Otin sisäpolttimot vastoin maahantuojan suosituksia

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Otin sisäpolttimot vastoin maahantuojan suosituksia

Viesti Kirjoittaja mc »

Tuli käytyä oikein Veholla hakemassa lämppärin säätimiin polttimoita. Mulla näytti olevan tossa Cee mallissa samoissa paikoissa 1.2w polttimot, kun taas tässä sataysikymppisessä johon polttimoita hain oli 0.4w polttimot. Myyjä sanoi että jos laitan sataysikymppiseen nuo 1.2w polttimot, niin säätimissä olevat muovit kuumenee liikaa ja haurastuu sekä ennepitkää rapisee.

0.4w polttimolla oli hintaa 3€ kappale ja 1.2w 1€ kappale.
Suomalaisena halusin säästää ja otin halvemmat, mutta oli siinä sekin että halusin että valot ovat kirkkaammat, mutta ei kai tuo myyjä ihan puuta heinää jauhanu kun ennusti että paikat "hajoo" noilla kirkkaammilla?
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Säädä mittarivalaistusta pienemmälle :shock: :D
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Otin sisäpolttimot vastoin maahantuojan suosituksia

Viesti Kirjoittaja Saul »

Benzo kirjoitti:0.4w polttimolla oli hintaa 3€ kappale ja 1.2w 1€ kappale.
Suomalaisena halusin säästää ja otin halvemmat, mutta oli siinä sekin että halusin että valot ovat kirkkaammat, mutta ei kai tuo myyjä ihan puuta heinää jauhanu kun ennusti että paikat "hajoo" noilla kirkkaammilla?
Ei jauhanut puuta heinää. Tietääkseni voi joku paikka sulaakin ja ainakin kuumenee niin kuumaksi, että sormia polttaa. Pystylampussa ei ole näitä oireita, siinä kun on tuo valaistus hoidettu elegantisti valokuiduilla mittaristosta. :wink:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Maalaisjärjellä ajateltuna: Jos sinne tulisi riittävästi virtaa noitten 1,2w polttimoiden polttamiseen niin 0,4w poltinhan kärähtäisi sitä mukaa kun niitä ehtii vaihdella. Jos sinne taasen tuleekin 0,4w niin eihän ne sen kirkkaammin pala ne 1,2w polttimotkaan kuin nuo pienemmät, korkeintaan ne kestävät pidempään.
Korjatkaa jos olen väärässä, sähköoppi kun on vähän lapsentasolla minulla.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Boss kirjoitti:Maalaisjärjellä ajateltuna: Jos sinne tulisi riittävästi virtaa noitten 1,2w polttimoiden polttamiseen niin 0,4w poltinhan kärähtäisi sitä mukaa kun niitä ehtii vaihdella. Jos sinne taasen tuleekin 0,4w niin eihän ne sen kirkkaammin pala ne 1,2w polttimotkaan kuin nuo pienemmät, korkeintaan ne kestävät pidempään.
Korjatkaa jos olen väärässä, sähköoppi kun on vähän lapsentasolla minulla.
Lapsenkengissä se on minullakin tuo sähköoppi, mutta 1,2W on niin pieni teho, että kyllä se tässä tapauksessa samaa karvaa pitkin menee, mitä 0,4W:kin. Luulisin.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Onks pystärissä jo valaistut lämppärin säätimet? :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

1,2:set voi laittaa sinne itse lämppärin valoiksi, eli sinne muovien sisään, mutta nuppien päihin täytyy laittaa 0,4:set, muuten nupit sulaa käteen.

Toinen probleema on se että mittari- ja keskikonsikonsolivalojen sulake palaa oikein herkästi jos 1,2:sia on useampi kuin 2 kpl.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Sulakkeet

Viesti Kirjoittaja mc »

Mauri H. kirjoitti:1,2:set voi laittaa sinne itse lämppärin valoiksi, eli sinne muovien sisään, mutta nuppien päihin täytyy laittaa 0,4:set, muuten nupit sulaa käteen.

Toinen probleema on se että mittari- ja keskikonsikonsolivalojen sulake palaa oikein herkästi jos 1,2:sia on useampi kuin 2 kpl.

Tota sulake hommaa vähän mielessäni arvelinkin. Onko sulla Mauri omakohtasia kokemuksia tosta?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18028
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Boss kirjoitti:

"Jos sinne tulisi riittävästi virtaa noitten 1,2w polttimoiden polttamiseen niin 0,4w poltinhan kärähtäisi sitä mukaa kun niitä ehtii vaihdella"

Virtaa polttimo käyttää sen verran kuin teho on, oli johdot miten paksut tahansa - jännite on eri asia.

Tarkoitan että 12 V polttimo ei kestä 24 V jännitettä ja toisinpäin palaa himmeästi.
wiimax.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Sulakkeet

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Benzo kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:1,2:set voi laittaa sinne itse lämppärin valoiksi, eli sinne muovien sisään, mutta nuppien päihin täytyy laittaa 0,4:set, muuten nupit sulaa käteen.

Toinen probleema on se että mittari- ja keskikonsikonsolivalojen sulake palaa oikein herkästi jos 1,2:sia on useampi kuin 2 kpl.

Tota sulake hommaa vähän mielessäni arvelinkin. Onko sulla Mauri omakohtasia kokemuksia tosta?
Valitettavasti on :lol:

Kaksi suurempaa poltinta se kestää mutta 4 oli liikaa...
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tuosta wattimäärästä vielä:

Teho (yksikkö watti) jaettuna jännitteellä (voltti) = virta (ampeeri)
Jännite kertaa virta = teho
Teho jaettuna virralla = jännite

Jännite jaettuna virralla = resistanssi, eli kansankielellä vastus (ohmi)
Resistanssi kertaa virta = jännite
Jännite jaettuna resistanssilla = virta

0,4W / 12V = 0,033A
12V / 0,033A = 363ohm

1,2W / 12V = 0,1A
12V / 0,1A = 120ohm

Eli suurempitehoisessa polttimossa on pienempi resistanssi, jonka vuoksi se ottaa enemmän virtaa samalla jännitteellä kuin pienitehoinen, tämän takia teho on suurempi.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Lamppu

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Eli suurempitehoinen amppu lämpenee huomattavasti enemän kuin pienitehoinen lamppu, joten mahdollisuus muovin sulamiseen on. Sähköjohdot on kuitenkin niin paksut että virran kululle ne riittää. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Minulla on kokemusta 1,2 W polttimoiden käytöstä W124:n lämppärin säätimien alla (eli niiden nuppien). Aikansa oltuaan, sain repiä pelkät "hantaakit" irti, nupin pohjan jäädessä siihen tyveen kiinni. Ei ollut kiva kaapia niitä nupin pohjia irti. Siitä lähtien kaikissa Mersuissa, joihin 0,4 W kuuluu, on majaillut 0,4 W polttimot kojetaulussa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Aku P kirjoitti:Onks pystärissä jo valaistut lämppärin säätimet? :shock:
No ei varsinaisesti. Niissä vivuissa ei ole mitään valoja, mutta niiden alla oleva kirkas muoviosa on valaistu valokuitujen tuomalla valolla.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Tero Y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ke 09.04.2003 00:17
Paikkakunta: Rovaniemi

omat kokemukset

Viesti Kirjoittaja Tero Y »

itellä oli sataysikymppisessä 1,2:set vähän aikaa, mutta nupit kuumuivat niin pahasti, että vaihdoin sitte sinne ne 0,4:set. Olen myös kuullut, että nupit todella sulavat polttimoihin kiinni...

Eli vaihda hyvän sään aikana ne 0,4:set!

Tero
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Taitaa mennä vaihtoon

Viesti Kirjoittaja mc »

Jep. Kait se on tässä jossakin vaiheessa haettava oikeat polttimot, mutta saako noita 0.4w polttimoita huoltoasemilta (Vehon myyjä kyllä mainitsi että ei saa) ja onko siellä hinta samaa luokkaa kuin Veholla? Eli 3eeroo kipale.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Motonetissä oli joskus 0,5W lasikantaisia, huoltiksilta noita on turha etsiä. KL:stä löytyy hintaan 1,10€ / kpl.

