W124 260E -89 Käyntihäiriö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Pultsi-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 26.12.2012 16:14

W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Pultsi- »

Noniin tuli hommattua parikappaletta mersuja, 230 ja 260. Elikkäs ongelmia tuon 260:sen kanssa käynnissä.
olen lueskellut täältä foorumilta jo toista viikkoa kaikenlaisia vikoja jotka voisivat tähänkin vaikuttaa.
Kun ostin auton, se ei ollut käyntikunnossa. ostin uuden vj-kannen, pyörijän ja sytytystulpat, näillä lähti laakista käymään.
Käyttelin autoa pihassa jokusen aikaa, jätin sitten käyntiin ja menin itse kahville. Tulin kahvilta niin auto oli sammunut, mutta lähti hyvin uudestaan käyntiin joten eikun koeajolle. Alkuun auto toimi LÄHES moitteettomasti, pientä ontumista oli tyhjäkäynnillä. Puolentunnin ajelun jälkeen auto ei käynyt enää tyhjäkäyntiä, kierroksia oli oltava vähintään 1500rpm jotta pysyi käynnissä. Loppujenlopuksi auto ei enää pysynyt käynnissä eikä edes luvannut lähteä käyntiin. Tämän jälkeen annettiin jäähtyä yön yli. Jäähtymisen jälkeen yritetty käynnistää, lähtee käyntiin mutta todella satunnaisesti, melkein puolituntiakin saa yrittää starttailla jotta saisi käyntiin. Mutta kun lähtee käyntiin, niin käy kylmänä hyvin tyhjäkäyntiä ja kierroksia ottaa hyvin jos painaa kaasua tasaisesti(jos laittaa suoraan kaasun pohjaan, niin alkaa röpöttää). lämmetessään alkaa tyhjäkäynti röpöttämään ja kun tarpeeksi kauan autoa lämmittelee niin se ei jaksa enää käydä.

Tämän hetkinen tilanne: Lähtee todella huonosti käyntiin. Kipinää tulee, bensaakin tuntuisi tulevan(kun auto ei lähde käyntiin ja ottaa tulpat irti niin ovat hiukan kostuneet). Ainiin, olen vielä vaihtanut kampuranasentotunnistimen(ostin käytetyn), ei auttanut. Yj-rele on tinattu, ei auttanut. Kokeilin toista yj-relettä(230:sestä), ei auttanut. Puolalta jakajalle menevä sytytysjohto kokeiltu vaihtaa tuosta 230:sestä, ei auttanut..
Ja sellaisen erikoisen seikan olen huomannut tuossa starttaillessa, että auto yrittää käynnistyä kun lopettaa starttaamisen(mahdollisesti puolavika??).

Jos joku tuosta nyt sitten keksisi että mikä tätäkin autoa vaivaa, niin se olisi mahtavaa :D
Heitelkäähän ideoita :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tinaapa vielä bensarele.
Sitten lisäilmaluisti putsaukseen,katso että kaasuvivusto liikkuu hyvin ja palautuu alkuun.
se että tuntuu lähtevän käyntiin kun avaimesta kääntää voisi johtaa virtalukon pohjaan...mutta kuitenkin että joko jännite häviö on kova tai puola tai jokin paikka ei saa kontaktia.
tuli mieleen että puolalle ei tulisi virtaa tarpeeksi.
Muistelen että kun vaihdoit virranjakajan kannen niin oliko sen ja itse rungon välissä tiivistettä...o-rengasta...kaipa näissä on koska kosteus ei saisi päästä koppaan joka kyllä aiheuttaa tollasta vikaa.
Sitten ajonesto laitteet jos on niin lepikkoon kun sielläkin voi olla jotain kontakti vikaa.
siinä virtalukon pohjan alla on yleisin johto joka ohitetaan mutta jöytyy sen pohjan läheltä molemmat ja hälylle menevä johto pois.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Pultsi-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 26.12.2012 16:14

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Pultsi- »

atlas kirjoitti:Tinaapa vielä bensarele.
Sitten lisäilmaluisti putsaukseen,katso että kaasuvivusto liikkuu hyvin ja palautuu alkuun.
se että tuntuu lähtevän käyntiin kun avaimesta kääntää voisi johtaa virtalukon pohjaan...mutta kuitenkin että joko jännite häviö on kova tai puola tai jokin paikka ei saa kontaktia.
tuli mieleen että puolalle ei tulisi virtaa tarpeeksi.
Muistelen että kun vaihdoit virranjakajan kannen niin oliko sen ja itse rungon välissä tiivistettä...o-rengasta...kaipa näissä on koska kosteus ei saisi päästä koppaan joka kyllä aiheuttaa tollasta vikaa.
Sitten ajonesto laitteet jos on niin lepikkoon kun sielläkin voi olla jotain kontakti vikaa.
siinä virtalukon pohjan alla on yleisin johto joka ohitetaan mutta jöytyy sen pohjan läheltä molemmat ja hälylle menevä johto pois.

Kiitos vastauksesta :)

Täytyypä tinailla. Missäs tuo bensarele sijaitsee? Bensapumppu kyl kuulostaa pyörivän joka kerta kun laittaa sytytysvirrat päälle.
Ja mistä se lisäilmaluisti löytyy?.
mietin ihan samaa tuosta puolasta ettei tulis virtaa tarpeeksi, Voisko sitä kokeilla antamalla suoraan akulta virtaa sille puolalle vai sotkeeko se sitten jotenkin sytytysjärjestelmää? ja muistaakseni ei ollut vj-kannes minkään laista tiivistystä, mutta se on tullu otettua muutamankerran irti eikä ole ollut kosteutta.
Ilmeisesti tuossa on joku alfatech:in häly, minkäänlaista säädintä ei sille tullut mukaan.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yj-releen vieressä on bensarele jossa 6zyl ja kierrostietoa.
Lisäilmaluisti on sitten jossakin takimmissa imusarja putkien välissä sellainen alu putkilo ,kaksi huohotus letku lähtöä.
en tiedä voiko sitä virtaa suoraan syöttää..voi olla ettei voi.
jos häly ei ole käytössä poista se systeemi kokonaan.
tärkein johto poistossa oli tossa virtalukon pohjassa.Voi olla etttä se ohjaa myös bensapumppua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Pultsi-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 26.12.2012 16:14

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Pultsi- »

Selge. Katselen nämä mainitsemasi jutut läpi kunhan taas kerkee ja ilmottelen että oliko niillä vaikutusta.
jospa alottais tuosta hälynpaskasta ja ottais kokonaa poies :D
Pultsi-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 26.12.2012 16:14

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Pultsi- »

Hälytin otettu pois käytöstä, ei vaikutusta.. Mutta löysin puolalle ohjearvon ja kävin mittaamassa puolasta niin mittari näytti alle ohjearvon. Vaihdanpa seuraavaksi sen puolan, kunhan saan semmoisen hommattua.. katsotaan miten käy :D
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Häly kyllä kannattaa poistaa joka tapauksessa kun ne lisää vaan mahdollisuuksia vikoihin..se ei ollut turha työ. :thumbup:
Jos joku väkisin haluaa mersu kyytiä niin siitä vaan..ei nää nyt kalleita enää oo :D

Saitko muuten kaikki johdot pois hälyltä?
Itsellä oli joku bosch vuodelta -80 lukua ja siellä oli 2 relettä ja 3boxia.
Bensapumpun virran katkaisu ,startti virran katkaisu ja yksi oli ehkä puolan virralle.Yllättävän monta paikkaa oli suojattu kun joissakin vaan sytty virta tai startti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Pultsi-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 26.12.2012 16:14

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Pultsi- »

En kylläkään vielä oo kaikkia johtoja saanu pois sieltä, otin ne johdot jotka oli kytketty virtalukolle menevii johtoihi. En ees tajunnu et se vois vaikuttaa muihinkin laitteisii ku sytytykseen :o
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

No kun purat sitä liitin systemiä niin kun kaikki on pois niin väkisin lähtee kaikki ylimääräiset liitokset pois.
Omasta kun otin niin oli yhdistetty virtalukolta 4neliön johtoon 2.5 joka oli sitten joku 2m lenkki..sen tietää mitä se tekee ...
mutta joka tapauksessa kaikki liitokset takaisin tinaamalla.
Sitten toisessa kun otin pois niin käynnistys parani selvästi kun vain otti kaikki häly johdot pois ja kytki orkkiksiin.

Se kyllä mietityttää jollakin kalliilla järjestelmällä mutta ajan kanssa kun tutkii niin lopuksi se on ihan loogisesti siellä kytketty ja takaisin kytkentä kanssa.
Mutta jos becker merkkinen niin voi olla vaikeampikin kun se on rakennettu tehtaalla koko järjestelmään ja silloin kaiketi ecuunkin menee jotain johtoja..varmaan tosi vaikea.
Becker on laatikko tunnelissa apparin puolella keskikonsolin vieressä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
pablowe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 31.12.2012 13:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja pablowe »

Tervehdys kaikille,
Tämä viestiketju kun on uusin W124 MB 260 käyntihäiriön kanssa niin liitytään tähän.
Minulla on melkein samoja ongelmia kuin muillakin ja kyllä, lueskeltu palstaa on oikein urakalla.
Tiivistän omat tekemiseni ja ongelman, josko joku osaisi kertoa mitä tehdä seuraavaksi. Rahaa kuin arvailu osien vaihtoon on mennyt jo liikaa.

Auto:W124, 260e 1988 manuaali, bensa tietty.
Osia vaihdettu:
-tulpat, Bosch
-tulpan johdot, tarvike merkki tuntematon
-virranjakajan kansi, tarvike Bremi
-pyörijä, tarvike Bremi
Pyörijä ja kansi vaihdettu jo kahdesti, ihan varmuudeksi.
-puola, tarvike
-YJ rele, tarvike
-Bensarele on tarkistettu, tinaukset ok. Kokeiltu myös w124 300e bensarelettä, ei vaikutusta.
-vettä tankissa?, Masinolia on uitettu läpi jo 2L, yhteensä 30L bensan kanssa
-seosta säädetty liikkeessä siitä jakajapumpun päältä olevasta kuusiokoloruuvista, seos kohdallaan.
-ajoitus tarkistettu, kohdallaan
-rikastinpiirin lämpötila-anturi vaihdettu uuteen. Bosch.
-nokka-akseli oli kulunut, vaihdettu uuteen. Myös nostajat vaihdettu.
-pyörimisnopeusanturi, kammenkulman anturi, millä kukin sitä haluaa kutsua, on vaihdettu ja testattu toisesta käyvästä autosta w124 300E kuten tuo bensarelekin.

Ja sitten se vika.
Nykii lämpimänä tasakaasulla noin 2000rpm ylöspäin, tehoton, kuluttaa bensaa noin 10L/40km. Tänään 31.12.2012 tyhjäkäynti alkoi uudelleen seilaamaan.

Mistä lähteä etsimään vikaa ja minkälaista? Kaipaisin mielelläni mittaustietoa komponenteilta eli mittaus arvoja ja missä lämpötilassa ne on otettu. Ei arvauksia kiitos, ei ehdotuksia vaihda sitä ja tätä tietämättä tarvitseeko sitä vaihtaa. Vaihtotyötä keskustelupastan ohjeiden mukaan on jo tehty liikaakin.
Potkut kun tuli duunista, ei ole varaa arvailla vaihtamalla osia uudelleen ja uudelleen. Jos epäilette vaihdetun osan toimivuutta, mielellään mittausarvoja mitä pitäisi olla, kiitos.

P.S. Auto katsastettu tänään 31.12.2012 ja jos jotakuta kiinnostaa niin myyn auton pois jos tiedät missä vika ja haluat sen itse korjata.
Autosta on kunnostettu kaikki jarrut ympäriinsä aivan totaalisen hyvin, em sähköosat uusittu, lähes virheetön sisusta musta keinonahka, alla alle 500km ajetut Contin nastarenkaat.
MB 260E 1988 käyttöauto
MB 300E 1988, ikuisuus projekti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Otapa tyhjäkäynnillä yj-rele irti tai sulake siitä irti niin muuttuuko käynti?
Lähteekö kylmänä käyntiin hyvin?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
pablowe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 31.12.2012 13:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja pablowe »

atlas kirjoitti:Otapa tyhjäkäynnillä yj-rele irti tai sulake siitä irti niin muuttuuko käynti?
Lähteekö kylmänä käyntiin hyvin?
Käydään kokeilemassa, palaan kohta takaisin autotallista kertomaan miten kävi. Kylmänä lähtee hyvin käyntiin.
MB 260E 1988 käyttöauto
MB 300E 1988, ikuisuus projekti
pablowe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 31.12.2012 13:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja pablowe »

atlas kirjoitti:Otapa tyhjäkäynnillä yj-rele irti tai sulake siitä irti niin muuttuuko käynti?
Lähteekö kylmänä käyntiin hyvin?
Noniin.

1. Kokeilin ensin sillä tarvike YJ-releellä jonka ostin puoli vuotta sitten. Siinä on kaksi sulaketta, alkuperäisessä yksi. Jomman kunnan kun ottaa irti auton käydessä, kierrokset laskevat hyvin alas, käy huonosti ja sammuu.

2. Alkuperäinen YJ-rele, jossa yksi sulake. Auton käydessä tyhjäkäyntiä, sulake irti, kierrokset nousevat hiukan mutta käy puhtaammin ja selvästi "kaikilla" eikä röpötä, niin kuin sulake kiinni. Myös ABS valo palaa kun sulake on irti. Sulakkeen kun laittoi takaisin paikoillee auton käydessä edelleen, kierrokset laskevat normaaliin tyhjäkäyntikierroslukuun ja taas röpöttää hiukan.
MB 260E 1988 käyttöauto
MB 300E 1988, ikuisuus projekti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se yhdellä sulakkeella oleva rele toimii niin kuin pitääkin ja se kahdella..siinä on jotain häikkää.
No joka tapauksessa se on oikein että kierrokset nousee ja käy nätisti ja tämä on merkki että releen irroitus muuttaa käyntiä.
eli sähköinen ruisku piiri pelaa.

Mutta mikäs siinä nyt kuitenkin olisi vikana?
Osaat varmaan sanoa onko röpötys sytyn pätkintää,bensa pulaa vai liikaa ilmaa?
Siellä nyt on tiettyjä paikkoja jotka ei näy tai ne pitäis tarkastaa eli suuttimien tyvi kumit,ja ruiskun alla oleva kumikaukalo.
Se kaasuläpällä oleva komitoimi kytkinkin pitäisi mitata jos se ei tunnista keskikierros aluetta ja ecu tällöin antaa erilaisia käskyjä ruiskulle.
voit myös kokeilla sillö 300e eculla jos se olisi mahdollista..
Mahdollisuuksia on tosi paljon mutta nepitää vain käydä kaikki läpi ja sitten kun saat pelamaan se sitten pelaakin pitkään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sitten olisi myös säädettävä ja putsattava potentiometri ilmamassamittarin kupeessa ja se kyllä tekisi sellaista rötäämistä ja nykimistä..vika voi olla siis tässä.
sinetit pois ja alla 4torx ruuvia pistoke irti,kolmi johtoinen.Putsaa kliinerillä ja tutki liukupinta ja vastakielekkeet myös.
sitten pistoke himan huulille ja kone lämpimäksi ja mittaat keskimmäisen ja jomman kumman reunimmaisen välistä 0.70v tyhjiksellä ja ruuvit suht ahkeasti paikaleen ja koputtelemalla etsit kohdan ,ruuvit kiinni ja tarkistat..kiriessä usein muuttuu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
pablowe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 31.12.2012 13:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja pablowe »

atlas kirjoitti:Se yhdellä sulakkeella oleva rele toimii niin kuin pitääkin ja se kahdella..siinä on jotain häikkää.
No joka tapauksessa se on oikein että kierrokset nousee ja käy nätisti ja tämä on merkki että releen irroitus muuttaa käyntiä.
eli sähköinen ruisku piiri pelaa.

Mutta mikäs siinä nyt kuitenkin olisi vikana?
Osaat varmaan sanoa onko röpötys sytyn pätkintää,bensa pulaa vai liikaa ilmaa?
Siellä nyt on tiettyjä paikkoja jotka ei näy tai ne pitäis tarkastaa eli suuttimien tyvi kumit,ja ruiskun alla oleva kumikaukalo.
Se kaasuläpällä oleva komitoimi kytkinkin pitäisi mitata jos se ei tunnista keskikierros aluetta ja ecu tällöin antaa erilaisia käskyjä ruiskulle.
voit myös kokeilla sillö 300e eculla jos se olisi mahdollista..
Mahdollisuuksia on tosi paljon mutta nepitää vain käydä kaikki läpi ja sitten kun saat pelamaan se sitten pelaakin pitkään.
Unohtui mainita että ilmavuota on etsitty Startti pilotin avulla ja pumppupullosta ruiskutettavalla puhdistusaineella kaikista em paikoista. Suuttimien juurista, ilmaluistilta, kaikista letkuista, letkujen liittimistä, alipaineletkusta jarrutehostajalle, aivan kaikista paikoista. 300 eculla voin kokeilla mutta se on Nurmijärvellä ja ei viitsisi tuolla autolla lähteä hakemaan/testaamaan. Pitää odottaa että saa halvemman kyydin alle kuin 30L/100km kuluttavan.
Itsekin mietin kaasuläpän potentiometrin toimivuutta jos se ei toimi niin kuin pitäisi eli antaa vääriä arvoja.
Ajattelin uuden vuoden kunniaksi uittaa lisäilmaluistin ultraäänipesurin läpi ja suuttimetkin kävi mielessä. Mutta suuttimille ei ehdi enää tänään löytämään uusia tiivisterenkaita jos ne irroittaisi. Vanhoilla ei passaa yrittää, tulee vain lisää ongelmakohtia.
Kaikkia mainitsemiasi kohtia olen epäillyt. Ilmavuoto, tutkittu kuten mainitsin. Sytytys, kyllä se siltä enemmänkin kuullostaa kun nykiminen on niin terävää, mutta bensan paineen nopeaa vaihteluakaan en voi sulkea pois. Mittaria ei ole millä mitata. Bensaputsarikin on uusittu ja sillä ei ollut vaikutusta. Bensapumput toimivat äänestä päätelle ihan ok.
MB 260E 1988 käyttöauto
MB 300E 1988, ikuisuus projekti
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tuota 30l/100km?Jos tuo pitää paikkansa,niin on tuo määränjakaja kyllä vioittunut jotenkin ja tulvii imupuolelle reilusti!
Valitettavasti nuo Bremin sytkäosat 260/300e malleissa on aika kuraa tavaraa on monia noita joutunut heittämään pöpelikköön ja laittamaan Bochilaisia tilalle ja kas kummaa kone alkaakin käydä normaalisti.Syy tuohon on tietysti tuo Bochin hintapolitiikka,toisaalta kahdella Bremillä saa jo alkuperäisen ja kestoiältään paremman!
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
pablowe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 31.12.2012 13:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja pablowe »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Tuota 30l/100km?Jos tuo pitää paikkansa,niin on tuo määränjakaja kyllä vioittunut jotenkin ja tulvii imupuolelle reilusti!
Valitettavasti nuo Bremin sytkäosat 260/300e malleissa on aika kuraa tavaraa on monia noita joutunut heittämään pöpelikköön ja laittamaan Bochilaisia tilalle ja kas kummaa kone alkaakin käydä normaalisti.Syy tuohon on tietysti tuo Bochin hintapolitiikka,toisaalta kahdella Bremillä saa jo alkuperäisen ja kestoiältään paremman!
Kiitos Jaakko. Bremin jakajan kantta ja pyörijää olen itsekin epäillyt. Määräjakajaa en oikein jaksa uskoa, koska päästömittauksen mukaan ylemmillä kierroksilla HC arvo oli ihan ok, silloin jos sattui käymään nätisti. Palataan siis jakajan kanteen... jos ehsin käyn sellaisen ostamassa vielä tänään.

Kaasuläpän potikka on nyt mitattu. Mittarin kyky mitata tosin loppui 20Mohm rajoille.
Potikalta tulee kolme johtoa 1,2,3.
Johdot 1 ja 2 väli: ei näytä mitään kaasu kiinni, avatessa aivan ylhänä lähtee laskemaan 19Mohm ja putoaa nollaan.
Johdot 2 ja 3 väli: toimii päin vastoin. Kaasu kiinni näyttää nollaa ja kaasua avatessa nousee nopeasti 20Mohm ja ei näytä mitään sen jälkeen.
Mittarini kyky mitata suurempia kuin 20Mohm lukemia ei riitä tämän potikan mittaamiseen, jos arvot ovat oikein.
MB 260E 1988 käyttöauto
MB 300E 1988, ikuisuus projekti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Älä mittaa ohmi alueella kun käynnissä ja volttialueella.
Toisekseen siitä et saa tolkkua kun sen antama lukema muuttuu kun aivastatkin sen vieressä.
Kannattaa se avata ja putsata niin se paikka on sitten tutkittu.
Onhan siellä vielä ruiskun alla sellainen kämmenen kokoinen muovi kaukalo joka vanhemmiten halkeilee..katso sekin mutta älä osta turhaan etukäteen ja sitten siitä lähtee vielä huohotus putki ylös ilmaluistille.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
pablowe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 31.12.2012 13:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja pablowe »

atlas kirjoitti:Älä mittaa ohmi alueella kun käynnissä ja volttialueella.
Toisekseen siitä et saa tolkkua kun sen antama lukema muuttuu kun aivastatkin sen vieressä.
Kannattaa se avata ja putsata niin se paikka on sitten tutkittu.
Onhan siellä vielä ruiskun alla sellainen kämmenen kokoinen muovi kaukalo joka vanhemmiten halkeilee..katso sekin mutta älä osta turhaan etukäteen ja sitten siitä lähtee vielä huohotus putki ylös ilmaluistille.
Noniin, maanantaina ja eilen sitten tein seuraavaa:
Uusi virran jakajan kansi ja pyörijä BOSCH, ei merkittävää vaikutusta käyntiin. Ehkä vähän puhtammin kävi, ehkä.
-eilen otin ilmaluistin irti, puhdistus ja voitelu CRC:llä.
-potentiometrin irroitus jakajapumpun kyljestä, puhdistus ja takaisin. liukupinnoissa oli hiukan kulumaa, mutta ei merkittävää. Kun mittasin ilmamäärän toiminnan ohmimittarilla, ei vastusarvo ollut laisinkaan lineaarinen (ennen puhdistamista). Toisessä äärilaidassa 2315ohm ja toisessa noin 7,3k välillä hiettelee 8-15kohm välillä täysin epäloogisesti.
-kaasuläpän potikalta en saanut tällä kertaa mitään järkevää lukemaa, yli mittausalueen. Aivan kuin se olisi yhtä äkkiä mykistynyt, ei lukemaa siis ollenkaan.
-puls ja miinuspintoja on hiottu puhtaaksi akun edestä ja muistakin paikoista sähkön saannin varmistamiseksi. Muita herkkiä paikkoja tiedossa?
-kaikki tämä tietysti ilman virtoja autossa.
Unohtui mitata tuo volttimäärä auton käydessä. Katson sen tänään kun iltapäivällä on säädetty seos ensin.
Eilisellä 10km koeajolenkillä auto ei enään nykinyt juuri yhtään 80-90km/h nopeudella kierrosten ollessa siinä 2000rpm alueella, jossa se on nykinyt kaikkein pahiten. 40km/h nopeudella 2. vaihteella 2000rpm nykii kyllä pahasti.
Nyt täytyy lähteä autolla liikenteeseen hoitamaan asioita, katsotaan miten näin kostealla toimii...
MB 260E 1988 käyttöauto
MB 300E 1988, ikuisuus projekti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Älä säädä seoksia ennenkuin on potikka säädetty..ihan turhaan menee.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
pablowe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 31.12.2012 13:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja pablowe »

