Voin jokseenkin varmuudella ilmoittaa ettei mikään 6mm pultti kestä 65Nm:n momenttia. Aivan riippumatta siitä onko se Ladassa tai Mersussa tai Rolls Roycessa.
Ammattikäyttöön tarkoitetuissa työkoneissa M6 - kierteen momentti on yleisesti luokkaa 9Nm.
Vastaavasti M8 kiristysmomentti kohteesta riippuen on luokkaa 30-40Nm. Kovilla pulteilla jopa enemmänkin.
Tuo on musta pultti ja itse pultti on kyllä paksumpi mutta kannan vieressä on ohennus joka on noin 6mm paksu.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin