Pakardinen kirjoitti:Mutta mitäs mitäs, eikös tämän pitänyt olla ruosteeton...?

Ei kai? Mä muistelen, että sen piti olla semmoinen, jossa on vain poikkeuksellisen vähän ruostetta ollaksen W124E, ja siltähän se mielestäni kyllä näyttääkin...
T: Nimim. "Saavuin juuri hetki sitten tallilta, jossa olin ties kuinka monetta iltaa hiekkapuhaltamassa ja maalaamassa ruostepisteitä omasta E-mallin lankusta, jossa päälle päin ilman listojen yms. purkamista ei ruostetta näkynyt oikeastaan pätkääkään..."
En mä tiedä, mikä on paras tapa saada ruosteet pysymään pois, mutta ennen ton oman homman aloittamista lueskelin aiheesta jonkin verran. Monet ovat kokeilleet niitä ruosteenmuuntoaineita (Noverox yms.) ja monet ovat kehuneet, että sen kun tempaisi vähän sinne päin tehdyn ruosteiden putsaamisen jälkeen ruosteen päälle, niin ei ole ruoste enää siinä kohdassa vaivannut. Vähintään yhtä moni tuntui kuitenkin olevan sitä mieltä, että ei se oikeasti ruosteen etenemistä kuitenkaan pysäytä, vaan uudestaan on tullut läpi yllättävän lyhyessäkin ajassa. Ja siitähän sitten taas jotkut meinasivat, että eihän se toimikaan, jos ei tarkasti noudata määräaikoja, joiden kuluessa pitää tehdä päällemaalaukset yms., kun se on kuulemma sille hyvin tarkka aine.
Niin tai näin, itse päädyin semmoiseen tulokseen, että hankin pistehiekkapuhalluspistoolin ja happopohjaväriä, mallia U-Pol Acid #8 spraypullossa. Happopohjavärin kuulemma pitäisi olla erinomainen ratkaisu silloin, kun sen pääsee levittämään suoraan pellille, jolloin se reagoi metallin kanssa ja muodostaa jonkun ruosteen syntymistä estävän pinnan ja tarttuu lujasti kiinni. Tuohon päälle meinaan sitten laittaa ihan Motipin 1-komponenttista spraymaalia; mullahan nuo tulevat melkein kokonaan sellaisiin paikkoihin, jotka eivät jää näkyviin, joten pinnanlaadulla tai tasan oikealla värisävyllä nyt ei niin ole merkitystä.