W124 OM603 -> OM606

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
E200kompressor
Mersumies
Mersumies

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Siekkinen kirjoitti:
Tuo on musta pultti ja itse pultti on kyllä paksumpi mutta kannan vieressä on ohennus joka on noin 6mm paksu.
Silloin se pultti on siis 6 mm:n pulttia vastaava, heikoin kohtahan määrää lujuuden.

Aikanaan käytettiin autoissa ns. katkopulttia jossa oli ohennus ja pultti kiristettiin kunnes se katkesi siitä heikoimmasta kohdasta. Ohjausakselissa virtalukon kiinnitys oli sellainen kohde.
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En tiedä mutta autodatan mukaiseen momenttiin minäkin sen pultin olen jo monesti kääntänyt, käytetyn pultin. Kerran jätin liian löysälle ja sehän sitten löystyi kohtalokkain seurauksin :D Sen seurauksena laitoin löyhää kierrelukitetta, niin on sitten kiinni. Mahtaakohan se ohennus nyt olla edes 6 mm, pitää varmaan käydä mittaamassa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies

veskola kirjoitti:En tiedä mutta autodatan mukaiseen momenttiin minäkin sen pultin olen jo monesti kääntänyt, käytetyn pultin. Kerran jätin liian löysälle ja sehän sitten löystyi kohtalokkain seurauksin :D Sen seurauksena laitoin löyhää kierrelukitetta, niin on sitten kiinni. Mahtaakohan se ohennus nyt olla edes 6 mm, pitää varmaan käydä mittaamassa.
Tuosta syystä hieman ketunhäntä kainalossa kirjoitin. Jos kanta on 13mm niin kierre on M8, jolloin kovalla pultilla voisi momenttikin olla 65Nm. Tavallisella 8.8 -pultilla se on siellä 30-40Nm korvilla.
Todennäköisin kierrekoko on kuitenkin M10.

Kokoalumiinisia "made in Japan" -atv moottoreita kasattaessa jäi tuo M6 8,8Nm mieleen kun se on hyvin yleinen pulttikoko. Kuten myöskin M8.
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pultti on M10 12.9 kovuusluokkaa ja ohuimmasta kohdasta 7.4mm

Kestää edelleen vetää 65nm:iin ihan huoletta.
Siekkinen
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mika.T kirjoitti:Pultti on M10 12.9 kovuusluokkaa ja ohuimmasta kohdasta 7.4mm

Kestää edelleen vetää 65nm:iin ihan huoletta.
Joo tuo 6mm oli vaan heitto eikä mikään fakta mutta se on fakta että ensimmäinen tuollanen pultti minkä kiristin meni 65Nm:llä poikki. Joten huoletta en sitä siihen momenttiin enää kiristä. Joku 15Nm pois niin vois ehkä jo huoletta kiristää.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Kalibroippas se avain joskus :problem: tai sitten sen on edellinen rane vetänyt rannemomentiin ja siitä johtuu. Tosiaan saman pultin olen ainakin 3-4 kertaa vetänyt ohjemomenttiin, vaikka vähän alkoi jo hirvittää. Avaimena semmonen parin sadan vekotin. Mulla on aina autodata vieressä auki kun kasaan moottoria.
Siekkinen
Mersumies
Mersumies

