Dieselin lämpötekniikka

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Tämä on yleisesti kaikkia dieseleitä koskevaa lämmitystekniikan pohdiskelua.

Kuten tiedämme talven tullen dieseleihin joutuu virittelemään viimasuojia ja käyttämään ajonkin aikana webastoa, hyvin monessa paikalla seistessä ei ilman "vippaskonsteja" saa konetta edes lämpenemään jotta ikkunat saisi "auki".

Tässä pohtinut asiaa ja testaillutkin vähän. Em asioihin tehnyt ihmeellisiä havaintoja dieselkoneen lämmönluovutuksesta.

1. Auton kone täysilämpöinen, parkkiin ja tyhjäkäynnille...lämmöt putoaa 5min alimmalle mittarin näyttämälle (n.40C).

2. Kone täysilämpöinen, parkkiin ja sammutus....lämmöt ei putoa vielä 15min paikalla olon jälkeen kuin pari mittarinosoittimen viivaa alemmas (n. 85C) :shock: heti startista nousee täyteen lämpöön kun lähtee liikkeelle.

Havainnot -10 pakkasella. Mietinkin että mikä ihme sen tyhjäkäynnillä jäähdyttää, palotapahtumasta kun pitäisi kuitenkin polttoaineen määrän verran lämpökapasiteettia syntyä....olisiko niin että dieseleissä on termostaatin ohivirtaus liian suuri ?

Tätä "ongelmaa" en ole audeissa huomannut, paikallaankin pitäneet lämmöt 90 asteessa tyhjäkäynnillä....mitä audi on tehnyt toisin muihin verrattuna ?. Ilmeisesti vanhemmat mersut pitävät myös paikallaan tyhjäkäynnillä lämpöjä ok ?
Uudemmat ainakin jäähtyy todella nopeaan....muutkin merkit samoin.

Kunha ny tuli aamusta mieleen.
Opel, "weird lieben autos"....
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Lämpöpoistuu pakokaasujen mukana. Tai siis imuilma jäähdyttää konetta, bensa koneissakun rajoitetaan kaasuläpällä joutokäynnillä ilman kulkua moottoriin paljon dieseliä enemmän. Toki uudemmissa dieseleissäkin on kaasuläppiä ja egr venttiileitä, mitkä vähentää suuresti kylmän imuilman ottamista, mutta silti puhdasta kylmää ilmaa käytetään enemmän.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Lämppärin päälläolo parkissa vaikuttaa ainakin mulla tossa lankku kaxsatkussa. Ei pysy 80:ssä. Noi kolmesatkut pitää lämmön pakkasilla siellä 80 tietämillä parkissakin jos lämppäri on ykkösellä.

Mutta kun ajamaan lähtee kylmästä startista nin toi kaxsatku lämpiää ihan selvästi kaikaista sukkelimmin. Samaa reittiä ajettaessa siinä kohtaa missä 200D:ssä puhaltaa jo kuumaa ja lämpö on aavistuksen yli 80 niin 300D:ssä ilma on selvästi viileämpää ja moottorilämpö hädintuskin kuuttakymppiä. Lämppärin nopeus kummassakin tapauksessa ykkösellä. Kumpikin kolmesatku samanlaisia mulla. Toi turbo ehkä pikkasen paremmin lämpiää.
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 738
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Audissa ja muissakin vag vehkeissä johtunee tuo erilainen lämpömittarin näyttämä siiitä että kun koneessa on 60-100celciusta niin mittari näyttää 90c. Eli ei se audi välttämättä sitä täyttälämpöä pidä tai voi vaikka pitääkkin, erillisellä mittarilla ja anturilla tuokin selviäis.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja pera8x »

lämppärin kennon kautta se moottorissa oleva lämpö poistuu hyttiin. mulla on ollu vaan noita esikammiokoneita, niissä ei ole mitään ongelmaa kehittää tarpeeks lämpöjä. mutta niissäkin on se ominaisuus, että jos kovalla pakkasella jättää hörsköttään tyhjäkäyntiä ja lämppärin puhallin on kovalla, niin moottorin lämpötila tipahtaa sinne 60 asteen nurkille. mutta jos otetaan sellanen tilanne, että ulkona on pakkasta 30 astetta ja jättää auton ajosta hörsköttään tyhjäkäyntiä ja pistää lämppärin pois päältä, niin moottorin lämpötila viisari pysyy siellä 80...90 asteessa.

ja sekin on testattu, että noissa uudemmissa diiseleissä se lämpö ei karkaa ainakaan syyläriin. nissanin joku citymaasturi oli testissä, 2 litranen turbodiesel. kone ei meinannu lämmetä kunnolla pakkasilla, eikä ainakaan pitäny niitä lämpöjä tyhjäkäynnillä. lukkopihdeillä ja sopivilla kapuloilla ylävesiletku kurttuun. ei mitään vaikutusta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
zalolahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 07.02.2011 20:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja zalolahti »

mulla w124 saa kolmosella olla että rupee tippumaan lämmöt pikkuhiljaa, kakkoselle jos pistää niin pysyy n. 85C parkissa
ja ja muutenkin tyhjäkäynnillä lämmöt pysyy koko ajan normaalissa, minulla ei tiputa lämpöjä
ex. 190E 2.0l
ex. W124 260E
ex. W124 300 farkkuautomaatti
ex. W201 2,3 setani
ex. w201 2.0 pusivagon
ex.W123 300D -84 manuaali Sedan ( Vanharouva Hilima )
ex. W124 300D - 86 Manuel Sedan
ex. W126 260SE -89

w124 260E -88
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja pera8x »

zalolahti kirjoitti:mulla w124 saa kolmosella olla että rupee tippumaan lämmöt pikkuhiljaa, kakkoselle jos pistää niin pysyy n. 85C parkissa
ja ja muutenkin tyhjäkäynnillä lämmöt pysyy koko ajan normaalissa, minulla ei tiputa lämpöjä
sulla on ruiskuennakko liian aikasella, niin kehittää tyhjäkäynnilläkin turhaa lämpöö.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Okei.

Jos ilmavirta jäähdyttää moottorin niin miten?, vedestä kuitenkin mittaus. Palotapahtumahan tuottaa käytetyn polttoaineen verran lämpöä niin dieselissä kuin bensassa ja ei noissa nykyisin ole eroa tyhjäkäyntikulutuksessa. Silti bensa pysyy tasalämpöisenä ja lämpiää myös kylmästä pakkasellakin täyteen lämpöön tyhjäkäynnillä.

Tuohon lämpömittarin näyttämäjuttuun en oikein audin kohdalla usko....eiköhän ne ihan sen lämmön näytä mitä mittauspisteessä on. Olisivat melko epävarmoja mittausantureita jos noin suuria heittoja ei reagoisi.

Nyt testasin ihan ajankuluksi tuossa pihassa tuon dieselin, -8 pakkasta ja pistin tyhjäkäynnille, webasto päälle.....tapittaa tasan +90 asteessa lämmöt. Tästä voisi päätellä että ainakin uudemmissa dieseleissä useilla valmistajilla on termarin ohivuotoa melko paljon ?. Ajossahan tuokin lämpiää kuten pitää, ei mitään ongelmaa ja kulutus "kirjan" mukainen.
Webaston kun sammuttaa lämmöt laskee melko nopsaan sinne alimpaan eli 40C kohdalle.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6534
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Kyllä noi mun molemmat CDI:t pitää lämmöt siellä 80-90 välillä (kun kerran sinne nousseet) teki mitä vaan... en nyt ole >10minuuttia tyhjäkäynnillä pitänyt, mutta ei se ihan pienellä tipu.

Edit: täytyypä kokeilla suraavaks sitä :idea:
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja pera8x »

LopenUupunut kirjoitti:Okei.

Tästä voisi päätellä että ainakin uudemmissa dieseleissä useilla valmistajilla on termarin ohivuotoa melko paljon ?. Ajossahan tuokin lämpiää kuten pitää, ei mitään ongelmaa ja kulutus "kirjan" mukainen.
Webaston kun sammuttaa lämmöt laskee melko nopsaan sinne alimpaan eli 40C kohdalle.
.
en usko tohon termarin ohivuotoon. kokeileppas jollain tukkia syylärille kierto. huomaat, että samalla tavalla toimii, tai ei toimi. kone jäähtyy tyhjäkäynnillä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

pera8x kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Okei.

Tästä voisi päätellä että ainakin uudemmissa dieseleissä useilla valmistajilla on termarin ohivuotoa melko paljon ?. Ajossahan tuokin lämpiää kuten pitää, ei mitään ongelmaa ja kulutus "kirjan" mukainen.
Webaston kun sammuttaa lämmöt laskee melko nopsaan sinne alimpaan eli 40C kohdalle.
.
en usko tohon termarin ohivuotoon. kokeileppas jollain tukkia syylärille kierto. huomaat, että samalla tavalla toimii, tai ei toimi. kone jäähtyy tyhjäkäynnillä.

Mittauspiste on syylarin alalaidassa ......joten tukkimalla kierron väitän kansipahvin sanovan sopimuksen irti?

.
Opel, "weird lieben autos"....
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kyllä noissa Audeissa ja volkkareissa se lämpömittari on sellainen "kaikki hyvin" versio, eli koneessa 70c oikeesti ja mittari siellä puolessa välissä 90c. Kyllähän se ecu sen oikean lämmön näkee, mittaristolle tulee vaan vähän huijattua tietoa. Tuon näkee hyvin kun testerin kanssa katsoo oikeita lämpöjä.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja pera8x »

LopenUupunut kirjoitti:
pera8x kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Okei.

Tästä voisi päätellä että ainakin uudemmissa dieseleissä useilla valmistajilla on termarin ohivuotoa melko paljon ?. Ajossahan tuokin lämpiää kuten pitää, ei mitään ongelmaa ja kulutus "kirjan" mukainen.
Webaston kun sammuttaa lämmöt laskee melko nopsaan sinne alimpaan eli 40C kohdalle.
.
en usko tohon termarin ohivuotoon. kokeileppas jollain tukkia syylärille kierto. huomaat, että samalla tavalla toimii, tai ei toimi. kone jäähtyy tyhjäkäynnillä.

Mittauspiste on syylarin alalaidassa ......joten tukkimalla kierron väitän kansipahvin sanovan sopimuksen irti?

.
jos se mittauspiste on siellä syylärissä, niin sittenhän sen kuuluukin näyttää jotain nollaa, tai vaikka pakkasta ajossa.. siinähä käy armoton ajoviima syylärin läpi ja siellä olevat nesteet pysyy viileenä. toisin, kun moottorissa, missä pitäis olla sen 90 asteiset neesut, jos termari vaan toimii.

en kyllä ymmärrä, jos moottorin lämpötila-anturi on syylärissä..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja pera8x »

vai olisko siellä syylärissä sitten vaan flektin anturi? se olis jo enemmän järkeenkäypää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

pera8x kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
pera8x kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Okei.

Tästä voisi päätellä että ainakin uudemmissa dieseleissä useilla valmistajilla on termarin ohivuotoa melko paljon ?. Ajossahan tuokin lämpiää kuten pitää, ei mitään ongelmaa ja kulutus "kirjan" mukainen.
Webaston kun sammuttaa lämmöt laskee melko nopsaan sinne alimpaan eli 40C kohdalle.
.
en usko tohon termarin ohivuotoon. kokeileppas jollain tukkia syylärille kierto. huomaat, että samalla tavalla toimii, tai ei toimi. kone jäähtyy tyhjäkäynnillä.

Mittauspiste on syylarin alalaidassa ......joten tukkimalla kierron väitän kansipahvin sanovan sopimuksen irti?

.
jos se mittauspiste on siellä syylärissä, niin sittenhän sen kuuluukin näyttää jotain nollaa, tai vaikka pakkasta ajossa.. siinähä käy armoton ajoviima syylärin läpi ja siellä olevat nesteet pysyy viileenä. toisin, kun moottorissa, missä pitäis olla sen 90 asteiset neesut, jos termari vaan toimii.

en kyllä ymmärrä, jos moottorin lämpötila-anturi on syylärissä..
Italialaista teknoligiaa :D
On siellä koneenkin puolella mittaus mutta luulen että se vertailee noita lämpötiloja ?
Syylarin mittapiste on melko hyvin piilotettuna ajoviimalta...

E: sinäpä sen sanoitkin....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mutta vaikka syylärin mittauspiste oliskin poissa viimalta, niin silti sen syylärin läpitte virtaa ilmaa, joka jäähdyttää sitä syyläriä kokonaisuudessaan. ei voi kyllä mitenkään olla moottorin lämpötila anturi syylärissä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

Nii, mittari kai mittaa jäähdytysveden lämpötilaa syylärissä. Mjoottorin puolella lämmöt on ihan muuta, mutta homma toiminee delta T:n mukaan eli mjoottorin ja syylärin jäähdytysveden lämpötilaero pidetään vakiona, jolloin kone toimii oikeassa lämmössä...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Avatar
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 14.08.2012 14:06

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Mulla saa kans käydä auto vaikka viikon ja lämmöt edelleen 40 astetta jos ei laita webastoa päälle. En tiedä lämpiäiskö jos olis egr toiminnassa ja putki tukossa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Diiselit jäähtyy sen takin kun koneen läpi menevä ilmamäärä on suhteessa poltettuun polttoaine määrään valtava.

Bensakoneen läpimenevä ilmamäärä on tyhjäkäynnillä murto-osa siitä mitä vastaavasta diiselissä (ei jäähdyttävää vaikutusta)
Bensassa seossuhde pysyy kokoajan vakiona, moottorin tehoa säädetään kaasuläpällä joka säätää koneeseen menevän ilma määrän ja samalla moottorista ulos saatavan tehon.
Diiselissä taas on kokoajan valtava "ilmaylijäämä" kun ei ole kaasuläppää joka rajottaisi moottoriin menevän ilman määrää. Teho säädetään vain ruiskutetun polttoaineen määrällä, seossuhde siis elää kokoajan moottorista ulos otettavan tehon mukaan.

ps. Jäähdyttimessä oleva lämpöanturi on sähköflektille. Ei siellä voi olla moottorin lämpöanturia.
Viimeksi muokannut Mika.T, Su 06.01.2013 17:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Mittauksia hetki sitten. Ajoin täyteen lämpöön ja aloitin mittaukset.

Ulkolämpö -6

Joutokäynnillä heti ajon jälkeen:
Syylarille paluuletku koneelta +52
syylarilta koneelle -7
Syylarin lämmin pääty (ylä) +47
Syylarin keskeltä (ylä) +7
syylarin kylmä pääty (ylä) -4

10min joutokäyntiä jolloin koneen lämpömittari +40
Syylarille paluuletku koneelta +48
syylarilta koneelle -6
Syylarin lämmin pääty (ylä) +39
Syylarin keskeltä (ylä) +5
syylarin kylmä pääty (ylä) -6

Pakokaasut n.+45...50C

Täytyy hetki pohtia ja analysoida noita....

.
Viimeksi muokannut LopenUupunut, Su 06.01.2013 17:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Termostaatti auki kokoajan.

Tai no toki siellä pientä virtausta on kokoajan kun termostaatissa on yleensä ilmausreikiä.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Mika.T kirjoitti:Termostaatti auki kokoajan.
Ensin ajattelin samaa, mutta.....lämpenee -20 pakkasella ilman webastoakin nopeasti ja pitää lämmöt +90 tasaisesti, hyvin pienen viisarin paksuisen notkahduksen huomaa jos kääntää sisälämmöt täysille mutta hetkessä kerää lämmöt takaisin.

Sanotaan nyt vielä että tuossa autossa ei ole vikaa, pohdiskelu yleisesti dieselin lämpenemisestä....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Cthulhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 19.12.2012 15:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja Cthulhu »

Termostaatin toimintahan on melko helppo testata. Ajetaan vain moottori semilämpimäksi (n 70 asteen tienoille) ja sitten vain käsi syylarille ja jos tuntuu lämmintä, ni sitten termostaatti on auki. Oikeastaan ylävesiletkun lämpöäkin voi kokeilla, senkään ei oikeastaan pitäisi lämmetä juuri ollenkaan ennen kuin vesi alkaa kiertää jäähdyttimen kautta.
230E W124 -87 Kuva
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Toyotalla on ns. power heat nappi, jota painamalla korotetaan tyhjäkäyntikierroksia ja vissiin muutenkin koneelle annettavaa syöttöä, niin että moottori lämpeää nopeammin. Löytyy esim. Hilux ja Landcruiser.

Edit: kai tuo olisi mahdollista mersuunkin rakentaa, esim. ohjelmalla / kusettamalla ecua "tuholastu tyylillä" tms.
Viimeksi muokannut JeremyH, Ma 07.01.2013 01:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Hondassa on HotGas systeemi eli kääntää ilmastoinnin toisinpäin toisin sanoen ilmalämpöpumppu. Lämpöä alkaa tuuppaamaan parin minuutin päästä käynnistyksestä. Oltiin juuri viikko lapissa ja siellä tuli testailtua kaikenlaista ja yksi oli juuri tuo tyhjäkäynnillä lämpöjen pitäminen. 20 astetta pakkasta lämpö normaalissa, ilmastointi Auto-asennossa 21C ja tyhjäkäynnillä ainakin 15min ilman webastoa ja lämmöt pysyi normaalissa! Testerillä katselin lämpöjä ja näytti 70-75C. Siitä laitoin Webaston päälle ja lämmöt pysyi tasan 75C. Ajossa sama homma. Sitten nettiin tutkaileen uutta termaria, koska ei lämpeä perinteiseen 90asteeseen ja sain selville, että termari on 73C!! Eli kaikki kunnossa, mutta aika viileällä käy kun vertaa muita...
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5567
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sen minäkin huomasin pumpedüse audissa että lämmöt ei kylmillä ilmoilla noussut kuin ~75c, polttoaineen kulutus oli naurettavan pieni epätaloudellisellakin ajotyylillä ja lämpöä piisas koppiin. En tiedä oliko sielä joku lämmitysvastus? Minkä takia nämä asiat oli mersuissa päälaellaan? Polttoainetta meni 200cdi-270cdi 7,5-8,5 litraa eli molemmille maistui ja lämmöntuottokin oli kovin vaatimatonta ennenku kone oli kunnolla lämmin. Ja tuolta hangesta jos starttaa 1,7D nissanin, lämpiää kuin bensakone vaikka imusarja on kokoajan auki. Siinä toki on myös lämmitysvastus lämmityslaitteelle. Minkä takia se 2000 luvulla on niin kamalan vaikeaa mersulle että pitää kaikenmaailman webastot olla kun nissani osas sen tehdä 30 vuotta sitten??
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja Sergey »

itse olen tehnyt samoja kokeita kuin aloitusviestissä. ja Minun Väyrynen pitää lämmöt paremmin kuin 110hv AFN moottorilla varustettu VW Golf.

Golffi kannattaa aina sammuttaa. Siinä ei mene kuin toista minuuttia -10 pakkasessa kun lämpömittari näyttää alinta mahdollista, eli makaa sen tapin päällä neljänkympin alapuolella. Toisaalta kun sillä lähtee aamulla ajelemaan, se lämpenee n. 5km matkalla 70 asteeseen ilman roikkaa ja/tai apulämmitystä.

Väykky pysyy tyhjäkäynnillä aina siellä 60c paikkeilla. paitsi kun oli -26, silloin sekin painui alas. Toisaalta se ei nouse ajossa sitten ilman apuja.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja AM »

LopenUupunut kirjoitti:
Ensin ajattelin samaa, mutta.....lämpenee -20 pakkasella ilman webastoakin nopeasti ja pitää lämmöt +90 tasaisesti

.
Onkos tuossa Audissa joku sähköinen lisälämppäri?
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja simoks »

-20 pakkasilla esim oma w210 200cdi lämpenee webaston avulla sinne 79-81asteeseen kun ajaa motarilla. Mut taajamassa meinaa jäädä 75-79 tienoille vaikka kuinka huruttaa. Keulilla on pahvia estämässä viimaa mutta moottorin päällä olevat suojat poissa ja pohjapanssareita ei ole ollenkaan. Termarit taitaa olla ihan kunnossa kun tuntuu että monella muulla ei nouse edes sinne 80 lähelle.

Porukoiden w211 320cdi ei oikein meinaa itekseen lämmetä sinne 85-90asteeseen niinkun kuuluiskin mutta siinä taas ei lähde tuo webasto/eberi itestään taustalle pyörimään niinkun mun väykyssä. Termari siihenkin on vaihdeltu joku vuosi sitten.

Kyllähän se vähän ihmetyttää kun nää mersun diisselit on niin huonoja lämpeneen.. Bensakone pitäis melkeinpä olla kun ei tää diisselillä ajaminen enää nykyään ole niin kovin kannattavaa.. Vaikka kilsoja tuleekin paljon. (2012 tuli 40tkm ja 2011 50tk) :)
W210 E320cdi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Dieselin lämpötekniikka

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

S202 kirjoitti: Minkä takia se 2000 luvulla on niin kamalan vaikeaa mersulle että pitää kaikenmaailman webastot olla kun nissani osas sen tehdä 30 vuotta sitten??

Ihan yleisesti sellanen vinkki että 30vuotta sitten ei ole ollut henkilöautokäytössä suoraruisku saatikka commonrail moottoreita.
Kivikautiset etu/esikammiomoottorit kyllä lämpenee.
Vastaa Viestiin