w124 ASD hydrauliöljy
Re: w124 ASD hydrauliöljy
Mitkä muuten ne kaksi pitkittäistä sinistä "sylinteriä" taka-akselin edessä ovat tekniseltä nimeltään? Ovatko ne painekammiot jousitukselle vai mitkä ja onko molemmille puolille omansa? Jos nyt oikein aiemmat kommentit ymmärsin niin ASD:n ja takajousituksen yhteinen öljypumppu on kuitenkin jossain konehuoneessa?
EQB 300 4Matic -23
Re: w124 ASD hydrauliöljy
Huomasin tuossa, että oma auto (-94 W124 E 300 turbodiesel, ASD:llä ja ilman tasonsäätöä) oli ruvennut lykkäämään öljyä lattialle, ja se touhu on alkanut auton seistessä tallissa. Ensimmäiset tipat tulivat useamman viikon seisomisen jälkeen vasta. Arvelisin syylliseksi tuota letkua, josta Karrakin mainitsee, siis se kudospäällysteinen letku, joka menee pumpulta säilölle. Se lienee pumpun imuletku?karra kirjoitti: ...
Ja ota vielä se paluulinja irti ja siihen letkunpätkä josta vaikka vatiin tms astiaan. Käytä hetki kunnes alkaa tulla kirkasta ulos, stten kone seis ja täytät sen lopun että noin 2 litraa on mennyt. Itse tein noin ja vaika jonkin aikaa käyttelin jälkeenkinpäin niin ei mennyt ainakaan heti likaiseksi. Saa nähä kun ottaa auton ajoon että tummuuko se vai ei.
Itse pesin säiliönkin koska se piti irroittaa jotta sai pumpulle menevän letkun vaihdettua, se oli jo elämänsä ehtoopuolella eli kostunut.
Sitten kun heiluttelin sitä säiliötä, niin huomasin, että siinä näkyvä tumman ja vaalean raja ei itse asiassa ollutkaan nestepinnan raja, vaan siinä oli jotakin likaa. Toivottavasti siellä on edelleen öljyä kuitenkin jäljellä ollut, kun auto on ollut käytössä. No kai siellä on, kun kerran sitä jostain valuu... Niin, ja ne siihen korkkiin tulevat putket kyllä silloin lämpenivät käytössä, joten neste on kiertänyt systeemissä ainakin.
Mutta sitä piti kysyä, että mitä ne kaikki putket siinä systeemissä ovat. Eli mikä noista on se mainittu paluulinja, josta likaista öljyä voi kerätä systeemistä pois?
Siihen säilön korkkiin siis tulee kaksi putkea - mistä ne ovat? Just ne paluuputketko? Molemmat?
Säiliön pohjalta pumpulle menee se kudospäällysteinen letku - pumpun imuletkuko?
Ja lähteekö joku varsinainen paineputki siitä pumpulta jostakin kohti perää, kuten tuossa alla olevassa kuvassa? (En huomannut tarkemmin eilen katsoa, mitä kaikkia putkia siellä on, kun askartelin muiden juttujen kanssa.)
Hommahan selkenisi, jos jostain saisi jonkun hydrauli- tai muun toimintakaavion tuosta systeemistä, kun tässä 4-Maticin kuvassa on noita putkia pykälän verran enempi ja eri tavalla kuin pelkän ASD:n kanssa...

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w124 ASD hydrauliöljy
Pohjata lähtee ja ylös palaa
sulla palaa kahta linjaa siis 


Re: w124 ASD hydrauliöljy
Jos kaksi paluulinjaa niin kannatta varmaan molemmista ottaa vanhaa ulos. Jos saa helposti...
Omasta SECistä on se neste kyllä tummentunut hieman, taisi tummentua melko nopeasti ajoon ottamisen jälkeen. Kun sen vaihtoi niin eihän se välttämättä vaihtunut niissä tasonsäädön iskareissa koska auton takaosaa ei heiluteltu. Eli vissiin neste vaan kiersi sen putkiston läpi.
Mutta miksi tuossa on kaksi paluulinjaa?
Omasta SECistä on se neste kyllä tummentunut hieman, taisi tummentua melko nopeasti ajoon ottamisen jälkeen. Kun sen vaihtoi niin eihän se välttämättä vaihtunut niissä tasonsäädön iskareissa koska auton takaosaa ei heiluteltu. Eli vissiin neste vaan kiersi sen putkiston läpi.
