Turbokatsatukset

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja tomant »

Minä olen muutoskatsastuksessa korottanut W201 sallittuja akselipainoja vastaamaan uudempia ja isompimoottorisia malleja alustan muutosten myötä, kuten Tero.N kertoi. Nostin myös omamassaa, joka oli alunperinkin todellista alempi rekisteriotteessa, jotta se ei tule rajoittavaksi teho-paino -suhteen kautta. Ymmärtääkseni kaikkia rekisteriotteen tietoja voi muuttaa, kun löytyy sopivat vertailumallit ja niihin rinnastettavat muutokset.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itsellä korotettiin akselipaino ihan maksimiin etuakselilla sekä omamassa nousi n. 200kg. Autosta tuli 2paikkainen tuosta syystä ja matkatavaraa saa olla 55kg mukana :D Kyseessä siis tuo harraste auto, ei mersu. Mutta trafin tiedoista kaivettiin maksimi akselimassat ja niiden mukaan mentiin.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Ei kellään sattuisi olemaan W124 3.0l bensamersun alustaosalistaa valmiina? Kun pitää luultavasti katsastaa tuo oma W124 OM606 koneelle ja bensameseä käyttäisin verrokkina. Tiedän, että alustaosalista on mahdollista tehdä itsekkin, mutta täytyy kait jollain olla valmiina? Paikallinen Mersua myyvä autoliike sanoi, että pystyvät tulostamaan listan, kun antaa alustanumeron. Löytyykö tämä alustanumero vin-koodin avulla sieltä venäläiseltä sivulta?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Jupezki kirjoitti:Löytyykö tämä alustanumero vin-koodin avulla sieltä venäläiseltä sivulta?
Se on sama asia.
S212 & W639
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

tomant kirjoitti:Minä olen muutoskatsastuksessa korottanut W201 sallittuja akselipainoja vastaamaan uudempia ja isompimoottorisia malleja alustan muutosten myötä, kuten Tero.N kertoi. Nostin myös omamassaa, joka oli alunperinkin todellista alempi rekisteriotteessa, jotta se ei tule rajoittavaksi teho-paino -suhteen kautta. Ymmärtääkseni kaikkia rekisteriotteen tietoja voi muuttaa, kun löytyy sopivat vertailumallit ja niihin rinnastettavat muutokset.

tomant
Onnistuuko tällä siis korottamaan akselimassa yli sen mitä auton tyyppikilvessä lukee konepellin alla? Minulla muutettiin rekisteriotteen massat vastaamaan noita tyyppikilven massoja mutta sen enempää ei kuulemma voinut nostaa kun painot on korikohtaisia eikä mallisarjhakohtaisia. Tarve olisi saada vielä etuakselimassaa vähän lisää.
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Ei nosteta tyyppikilven yli täälläkään, kyseessä lienee virhe jos nostettu.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja tomant »

Samuli H kirjoitti:...Onnistuuko tällä siis korottamaan akselimassa yli sen mitä auton tyyppikilvessä lukee konepellin alla? Minulla muutettiin rekisteriotteen massat vastaamaan noita tyyppikilven massoja mutta sen enempää ei kuulemma voinut nostaa kun painot on korikohtaisia eikä mallisarjhakohtaisia. Tarve olisi saada vielä etuakselimassaa vähän lisää.
Samoin minä korotutin rekisteriotteessa olleita painoja, jotka olivat alemmat kuin tyyppikilvessä ja muutoskatsastuksen jälkeen likimain tyyppikilven maksimipainot. Viitteenä käytin mallitietoja lähteestä
http://wiki.mercedes-benz-classic.com/i ... ptseite/en" onclick="window.open(this.href);return false;

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Ei kellään sattuisi olemaan W124 3.0l bensamersun alustaosalistaa valmiina? Kun pitää katsastaa tuo oma W124 OM606 koneelle ja bensameseä käyttäisin verrokkina. Tiedän, että alustaosalista on mahdollista tehdä itsekkin, mutta täytyy kait jollain olla valmiina? Paikallinen Mersua myyvä autoliike sanoi, että he eivät enää vastaavuustodistuksia kirjottele ja käskivät kysyä maahantuojalta. He taas sanovat, että ei me niitä kirjoteta, kysy lähimmältä jälleenmyyjältä.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
mage_90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: La 15.08.2009 21:54
Paikkakunta: savonranta/ylämylly

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

googlella kirjota kaha ja autoluettelo. sieltä löytyy malli kohtaiset alusta tiedot. mulla kelpas nuo vertailuun muutoskatsastukseen
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
FrozenShadow88
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 31.01.2013 22:16

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja FrozenShadow88 »

kyselisin että jos vaihdat 2.5diesel vapariin om606 vaikka hx40superille tai jollain muulla vastavaalla ahtimella niin mitäs ne sanoo katsust konttorilla että mitä kaikkee mitää tehdä vai meneekö heittämällä läpi? ei ole vähäpäästöinen w124 90luvun.
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

FrozenShadow88 kirjoitti:kyselisin että jos vaihdat 2.5diesel vapariin om606 vaikka hx40superille tai jollain muulla vastavaalla ahtimella niin mitäs ne sanoo katsust konttorilla että mitä kaikkee mitää tehdä vai meneekö heittämällä läpi? ei ole vähäpäästöinen w124 90luvun.
Parhaiten selviää, kun käy sieltä konttorilta kysymässä. Kannattaa samalla varmistaa myös se ei vähäpäästöisyys, sitä kun ei välttämättä ole otteessa mainittu.
Eteen pitää jarrut ainakin vaihtaa esim. turbodieselin jäähdytettyihin ja teholapun vaativat.
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Ajattelin laittaa om605, tai om606 turbodieselin vuoden -91 300TE-24 farkkuun. Jarrut ja alusta tuossa kyllä riittää, mutta koska tuo on vähäpäästönen, niin uudesta koneesta pitäis saada päästötodistus. Mistä tämmöstä todistusta vois pyytää? Veho tulee ekana mieleen?

Ja onko om606 painavampi kuin m104?
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

300te24 kirjoitti:Ajattelin laittaa om605, tai om606 turbodieselin vuoden -91 300TE-24 farkkuun. Jarrut ja alusta tuossa kyllä riittää, mutta koska tuo on vähäpäästönen, niin uudesta koneesta pitäis saada päästötodistus. Mistä tämmöstä todistusta vois pyytää? Veho tulee ekana mieleen?

Ja onko om606 painavampi kuin m104?
Vähäpäästöseen jos haluaa uudet päästö paperit niin kallis VVT mittaus ja maksaa tonneja.

Joku muu tarkentakoon.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Kannattaa nyt vielä tarkastuttaa konttorilta, mutta minä olen siinä käsityksessä että vakio 606 turbokoneen saa laittaa vanhempaan vähäpäästöiseen mikäli luovuttajan runkonumero ym on tiedossa.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Keltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 248
Liittynyt: Ke 23.11.2011 20:29
Paikkakunta: kurikka

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

vakiona voi laittaa mutta kaikki saasteroippeet on siirrettävä luovutus autosta,uudemman koneen voi aina vakiona laittaa.vanhempaa ja saastuttavampaa ei voi laittaa....
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Niin tiedossa on että vakion om606 kaikkine päästöihin liittyvine laitteineen saa laittaa vähäpäästöiseen. Mutta nyt tarvittaisiin muutoskatsastusta varten todistus siitä että tuo om606 on vähäpäästöinen.

Missä kohtaa om606 koneessa on moottorin numero?

Ja edullista om606konetta voi tarjota yv:llä
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

se todistus on siinä kun viet alustanumeron siitä luovuttaja autosta ja väykky kun on tuoreempi kun tenava niin 100% varmasti on vähäpäästöinen.
jos eivät usko konttorilla niin vaihtoon.
w201 om605
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Moi, jos auto ei ole suomi auto ja Trafilla ei ole auton päästötasotietoja niin todistus tarvitsee tilata Dekralta tai vehon maahantuojalta(450€) Elikkä jos nyt ostetaan vaikka romuttamolta kone ja pyydetään runkonumero mistä autosta se on peräisin ja numeron perusteella Trafilla ei näy päästöistä tietoja vähäpäästöinen/päästötasot EU/EY direktiivit mitä lie, niin sitte joutuu pulittamaan.
Friman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 07.01.2010 18:00
Paikkakunta: 016

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Friman »

Hei!
Olis tässä lähiaikoina tulossa tekniikanvaihto projekti.
Pitäs vaihtaa 230e koneen tilalle 300tdt vakionna keulille.
Joutuuko konttorilla esittämään teholapun vai kelpaako vain moottorin tiedot jos kone tehtaan tekemä turbomoottori ja alkuperäisessä kunnnossa?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja tomant »

Minulla riitti moottorinvaihdossa vaihdetun alkuperäiskuntoisen moottorin tehotiedot ilman teholappua, vaikka moottori oli eri Mersun mallisarjasta. Auto oli jo aiemmin muutoskatsastettu tehokkaammalla koneella, jolloin jarrujen, jousien, vakaajien ym. vastaavuus ja riittävyys oli selvitetty. Varaudu selvittämään varaosanumeroilla tms., että mm. jarrut ja jouset vastaavat tehokkaamman ja painavamman moottorin mukaista automallia.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Henry_435
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Su 17.02.2008 22:19
Paikkakunta: Viljakkala\Ylöjärvi

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Henry_435 »

Onko kellään tietoa mistå saisi todistuksen moottorin painosta? Katsastusmies vaati, kun laitan M104:n tilalle om606. Dieselin paino on jo tiedossa, mutta mistä bensakoneen painotodistus?
W115 220D -73
W202 250TDT -97 varaosina
W124 300TDT -92 varaosina
508D 8henk. matkailuauto\erikoisajoneuvo -76

Ex W201 2.5D -90 om605 sportline
Ex W201 190DT -88 7mm Ppd, S1bg
Ex W202 220CDI -99
Ex W203 270Cdi -02
Ex W123 300TDT -81
Ex W124 200D -88
Ex W124 300TDT -90
Ex W124 300CE 24 -89 om606, 7mm mynä, HX50

Muut:
Volvo V70 D5 -03
Mazda Savanna -74 "ikuisuusprojeki"
VW Golf Mk1 1.6 GLS -77
Simca 1100 -74
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

maahantuojalta?
w201 om605
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja tomant »

Edellisen muutoskatsastuksen yhteydessä Mersun dealeri ilmoitti, että heiltä ei enää saa teknisiä tietoja M111-moottorin muutoskatsastusta varten, vaan kaikki tiedot pitää hankkia Veholta. Silloiseen kyselyyn moottorin painoista en tosin saanut mitään vastausta Veholta. Saksasta Mersultra ei myöskään löytynyt moottorien painoja, mutta sieltä sai sentään vastauksen. Lopulta ostin netistä Mersun hintatietokannan, josta löytyi osien painot, mutta moottorien osalta tietoja on niukalti. Sieltä löytyi kuitenkin perusmoottorin paino, johon lisäsin kompressorin ym. laitteiden painon ja vertasin sitä M103 painoon.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mr_Simppa.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 22.07.2013 09:05

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Mr_Simppa. »

Terve !
Mitähän vaatisi muutoskatsastaa vapari 603:seen turbo 603:sta pakosarja, imusarja, ja turbo tietenkin ?

Ja mitähän määriä voimaa tuommonen vaparikone kestäis ? 200hp tavallisessa ajossa ??
MB Sprinter 312D maxi -99
MB 300TDT -91, 606, mynä, hx40billet, Siekkinen
Ford Sierra 2.0iS -86
ex. MB 300 TDT -93
ex. MB S202 200CDI -00
ex. MB 300 TDT -94
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Choke »

Turbon etujarrut, jouset, vakaajat nyt ainakin. Ja katsasta se välijäähyki sinne keulalle samalla.

Itellä perstuntumalta vaparinmotissa jonkun verranki päälle 200hp ja aika kovaakin rääkkiä kestää. Öljynsuodattimenjalka+lauhdutin turbosta niin kestää jo varmasti pidempään.
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Projektit vaihtunu, nytten ois tarkotus muutoskatsastaa vuoden 1987 Ei vähäpäästönen 300e turbolle. Jarrut joutuu ottamaan 24v mallista, sopiikos ne suoraan 300e pyörännapoihin?

Minkäs vahvuset vakaajat on 24v mallissa? Saattaa olla että nekin joutuu vaihtamaan.
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Larston
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 30.09.2013 15:46
Paikkakunta: Sastamala

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Larston »

Elikkäs siis olis tarkoitus tommosen w201 koppaan laittaa tommonen 606 turbokone, niin onko mitään merkitystä katsastuksen kannalta mikä moottori autossa on ollu alkuperäisenä?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18046
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä, sen kautta että akselipainoissa on eroa :roll:
wiimax.fi
Larston
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 30.09.2013 15:46
Paikkakunta: Sastamala

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Larston »

Eli ei kannata ruveta rakentaan kun 2.6 bensasta tai 2.5 dieselistä?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18046
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kannattaa kysyä rekisteri- tai valmistenumerolla konttorilta siitä yksilöstä jota harkitsee projektiksi.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin