Otin sisäpolttimot vastoin maahantuojan suosituksia
Otin sisäpolttimot vastoin maahantuojan suosituksia
Tuli käytyä oikein Veholla hakemassa lämppärin säätimiin polttimoita. Mulla näytti olevan tossa Cee mallissa samoissa paikoissa 1.2w polttimot, kun taas tässä sataysikymppisessä johon polttimoita hain oli 0.4w polttimot. Myyjä sanoi että jos laitan sataysikymppiseen nuo 1.2w polttimot, niin säätimissä olevat muovit kuumenee liikaa ja haurastuu sekä ennepitkää rapisee.
0.4w polttimolla oli hintaa 3€ kappale ja 1.2w 1€ kappale.
Suomalaisena halusin säästää ja otin halvemmat, mutta oli siinä sekin että halusin että valot ovat kirkkaammat, mutta ei kai tuo myyjä ihan puuta heinää jauhanu kun ennusti että paikat "hajoo" noilla kirkkaammilla?
0.4w polttimolla oli hintaa 3€ kappale ja 1.2w 1€ kappale.
Suomalaisena halusin säästää ja otin halvemmat, mutta oli siinä sekin että halusin että valot ovat kirkkaammat, mutta ei kai tuo myyjä ihan puuta heinää jauhanu kun ennusti että paikat "hajoo" noilla kirkkaammilla?
Re: Otin sisäpolttimot vastoin maahantuojan suosituksia
Ei jauhanut puuta heinää. Tietääkseni voi joku paikka sulaakin ja ainakin kuumenee niin kuumaksi, että sormia polttaa. Pystylampussa ei ole näitä oireita, siinä kun on tuo valaistus hoidettu elegantisti valokuiduilla mittaristosta.Benzo kirjoitti:0.4w polttimolla oli hintaa 3€ kappale ja 1.2w 1€ kappale.
Suomalaisena halusin säästää ja otin halvemmat, mutta oli siinä sekin että halusin että valot ovat kirkkaammat, mutta ei kai tuo myyjä ihan puuta heinää jauhanu kun ennusti että paikat "hajoo" noilla kirkkaammilla?

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Maalaisjärjellä ajateltuna: Jos sinne tulisi riittävästi virtaa noitten 1,2w polttimoiden polttamiseen niin 0,4w poltinhan kärähtäisi sitä mukaa kun niitä ehtii vaihdella. Jos sinne taasen tuleekin 0,4w niin eihän ne sen kirkkaammin pala ne 1,2w polttimotkaan kuin nuo pienemmät, korkeintaan ne kestävät pidempään.
Korjatkaa jos olen väärässä, sähköoppi kun on vähän lapsentasolla minulla.
Korjatkaa jos olen väärässä, sähköoppi kun on vähän lapsentasolla minulla.
Lapsenkengissä se on minullakin tuo sähköoppi, mutta 1,2W on niin pieni teho, että kyllä se tässä tapauksessa samaa karvaa pitkin menee, mitä 0,4W:kin. Luulisin.Boss kirjoitti:Maalaisjärjellä ajateltuna: Jos sinne tulisi riittävästi virtaa noitten 1,2w polttimoiden polttamiseen niin 0,4w poltinhan kärähtäisi sitä mukaa kun niitä ehtii vaihdella. Jos sinne taasen tuleekin 0,4w niin eihän ne sen kirkkaammin pala ne 1,2w polttimotkaan kuin nuo pienemmät, korkeintaan ne kestävät pidempään.
Korjatkaa jos olen väärässä, sähköoppi kun on vähän lapsentasolla minulla.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Sulakkeet
Mauri H. kirjoitti:1,2:set voi laittaa sinne itse lämppärin valoiksi, eli sinne muovien sisään, mutta nuppien päihin täytyy laittaa 0,4:set, muuten nupit sulaa käteen.
Toinen probleema on se että mittari- ja keskikonsikonsolivalojen sulake palaa oikein herkästi jos 1,2:sia on useampi kuin 2 kpl.
Tota sulake hommaa vähän mielessäni arvelinkin. Onko sulla Mauri omakohtasia kokemuksia tosta?