Mutta miksi tuossa on kaksi paluulinjaa?
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: w124 ASD hydrauliöljy
Tuota systeemi pelaa niin,että tandem pumpulta lähtö putki menee todenäköisesti sinullakin moottorin alta etupalkkia pitkin apparin puolelle tulipeltiin ja sieltä taakse mageetti ventiilille.Paluuputkien ero selittyy sillä,kun perä paineeton käytössä paksumpi paluuputki,kun taas perä paineistettu paluu tapahtuu kuristettuna sitä kaposampaa putkea pitkin,näin sen toiminnan olen itelleni selvittänyt,kun noita putkia aikoinaan vaihtelin.
Harmi kun asustelet pidemmällä olisi tuo ASD manuaali olemassa by Veho!
Harmi kun asustelet pidemmällä olisi tuo ASD manuaali olemassa by Veho!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: w124 ASD hydrauliöljy
Jeps,
kiitoksia vastauksista! Eilen ihmettelin päällisin puolin systeemiä konehuoneen puolelta, ja kyllähän siitä tosiaan Jaakon kuvailemalla tavalla lähtee putki (josta pätkä on hydrauliikkaletkua) moottorin alle ja sieltä nähtävästi perää kohden. En ollutkaan ennen huomannut, että ne paluuputket siihen säiliön korkkiin ovat eripaksuisia, mutta ovathan ne.
Samalla kertaa seurailin, että mihin ohjaustehostimen putket siitä pumpulta menevät, ja olin havaitsevinani, että se onkin tehostimen putki, joka käy jäähdyttimen edessä tekemässä lenkin. Olenkin joskus ihmetellyt, että minkähän vehkeen jäähdytystä varten tuo on, mutta en ole malttanut enempää syventyä.
No, jahka saisin akkukotelon seudun loppuun asti maalattua ja kasattua sinne kaikki boksit takaisin, niin sitten vois laittaa moottorin käymään hydrauliöljynvaihtoa varten. Niin, se imuletku tietty pitää ensin vaihtaa ja mullakin taitaa oll säiliön pesu edessä. Ja itse asiassa kannattanee jättää ASD:n ohjausrele asentamatta ja laittaa suoraan niihin kahteen napaan, mitkä nyt olivatkaan, johdot, jotta saan kytkettyä ASD:n päälle ja huuhdeltua myös sen paineenalaisen paluulinjan samalla. Ja jos oikein olisin reipas, niin samalla vois laittaa tehostimen nesteet ja suodattimen uusiksi. Ja jarrunesteen vaihtokaan ei olis pahitteeksi, mutta sekään nyt ei kuulu tähän asiaan kovin kiinteästi enää...
kiitoksia vastauksista! Eilen ihmettelin päällisin puolin systeemiä konehuoneen puolelta, ja kyllähän siitä tosiaan Jaakon kuvailemalla tavalla lähtee putki (josta pätkä on hydrauliikkaletkua) moottorin alle ja sieltä nähtävästi perää kohden. En ollutkaan ennen huomannut, että ne paluuputket siihen säiliön korkkiin ovat eripaksuisia, mutta ovathan ne.

Samalla kertaa seurailin, että mihin ohjaustehostimen putket siitä pumpulta menevät, ja olin havaitsevinani, että se onkin tehostimen putki, joka käy jäähdyttimen edessä tekemässä lenkin. Olenkin joskus ihmetellyt, että minkähän vehkeen jäähdytystä varten tuo on, mutta en ole malttanut enempää syventyä.
No, jahka saisin akkukotelon seudun loppuun asti maalattua ja kasattua sinne kaikki boksit takaisin, niin sitten vois laittaa moottorin käymään hydrauliöljynvaihtoa varten. Niin, se imuletku tietty pitää ensin vaihtaa ja mullakin taitaa oll säiliön pesu edessä. Ja itse asiassa kannattanee jättää ASD:n ohjausrele asentamatta ja laittaa suoraan niihin kahteen napaan, mitkä nyt olivatkaan, johdot, jotta saan kytkettyä ASD:n päälle ja huuhdeltua myös sen paineenalaisen paluulinjan samalla. Ja jos oikein olisin reipas, niin samalla vois laittaa tehostimen nesteet ja suodattimen uusiksi. Ja jarrunesteen vaihtokaan ei olis pahitteeksi, mutta sekään nyt ei kuulu tähän asiaan kovin kiinteästi enää...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w124 ASD hydrauliöljy
Löytyisköhän jostain kaaviokuvaa ASD ja tasonsäätöjärjestelmän toiminnasta tuommoisessa normaalissa takavetoisessa w124:ssä? Omasta yksilöstä on aikaisempi omistaja korvannut tasonsäätöiskarit tavallisilla iskunvaimentimilla. Ilmeisesti menopuolen putki oli päättänyt hapertua jostain perän seutuvilta ja alkanut vuotamaan nesteitä pihalle. Paikallinen korjaamo hoiti asian tulppaamalla (ainakin omien sanojensa mukaan) tasonsäädölle menevän linjan, mutta kuulemma perälle menevä linja jäi toimintaan.
Noh, puoli tuntia tyytyväisenä ajeltuani räjähti pumpulta lähtevä putki keskeltä halki ja sylki öljyt pitkin konehuonetta. Tekisi mieli tutkia kaavioista hieman miten nuo putket siellä menee ja minkähän putken ne siellä korjaamolla ovat mahdollisesti tulpanneet.
Ja kyllä, meinasin viedä auton takaisin alkuviikosta hellien saatesanojen kera.
Noh, puoli tuntia tyytyväisenä ajeltuani räjähti pumpulta lähtevä putki keskeltä halki ja sylki öljyt pitkin konehuonetta. Tekisi mieli tutkia kaavioista hieman miten nuo putket siellä menee ja minkähän putken ne siellä korjaamolla ovat mahdollisesti tulpanneet.
Ja kyllä, meinasin viedä auton takaisin alkuviikosta hellien saatesanojen kera.
Re: w124 ASD hydrauliöljy
Huollossa käyty, konehuoneen hydrauliletku vaihdettu uuteen. Olivat sieltä takaa tulpanneet siitä jakoventtiililtä tasonsäädölle lähtevän linjan ja olettaneet että paine purkautuu sieltä venttiililtä paluulinjaan. Osaisiko joku systeemin toimintaa tietävä sanoa olisiko sen pitänyt noin toimia? Nyt joka tapauksessa laitettu letkulla kierto lähdöstä suoraan paluuseen, mutta huolettaa nyt tuo perän toiminta. Saako piiri sinne tarpeeksi painetta?
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: w124 ASD hydrauliöljy
En nyt tarkasti tiedä olisiko tuolla veli Venäläisen sivustoilla tuosta tasonsäädöstä hajoituskuvaa josta tuon toimminnan voisi tarkastaa!?
Periaatteessa luulisin kuitenkin tuon perän sinulla toimivan vaikka tasonsäätö olisikin tulpattu pois,miten tuo tulppaus pitäisi oikeaoppisesti tehdä en valitettavasti tiedä.Oma kokemus rajoituu tuohon ASDn nysväämiseen joka tuossa omassa cupeessa on ja pelkkään tsonsäätöön mitä esim;secissä on käytössä!
Tuossahan on autokohtaisia eroja,joissakin on tuo tandempumppu ja joissakin taasen kuten usein dieseleissä on tuo tasonsäätö pumppu nokka akselin jatkeena,toiminta kuitenkin sama.
Tuosta tulppauksesta voisit soitella vaikka Vehon huoltoneuvontaan Kehä Vehoon ja sielllä huoltoneuvoja Virzeniukselle on vielä vanhan kaartin hemmoja joka tuntee lankut hyvin,olisiko hänellä vinkkejä tuohon,on asiallinen kaveri tosin aika kiireinen myös!?
Periaatteessa luulisin kuitenkin tuon perän sinulla toimivan vaikka tasonsäätö olisikin tulpattu pois,miten tuo tulppaus pitäisi oikeaoppisesti tehdä en valitettavasti tiedä.Oma kokemus rajoituu tuohon ASDn nysväämiseen joka tuossa omassa cupeessa on ja pelkkään tsonsäätöön mitä esim;secissä on käytössä!
Tuossahan on autokohtaisia eroja,joissakin on tuo tandempumppu ja joissakin taasen kuten usein dieseleissä on tuo tasonsäätö pumppu nokka akselin jatkeena,toiminta kuitenkin sama.
Tuosta tulppauksesta voisit soitella vaikka Vehon huoltoneuvontaan Kehä Vehoon ja sielllä huoltoneuvoja Virzeniukselle on vielä vanhan kaartin hemmoja joka tuntee lankut hyvin,olisiko hänellä vinkkejä tuohon,on asiallinen kaveri tosin aika kiireinen myös!?
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: w124 ASD hydrauliöljy
Tandem-pumpulla tuossa kuupassa kierto toteutetaan. Viikonlopun seurailun perusteella ei ainakaan hukkaa öljyjä järjestelmästä, mutta huolettaa silti tuo perän ASD-systeemin tarvitsema paine. Tosiaan sieltä takaa jakoventtiililtä on tällä hetkellä yhdistetty tasonsäädön lähtö suoraan paluuletkuun. Pitää koittaa etsiä jostain tietoa sekä tuon jakoventtiilin toiminnasta että myös perän ASD:n tarvitsemasta toimintapaineesta.
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: w124 ASD hydrauliöljy
Moottorin tyhjäkäydessä pitäisi paineen varaajassa siis se pallukka siellä takana mistä tuon voi sopivalla kalustolla mitata noin 33bar.
Mittaus tapahtuu seuraavasti,mittausliitännän ruuvi pois ja mittausletku tilalle kiinni varaajan täyttöventtiilin mittausliitäntään.
Moottorin annetaan käydä tyhjäkäyntiä,paineen tulee olla 27-33bar.Samalla tietty voi tarkastaa paineen varaajan kunnon tuo kun on täytetty kaasulla tästä syystä paineen pitäisi nousta nopeasti noin 22bar ja siitä hitaasti noin 33bar.Jos paine noisee nopeasti vain 10bar tai suoraan 33bar on tuo paineen varaaja todenäköisesti sökö.
Jos paine tuolta takaa mitattaessa jää alle 27bar tarkastetaan pumpun tuottoteho eli tuon pumpun tehon pitäisi liikkua tuon 27-33bar välissä jolloin tuo olisi kunnossa!
Mittaus tehdään konehuoneen puolelta korkeapainepaisuntaletkusta johon mittari kiinitetään,jos tuo mittaus jää alle 27bar tai ylipaine venttili avautuu 200bar ei hydrauli yksikkö pelaa tai varaajan täyttöventtiili ei toimi,samoin jos öljyn paine on 38bar ja virtausäänent ovat selvästi kuultavissa tällöin paine poistuu paineen rajoitusvanttiilin kautta.
Mittaus tapahtuu seuraavasti,mittausliitännän ruuvi pois ja mittausletku tilalle kiinni varaajan täyttöventtiilin mittausliitäntään.
Moottorin annetaan käydä tyhjäkäyntiä,paineen tulee olla 27-33bar.Samalla tietty voi tarkastaa paineen varaajan kunnon tuo kun on täytetty kaasulla tästä syystä paineen pitäisi nousta nopeasti noin 22bar ja siitä hitaasti noin 33bar.Jos paine noisee nopeasti vain 10bar tai suoraan 33bar on tuo paineen varaaja todenäköisesti sökö.
Jos paine tuolta takaa mitattaessa jää alle 27bar tarkastetaan pumpun tuottoteho eli tuon pumpun tehon pitäisi liikkua tuon 27-33bar välissä jolloin tuo olisi kunnossa!
Mittaus tehdään konehuoneen puolelta korkeapainepaisuntaletkusta johon mittari kiinitetään,jos tuo mittaus jää alle 27bar tai ylipaine venttili avautuu 200bar ei hydrauli yksikkö pelaa tai varaajan täyttöventtiili ei toimi,samoin jos öljyn paine on 38bar ja virtausäänent ovat selvästi kuultavissa tällöin paine poistuu paineen rajoitusvanttiilin kautta.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: w124 ASD hydrauliöljy
Kiitoksia selvennyksestä. Nyt pitäisi enää löytää joko a) jostain sopiva mittari tai b) järkevän hintainen paja joka tuon osaisi mitata. Pitänee tutkailla minkälainen liitin siellä pilkottaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: w124 ASD hydrauliöljy
Niin siis varsinaista liitintä sieltä ei löydy,vaan pultti joka on 22nm kierretty kiinni ja tähän liitetään kiertämällä painemittarin letku.
Tuo testerin numero on 126 589 02 21 00 käytetään myös korkeustasonsäädön ja hydropneumaattisen jousituksen testaukseen lisäksi vielä tarvitaan muutossarja joka on 126 589 02 21 80 siitä tarkastusletku ja välikappale!Noita voi olla vaikea löytää kuin Vehon ja sen valtuuttamien korjaamoiden käytöstä uudemmista tuskin löytyy niistäkään pahoin pelkään.
Käytännössä tuon voisi kokoilla vaivalla itsekin ken ties,tarvitaan vain hyvä painemittari jonka skaala olisi 0-200bar tai 0-250bar sopivaa hyde letkua johon sopivat liittimet,loput voisi tehdä sopivista jarruputkista ja niiden liitimistä ainoa joka toisi päänvaivaa olisi tuo ylipaine ventiili jonka kautta voi myös testin jälkeen poistaa paineet manuaalisesti jolloin testerin irroitus konehuoneen puolen mittauksen jälkeen olisi turvallista,toki tuon paineen voisi kenties laskea pois paineenpoistoruuvista joka löytyy paineenvaraajan jalasta ruuvia avataan noin puoli kierrosta.Tuo em toimenpide kannattaa tehdä myös silloin kun takaa mitataan paine!
Jaahas taitaa mennä Pelle Pelottoman touhuksi,mutta pitäisiköhän ruveta itesellekin rakentamaan moinen oma järjestelmä,pitäisi varmaan tutkia noita ebayn sivustoja myös olisiko Saksan maalla noita kuinkakin myynnissä!?
Tuo testerin numero on 126 589 02 21 00 käytetään myös korkeustasonsäädön ja hydropneumaattisen jousituksen testaukseen lisäksi vielä tarvitaan muutossarja joka on 126 589 02 21 80 siitä tarkastusletku ja välikappale!Noita voi olla vaikea löytää kuin Vehon ja sen valtuuttamien korjaamoiden käytöstä uudemmista tuskin löytyy niistäkään pahoin pelkään.
Käytännössä tuon voisi kokoilla vaivalla itsekin ken ties,tarvitaan vain hyvä painemittari jonka skaala olisi 0-200bar tai 0-250bar sopivaa hyde letkua johon sopivat liittimet,loput voisi tehdä sopivista jarruputkista ja niiden liitimistä ainoa joka toisi päänvaivaa olisi tuo ylipaine ventiili jonka kautta voi myös testin jälkeen poistaa paineet manuaalisesti jolloin testerin irroitus konehuoneen puolen mittauksen jälkeen olisi turvallista,toki tuon paineen voisi kenties laskea pois paineenpoistoruuvista joka löytyy paineenvaraajan jalasta ruuvia avataan noin puoli kierrosta.Tuo em toimenpide kannattaa tehdä myös silloin kun takaa mitataan paine!
Jaahas taitaa mennä Pelle Pelottoman touhuksi,mutta pitäisiköhän ruveta itesellekin rakentamaan moinen oma järjestelmä,pitäisi varmaan tutkia noita ebayn sivustoja myös olisiko Saksan maalla noita kuinkakin myynnissä!?
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: w124 ASD hydrauliöljy
Heps!
Sain omaan autooni vaihdettua viimein ASD:n hydrauliikkaöljyt, ja tein siitä sitten kuvauksen - mitä öljyä käytin, mitä muuten tein ja missä järjestyksessä. Täällä kun on puhetta samasta aiheesta ollut, niin ajattelin laittaa linkin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 27&start=0
Sain omaan autooni vaihdettua viimein ASD:n hydrauliikkaöljyt, ja tein siitä sitten kuvauksen - mitä öljyä käytin, mitä muuten tein ja missä järjestyksessä. Täällä kun on puhetta samasta aiheesta ollut, niin ajattelin laittaa linkin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 27&start=0
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w124 ASD hydrauliöljy
Hyvät ohjeet.Nozki kirjoitti:Heps!
Sain omaan autooni vaihdettua viimein ASD:n hydrauliikkaöljyt, ja tein siitä sitten kuvauksen - mitä öljyä käytin, mitä muuten tein ja missä järjestyksessä. Täällä kun on puhetta samasta aiheesta ollut, niin ajattelin laittaa linkin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 27&start=0



Ittekkin toi pitää kohta tehdä