atlas kirjoitti:Älä säädä seoksia ennenkuin on potikka säädetty..ihan turhaan menee.
Okei, pitänee tehdä uudelleen tuo potikan säätö uudelleen, en lukenut kunnolla aikaisempaa ohjetta.
Mutta, kävin mittaamassa ikuisuus projektistani eli 300e:stä kyseisen potikan arvot ja läppäkotelonpotikasta myös.
Projekti auton potentiometreissä arvot muuttuvat lineaarisesti ilman heittelemisiä, ongelma autossa ei. Ongelma autossa arvot eivät muutu lineaarisesti ja läppäkotelon potentiometristä ei saa lukemaa lainkaan, eli se ainakin on rikki.
Määräjakajan kyljessä olevat liukupinnat ovat hiukan kuluneet ja mittarikin näyttää sen saman arvojen perusteella. Näistä kahdesta kun ynnää, niin ei ihme jos laitteisto sekoaa ja alkaa nykimään.

Teen putsauksen uudelleen ja säädän ohjeen mukaan, mutta se tuskin auttaa tuohon 2000rpm alueelle jos liukupinnat ovat kuluneet ja TPS:ltä ei tule arvoja lainaan.
Kyseiset osat siis hakusessa, ehjät ja järkihintaan!
MB 260E 1988 käyttöauto
MB 300E 1988, ikuisuus projekti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Bosch tekee uutta ja kl-osien kautta tilaamalla vai oliko luettelossa yli 200e maksaa ja ebay.de oli tarviketta 70e hintaan.
Käytetyt kaikki laitanaan liukupinta puhki ..100% varmuudella.
Ota potikasta numero ja syötä googleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
pablowe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 31.12.2012 13:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja pablowe »

atlas kirjoitti:Bosch tekee uutta ja kl-osien kautta tilaamalla vai oliko luettelossa yli 200e maksaa ja ebay.de oli tarviketta 70e hintaan.
Käytetyt kaikki laitanaan liukupinta puhki ..100% varmuudella.
Ota potikasta numero ja syötä googleen.
Etsin ja löysin kyllä, mutta aivan eri hinnalla kuin 70€. Mielestäni tuo 69,90€ maksava ebayssa oli käytetty.
Suoraa linkkiä laittaa?
MB 260E 1988 käyttöauto
MB 300E 1988, ikuisuus projekti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40" onclick="window.open(this.href);return false;


Sitten asiaan liittyvä topik:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... rt=30#wrap" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
pablowe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 31.12.2012 13:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja pablowe »

atlas kirjoitti:http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40


Sitten asiaan liittyvä topik:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... rt=30#wrap" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko kokemuksia kumpi noista on parempaa laatua? Hintaeroa on, ei kuitenkaan niin iso. Hollantilaisen tuotteen muoto on hiukan toisenlainen kuin autossa on ja versionumero on V3. Referenssi numero joka minun kannessani on, 3437224015 täsmää autossani olevaan.
MB 260E 1988 käyttöauto
MB 300E 1988, ikuisuus projekti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eipä välttämättä kukaan osaa sanoa.
Kiinastahan nää halpikset tulevat.
Boschit taas Saksasta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Pultsi-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 26.12.2012 16:14

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Pultsi- »

Noniin. Nyt on vaihdettu sytytyspuola ja lähti käyntiin kuin palmunalta :D

Kiitoksia neuvoista!
pablowe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 31.12.2012 13:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja pablowe »

atlas kirjoitti:Eipä välttämättä kukaan osaa sanoa.
Kiinastahan nää halpikset tulevat.
Boschit taas Saksasta.
Noin, liukupotikka tilattu postikuluineen hintaan 64,50€. Katsotaan koska tulee tontille ja sitten asennus ja säätö+seoksien uudelleen säätö.

TPS sensoria en löytänyt uutena, se olisi koko läppärunko... Katsotaan ensin tuolla liukupotilalla mitä saadaan aikaiseksi.
MB 260E 1988 käyttöauto
MB 300E 1988, ikuisuus projekti
pablowe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 31.12.2012 13:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 260E -89 Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja pablowe »

atlas kirjoitti:http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40


Sitten asiaan liittyvä topik:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... rt=30#wrap" onclick="window.open(this.href);return false;
Noniin, osa ahettu postista ja sitten ruuvaamaan kiinni. Kohta nähdään mitä sain aikaan :).
MB 260E 1988 käyttöauto
MB 300E 1988, ikuisuus projekti
Vastaa Viestiin