Boss kirjoitti:
"Jos sinne tulisi riittävästi virtaa noitten 1,2w polttimoiden polttamiseen niin 0,4w poltinhan kärähtäisi sitä mukaa kun niitä ehtii vaihdella"
Virtaa polttimo käyttää sen verran kuin teho on, oli johdot miten paksut tahansa - jännite on eri asia.
Tarkoitan että 12 V polttimo ei kestä 24 V jännitettä ja toisinpäin palaa himmeästi.
"Jos sinne tulisi riittävästi virtaa noitten 1,2w polttimoiden polttamiseen niin 0,4w poltinhan kärähtäisi sitä mukaa kun niitä ehtii vaihdella"
Virtaa polttimo käyttää sen verran kuin teho on, oli johdot miten paksut tahansa - jännite on eri asia.
Tarkoitan että 12 V polttimo ei kestä 24 V jännitettä ja toisinpäin palaa himmeästi.
wiimax.fi
Re: Sulakkeet
Valitettavasti onBenzo kirjoitti:Mauri H. kirjoitti:1,2:set voi laittaa sinne itse lämppärin valoiksi, eli sinne muovien sisään, mutta nuppien päihin täytyy laittaa 0,4:set, muuten nupit sulaa käteen.
Toinen probleema on se että mittari- ja keskikonsikonsolivalojen sulake palaa oikein herkästi jos 1,2:sia on useampi kuin 2 kpl.
Tota sulake hommaa vähän mielessäni arvelinkin. Onko sulla Mauri omakohtasia kokemuksia tosta?

Kaksi suurempaa poltinta se kestää mutta 4 oli liikaa...
Tuosta wattimäärästä vielä:
Teho (yksikkö watti) jaettuna jännitteellä (voltti) = virta (ampeeri)
Jännite kertaa virta = teho
Teho jaettuna virralla = jännite
Jännite jaettuna virralla = resistanssi, eli kansankielellä vastus (ohmi)
Resistanssi kertaa virta = jännite
Jännite jaettuna resistanssilla = virta
0,4W / 12V = 0,033A
12V / 0,033A = 363ohm
1,2W / 12V = 0,1A
12V / 0,1A = 120ohm
Eli suurempitehoisessa polttimossa on pienempi resistanssi, jonka vuoksi se ottaa enemmän virtaa samalla jännitteellä kuin pienitehoinen, tämän takia teho on suurempi.
Teho (yksikkö watti) jaettuna jännitteellä (voltti) = virta (ampeeri)
Jännite kertaa virta = teho
Teho jaettuna virralla = jännite
Jännite jaettuna virralla = resistanssi, eli kansankielellä vastus (ohmi)
Resistanssi kertaa virta = jännite
Jännite jaettuna resistanssilla = virta
0,4W / 12V = 0,033A
12V / 0,033A = 363ohm
1,2W / 12V = 0,1A
12V / 0,1A = 120ohm
Eli suurempitehoisessa polttimossa on pienempi resistanssi, jonka vuoksi se ottaa enemmän virtaa samalla jännitteellä kuin pienitehoinen, tämän takia teho on suurempi.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Lamppu
Eli suurempitehoinen amppu lämpenee huomattavasti enemän kuin pienitehoinen lamppu, joten mahdollisuus muovin sulamiseen on. Sähköjohdot on kuitenkin niin paksut että virran kululle ne riittää. 

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Minulla on kokemusta 1,2 W polttimoiden käytöstä W124:n lämppärin säätimien alla (eli niiden nuppien). Aikansa oltuaan, sain repiä pelkät "hantaakit" irti, nupin pohjan jäädessä siihen tyveen kiinni. Ei ollut kiva kaapia niitä nupin pohjia irti. Siitä lähtien kaikissa Mersuissa, joihin 0,4 W kuuluu, on majaillut 0,4 W polttimot kojetaulussa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No ei varsinaisesti. Niissä vivuissa ei ole mitään valoja, mutta niiden alla oleva kirkas muoviosa on valaistu valokuitujen tuomalla valolla.Aku P kirjoitti:Onks pystärissä jo valaistut lämppärin säätimet?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
omat kokemukset
itellä oli sataysikymppisessä 1,2:set vähän aikaa, mutta nupit kuumuivat niin pahasti, että vaihdoin sitte sinne ne 0,4:set. Olen myös kuullut, että nupit todella sulavat polttimoihin kiinni...
Eli vaihda hyvän sään aikana ne 0,4:set!
Tero
Eli vaihda hyvän sään aikana ne 0,4:set!
Tero
Taitaa mennä vaihtoon
Jep. Kait se on tässä jossakin vaiheessa haettava oikeat polttimot, mutta saako noita 0.4w polttimoita huoltoasemilta (Vehon myyjä kyllä mainitsi että ei saa) ja onko siellä hinta samaa luokkaa kuin Veholla? Eli 3eeroo kipale.
Motonetissä oli joskus 0,5W lasikantaisia, huoltiksilta noita on turha etsiä. KL:stä löytyy hintaan 1,10€ / kpl.
Ei taida muuten tykätä valojen säätö(vastuskaan?) paljoa, jos käytössä on noita 1,2W lamppuja ja säätimellä niitä sitten himmennetään sopiviks. Luulis kuumenevan reilummanlaisesti...
Ei taida muuten tykätä valojen säätö(vastuskaan?) paljoa, jos käytössä on noita 1,2W lamppuja ja säätimellä niitä sitten himmennetään sopiviks. Luulis kuumenevan reilummanlaisesti...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Lähtee vetämällä.Baa kirjoitti:Onkos nuo 190:sen lämmön säätö napit helppo purkaa että saisi ne polttimot vaihdettua? Lähteekö ihan vetämällä vai onko siihen joku joma jekkunsa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tällaistako tarkoitat:KentZu kirjoitti:Niin no tosta tulikin mieleen et kun laittaa UV-valon päälle niin mittarien viisarit hohtaa muuten aika kivasti.. Viel kun olis mittarin pohjat semmoset mitkä hohtais ja sit UV-polttimot mittaristoonvois olla aika jännän näköinen
https://ssl.kundenserver.de/s84387479.e ... shopscript
S320L -97
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mattapinta
Terve!
Kun vielä vähän hämmennetään soppaa, niin parhaita lamppuja ovatten sellaiset mattapintaiset (taitavat olla 0.4W). Paras valoteho ja pienin mahdollinen rasitus namiskukkeleille.
Kun vielä vähän hämmennetään soppaa, niin parhaita lamppuja ovatten sellaiset mattapintaiset (taitavat olla 0.4W). Paras valoteho ja pienin mahdollinen rasitus namiskukkeleille.
Terveisin
Tero
Tero
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
En usko että tuo himmentimen vika, kaikki muut valot pelaa mittaristossa/keskikonsolissa ja himmennin toimii niihin. Mutta juuri ne raitisilmasuuttimet joista sitä hönkyä tulee, niin niiden säätökiekoissa ei pela missään mitään. Miten näihin polttimoihin/ledeihin päästään käsiksi.
Onko näille raitisilma suuttimien säätökiekoille sulake sitte erikseen, vai onko sitte tosi että kaikki on kärvähtäny?
Onko näille raitisilma suuttimien säätökiekoille sulake sitte erikseen, vai onko sitte tosi että kaikki on kärvähtäny?
124.023
Kyllä ne on vaan kärvähtänyt, moni ei viitsi nähdä vaivaa ja vaihtaa niitä, se keskimmäisten vaihto on hiukan kenkua, sielträ suuttimien sisältä löytyy kuusiokoloruuvi jonka avaamalla pääseen vaihtamaan lamppua.Hemingway kirjoitti:En usko että tuo himmentimen vika, kaikki muut valot pelaa mittaristossa/keskikonsolissa ja himmennin toimii niihin. Mutta juuri ne raitisilmasuuttimet joista sitä hönkyä tulee, niin niiden säätökiekoissa ei pela missään mitään. Miten näihin polttimoihin/ledeihin päästään käsiksi.
Onko näille raitisilma suuttimien säätökiekoille sulake sitte erikseen, vai onko sitte tosi että kaikki on kärvähtäny?