W124 E300 D tyhjäkäynti heijaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jehu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 21.12.2003 15:21
Paikkakunta: Imatra

W124 E300 D tyhjäkäynti heijaa

Viesti Kirjoittaja jehu »

Moro

Yritin tuossa haulla etsiä mutta "osui ja ei osunut" oikein omiin havantoihin. Elikkäs auto on -89 mallia 300 D ilman turboa. Tyhjäkäynti aaltoilee varsinkin lämpimänä. Olen yrittänyt säätää tyhjäkäyntiä ilman parempaa tulosta. Alipainekello tuntuisi toimivan, mene ja tiedä, sammuttaa kuitenkin. Kun irrottaa alipaineletkun päältä sillä ei tuntuisi olevan vaikutusta. Stoppi vipu heijaa koneen kierrosten mukana ja kun sormella nostaa stoppivipua niin kierrokset tasaantuu eli tyhjäkäynti tulee normaaliksi. Mitäs veikkaatte tai tiedätte, voisiko vika olla sammutinkalvossa kuitenkin vai kenties virtalukon pohjan takana olevasta venttiilistä? Molemmat mulle vähän outoja ja uusia asioita joten korjaus vinkit myös sitten tarpeen? :roll:
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Uusi syöttöpumpun painosarja.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Eikös tuon ikäisessä ole jo sähköinen joutokäynnin tasaus..?
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Re: W124 E300 D tyhjäkäynti heijaa

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jehu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 21.12.2003 15:21
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja jehu »

Juu on siinä se sähköinen joutokäynnintasaus ja kun sen nappaa pois päältä ja säätää tyhjäkäynnin kohdalleen niin heijaa edelleen. Ja kyllä se kone vähän täristää (sen verran että huomaa) kun kutosehan pitäs olla hyvin tasanen käynti.
jehu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 21.12.2003 15:21
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja jehu »

Minkälainen hässäkkä se sammutin oikein on? Onko kellään kuvaa tai kuvaelmaa siitä? Onko siinä jotain jousta siinä stop-vivussa joka pitäs pitää sitä jossakin asennossa kun auto käy? Tai pitääkö syöttöpumppu jotain ääntä kun ne vastapainot on kuluneet (onko iso homma vaihtaa vastapainot?)?
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

S124 TD turbo -92

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Olin siinä uskossa, että tuo oma 124D täristää ajoittain laatikkoaan D-asento päällä seistessä. Käsitykseni muuttui, kun ilmastointi saatettiin kuntoon. Sama tärinä meinaan ilmiintyy, kun kompura nappaa kiinni... Tärinä onkin koneperäistä ja on seurausta tyhjäkäyntikierrosten laskusta.

Miten mahtaa olla tuossa -92:ssa, millainen automatiikka pitäisi hoitaa tyhjäkäyntikierrosten tasaisuuden? Onko mekaaninen vai sähköinen härpäke? Paljonko kierrosten pitäisi tuolloin olla?

Voihan sitä tietysti säädellä vivuston niin tiukaksi, ettei kierrokset laske millään alle tonniin, muttei vaikuta kovin profelta :shock:
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin