w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

S202 kirjoitti: Kannattaa kattella sinne monivena 300turbodieselin turbo, se on samalla kolmiolaipalla. Ei tarvi kikkailla pakosarjojen tai muiden välikappaleiden kanssa, pakoputken lähtöä vähän muuttaa. Sopii siis suoraan pakosarjaan kiinni ja toimii kuulemma erittäin hyvin.


multa löytyis tuommonen edullisesti, pistä yv:tä jos kiinnostaa.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja etrade »

Mika.T kirjoitti:Ja sekin vielä että 290:ssä on tietokoneen ohjaamana alipainetoiminen hukkaportti.
Kerro nyt lisää. En ole tuota huomannut. Pakko mennä auton alle huomenna mutta kun tietäis mitä etsii turbolta...
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5260
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ei sinne auton alle kannata mennä. Turbossa on kiinni sellanen pyöreä mokkula, kello josta lähtee tanko pakopesään. Ja se toimii hieman nurinkurisesti verrattuna vanhempiin systeemeihin. Kellossa on jousi tavallaan väärällä puolella eli alipaineella imetään hukkaportti kiinni, kun vanhemmissa sitä avataan suoraan ahtopaineella. Unohda se to3 het kättelyssä ja kattele tommonen 300sen turbo :thumbup:
S124 300TE
S211 E500
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kiitti. Bensapuolelta turbot on tuttuja mutta eipä osunu silmiin alipaineletkua kun viimmeksi yritin katsella turboa auton alla.

Talvella tuli tapeltua alipaineletkujen kans ja sain kaikki kuntoon mutta jäikin epäselväksi mihin se yksi letku meni. Sieltä kai pitäis vielä löytyä kela joka ohjaa alipainetta. Pitääkin nyt kesäaikaan repiä irti roikkuvat pehmusteet että näkee letkut.

Jotain ongelmaa olen epäillytkin kun tuhoboksi aintais käskyä vain suurimmalla vaihteella ja ei sitäkään aina.
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Jos 2.9;siin laitetaan OM606:sen ahdin ja muutetataan ohjelmaa niin paljos sitä voimaa tulee?
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Sami T kirjoitti:Jos 2.9;siin laitetaan OM606:sen ahdin ja muutetataan ohjelmaa niin paljos sitä voimaa tulee?
Varmaan joku on koittanu? Vai oliko liian tyhmäkysymys?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onhan noita tehty mutta harva on tainnu autoa käyttää oikeasti ohjelmoitavana esim karalallajoka ehkä voisi saada pumpusta ns. "kaikki irti"

Mulla oli ko. paketti jossa digituningin "kovempi" ohjelma ja se lupasi vakio ahtimella 185hv ja föönin vaihdolla koneen hengitys parani huomattavasti.
Penkitetty sitä ei koskaan.
volute
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 09.08.2011 13:37

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja volute »

itelle laitettu 290 koneeseen helevetin moinen scanian garret t04. ja isot cuulerit ym. mutta nuo polttoaine syöttö puolet pitäisi saada ensin kuntoon ennen kun vie karalalle uudelleen ohjelmoitavaksi.. eli jos saisi apuja..
Viimeksi muokannut volute, To 17.05.2012 23:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
volute
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 09.08.2011 13:37

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja volute »

juuu eli laittasko joku tänne linkkiä mistä sais tilattua joko bosiot tai nuo oem: än suutin kärjet.. kun en nörttinä löytänyt.. ja viisaampana mikähän nestepään koko olisi sopiva ja mitenkä vaihto onnistuu..??
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Mulla olis Mynän 8mm rivipumppu ja siihen sopevan suuret suuttimet Mynältä ehkä myynnissä. Jos jollakulla kiinnostaa.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

kohta nähdään mitä w210 ambulanssini tuottaa , setuppi 606 hyrrä, suoraputki , katti tyhjäks sekä maksimit pumpusta ohjelmoimalla. käyn jarruttamassa niin ei tarvitse mutuilla
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja maKe| »

joop79 kirjoitti:Mulla olis Mynän 8mm rivipumppu ja siihen sopevan suuret suuttimet Mynältä ehkä myynnissä. Jos jollakulla kiinnostaa.
Tuohon jakajapumpullisen 602 kylkeen sopivako?

Asiasta kukkaruukkuun. Näpräsin tuon 606 KKK:n kiinni ja pikatestiksi pelkkä 3" downpipe mallia ei-pituudella-pilattu (loppu mutkat kesken, jäi loppurööri tekemättä).

Äänet on jotain aivan karmivata ja enkä kyllä tehojen lisäyksestä osaa sen melun keskellä juuta enkä jaata sanoa. Ainakin vakiosyötöillä ahdin herää hitaammin, mutta paineet pysyy kyllä kokoajan 0.9bar eikä valskaa. Syöttöjen kera paineet kohoaa jonnekkin 1.2bar ja tuntuu että +3000rpm on paremmin vetoa. Väännöt kyllä on ihan kadoksissa. :?:

Johtuukohan tuosta 30cm melurööristä väännön puutteet alaalta? Putken tuikkais kasaan ja uutta tesmiä sitten, mutta kannattaakohan odottaa liikoja siitäkään? Syöttöjäkään ei voi kovin ronskisti lisätä kun pätkäsee moottorin seis kesken vedon, jos liikaa kääntää potikkata. Olisikohan kunnon ohjelmointi tässä tapauksessa se ainoa oikea vaihtoehto?

Jakajapumppu eksperttejä tai tekijöitä missään päin? Noista volsun 1.9 tdi roklottajista kun kumminkin ottavat yli 600 vääntöä ja 300 tehoa, millä lääkkeillä mersusta edes murto-osa tuosta?
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Jotain käytännön testejä tuli kokeiltua, ei kovin vakuuttavia tosin. Syötöt max mitä evrylla pystyy antamaan auton sammumatta veto päällä.

0-100kmh 7.8s, ykkönen sutien pompottamalla koko matkan.
80-120kmh 4.7s, kolmosella.

Rengastus on tosin aika karu. 18x9 ja 18x10.5 245/275 renkain. Painoa n. 22kg per takavanne rengas päällä.
Samoihin lukuihin pääsi suurinpiirtein talvella vakio ahtimen kera ja 15" talvinakeilla 195 renkailla jotka painaa huomattavasti vähemmän. 80-120 oli jotain ~5.2s luokkaa tosin.

Ahdot nousee kyllä nytten imo turhan hitaasti. Syöttöjen puutetta? Kolmosella kun runttaa lapun lattiaan 60 vauhdista on vasta 3000rpm 1bar. 1bar huitteilla savu häviää ja 4000rpm ylöspäin on jo 1.3-1.4bar. Tuntuu hitaammalta vakio ahtimeen verrattuna, vaikka ajat on periaatteessa paremmat. Vakiolla on ahdot jo 2000rpm ylöspäin kokoajan 1bar ja käy piikittämällä 1.5bar hetkellisesti, vääntöpiikki on paljon rajumpi (=tuntuu nopeammalta).

Jotain idean tynkää hitaasti nouseville ahdoille? Pakoputki kokonaan paikoilleen, hukkaportin tangon räpläystä vai kunnon ohjelma isompien suuttimien kera tms.? Tuo 80-120 kiihtyvyys ja siitä ylöspäin jonnekkin 200 huitteille olisi kiva saada paremmaksi. Ei kehtaa oikein ohitellakkaan, kun tottunu niin paljon pyörällä ajamaan vaivattomasti verrattuna hitaaseen auton rotteloon. :mrgreen:
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Menee näköjään täysin itsepuheluksi tämäkin aihe, mutta menköön.

Mistä alko kummasti ahdistamaan kun sai pakoputken tekastua loppuun? n. reilu 50cm 3" downpipe, siitä yhdistyy sitten vakio 2-2½" putkistoon ja yhteen vaimentimeen (alkuperäinen pönttö). Ahdot tippu n. puol baria ja on siinä kilon kohdalla kokoajan. Savua tulee taas ihan tuutin täydeltä putkesta ja tuntuu tehottomalta verrattuna pelkkään 3" downpipeen.

Onko tuo vakio vaimentaja ahdistamassa menoa vai mikä? Varmaan katin sisukset tms. pyörii siellä pöntössä kun joku kilisee sitä heilutellessa. Ahdinkin kuulostaa jotenkin kummalliselta vinkujalta nytten. Herää jotenkin kiljumalla eikä tyypillisesti suhisemalla niin kuin vakio Garretilla joka oli helvetin äänekäs heräilemään avoimella imupuolella. Nyt hädin tuskin kuuluu mitään? Joku onneton pihaus vain. Ei tietenkään haittaa yhtään vaikka street rispektit tippuu kun kuulostaa vaparilta, mutta silti ihmetyttää onko tuo normaalia 606 ahtimella. :mrgreen:

Oli paljon miehekkäämpi olo earit päässä pelkällä downpipella ajelu, kun kaikki rahtaritkin moljotti monttu auki mistä traktorista se möly lähtee. :lol:
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

maKe| kirjoitti:Oli paljon miehekkäämpi olo earit päässä pelkällä downpipella ajelu, kun kaikki rahtaritkin moljotti monttu auki mistä traktorista se möly lähtee. :lol:
:lol: :lol: :lol: takapöntöt on yleensä tulppana näissä tietääkseni
w201 om605
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

maKe| kirjoitti:Menee näköjään täysin itsepuheluksi tämäkin aihe, mutta menköön.

Mistä alko kummasti ahdistamaan kun sai pakoputken tekastua loppuun? n. reilu 50cm 3" downpipe, siitä yhdistyy sitten vakio 2-2½" putkistoon ja yhteen vaimentimeen (alkuperäinen pönttö). Ahdot tippu n. puol baria ja on siinä kilon kohdalla kokoajan. Savua tulee taas ihan tuutin täydeltä putkesta ja tuntuu tehottomalta verrattuna pelkkään 3" downpipeen.

Onko tuo vakio vaimentaja ahdistamassa menoa vai mikä? Varmaan katin sisukset tms. pyörii siellä pöntössä kun joku kilisee sitä heilutellessa. Ahdinkin kuulostaa jotenkin kummalliselta vinkujalta nytten. Herää jotenkin kiljumalla eikä tyypillisesti suhisemalla niin kuin vakio Garretilla joka oli helvetin äänekäs heräilemään avoimella imupuolella. Nyt hädin tuskin kuuluu mitään? Joku onneton pihaus vain. Ei tietenkään haittaa yhtään vaikka street rispektit tippuu kun kuulostaa vaparilta, mutta silti ihmetyttää onko tuo normaalia 606 ahtimella. :mrgreen:

Oli paljon miehekkäämpi olo earit päässä pelkällä downpipella ajelu, kun kaikki rahtaritkin moljotti monttu auki mistä traktorista se möly lähtee. :lol:
Se on sitten varmaan tukossa se pönttö. Ei se vakiovaimennin vielä noilla tehoilla pahemmin ahdista.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Herätetäänpä huvikseen tämäkin museotopicci taas henkiin omilla huikeilla visioilla. :!:

Tullut enemmän VAG ja cummins -harrastajien laitteluita seurattua ja mietittyä jos alta kahden litran 8v tdi mosista voidaan ottaa lähemmäs 300whp ja jopa ylikin mikä on mahdollisesti perusratkaisu lopputulokseen? Suuren painoarvon pistävät kyseisissä laitteissa suutinkärkiin ja niiden reikäkokoihin. Seuraavana jakajapumpun nestepää/nokkalevy muutokset (ei CR / pumppari laitteiden ongelma).

Tullut höpistyä sumuisen saaren puolella toimivan Darkside Developments http://www.darksidedevelopments.co.uk/ putiikin kanssa, ja lupasivat tehdä mulle tuohon OM602.982 koneseen aivan minkälaiset suutinkärjet haluaa aina +100% lisävirtaukselle saakka.
Aihioksi tarvitsee uudet orkkis boschi kärjet ja niistä tarkkuushoonaamalla ja kalibroimalla jokainen kärki sallittuihin toleransseihin. Hintaa lystille tulee ihan kivasti runkoihin kasaamisen ja avautumispaineiden säätöjen jälkeen jotain 700-800€ luokkaa. Mutta jos löylyn saanti on tuosta suurimmalta osin kiinni, niin kyllä taidan tarttua tarjoukseen.

