Kuten tiedämme talven tullen dieseleihin joutuu virittelemään viimasuojia ja käyttämään ajonkin aikana webastoa, hyvin monessa paikalla seistessä ei ilman "vippaskonsteja" saa konetta edes lämpenemään jotta ikkunat saisi "auki".
Tässä pohtinut asiaa ja testaillutkin vähän. Em asioihin tehnyt ihmeellisiä havaintoja dieselkoneen lämmönluovutuksesta.
1. Auton kone täysilämpöinen, parkkiin ja tyhjäkäynnille...lämmöt putoaa 5min alimmalle mittarin näyttämälle (n.40C).
2. Kone täysilämpöinen, parkkiin ja sammutus....lämmöt ei putoa vielä 15min paikalla olon jälkeen kuin pari mittarinosoittimen viivaa alemmas (n. 85C)

Havainnot -10 pakkasella. Mietinkin että mikä ihme sen tyhjäkäynnillä jäähdyttää, palotapahtumasta kun pitäisi kuitenkin polttoaineen määrän verran lämpökapasiteettia syntyä....olisiko niin että dieseleissä on termostaatin ohivirtaus liian suuri ?
Tätä "ongelmaa" en ole audeissa huomannut, paikallaankin pitäneet lämmöt 90 asteessa tyhjäkäynnillä....mitä audi on tehnyt toisin muihin verrattuna ?. Ilmeisesti vanhemmat mersut pitävät myös paikallaan tyhjäkäynnillä lämpöjä ok ?
Uudemmat ainakin jäähtyy todella nopeaan....muutkin merkit samoin.
Kunha ny tuli aamusta mieleen.