veskola kirjoitti:Kalibroippas se avain joskus :problem: tai sitten sen on edellinen rane vetänyt rannemomentiin ja siitä johtuu. Tosiaan saman pultin olen ainakin 3-4 kertaa vetänyt ohjemomenttiin, vaikka vähän alkoi jo hirvittää. Avaimena semmonen parin sadan vekotin. Mulla on aina autodata vieressä auki kun kasaan moottoria.
Pari viikkoa vanha myöskin pari sataa maksanut momenttiavain oli käytössä. Luulenpa että sen on tosissaan joku käyttänyt jo aiemmin tiukalla ja sitähän ei voi pulttia kiristäessä tietää :D onneks noita pultteja on varalla jos noin sattuu käymään. Ja sehän lähtee pumpusta sormin pyörittämällä pois vaikka poikki menee. Niin on mullakin autodata vieressä aina jos on tarvetta tietää tarkat momentit (jakopäät, kansihommat, alakerrat yms.). Luulin vaan että tuossa autodatassa on virhe kun se tuota 65Nm momenttia näytti ja heti eka tuollanen pultti jonka aikoinaan kiristin meni poikki.
W211 4.0 CDI / om628
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Eikö öljynsuodattimen jalasta pitäisi mennä ne kaksi letkua öljynjäähdyttäjälle, joka sijaitsee kuskin eturenkaan edessä? Kun mulla on vissiin ohitettu koko jäähdyttäjä, kun ei näy olevan ollenkaan ja letkutkin menevät vaan toisiinsa.

Paljon turbon akseli saa olla väljä? Tuossa turbossa mikä, mulla on paikallaan, on heittoa noin milli x-, y- ja z-koordinaatistossa joka suuntaan, kun sormilla kokeilee. Onko näihin vakioturboihin mahdollista ja edes kannattavaa vaihtaa laakereita vaiko uutta turboa vaan tilalle?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Luultavasti kenno alakanut vuotamaan ja ohitettu. Se kannattaa pistää kuntoon hankkimalla vaikka semmosen reilun satasen hintaisen tarvikekennon ja siihen uudet löjyletkut pneumatiikkakaupasta.

Halvinta on hankkia kunnostettu ahdin ja antaa vanha vaihdossa, esim. ebayn kautta. milli joka ihan suuntaan kuulostaa huolestuttavalta, vaikka 2 suuntaa siinä kaiketi van on. Pitkittäisvälys eli akselin suuntainen on se mitä ei saisi olla paljoa.
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Miten nuo kennot, meneekö ne käytössä aina paskaksi? Kun luultavasti ostan uuden toimivan myllyn tuohon autoon, nii samalla olisi hajottamolta ostanut sellaisen kennon, jos on vaan saatavilla. Mutta jos noiden kennojen kesto on huono ja huonolla todennäköisyydella saa sellaista käytettyä, mikä kestäisi, nii sittenhän se on sama laittaa tarvikkeena.

Ja kyllä, turbossa on välystä kaikkiin suuntiin, myös pitkittäin. Se pitkittäisvälys ei ehkä ole yhtä suuri, mutta kyllä sen sormilla kuitenkin tuntee. Onko tätä vaihtotoimintaa, että antaa vanhan ja saa kunnostetun ihan Suomen rajojen sisäpuolellakin? Ei oikein tuo ulkomaille lähettäminen nappaisi.
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Eihän niistä käytetyistä osista koskaan tiedä muuta kuin, että niillä on yleensä ajettu jo 600 000+ km ja semmoiseen kun koskee työkalulla niin ei se ainakaan parane. Ainakin oma kennoni oli niin surkean oloinen, että saa mennä metallinkeräykseen.

Tuossa ebayn myyjä latviasta:
http://stores.ebay.co.uk/Nerings/Turboc ... 1033013525" onclick="window.open(this.href);return false;
20 £ maksaa takaisin lähetys, eli 80£ saa hinnasta takaisin. Ilman palauttamista kuluineen jää hinnaksi 400£ joka on palttiarallaa 525€

Noist suomen myyjistä varmaan kannattaa kysellä suoraan, tässä muuten joku aika sitten muistaakseni oli uusi ahdin myynnissä myyntipalstalla. Myös joku masterpower tulee kysymykseen, ei sen tarvitse alkuperäinen olla.
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kone on nyt tallin lattialla. Täytyy alkaa purkaa kuhan kerkeää, tosin uusi kone tulee varmaan laitettua. Täytyy katsella hintoja ja miettiä.