Ei taida muuten tykätä valojen säätö(vastuskaan?) paljoa, jos käytössä on noita 1,2W lamppuja ja säätimellä niitä sitten himmennetään sopiviks. Luulis kuumenevan reilummanlaisesti...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Baa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 30.07.2004 17:36
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Baa »

Onkos nuo 190:sen lämmön säätö napit helppo purkaa että saisi ne polttimot vaihdettua? Lähteekö ihan vetämällä vai onko siihen joku joma jekkunsa?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Baa kirjoitti:Onkos nuo 190:sen lämmön säätö napit helppo purkaa että saisi ne polttimot vaihdettua? Lähteekö ihan vetämällä vai onko siihen joku joma jekkunsa?
Lähtee vetämällä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markku »

KentZu kirjoitti:Niin no tosta tulikin mieleen et kun laittaa UV-valon päälle niin mittarien viisarit hohtaa muuten aika kivasti.. Viel kun olis mittarin pohjat semmoset mitkä hohtais ja sit UV-polttimot mittaristoon :lol: vois olla aika jännän näköinen
Tällaistako tarkoitat:

https://ssl.kundenserver.de/s84387479.e ... shopscript
S320L -97
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Mattapinta

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Kun vielä vähän hämmennetään soppaa, niin parhaita lamppuja ovatten sellaiset mattapintaiset (taitavat olla 0.4W). Paras valoteho ja pienin mahdollinen rasitus namiskukkeleille.
Terveisin
Tero
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Torme
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 25.07.2004 17:55
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Torme »

Eikun laittamaan vastuksia välii niin lampunteho tippuu... 8)
tosin ehä kannattais vaihtaa lamput superkirkkaisi ledeiksi. eipä tarte sen jälkeen vaihella.
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Heh

Viesti Kirjoittaja mc »

Kl-osien mainostamat kojelaudan polttimot 0.4w olivatkin 0.36w höh :shock:
Mutta kyllä noihin pyöristyksiin saa näköjään tottua joka paikassa.
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Itse hain eilen olisiko ollut 0.5W motonetistä. Myytiin pareittain ja maksoi jotain 2.35 tai vastaavaa parilta. Syy vaihtoon oli että ostamassani mersussa huomasin muovien olevan todella kuumia ja pientä sulamisen alkua oli havaittavissa.
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Onko tämä mittaristovalojen sulake normaali sulakerasiassa vai mittariston takana? Mitä kautta raitisilma suuttimien säätökiekkoihin tulee valo, olen kuullut että ledien kautta, onko näin? Ja kun mikään ei pala, voisko mahdollisesti sulakevika?
124.023
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18028
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Edit.
Viimeksi muokannut dealer, To 16.09.2004 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

En usko että tuo himmentimen vika, kaikki muut valot pelaa mittaristossa/keskikonsolissa ja himmennin toimii niihin. Mutta juuri ne raitisilmasuuttimet joista sitä hönkyä tulee, niin niiden säätökiekoissa ei pela missään mitään. Miten näihin polttimoihin/ledeihin päästään käsiksi.
Onko näille raitisilma suuttimien säätökiekoille sulake sitte erikseen, vai onko sitte tosi että kaikki on kärvähtäny?
124.023
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Hemingway kirjoitti:En usko että tuo himmentimen vika, kaikki muut valot pelaa mittaristossa/keskikonsolissa ja himmennin toimii niihin. Mutta juuri ne raitisilmasuuttimet joista sitä hönkyä tulee, niin niiden säätökiekoissa ei pela missään mitään. Miten näihin polttimoihin/ledeihin päästään käsiksi.
Onko näille raitisilma suuttimien säätökiekoille sulake sitte erikseen, vai onko sitte tosi että kaikki on kärvähtäny?
Kyllä ne on vaan kärvähtänyt, moni ei viitsi nähdä vaivaa ja vaihtaa niitä, se keskimmäisten vaihto on hiukan kenkua, sielträ suuttimien sisältä löytyy kuusiokoloruuvi jonka avaamalla pääseen vaihtamaan lamppua.
Vastaa Viestiin