Omat vaatimattomat kommenttini asiaan:
Mulla oli itsellä aikaisemmin diesel-Accord, johon ihastuin kovasti. Auto oli vaivaton, luotettava ja taloudellinen. Auto oli selkeästi japanilainen eli erilainen (ohjaustuntuma, vivut/katkaisimien toiminta jne.). Myös Hondan jälkimarkkinoinnin toiminta tuli todettua ja se todellakin toimi. Itsellä vaihdettiin autoon koko jarrumoduuli (paineanturi rikki, koko moduuli piti vaihtaa ja hinta 2300€) Hondan piikkiin vaikka auto oli yli neljä vuotta vanha ja ajettu reilut 100tkm. Veholla kertoivat, että noita oli mennyt 5kpl kaiken kaikkiaan Suomessa ja Honda ilmoitti heti, että se on selkeästi Hondan laatuongelma ja silloin minun ei kuulu tuota maksaa. Tuolloin tunsin sitoutuneeni ja löysin oman automerkkini.

Mielestäni luotettavuus suorastaan huokui autosta, huollosta, merkistä jne...Muuten, monenko nykyisen manuaalivaihteisen auton huolto-ohjelmaan kuuluu laatikon öljyjen vaihto? Ei varmaankaan monen, mutta esim. Hondan huolto-ohjelmaan tuo kuuluu.
Hondassani vaivasi ainoastaan automaatin puute (sitä ei saanut tuolloin diesel-koneisiin) ja olisinkin halunnut vaihtaa autoni uuteen autom. diesel-Accordiin, mutta uudemmat Hondat olivatkin aivan julmetun kalliita. Aloin jostain syystä katsomaan muita merkkejä, mutta en suostunut myymään omaa Hondaani pois ennen kuin vaimolle saatiin oma diesel-Accord ja väistyä sai jokun v*tun VAG-konsernin halpamalli, jossa kytkin oli ihan loppu jo 40tkm, ikkunat ei pysyneet kiinni, tyhjäkaynti humppasi pakkasella kun cooleri veti jäähän ja pelkona oli moottorivaurio, viimeistely oli mallia Lada, äänieristystä ei juurikaan ollut, Hatanpään Laakkonen oli ala-arvoinen huoltopaikka (mikään ei tullut koskaan ekalla kertaa kuntoon) jne.

No itepä tuo tuli ostettua kulkineeksi, mutta jos tekniikka on VAG:lla noin kehnoa niin toista ei tule (tämän varmistamiseksi olen lukenut mm. Volkkareiden suutin-spedeilyistä, joissa yksi suutin kerrallaan käydään lähellä kuolemaa ja vaikka vika on VAG:n niin vaihdetaan vain yksi suutin kerrallaan ja joita yritetään laittaa vielä asiakkaan piikkiin).
No, kun vaimo sai oman Hondansa aloin jostain syystä katsomaan Mersuja ja ostinkin sellaisen täysin heräteostoksena. Olen toki ollut C-Mersuun tyytyväinen, koska se on laadukkaamman tuntuinen, sisustaltaan paremman näköinen, hiljaisempi ja sisältää paljon mukavia varusteita, joita Hondassani ei ollut. Lisäksi sain tuon Mersun mielestäni suht edullisestikin. Huoltokulutkin alentuivat sillä Hondan huollot oli Vehossa aivan helvetin kalliita, kun taas Mersua käytän paikallisella Mersu-pajalla, jossa hinnat ovat kolmasosan Hondan huoltokuluista. Tuo huoltopaikka on toki oma valinta ja noita ei voi verrata. Mutta anyway, jos haluan ottaa pihastamme sen luotettavan auton niin ehdottomasti lähden liikkeelle Accordilla (vaikka se onkin manuaali) ja uskaltaisin päästää perheenikin tiettömien taipaleiden taakse, koska tiedän että se ei petä. Mersun taasen valitsen, jos ajelen yksin tai mukana ei ole perheen lisäksi paljoa tavaroita ja kun haluan nauttia laadukkaasta tunnelmasta ja ajo-ominaisuuksista. Luotettavuutta en todellakaan hae Mersusta, vainoharhaisena odotankin, että jossain vaiheessa ilmenee isompia ongelmia. Ymmärrän siis täysin, jos ihmiset valitsevat Mersun sijasta Hondan ts. haluavat luotettavuutta. Hondalla ajellessani olin "vähiten kiinnostunut" autoista, en roikkunut autofoorumeilla, en tsekannut mitä ongelmia Accordissa on ollut jne. Olin tyyni ja rauhallinen
nimim. "Mersulla ajelen, mutta kuitenkin olen salaa Honda-mies"
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)