Onko tosissaaan niin, että tuon koneen uskaltaa laittaa tuohon bilteman moottoripukkiin? Ja kestää laittaa vaihdelaatikon pulteista? Kun näyttää tuo kone niin pitkältä ja bilteman pukin kiinnitykset niin heiveröisiltä.
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Tuosta samasta aiheesta oli hauskansurullinen tarina overdrivella aikoinaan. Kuka uskaltaa täällä sanoa että uskaltaa ja sitten kun se sattuu joku aamu olevan siellä lattialla palasina. En minä ainakaan. (mulla siis raptekin tekemä kunnon teline, eikä mikään bilteman tekele)

Mersun pään pulttien kohdista se ei ole kiinni, tai yhtä hyvin voi laittaa kyljestä, siitä mulla on 606 roikkunut telineessä monta kuukautta niin saa molemmat kampiakselin päät rukata rauhassa kasaan.
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja JP74 »

veskola kirjoitti:Tuosta samasta aiheesta oli hauskansurullinen tarina overdrivella aikoinaan. Kuka uskaltaa täällä sanoa että uskaltaa ja sitten kun se sattuu joku aamu olevan siellä lattialla palasina. En minä ainakaan. (mulla siis raptekin tekemä kunnon teline, eikä mikään bilteman tekele)

Mersun pään pulttien kohdista se ei ole kiinni, tai yhtä hyvin voi laittaa kyljestä, siitä mulla on 606 roikkunut telineessä monta kuukautta niin saa molemmat kampiakselin päät rukata rauhassa kasaan.
Mulla riippu kaksi vuotta om 604 Bilteman pukissa, joten ainakin sen verran se kestää :lol:
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Kannattaa ainakin jättää joku kakkosnelonen tueksi sinne toiseen päähän kun jättää yöksi sen. Kunnollisia pukkeja ei oikein tunnu rahallakaan helposti löytyvän, ne pitää miltei tehdä tai teettää.
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Mulla roikku M120 useamman kuukauden myös tuollasessa piltema mallisessa... :D

Myös 606:sta on roikotettu samaisessa pukissa.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siekkinen kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:65nm on sen vääräkätisen pultin kiristysmomentti.

Ja kyllä se sen kestää kunhan ei ole aikaisemmin kiritty "yli"
Kerran olen tuota kokeillut ja poikki meni. Siitä lähin oon käyttäny noin 40Nm.
Pultin oikea momentti on 40-50 Nm (mm. Autodatan mukaan) ja sen se kestää.
Luultavasti ehjäkin pultti menee poikki 65Nm:lla.
wiimax.fi
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Mulla näyttää autodata 65nm.

No aivan sama, kunhan vääntää kiinni.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Mikä versio, minulla on vanha ja uudempi nettiversio ja yhdestä kirjastakin kurkkasin ihan mielenkiinnosta - kaikissa sama ?
Kiristysarvoistahan tuota ei taida löytyä.
wiimax.fi
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Kuva

Kuvaa klikkaamalla saa vähän suuremmaksi.

Fuel/injection pump sprocket: 65Nm
Siekkinen
Mersumies
Mersumies

dealer kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:65nm on sen vääräkätisen pultin kiristysmomentti.

Ja kyllä se sen kestää kunhan ei ole aikaisemmin kiritty "yli"
Kerran olen tuota kokeillut ja poikki meni. Siitä lähin oon käyttäny noin 40Nm.
Pultin oikea momentti on 40-50 Nm (mm. Autodatan mukaan) ja sen se kestää.
Luultavasti ehjäkin pultti menee poikki 65Nm:lla.
Mullakin näyttää autodata 65Nm. HL groupin autodata tällä hetkellä mistä kahtelen ja ennen tuota katoin normaalista autodatasta jossa viime vuojen päivitys. Lujalta tuo 65Nm kuulostaa enkä sitä enää uskalla käyttää mutta annetaan tämän aiheen olla ettei sotketa koko topiccia kiristysmomenttiväittelyllä :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Ei tarvitse väitellä, mutta katsopa onko jakoketjun kuvassa kerrottu kiristysmomentti kyseiselle pultille ?
wiimax.fi
Siekkinen
Mersumies
Mersumies

dealer kirjoitti:Ei tarvitse väitellä, mutta katsopa onko jakoketjun kuvassa kerrottu kiristysmomentti kyseiselle pultille ?
Siinä näkyy olevan 45Nm :?
W211 4.0 CDI / om628
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kun automaagisen laatikon ottaa irti, niin eikö turbiini ole se, joka jää koneeseen kiinni? :D Tarvitseeko sitä merkata, miten se on ollut kiinni vai onko sillä mitään merkitystyä. Miten se on koneessa kiinni?
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Turbiini AINA laatikon kanssa pois ja laatikon kanssa takaisin! Muuten vaarana öljypumpun / stefan rikkoutuminen. Ja onhan se paljon hankalampaa saada laatikko takas jos turbiini koneessa jo kiinni :shock:

Eli öljypohjassa olevan reiän kautta (yleensä siinä on sellainen musta puolisuunnikkaan muotoinen muoviläpystä peittona) pääsee avaamaan 6kpl M8 pultteja, jolloin turbiini irtoaa vetolevystä. Asennolla ei ole väliä mihin laittaa kiinni.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Laatikko kannattaa aina ottaa irti siten, että turbiini tulee laatikon mukana (tai jää). Näin tapahtuu kun ottaa ne 6 kpl 13 mm kannalla olevia pultteja auki sieltä automaatissa olevasta kolosta, pyöritetään konetta aina 120 astetta ja 2 pulttia pois. Ei tarvitse merkata, mersun osat on tasapainossa.

Kun laatikkoa laitetaan takaisin moottoriin on _äärimmäisen_ tärkeätä, että turbiini on syvällä oikeassa kohdassaan laatikkoa, muuten tulee tuhoa. Siellä on sellainen hahlo, joka pyörittää öljypumppua ja sen pitää kolahtaa kohdilleen. Mikäli et tee laatikolle mitään niin pidät vain huolen, että turbiini pysyy siellä paikallaan.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies

Mika.T kirjoitti:[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/Pumppuja/Pumpunratas65Nm.jpg ]

Tuossa taulukossa suoran käännöksen mukaan polttoaine-/suihkutuspumpun HAMMASPYÖRÄN kiristysmomentti
on 65Nm.

Oliko kysymyksessä siis rattaan/hammaspyörän kiristysmomentista?
Siekkinen
Mersumies
Mersumies

E200kompressor kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:[ http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/Pumppuja/Pumpunratas65Nm.jpg ]

Tuossa taulukossa suoran käännöksen mukaan polttoaine-/suihkutuspumpun HAMMASPYÖRÄN kiristysmomentti
on 65Nm.

Mikä muu siinä voidaan kiristää kuin tuo pultti? :D
W211 4.0 CDI / om628
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
E200kompressor
Mersumies
Mersumies

Siekkinen kirjoitti:
Mikä muu siinä voidaan kiristää kuin tuo pultti? :D[/quote]

Kysyin siksi, että alkuperäisestä tekstistä ei suoraan käy ilmi kyseessä olevan rattaan pultti. Tai ainakin ymmärsin väärin koska rattaissa/hammaspyörissä kiinnitys on yleensä symmetrinen samanpituisilla pultilla.

"Ja sitten irrotat ne kolme 13mm kannalla olevaa pitkää pulttia alipainepumpun ympäriltä ja yhen pumpun takapäästä. Sitä oon kummastellut että miks ihmeessä tuolle keskipultille on ohjemomentti 65Nm?..."
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

No tämähän meni nappiin kun ne on jo erillään ja turbiini on kiinni koneessa. :D No sen hahlon kuitenkin huomasin, muistan että turbiinin tyhjennysroppu oli alaspäin, joten eihän sitä voi saada siihen laatikkoon kuin vain kahdella eri tavalla? Että otan turbiinin irti ja tökkään sen siihen laatikon hahloon.
Vastaa Viestiin