Näissä suoraruiskuissa suurin ongelma ja haaste taitaa olla saada ainetta tarpeeksi paljon ja nopeasti ruiskutettua lyhyessä ajassa. Isoilla kärjillä tuo ongelma on jo osittain hoidettu ja kierroksiakin voi varmaan lisätä 5000rpm ja ylitekkin, jos ohjelmassa on mahdollisuudet kyseiselle muutokselle ja pitäiskuisen moottorin rajat ei tule vielä vastaan. Alle 6000rpm pitkälti olisi itsellä tavoitteena.
Motestilta lupasivat kyllä pumpun ohjauksen kuntoon kun auto on teknisesti kunnossa ohjelmointia varten. Mitä tuo sitten käytännössä onkaan vakion ecun säätörajat huomioiden.

Mahtiahdiksi voisi jo sitten kaavailla jotain ~59-60mm turboa ja mielessä pyörii kaksi vaihtoehtoa ylitse muiden: Masterin MPR R545 -7 ja HX35 54/60 #12. Voisi hyvällä lykyllä piisata sinne 300-400hv alueelle jos tuon 10v kannen lävitse saa menemään tavaraa ja soppaa riittämään. Holsetin parempi painesuhde voisi auttaa tarvittavan ilmamäärän kulkemisessa +3bar saakka. Masteri tuntuu olevan omiaan 2-2.5bar hujakoille saakka (Jeemu kyllä tietää todellisuuden paremmin varmasti). Jos tuo kansi on huono virtaamaan, onko ainoa keino tekohengittää sitä suuremmilla paineilla vai onko tilanne sama jos Holsetti on 3.5bar ja Masteri 2.5bar ?

Hullulta tämä tuntuu näin vaikean museomoottorin kanssa touhuta ja työntää roppakaupalla touhuntatonneja kiinni, jos vähemmällä vaivalla heivaisi vain 606 keulille, taikka myisi tuon harrastepyörän ja hankkisi valmiin auton. Yhtä hauskaa ja haasteellista se ei kyllä olisi (buy it now -vaihtoehto).... :roll:


Mitäs muut on mieltä?
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tästä suutinkärkiasiasta suoraruiskussa on jo ennestäänkin keskusteltu paljon. Ratkaisu ei ole suurentaa liikaa reikiä eli parantaa suuttimen virtausta, vaikka sillä varmasti saadaan syöttömäärä kasvamaan juuri noihin +100% lukemiin, koska silloin auto savuttaa julmetusti, pitää kamalaa ääntä, kuluttaa paljon jne. Ne powerplus kärjet VAG:ssa jo itsessään antavat niin paljon virtausta (ja savua), että jo ne ovat hieman liikaa monelle. Tällä sitellä lisää asiaa aiheesta:

http://www.myturbodiesel.com/1000q/mult ... le-FAQ.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitten kun tutkitaan noita vanhoja topiikkeja:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 31#p601131" onclick="window.open(this.href);return false;
Niin siellä todetaan että originaali on 0,220 mm rei'illä varustettu ja valmiina tilaustavarana löytyy 0,245mm reikäkokoa. Nuo molemmat on jo niin suuria reikäkokoja, että volkkareissahan ne savuttaisivat jo julmasti. Se mitä yritän sanoa on, ettei ehkä kannata lähteä tilaamaan kalliilla esimerkiksi jotain 0,270mm suutinkärkeä, vaikka se varmasti virtaa yli 50% enemmän kuin vakio, koska se savuttaa ihan julmasti (ja tämä on nyt ihan puhdasta mutua), toisaalta mersussa on suurempi sylinterin iskutilavuus, joten suuttimen tuleekin olla suurempi. Sen saisi toimimaan käytännössä ainostaan suurella ilmamäärällä ja kovilla kierroksilla, tulisi sellainen pullingtraktorin oloinen auto, jota ei saisi katsastettua koskaan. Volkkarimiehet ottavat tehonsa 0.205mm ja 0.216mm kärkien läpi, tarvitaan vain enemmän voimaa painamaan neste nopeammin siitä läpi niin tulos on taattu.

"Löylynsaanti" kuten asian ilmaiset, on siis ensijaisesti kiinni pumpun nestepäästä (ja siitä levystä ja ties mistä, en ole perehtynyt), ei ensimmäiseksi suuttimen reikäkoosta, mutta toki sitäkin on pakko rukata hitusen suuremmaksi, jos oikeasti haluaa tehoja. Ei mielestäni kuitenkaan kannata ahnehtia, kun niitä ei sitten saa pienemmäksi muuta kuin roskiin heittämällä, jos ei satu toimimaan. Halvin steppi kun äkkiä googglettamalla on päivittää sinne nämäkärjet:
http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=2891" onclick="window.open(this.href);return false;
Hinta 5 * 25€ itse asennettuna ja jos nyt oikein ymmärsin ja google ei valehdellut, noissa on 0,245mm reikäkoko, vai ? Sitten syöttöaikaa lisää ja painetta lisää, eli pumpulle kaikki parhaat temput mitä maanpäällä VAG miehet on keksineet, niin varmasti syöttömäärä on yli 100% suurempi kuin alunperin eli vääntömomentti on tuplattu. Seuraavaksi suuremmalla ahtimella happea ja softasta kierroksia niin ollaan tuolla tehohaarukassa mitä haet ja auto vielä toimii käyttiksenä, eikä ole pelkkä dynoqueen.

Softaamistahan se sitten vaatii, tekee mitä tahansa. Tämä on koko sinun projektin tärkein asia, ilman softan muutosta eli syöttökartan rukkaamista, ei suutinta voi suurentaa.

Se miksi näitä tähän kirjoittelen johtuu kun juuri tuossa joku päivä sitten etsiskelin VAG:iin sopivaa suutinkärkeä, ja pohdin pitäisikö kasvattaa reikäkokoa. Päätin pitää vakiona.

Edit: Vielä pieni exceli reikäkoosta ja virtausprosenteista:
5x ala Virtaus
0,205 1,025 0,825158248 100,0
0,216 1,08 0,916087644 111,0
0,220 1,1 0,950330975 115,2
0,245 1,225 1,178587123 142,8
0,270 1,35 1,431386944 173,5

eli päivitys 0,220mm -> 0,245 tarkoittaa jo 27,6 prosenttia enemmän ainetta, vaikka pumpulle ja softalle ei tehdä mitään. Se on kohtuu paljon.

Mitenkähän tuo Jokke12:n projekti sitten lopulta päättyi niiden uusian suutinkärkien kanssa ? se ei koskaan selvinyt :?
Lisää tietoa: www.skg.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja etrade »

veskola kirjoitti: Sitten kun tutkitaan noita vanhoja topiikkeja:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 31#p601131" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos sinulle veskola kun olet portsarina foorumilla ja teit ratkaisun. Meni tuo topic läskiksi kun yks tohtori alkoi trollaamaan.

maKe|
Mitä kaikkea muutoksia olet tällähetkellä tehnyt vakioon?
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja maKe| »

veskola kirjoitti:Tästä suutinkärkiasiasta suoraruiskussa on jo ennestäänkin keskusteltu paljon. Ratkaisu ei ole suurentaa liikaa reikiä eli parantaa suuttimen virtausta, vaikka sillä varmasti saadaan syöttömäärä kasvamaan juuri noihin +100% lukemiin, koska silloin auto savuttaa julmetusti, pitää kamalaa ääntä, kuluttaa paljon jne. Ne powerplus kärjet VAG:ssa jo itsessään antavat niin paljon virtausta (ja savua), että jo ne ovat hieman liikaa monelle. Tällä sitellä lisää asiaa aiheesta:
Eikö juurikin asia ole toisinpäin (ohjelmoituna). :shock:

Saadaan ruiskutusmäärät ja ennakot kohdilleen lyhyemmässä ajassa ja kun mäntä alkaa nousemaan puristustahdin aikana ylös on sopiva määrä ainetta annosteltu valmiiksi = hyvä täytös. Savua ja EGT tulee vaikka kuinka paljon tehon juurikaan kasvamatta jos ruiskutusaikaa vain pidentää, johonka itse tällä hetkellä joudun sortumaan muutaman euron potikkaviritysten takia. Ei paljoa auta jos ruiskukartta näyttää melkein nollaa +4000rpm jälkeen ja yrittää määränsäädintä väkisin pakottamalla annostelemaan lisää polttoainetta.

Uskon vahvasti että ongelma piilee enemmänkin suuttimissa kuin nestepäässä. 11mm pää 5pyttysessä pitäisi olla jo melko riittävä, ja isommalla männän halkaisijalla taas menetetään moottorin kierrättävyyttä sekä pumppu on mekaanisesti rasittuneempi. Tain näin ainakin olen ollut ymmärtävinäni. Sähköinen siirtopumppu + isommat PA linjat ei varmasti ole myöskään pahitteeksi. On varmasti pumpulle riittävästi ainetta saatavilla korkeilla kierroksilla.

Voin toki olla täysin väärässä omien ajatuksieni kanssa, ja tekemässä ongelmasta isompaa ongelmaa. Silti vain on sellainen kutina että suunta saattaisi olla oikea...

etrade kirjoitti:
maKe|
Mitä kaikkea muutoksia olet tällähetkellä tehnyt vakioon?
Perus bolt-onit:

- OM606 K14 ahdin @ ~2bar (ulkona jo kartalta hyvinkin pitkältä matkaa. Hajotkoon jos hajotkoon)
- 3" downpipe + loppumatka suoraa hormia yhdellä läpivaimentimella. K-arvo 0.45 (3.00 raja)
- Määränsäätimen kantta pikkusen naputeltu isommalle (IQ määrä hieman kohollaan ja ahdin herää mukavemmin)
- EVRY modi :lol: :lol:
- EGR delete yms. saastetilpehöörit ja läpät poistettu
- vakio fmic

Tommosella setupilla jo n. 30tkm menty. Ihan "kohtalaisesti" hönkyä näin talvikeleillä imulämpöjen pysyen jotenkin kurissa pakkasilla. Kesällä rupeaa puutumaan jo parin lyhyen vedon jälkeen huomattavasti. Teki samaa vakio ahtimella kilon paineilla, nyt vain huomattavasti aikaisemmin.
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja Jolle »

MIkäs tuo IQ määrä tarkoittaa?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja veskola »

maKe| kirjoitti:Eikö juurikin asia ole toisinpäin (ohjelmoituna). :shock:
Ei se valitettavasti ole, koska dieselmoottorissa koko palotapahtuma perustuu siihen, että "korkealla" nykymittapuun mukaan siis, ruiskuttettaan nestettä kuumaan ilmamassaan, jolloin hyvin pieninä pisaroina, oikeasti sumuna, mieluiten höyrynä, oleva neste syttyy itsestään. Välittömästi kun alat suurentamaan pisarakokoa, joka on mikroskooppisen pientä, se ei enää syty kuin pisaran reunoilta ja palaminen on pelkkää noen tuottamista. Tuollaisessa tilanteessa ei ole mitään hyötyä, jos alennat syöttömäärää tietokoneella tai ruiskutuspumpun syöttöruuvista. Pisarakoko pitää saada takaisin mikroskooppiluokkaan...silloin tulee tehoa ja lämpöä...syttymisen jälkeen on tärkeätä, että syöttömäärä kasvaa sitä mukaa kun palotapahtuma sitä ehtii polttamaan, mutta jälleen sekoittuminen ilmaan on tärkeintä, pelkällä nestespruitilla, siis lirulla, vain sammutetaan palotapahtuma. Diesel ei ole mitään bensaa...

IQ on Injection Quantity, eli suomessa me puhumme ruiskutusmäärästä, käytännössä volkkareissa ruiskutuksen pituus. Tuo IQ on tietokoneohjelmista niille, ketkä eivät tiedä mistä puhuvat...

...mietippäs vielä siltä kannalta, että sulla on löysästi painetta tekevä pumppu ja kun suuttimen avauspaine on ylitetty niin suuttimet lorottavat nestettä sylinteriin isojen reikien kautta kuin vanhan miehen penis ja se pumppu ei jaksa pitää painetta yllä, tulee isoja pisaroita sinne ja tänne, ei ne todellakaan syty siellä sylinterissä, tulee pelkkää savua kun se palaa kituliaasti kunkin pisaran reunaa itkin pikkuhilaa ja koko työtahti ehti jo mennä.

Kaikkien näiden syiden takia cdi moottorissa on esiruiskutus suurella paineella jne.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja tomant »

OT: Eikös IQ olekaan Intelligence Quotient, jota dieselvirityksessä tarvitaan paljon ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Voi se olla monelle sellainenkin :lol: , jostakin vain oli jäänyt muistiin tuo määrä :D Parempi jos ei käytetä englannin kielen lyhenteitä niin ei mene asiat sekaisin.

Tuosta se quantity mun päähän oli jäänyt: http://www.myturbodiesel.com/1000q/mult ... od-TDI.htm" onclick="window.open(this.href);return false; joka on muutenkin hyvä sivusto, jossa perusasiaa selvästi artikuloituna.

...mutta kukaanko ei tiedä minne katosi nimimerkki Jokke12 ja miten sen projektin kävi, en löytänyt meseltäkään sopivaa tarinaa, jossa olisi jatkunut ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja maKe| »

veskola kirjoitti:
maKe| kirjoitti:Eikö juurikin asia ole toisinpäin (ohjelmoituna). :shock:
Ei se valitettavasti ole, koska dieselmoottorissa koko palotapahtuma perustuu siihen, että "korkealla" nykymittapuun mukaan siis, ruiskuttettaan nestettä kuumaan ilmamassaan, jolloin hyvin pieninä pisaroina, oikeasti sumuna, mieluiten höyrynä, oleva neste syttyy itsestään. Välittömästi kun alat suurentamaan pisarakokoa, joka on mikroskooppisen pientä, se ei enää syty kuin pisaran reunoilta ja palaminen on pelkkää noen tuottamista. Tuollaisessa tilanteessa ei ole mitään hyötyä, jos alennat syöttömäärää tietokoneella tai ruiskutuspumpun syöttöruuvista. Pisarakoko pitää saada takaisin mikroskooppiluokkaan...silloin tulee tehoa ja lämpöä...syttymisen jälkeen on tärkeätä, että syöttömäärä kasvaa sitä mukaa kun palotapahtuma sitä ehtii polttamaan, mutta jälleen sekoittuminen ilmaan on tärkeintä, pelkällä nestespruitilla, siis lirulla, vain sammutetaan palotapahtuma. Diesel ei ole mitään bensaa...

IQ on Injection Quantity, eli suomessa me puhumme ruiskutusmäärästä, käytännössä volkkareissa ruiskutuksen pituus. Tuo IQ on tietokoneohjelmista niille, ketkä eivät tiedä mistä puhuvat...

...mietippäs vielä siltä kannalta, että sulla on löysästi painetta tekevä pumppu ja kun suuttimen avauspaine on ylitetty niin suuttimet lorottavat nestettä sylinteriin isojen reikien kautta kuin vanhan miehen penis ja se pumppu ei jaksa pitää painetta yllä, tulee isoja pisaroita sinne ja tänne, ei ne todellakaan syty siellä sylinterissä, tulee pelkkää savua kun se palaa kituliaasti kunkin pisaran reunaa itkin pikkuhilaa ja koko työtahti ehti jo mennä.

Kaikkien näiden syiden takia cdi moottorissa on esiruiskutus suurella paineella jne.
No nyt alkaa valottumaan vähäsen paremmin tämäkin asia. Oli eilen hieman kiire+väsy olo (yövuorot sucks), eikä kovin paljoa jaksanut miettiä pintaa syvemmältä mitä luki/kirjotti.


Aivan totta että isommasta rööristä samalla paineella tuleva neste ei ole yhtä hienojakoista kuin vastaavasti pienemmästä. Mutta missä menee tämänkin homman raja käytännön tasolla viri mielessä? Sen olen kyllä pistänyt huomiolle noiden ns. "teho tdi" laitosten kohdalla tuntuu sitä savua tulevan aivan yllinkyllin jopa täyskaasulla/ahdoilla. Itseäni kyllä oikeastaan ei välttämättä haittaa savutus jos vaan saavutettava teho ja vääntö miellyttää.

Piitkään pitkään ollut haaveissa neliovisesta driftinkiin soveltuvasta autosta, ja tehoja vaatien sen verran että kyseistä puuhaa pystyy hymyissä suin ajamaan muulloinkin kuin märällä asvaltilla. Mopoharrastuksen lopettamisen vaikeus on estänyt harrasteauton hankintaa jo ~6v verran. Enkä kyllä todellakaan tiedä miksi juuri väykkyä haluaisin jalostaa, kun maailmalla on miljoona parempatakin vaihtoehtoa jo vakiona (jzx100 mark2/chaser, er34, cressida jne.). Toyotan perusvarma 1JZ/2JZ + sopivasti pelimerkkejä = toimiva paketti ilman turhia kikkailuja ja "toimiskohan tää sittenkään" -tuumailuja.

Varmaan turhan isot mersulasit pyörii itellä päässä. :geek:
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Niin, tuosta minun pumppusta ja suuttimista. Ne on Mynällä räätälöity juurikin tuohon 290TD moottoriin. Vaatii tosiaan hieman sovittelua se pumppu, ei mene munat suorana paikoilleen. Isommat suuttimet tosin on bolt on....
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minkäs kokoiset suuttimet sinulla on ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja muuris »

maKe| kirjoitti:Uskon vahvasti että ongelma piilee enemmänkin suuttimissa kuin nestepäässä. 11mm pää 5pyttysessä pitäisi olla jo melko riittävä
Mitenkäs paljon vakio nokkalevyssä on nostoa?
maKe| kirjoitti:- OM606 K14 ahdin @ ~2bar (ulkona jo kartalta hyvinkin pitkältä matkaa. Hajotkoon jos hajotkoon)
Tuossa ei ole enää kyse vain siitä, hajoaako ahdin nyt vai huomenna. Jos tiedät kompuran olevan pois kartalta pitkän matkaa, ja varmaan tiedät myös pakopuolen olevan tolkun pieni... niin ei voi kun ihmetellä, miksi särkeä vehkeet tahallaan. Imusarjan paine ja koneen läpi menevä ilmamäärä ei ole sama asia. Koneen läpi menis varmaan enemmän ilmaa esim 1,2bar ahtopaineella.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Näin varmasti on. Aikoinaan aloin ihmetellä miksi tuntui ihan persdynolla, että tehot on kateissa. Syyksi selvisi hukkaportin ohjausletkun repeämä ja ahto oli noussut 1,2 -> 1,7. Kokeilin myös varttimaililla 1,0, 1,2 ja 1,4 Bar ahtoja ja mitään eroa ei oikein irronnut. Kyseessä oli saman kokoluokan ahdin kuin tuo K14. Tuosta w210 ahtimesta ja muista vastaavista, joissa siipikoko on luokkaa ~40mm, ei ole mitään järkeä ottaa yli 1,4 Bar ahtoja edes 4 sylinterisessä 2 litran moottorissa moottorissa puhumattakaan 6 sylinteristä 3 litran moottoria. Eikä se ahtimen laakerointikaan siellä kauaa tule kestämään, se vain on harmi, jos lopputuloksena ahtimen osat menevät koneen läpi tai jos mäntään sulaa ihan uusia muodostumia.

Alan kyllä vähän ihmettelemään miten siitä edes saisi 2Bar ahtoja, tietysti siten, jos imuputki on lutussa mutta kuulostaa mahdottomalta muuten, tai sitten se ahtomittari valehtelee eli kyseessä on absoluuttista painetta 2Bar.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

3,3 6 pyttysessä n. 40 mm siivellä alkaa jo 0.9 barin jälkeen olemaan pakopaineet tuplat.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Vastaa Viestiin