MeinBenz kirjoitti:joo elikkäs on tullut tuohon omaan facelift väyryseen sellainen ongelma, että kylmänä ei käynnisty, eikä edes lupaa. Hetki roikkaa ja sitten kyllä käynnistyyy hyvin. Taas sitten jos kone on käynti lämmin ja lenkki heitetty niin voi käynnistyä 5 kin tunnin päästä vielä helposti?
Tutulta kuulostaa ja tästä aiheesta olen paljon lukenut ja paljon on jo kirjoitettukin foorumilla. Itellä saattoi olla hieman harvinaisempi vian syy, jota en muistaakseni ole aiemmin nähnyt, lopullinen totuus selviää, kun pakkaset kiristyy.
Väykky toimi ekan talven hyvin, ikää silloin 6v. Sen jälkeiset talvet aikoi tarvia roikkaa kun lämpötila oli nollassa tai alle. Korkeapainepumppu vuoti satunnaisesti kylmänä ja kuplia näkyi. Viimetalvena vaihdatin pumpuntiivisteet, käyttöakselin ja pumppu testattiin penkissä, kaikki OK. Muutamat o-renkaat polttoaineletkuineen vaihtui myös. Vaan eipä käynnistynyt pakkasesta ilman roikkaa näiden jälkeen(kään)
Loppukeväästä startti hajosi ja uusi vaihdettiin tilalle. Heti ekalla startilla kuuli jo äänestä, että paljon pirteämmin pyörittää kuin vanha startti. Pakkaset loppui ja nyt alin lämpötila on ollut noin -4 josta käynnistyy hienosti. Joten odottelen kireämpää pakkasta ja kylmäkäynnistystestit jatkuvat. Saas nähdä onko uus startti avaintekijä. Suuttimia en ole vaihtanut, ajanut noin 120tkm ko autolla. Ohivuodosta ei mitään tietoa, 500tkm mittarissa tällähetkellä.
Jees! Tänä aamuna oli -11 ja kerrasta käymään ilman roikkaa. Nyt kelpaa kun ei tartte enää jännittää muutaman pakkasasteen kylmäkäynnistyksiä ilman roikkaa. Toki yleensä lohkolämppäri & sisätilanlämppäri ovat käytössä jotta saa lähteä lämpimällä autolla.