Tästä suutinkärkiasiasta suoraruiskussa on jo ennestäänkin keskusteltu paljon. Ratkaisu ei ole suurentaa liikaa reikiä eli parantaa suuttimen virtausta, vaikka sillä varmasti saadaan syöttömäärä kasvamaan juuri noihin +100% lukemiin, koska silloin auto savuttaa julmetusti, pitää kamalaa ääntä, kuluttaa paljon jne. Ne powerplus kärjet VAG:ssa jo itsessään antavat niin paljon virtausta (ja savua), että jo ne ovat hieman liikaa monelle. Tällä sitellä lisää asiaa aiheesta:
http://www.myturbodiesel.com/1000q/mult ... le-FAQ.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitten kun tutkitaan noita vanhoja topiikkeja:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 31#p601131" onclick="window.open(this.href);return false;
Niin siellä todetaan että originaali on 0,220 mm rei'illä varustettu ja valmiina tilaustavarana löytyy 0,245mm reikäkokoa. Nuo molemmat on jo niin suuria reikäkokoja, että volkkareissahan ne savuttaisivat jo julmasti. Se mitä yritän sanoa on, ettei ehkä kannata lähteä tilaamaan kalliilla esimerkiksi jotain 0,270mm suutinkärkeä, vaikka se varmasti virtaa yli 50% enemmän kuin vakio, koska se savuttaa ihan julmasti (ja tämä on nyt ihan puhdasta mutua), toisaalta mersussa on suurempi sylinterin iskutilavuus, joten suuttimen tuleekin olla suurempi. Sen saisi toimimaan käytännössä ainostaan suurella ilmamäärällä ja kovilla kierroksilla, tulisi sellainen pullingtraktorin oloinen auto, jota ei saisi katsastettua koskaan. Volkkarimiehet ottavat tehonsa 0.205mm ja 0.216mm kärkien läpi, tarvitaan vain enemmän voimaa painamaan neste nopeammin siitä läpi niin tulos on taattu.
"Löylynsaanti" kuten asian ilmaiset, on siis ensijaisesti kiinni pumpun nestepäästä (ja siitä levystä ja ties mistä, en ole perehtynyt), ei ensimmäiseksi suuttimen reikäkoosta, mutta toki sitäkin on pakko rukata hitusen suuremmaksi, jos oikeasti haluaa tehoja. Ei mielestäni kuitenkaan kannata ahnehtia, kun niitä ei sitten saa pienemmäksi muuta kuin roskiin heittämällä, jos ei satu toimimaan. Halvin steppi kun äkkiä googglettamalla on päivittää sinne nämäkärjet:
http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=2891" onclick="window.open(this.href);return false;
Hinta 5 * 25€ itse asennettuna ja jos nyt oikein ymmärsin ja google ei valehdellut, noissa on 0,245mm reikäkoko, vai ? Sitten syöttöaikaa lisää ja painetta lisää, eli pumpulle kaikki parhaat temput mitä maanpäällä VAG miehet on keksineet, niin varmasti syöttömäärä on yli 100% suurempi kuin alunperin eli vääntömomentti on tuplattu. Seuraavaksi suuremmalla ahtimella happea ja softasta kierroksia niin ollaan tuolla tehohaarukassa mitä haet ja auto vielä toimii käyttiksenä, eikä ole pelkkä dynoqueen.
Softaamistahan se sitten vaatii, tekee mitä tahansa. Tämä on koko sinun projektin tärkein asia, ilman softan muutosta eli syöttökartan rukkaamista, ei suutinta voi suurentaa.
Se miksi näitä tähän kirjoittelen johtuu kun juuri tuossa joku päivä sitten etsiskelin VAG:iin sopivaa suutinkärkeä, ja pohdin pitäisikö kasvattaa reikäkokoa. Päätin pitää vakiona.
Edit: Vielä pieni exceli reikäkoosta ja virtausprosenteista:
5x ala Virtaus
0,205 1,025 0,825158248 100,0
0,216 1,08 0,916087644 111,0
0,220 1,1 0,950330975 115,2
0,245 1,225 1,178587123 142,8
0,270 1,35 1,431386944 173,5
eli päivitys 0,220mm -> 0,245 tarkoittaa jo 27,6 prosenttia enemmän ainetta, vaikka pumpulle ja softalle ei tehdä mitään. Se on kohtuu paljon.
Mitenkähän tuo Jokke12:n projekti sitten lopulta päättyi niiden uusian suutinkärkien kanssa ? se ei koskaan selvinyt