W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
MonDie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 21.01.2013 10:33

W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja MonDie »

Yritin haulla etsiä mutta en löytänyt kaipaamiani tietoja, siksi tekaisen aiheesta uuden ketjun.

Tarina on tämä. Ostin -96 E 230 väyrysen pari viikkoa sitten. Auto oli käynyt ojan pohjalla ja auton myyjä oli aloittanut korjaamaan vikoja. Ostaessani autoa ainoa iso vika oli manuaali-ilmastoinnin toimimattomuus.
Ilmastoinnin kenno on vääntynyt ja kennolta kompuralle sekä kennolta kuivaimelle menevät letkut ovat poikki. Nesteet on tietenkin valuneet pois.
Kennon vaihto ei niin haittaa, syylärikin on vääntynyt joten molemmat vaihtaa samalla kertaa. Sain molemmat uutena mukaan joten se siitä.
Uuden kuivaimenkin sain mukaan. Ilmastoinnin letkut ostin juuri käytettynä.
Huomenna olis sitten tarkoitus aloittaa remontti.

- Mitä pitää ottaa huomioon kun vaihdan nuo edellä mainitut osat? Hain letkuihin uudet tiivisteet.
- Kuivain ei saa olla kauaa ilman nestettä?
- Kojelaudan EC-napissa ei pala valoa. Tarkoittaako tämä että ilmastoinnin kompura on koko ajan "päällä"? Mitä vauriota se aiheuttaa? Tajusin vasta äsken hakiessani vinkkejä että EC-valon kuuluu palaa jos ilmastointi on sammutettu.
- Kuivaimeen tulee kaksi letkua. Miten te olette saaneet sen alemman letkun avattua? Ylempi on helpompi kun ottaa pissapojan pois edestä.
- Autossa on webasto ja se sijaitsee kuivaimen vieressä, alapuolella ihan vasemmassa nurkassa. Pitääköhän tuo irrottaa kuivaimen vaihdon ajaksi? Ja kannattaako sitä irroittaa itse?

Toivottavasti saitte selvää murheistani, nyt on kaikki neuvot tarpeen.
MB E 230 Avantgarde -96
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Ei tartte irrotella webastoa.

Kuivaimen ja lauhduttimen saa vaihdettua 95% yläkautta.
Alhaalta pitää irroittaa kaksi letkua edestä katsottuna oikealla puolella lauhdutinta puskurin sisällä.
Noihin letkuihin jää aluminnikierteet siitä lauhduttimesta ja letkuliittimien putsaaminen on työläs homma, jos mujua on vähänkin kierteessä se rikkoo uuden lauhduttimen kierteen ja ei tiivisty kunnolla.

Suunnilleen näin:
Ensin syylarin päällä oleva pelti pois 4 ruuvia.
Letkut alhaalta auki.
Flektipaketti edestä pois, parilla ruuvilla.
"nostaa" lauhduttimen pois.
Kuivain on helpointa vaihtaa jos irroittaa etuvalon paikaltaan.

Olen kirjoittanut hommasta jonnekin tänne jutun valokuhin, auto -96 väyrynen.

.
Opel, "weird lieben autos"....
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kylmäaine ei neste. Kylmäaine on kylmäkierrossa nesteenä nestelinjassa missä kuivain sijaitsee ja kompuralla kaasumainen. Kuivain ei saa olla ilman kanssa tekemisissä koska se imee siitä kosteutta ja ei ole enää sen jälkeen kuivain. Kuivain erottaa kylmäaineesta epäpuhtaudet mitä on ilmassa.
Järjestelmä kuntoon kerralla eikä kuukausien kuluessa eli uusi kuivain kiinni kun muut on kunnossa. Tyhjiöinti vaadittavaan alipaineeseen ja oikea määrä kylmäainetta sisään.

Jos niin hienosti menis että saat piiristä tiiviin niin onkohan kompura ehjä... voi päästä halvalla tai tulee kalliiksi...
Mohmelo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 05.04.2012 23:47

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja Mohmelo »

etrade kirjoitti:Kylmäaine ei neste. Kylmäaine on kylmäkierrossa nesteenä nestelinjassa missä kuivain sijaitsee ja kompuralla kaasumainen. Kuivain ei saa olla ilman kanssa tekemisissä koska se imee siitä kosteutta ja ei ole enää sen jälkeen kuivain. Kuivain erottaa kylmäaineesta epäpuhtaudet mitä on ilmassa.
Järjestelmä kuntoon kerralla eikä kuukausien kuluessa eli uusi kuivain kiinni kun muut on kunnossa. Tyhjiöinti vaadittavaan alipaineeseen ja oikea määrä kylmäainetta sisään.

Jos niin hienosti menis että saat piiristä tiiviin niin onkohan kompura ehjä... voi päästä halvalla tai tulee kalliiksi...
No jos kompressori ei ole osumaa ottanut kolarissa ja öljyt tulevat vaihdettua, niin mihinkäs se siitä menisi.
Kaupan kassalla:
-Onko s-korttia?
-Ei ko mie oon mersumiehii.

W638 112CDI A4

Vitossa kaikki pitää ääntä paitsi torvi.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja etrade »

Mohmelo kirjoitti:No jos kompressori ei ole osumaa ottanut kolarissa ja öljyt tulevat vaihdettua, niin mihinkäs se siitä menisi.
Niimpä, mutta onko se toiminut ennen kolaria :shock: . Kysees melkein 20v vanha auto ja sille ajalle mahtuu monenlaista seppää :wink: .

Ylitäytöllä eli "ilmastoinninhullolla" nuo kompurat yleensä rikotaan.
Avatar
MonDie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 21.01.2013 10:33

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja MonDie »

Kiitoksia hyvistä ohjeista. Pari tarkentavaa kymysystä vielä.

- Mahtaakohan kuivain kestää jos laitan perjantaina siihen letkut kiinni ja saan ilmastoinnin täytön sovittua vaikkapa vasta tiistaiksi?
- Kannattaako sille EC-napille tehdä jotain vai oliko se niin että kompura on päällä koko ajan tuosta napista huolimatta?
- Saanko jostain kokeiltua että toimaako kompura vielä?
- Muistanko ihan väärin vai kuuluuko kuivaimen ja letkun väliin joku venttiili vai onko se jo valmiiksi siinä kuivaimessa?
MB E 230 Avantgarde -96
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

MonDie kirjoitti:Kiitoksia hyvistä ohjeista. Pari tarkentavaa kymysystä vielä.

- Mahtaakohan kuivain kestää jos laitan perjantaina siihen letkut kiinni ja saan ilmastoinnin täytön sovittua vaikkapa vasta tiistaiksi?
- Kannattaako sille EC-napille tehdä jotain vai oliko se niin että kompura on päällä koko ajan tuosta napista huolimatta?
- Saanko jostain kokeiltua että toimaako kompura vielä?
- Muistanko ihan väärin vai kuuluuko kuivaimen ja letkun väliin joku venttiili vai onko se jo valmiiksi siinä kuivaimessa?
-kestää.
-kompura ei käynnisty jos ainetta alle 400g sisällä.
-jos ec nappulan punainen valo ei sammu, pitää nollata carsoftalla tai starilla
-et ennenkuin olet laittanut aineet sisään, tai saat mutta ei kannata hyppylankoja vedellä.
-muistaakseni kuivaimessa on ylipaineventtiili kiinni...

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllähän kuivain on helpointa vaihtaa alakautta. Pohjamuovin joutuu irroittamaan mutta sittenhän tilaa on vaikka kuinka. Joutuikohan yläkautta aukaisemaan kuivainta kiinni pitävät pultit? En enää muista. Tietysti jos ei ole monttua/nosturia käytössä niin eri asia.

EC valo ei taida syttyä koska ilmastointi ei yritäkään päälle liian kylmässä? Syttyy kyllä kun vekotin huomaa että järjestelmä tyhjä. Tai vastaavasti toimii oikein kun ilmastoinnin saa kuntoon. Kompuraa saa kyllä pyöritettyä "väkisin" kun huijaa kuivaimessa olevaan paineanturia. Mutta en näe sille tarvetta...turhaan kuivana pyöritellä. Kuivaimen laittaisin/laitoin itse paikalleen vasta samalla kun ilmastointi täytettiin.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kuivain kiinni silloin kun tyhjiöinti suoritetaan. Paineventtiili ohjaa kompuran käynnistystä eikä grammamäärä kylmäainetta.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

AM kirjoitti:Kyllähän kuivain on helpointa vaihtaa alakautta. Pohjamuovin joutuu irroittamaan mutta sittenhän tilaa on vaikka kuinka. Joutuikohan yläkautta aukaisemaan kuivainta kiinni pitävät pultit? En enää muista. Tietysti jos ei ole monttua/nosturia käytössä niin eri asia.

EC valo ei taida syttyä koska ilmastointi ei yritäkään päälle liian kylmässä? Syttyy kyllä kun vekotin huomaa että järjestelmä tyhjä. Tai vastaavasti toimii oikein kun ilmastoinnin saa kuntoon. Kompuraa saa kyllä pyöritettyä "väkisin" kun huijaa kuivaimessa olevaan paineanturia. Mutta en näe sille tarvetta...turhaan kuivana pyöritellä. Kuivaimen laittaisin/laitoin itse paikalleen vasta samalla kun ilmastointi täytettiin.
tässä on nyt käsitteet päin peetä.

PUNAINEN VALO PALAA KUN ILMASTOINTI ON E.K.O.N.O.M.I ASETUKSELLA ELI EI KÄY !!!
KUN PUNAINEN VALO EI PALA ON ILMASTOINTI NORMAALI TILASSA ELI TOIMINNASSA !!!
ILMASTOINTI EI LÄHDE KÄYNTIIN +5 ASTEEN JÄLKEEN (MUISTAAKSENI).

KUIVAIMEN VOI LAITTAA KIINNI AIVAN NORMAALISTI JA AJELLA SITTEN SINNE TÄYTTÖÖN.
KUN AINETTA ON ALLE 400G EI LAITTEISTO KÄYNNISTY.

MINÄ HUUDAN.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja AM »

No tuotahan minä tavallaan tarkoitin, en tiedä pitäisikö sitten huutaa että tajutaan :lol: Nythän tilanne on se että ilmastointi on tyhjä. Valon saa sammumaan EC nappulaa painamalla koska ilmastointi ei yritäkään käyntiin pakkasella. Jos olisi yli sen +5, EC nappulassa palaisi valo vaikka kuinka sitä painelee koska järjestelmä on tyhjä. Näin se ainakin omassa käyttäytyi. Kun järjestelmän saa täyteen niin valo käyttäytyy kuten pitääkin.

En tiedä kuinka paljon kuivain voi sitoa kosteutta. Onko se entinen kun imee viikon ajan avoimena olleesta putkistosta kosteutta? Ehkä ei, laitoin kuitenkin varmuudeksi sen kuivaimen vasta ennen täyttöä kiinni. Tai ennen tyhjiöintiä jos tarkkoja ollaan kuten Etrade jo korjasikin.
Avatar
MonDie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 21.01.2013 10:33

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja MonDie »

Näillä eväillä siis lähden askeltamaan talliin. Täsmennyksenä vielä että en ole koskenut tuohon EC-nappulaan kun luulin että ilmastointi laitetaan siitä päälle. Siinä ei ole kertaakaan näkynyt vielä minkäänväristä valoa ajon aikana joten ei mitään tietoa kompuran toiminnasta.

Leuka rinnassa kohti tallia....
MB E 230 Avantgarde -96
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

AM kirjoitti: En tiedä kuinka paljon kuivain voi sitoa kosteutta. Onko se entinen kun imee viikon ajan avoimena olleesta putkistosta kosteutta? Ehkä ei, laitoin kuitenkin varmuudeksi sen kuivaimen vasta ennen täyttöä kiinni. Tai ennen tyhjiöintiä jos tarkkoja ollaan kuten Etrade jo korjasikin.
Ei se kuivain ole mikään hituvirtaavaruustiedekomponentti, minulla oli se viikon vai kaksi "auki" ennen täyttöä ja toimii aivan täysillä....Nimiä on monia, tyhjiöinti tehdään jotta aine saadaan imettyä sisään, eli täytettyä järjestelmä :wink: mutta voidaanhan tästäkin tehdä johtotason kommentointi yksinkertaiselle asialle :D

Sen verran sitten aloittajalle neuvoa, jos käyt jossain "pilipali" firmassa tekemässä täytön...muista että kun ainetta on laitettu noin 600g pitää kone käynnistää jotta loput 400g menee sisälle....voivat jäädä muuten ihmettelemään asiaa.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja AM »

Mistä tiedät että se kuivain toimii?

Niin, sillä ilmastoinnin nappulan painelulla ei ole mitään merkitystä. Ei se käyntiin lähde vaikka mitä painelisi kun järjestelmä tyhjä. Turhaa siis pelko että kävisi tyhjänä.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

AM kirjoitti:Mistä tiedät että se kuivain toimii?

Niin, sillä ilmastoinnin nappulan painelulla ei ole mitään merkitystä. Ei se käyntiin lähde vaikka mitä painelisi kun järjestelmä tyhjä. Turhaa siis pelko että kävisi tyhjänä.

En mistään mutta tiedän että ilmastointi toimii kuten pitääkin, puhaltaa lähes nollaa Min asetuksella....ulkolämpötilan ollessa +30.
Mistä sen kuivaimen toiminnan voisi todeta ?...ei ainakaan ollut vikakoodia :lol:

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja AM »

Kai sen kuivaimen toimimattomuuden näkee sitten 5 vuoden päästä kun putket ja kennot syöpyneet puhki 8) Tosin kestääkö nuo väyrysen koritkaan enää niin pitkään että sinällään sama...
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

http://www.vesvel.fi/ilmastointi.html" onclick="window.open(this.href);return false;

.
Opel, "weird lieben autos"....
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja etrade »

LopenUupunut kirjoitti:KUIVAIMEN VOI LAITTAA KIINNI AIVAN NORMAALISTI JA AJELLA SITTEN SINNE TÄYTTÖÖN.
KUN AINETTA ON ALLE 400G EI LAITTEISTO KÄYNNISTY.

MINÄ HUUDAN.
Huuda niinkuin tykkäät, mutta silloin kun ei ole osoittaa Turvatekniikan keskuksen kylmäalan rekisteristä asentajan lupia niin lukija voi jättää huutamiset omaan arvoonsa ja unohtaa maallikkojen huutelut.

http://tukes.fi/fi/Rekisterit/kylmalaitteet-rekisterit/" onclick="window.open(this.href);return false;
LopenUupunut kirjoitti: muista että kun ainetta on laitettu noin 600g pitää kone käynnistää jotta loput 400g menee sisälle....voivat jäädä muuten ihmettelemään asiaa.
Lopeta nyt viisatelelu ja ala mielummin juomaan pää sekaisin.

Huoltopaine mittarit näyttää milloin kompuraa tarvitaan avuksi kylmäaineiden sisään saamikseksi eikä mikään grammamäärä.
Viimeksi muokannut etrade, Pe 08.02.2013 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
MonDie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 21.01.2013 10:33

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja MonDie »

Sain kuin sainkin vanhan kuivaimen pois. Ne on muuten per*eleen tiukassa ne mutterit, kannattaa käyttää vaikkapa kuumailmapuhallinta niin aukeavat paljon helpommin.

Tässä kuva uudesta ja vanhasta kuivaimesta:

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Vihreällä ympyröity sähköliitin kuuluu nähtävästi siirtää vanhasta uuteen? Tässäkin olisi ollut kiva tajuta että myös tuossa liittimessä on O-rengas...
Kuuluuko tuo liitin laittaa uudessa kuivaimessa kohtaan 1 vai 2?

Onko punaisella ympyröity osa jokin paineventtiili tai jotain? Ja miksi sen pää on vanhassa umpinainen ja uudessa avonainen?

Sitten vielä siihen kohtaan kun kyselin että pitääkö webasto irrottaa.

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Nyt kun otti valon pois edestä ja näki tarkemmin niin aikamoinen kikkailu on edessä. En malttaisi millään irrottaa webastoa joten koitan saada alemman letkun ruuvattua kiinni jollain ihme tavalla...
MB E 230 Avantgarde -96
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja AM »

Eikös ne anturit yms. voi laittaa samallalailla kuin vanhassa oli? Äkkiä katsottuna löytyy samat paikat. Tarkkaan en enää muista mutta uudessa kuivaimessa on korkkeja pitämässä kuivaimen pois ulkoilmasta, ei ime kosteutta. Kuivainpatruuna on , sori viisastelijoille jos käytän väärää termiä, paineistettu samasta syystä joten laittaisin ne paikalleen vasta kun ilmastointikone käden ulottuvilla.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

etrade kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:KUIVAIMEN VOI LAITTAA KIINNI AIVAN NORMAALISTI JA AJELLA SITTEN SINNE TÄYTTÖÖN.
KUN AINETTA ON ALLE 400G EI LAITTEISTO KÄYNNISTY.

MINÄ HUUDAN.
Huuda niinkuin tykkäät, mutta silloin kun ei ole osoittaa Turvatekniikan keskuksen kylmäalan rekisteristä asentajan lupia niin lukija voi jättää huutamiset omaan arvoonsa ja unohtaa maallikkojen huutelut.

http://tukes.fi/fi/Rekisterit/kylmalaitteet-rekisterit/" onclick="window.open(this.href);return false;
LopenUupunut kirjoitti: muista että kun ainetta on laitettu noin 600g pitää kone käynnistää jotta loput 400g menee sisälle....voivat jäädä muuten ihmettelemään asiaa.
Lopeta nyt viisatelelu ja ala mielummin juomaan pää sekaisin.

Huoltopaine mittarit näyttää milloin kompuraa tarvitaan avuksi kylmäaineiden sisään saamikseksi eikä mikään grammamäärä.

Sinun on nyt varmasti parempi pistää korkki kiinni, olla elvistelemättä paperilla jonka saa kuka vain lähes kirjekurssina. Näitä ilp asentajia on ennenkin nähty ja kuultu. Huomaan että yhdenkään väyrysen ilmastoinnin kanssa et ole ollut tekemisissä...?. lopetetaan vänkääminen tähän meidän osalta.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja veskola »

Rumilus has left the building, varaRumilus lives for ever :lol:

Ei vaatiskaan, minua nämä ilmastoinnin korjaustopiikit kiinnostavat kovasti koska:
a) Ei ole koulutusta papereita puhumattakaan
b) En jaksa lukea sitä vihreäkantista 1970 luvun kirjaa
c) En jaksaa googlata
d) Teen silti ihan itse
e) Olisi kiva saada kylmäaineet jostakin

Ilmastointi tyhjiöidään erityisesti sen takia, että järjestelmästä saadaan vesi pois. Alipaine tai oikeastaan tyhjiötä pitää säilyttää siellä todella pitkään, jotta vesi pääsee höyrystymään alipaineessa pois. Ainehan saataisiin sinne tarvittaessa vaikka paineella sisään, aine ja liha tottelee voimaa, se on fysiikan laki !

Kuivain
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
MonDie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 21.01.2013 10:33

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja MonDie »

No niin, letku, syyläri ja kenno vaihdettu paikalleen. Meinasin ottaa kennosta korkin pois ja laittaa letkun kiinnin niin huomasin sitten että kennokin on paineistettu....

Nyt tarttis sitten saada yhteys johonkin ilmastointihuolton että saavat täyttää järjestelmän. Kuivain on niin paskamaisessa paikassa etten haluis maksaa tuntiliksoja sen vaihdosta, joten pihi kun olen niin vaihdan itse paikalleen ja ajan suoraan täyttöön sen jälkeen.

Eli luultavasti tuun poraamaan viimeistään huomenna tänne että ilmastointi ei toimi tai se vuotaa...

Pitääkö väyrysessä ilmata syyläri jostain ruuvista vai miten se onnistuu?
MB E 230 Avantgarde -96
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja etrade »

LopenUupunut kirjoitti: lopetetaan vänkääminen tähän meidän osalta.
Kevät tulee ja tee-se-itse miehet saapuu. Pitäis lopettaa puoleksi vuodeksi autofoorumeilla seikkailu :D .
y3a vei 2 vittumaista vuotta koulunpenkillä.
MonDie kirjoitti:Meinasin ottaa kennosta korkin pois ja laittaa letkun kiinnin niin huomasin sitten että kennokin on paineistettu....
Typpi sisällä juuri sen vuoksi ettei ilma pääse paskomaan sisään.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tämmösessä tapauksessa typellä tehtävä vuototesti varmaan kannattaa tehdä ihan ekana ennen kuin päästää niitä aineita vuotojen kautta ilmakehään. Luulen että mikäli ilmastointihuolto (huoltaja) noudattaa määräyksiä niin sen tekeekin kun kuulee, että on vuodon riski. Kannattaa varmaan kysyä etukäteen onnistuuko tuommonen niin sekin kertoo onko asiallinen ilmastointihuolto, jolla ei heti mene herne nenään jos se vuotaa, vaan pikkuvika korjataan nyt ja heti ilman ininöitä.

Mersuissa , eikä edes väyrysissä, i pitäisi olla tarvetta erilliselle ilmaamiselle, voit vähän painella niitä letkuja korkin ollessa auki ja samalla vähän kaasuttelet ja pitää huolta, että sähköinen kiertovesipumppu varmasti pörrää. Keula kannattaa olla mieluummin ylhäällä kuin alhaalla, mutta ehkä tasainen on paras. Lämppäri tietysti täysillä kuumalla, ja odottelet kunnes kone lämpiää niin se lämmityslaitteen kennokin ilmaantuu. Ne närhen munat on siinä vasemmalla, kokeile, että siellä alkaa kulkea kuumaa nestettä. Kannattaa tehdä glykoliseoksesta suoraan kuumaa niin ei kestä niin kauan lämpeneminen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18115
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

LU kirjoitti:...muista että kun ainetta on laitettu noin 600g pitää kone käynnistää jotta loput 400g menee sisälle....voivat jäädä muuten ihmettelemään asiaa.
Unohtakaa tällaiset "neuvot".
wiimax.fi
Avatar
MonDie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 21.01.2013 10:33

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja MonDie »

No nyt voi sanoa että on tyytyväinen palveluun, ainakin näin etukäteen. Soitto paikalliseen Vianor-liikkeeseen ja sieltä luvattiin tulla kotikäynnille täyttämään järjestelmä.

Viideltä lupasi tulla joten takaisin talliin laittamaan nesteet syyläriin, muut romut taitaakin olla jo paikoillaan ja liittimet, noh, ainakin riittävän tiukassa.
MB E 230 Avantgarde -96
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

dealer kirjoitti:
LU kirjoitti:...muista että kun ainetta on laitettu noin 600g pitää kone käynnistää jotta loput 400g menee sisälle....voivat jäädä muuten ihmettelemään asiaa.
Unohtakaa tällaiset "neuvot".
Nooh, asiantuntija nyt sanoo että missä kohtaa se suunnilleen tapahtuu....?
Antaa tulla vaan niitä neuvoja, käsittääkseni olet arvon nimesi saanut oikeiden neuvojen johdosta ?

On tullu oltua useammassa täytössä mukana ja noin ne suunnilleen väyrysten kohdalla menee....

.
Opel, "weird lieben autos"....
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja etrade »

Järjestelmää täytetään vääräoppisesti imulinjasta ja pullossa on toivottavasti tarpeeksi painetta niin ei tarvi käynnistää jos ei ole kauhea kiire. Tuos kiireessä on se riski et jos käynnistää kompuran (auton) ja antaa liian tujun annoksen pullosta nii kompura voi saada nesteiskun ja silloin pienet männät sekä kanget on entisiä.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W210 ilmastoinnin kuivaimen ja kennon vaihto

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

etrade kirjoitti:Järjestelmää täytetään vääräoppisesti imulinjasta ja pullossa on toivottavasti tarpeeksi painetta niin ei tarvi käynnistää jos ei ole kauhea kiire. Tuos kiireessä on se riski et jos käynnistää kompuran (auton) ja antaa liian tujun annoksen pullosta nii kompura voi saada nesteiskun ja silloin pienet männät sekä kiertokanget on entisiä.
Ei ole kiire ollut mutta se aineen meneminen tyssää melko hyvin tuossa 600-800g kohdalla, ollaan kyllä pari kertaa odoteltu kun ei ole ollu "kiire" mutta kun pannullisen juhlamokkaa jälkeen mittarit jöpöttää 600-800 välillä jossain kohdassa tulee mieleen josko......

.
Opel, "weird lieben autos"....
Vastaa Viestiin